- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Objazd Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł
5 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Olszynka odcięta od Śródmieścia. Konserwator zablokował budowę objazdu Bramy Nizinnej
Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy Nizinnej, mimo że i tak przekraczała budżet, została odrzucona. Wybór padł na drugą w kolejności propozycję firmy Strabag opiewającą na 15,989 mln zł. Nowa droga powstanie w rok, a z dotychczasowego przejazdu pod Bramą Nizinną korzystać będą mogli już tylko rowerzyści i piesi.
Już wtedy zapowiadano wybudowanie objazdu, który wyprowadzi auta poza zabytkowy obiekt. Gdyby tak się nie stało, stan Bramy Nizinnej szybko uległby pogorszeniu.
Rozpoczęcie budowy nowej drogi jest już blisko. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała bowiem najkorzystniejszą ofertę na realizację tych prac.
Budowa objazdu Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł
Wygrał Strabag, który zaoferował, że zrealizuje to zadanie za 15 989 704 zł.
Co ciekawe, nie była to najtańsza oferta. Niżej swoje usługi wyceniła firma B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gdańskiego - 13 651 770 zł.
Jednak ta oferta została odrzucona.
Miasto w budżecie na ten cel zarezerwowało 13 535 635 zł. A to oznacza, że wybierając ofertę firmy Strabag, będzie musiało dołożyć niemal 2,5 mln zł.
Wykonawca będzie musiał wybudować nową drogę w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.
Nawierzchnia z kostki kamiennej
Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.
Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.
Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.
Chodnik i miejsca parkingowe
Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.
Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.
Budowa nowej drogi potrwa rok od dnia podpisania umowy.