- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (171 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Objazd Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł
Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy Nizinnej, mimo że i tak przekraczała budżet, została odrzucona. Wybór padł na drugą w kolejności propozycję firmy Strabag opiewającą na 15,989 mln zł. Nowa droga powstanie w rok, a z dotychczasowego przejazdu pod Bramą Nizinną korzystać będą mogli już tylko rowerzyści i piesi.
Już wtedy zapowiadano wybudowanie objazdu, który wyprowadzi auta poza zabytkowy obiekt. Gdyby tak się nie stało, stan Bramy Nizinnej szybko uległby pogorszeniu.
Rozpoczęcie budowy nowej drogi jest już blisko. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała bowiem najkorzystniejszą ofertę na realizację tych prac.
Budowa objazdu Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł
Wygrał Strabag, który zaoferował, że zrealizuje to zadanie za 15 989 704 zł.
Co ciekawe, nie była to najtańsza oferta. Niżej swoje usługi wyceniła firma B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gdańskiego - 13 651 770 zł.
Jednak ta oferta została odrzucona.
Miasto w budżecie na ten cel zarezerwowało 13 535 635 zł. A to oznacza, że wybierając ofertę firmy Strabag, będzie musiało dołożyć niemal 2,5 mln zł.
Wykonawca będzie musiał wybudować nową drogę w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.
Nawierzchnia z kostki kamiennej
Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.
Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.
Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.
Chodnik i miejsca parkingowe
Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.
Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.
Budowa nowej drogi potrwa rok od dnia podpisania umowy.
Opinie (155) 9 zablokowanych
-
2021-07-06 15:16
BRAMA
Czy po tych zmianach wrócą drewniane wrota ?
- 2 0
-
2021-07-06 15:18
Ruina moralna
za rz adów emigranta T A nastąpiła totalna rzeż niewiniątek naszych gdańskich kilkusetletnich zabytków np Spichlerze na ołowiance kamienice w ciagu 3 krzyży i wiele wiele innych. T ..K choć z gdanska zrównał z ziemią gdańsk i Polskę :(
- 1 0
-
2021-07-06 17:35
gdzie podziały się zabytkowe dębowe wrota Bramy Nizinnej (po dwa skrzydła od każdej ze stron BN?
Dla przypomnienia: Po długotrwałym oblężeniu Gdańska przez wojska napoleońskie w roku 1807 podpisany był pokój w Tylży (dziś Sovietsk k/Kaliningradu). Skutkiem tego w latach 18071814 istniało Wolne Miasta Gdańsk (Ville libre de Dantzig).
Kilka lat temu, tuż przed remontem Bramy Nizinnej na skrzydłach bardzo dobrze zachowanych dębowych, masywnych wrót zamykających oba wjazdy można było odczytać nazwiska i liczne napisy w języku francuskim wycięte w drewnie przed ponad dwustu laty. Musiały być pozostawione na pamiątkę przez żołnierzy napoleońskich. Oczywiście nie o te francuskie inskrypcje tu przede wszystkim chodzi.
Te piękne masywne wrota (były nadal w bardzo dobrym stanie technicznym) były osadzone pod Bramą Nizinną przed ich demontażem. Autor napisał, że remont bramy ukończono w w 2016. Czy zapomniano je przywrócić?
Drogi Redaktorze proszę ustalić i napisać czytelnikom kiedy zabytkowe kilkusetletnie wrota zostaną ponownie zainstalowane na swoje właściwe miejsce w Bramie Nizinnej ?
Chodzi tu o piękno starego Gdańska i szacunek dla jego historii.- 1 0
-
2021-07-06 18:07
Żeby nie założyć se spółki z oo...
... do realizowania kontraktów za kilkanaście milionów to trzeba być chyba niespełna rozumu...
- 0 0
-
2021-07-06 21:32
Po co dać zarobić swoim jak można Niemcom? Aleksandra musi odejść!
- 0 0
-
2021-07-06 23:00
W małej Sycylia wszystko kosztuje razy 5 niż cena rynkowa
Ponuewaz jedz obciążone haraczem dla mafii
- 0 0
-
2021-07-07 07:44
Po1.IX.1939 roku Brama Nizinna byla typowana na siedzibe gdanskiego gestapo
Tak przynajmniej twierdzi Meclewski w ksiazce o tej ponurej formacj Uznali ja jednak za zbyt mala i z niewielka iloscia pomieszczen, tylko wybrali budynek na Neugarten- Nowych ogrodach. Szkoda, bo brama mialaby lepszego gospodarza niz Szambelana i jego pogrobowcow.
- 0 0
-
2021-07-07 09:23
Za ten objazd chetnie bym kogos "objechal".
- 0 0
-
2021-07-07 11:09
Pół bańki
za 100 metrów drogi. To chyba będzie autostrada ze stacją benzynową i Mac.
- 0 0
-
2021-07-07 22:54
Brama ma swietna akustyke, ale nikt tam nie muzykuje i nie spiewa.
Narod tam porzadny, choc niebogaty.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.