• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł

Michał Brancewicz
5 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa droga powstanie w śladzie dawnej linii kolejowej i będzie biegła przez widoczny na zdjęciu z prawej strony most. 


Nowa droga powstanie w śladzie dawnej linii kolejowej i będzie biegła przez widoczny na zdjęciu z prawej strony most.

Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy NizinnejMapka, mimo że i tak przekraczała budżet, została odrzucona. Wybór padł na drugą w kolejności propozycję firmy Strabag opiewającą na 15,989 mln zł. Nowa droga powstanie w rok, a z dotychczasowego przejazdu pod Bramą Nizinną korzystać będą mogli już tylko rowerzyści i piesi.



Przejeżdżałe(a)ś kiedyś przez Bramę Nizinną?

Brama Nizinna została odremontowana blisko 5 lat temu.

Już wtedy zapowiadano wybudowanie objazdu, który wyprowadzi auta poza zabytkowy obiekt. Gdyby tak się nie stało, stan Bramy Nizinnej szybko uległby pogorszeniu.

Rozpoczęcie budowy nowej drogi jest już blisko. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała bowiem najkorzystniejszą ofertę na realizację tych prac.

Budowa objazdu Bramy Nizinnej za prawie 16 mln zł



Wygrał Strabag, który zaoferował, że zrealizuje to zadanie za 15 989 704 zł.

Co ciekawe, nie była to najtańsza oferta. Niżej swoje usługi wyceniła firma B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gdańskiego - 13 651 770 zł.

Jednak ta oferta została odrzucona.

Miasto w budżecie na ten cel zarezerwowało 13 535 635 zł. A to oznacza, że wybierając ofertę firmy Strabag, będzie musiało dołożyć niemal 2,5 mln zł.

Wykonawca będzie musiał wybudować nową drogę w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Nawierzchnia z kostki kamiennej



Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.

Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.

Chodnik i miejsca parkingowe



Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.

Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Budowa nowej drogi potrwa rok od dnia podpisania umowy.

Opinie (155) 9 zablokowanych

  • To w ramach PPP - patodeweloper upomniał się o drogę do swojego Hong-Kongu

    • 2 0

  • gdzie po remoncie w 2016 r podziały się zabytkowe dębowe wrota Bramy Nizinnej (po dwa skrzydła od każdej ze stron BN?

    gdzie podziały się zabytkowe dębowe wrota Bramy Nizinnej (po dwa skrzydła od każdej ze stron BN?
    Dla przypomnienia: Po długotrwałym oblężeniu Gdańska przez wojska napoleońskie w roku 1807 podpisany był pokój w Tylży (dziś Sovietsk k/Kaliningradu). Skutkiem tego w latach 18071814 istniało Wolne Miasta Gdańsk (Ville libre de Dantzig).
    Kilka lat temu, tuż przed remontem Bramy Nizinnej na skrzydłach bardzo dobrze zachowanych dębowych, masywnych wrót zamykających oba wjazdy można było odczytać nazwiska i liczne napisy w języku francuskim wycięte w drewnie przed ponad dwustu laty. Musiały być pozostawione na pamiątkę przez żołnierzy napoleońskich. Oczywiście nie o te francuskie inskrypcje tu przede wszystkim chodzi.
    Te piękne masywne wrota (parę lat temu były osadzone na swoim miejscu do czasu demontażu - nadal w bardzo dobrym stanie technicznym) Remont bramy ukończono w 2016. Dlaczego nie przywrócono dotąd dębowych oryginalnych wrót?
    Drogi Redaktorze proszę ustalić i napisać czytelnikom kiedy zabytkowe kilkusetletnie wrota zostaną ponownie zainstalowane na swoje właściwe miejsce w Bramie Nizinnej ?
    Chodzi tu o piękno starego Gdańska i szacunek dla jego historii. Mam nadzieję, że zabytkowe wrota zostaną po 5 latach przywrócone na swoje miejsce.

    • 5 1

  • Co to za cena!

    0.5 oranżerii to jest śmiech na sali taka mała kasa.
    Nowa jednostka miary kasy 1 oranżeria = 30mln pln

    • 0 0

  • Najlepsza ankieta ever

    Ten co ja układał to ma chyba po szczepieniu problem z głową. Powinno być jeszcze jedno pytanie które tam pasuje:
    Bardziej wolę banany niż jabłka

    • 1 0

  • Niedługo położenie kafelka chodnikowego będzie kosztowało milion -- Tak nam dobrze !!!

    • 2 0

  • objazd jest wart a raczej kosztował.

    warty to są posterunki pilnujące. ciemnota nie zna języka , w którym pisze

    • 1 0

  • A tak na prawdę powinien kosztować nie więcej niż 4,5 do 5 mln. Wiem co piszę z racji zawodu! (1)

    • 3 0

    • ortografia!!!

      Popraw się.

      • 0 0

  • Do ochrony jednego obiektu, zniszczą inny.

    Za dawnym mostem kolejowym są zabytkowe mury obronne po obu stronach dawnej lini kolejowej. Gdy tamtędy droga zostanie przeprowadzona, to ruch drogowy doprowadzi do ich spękania a w następstwie tego, ktoś postanowi je rozebrać dla "bezpieczeństwa".

    • 2 0

  • A gdzie sie wtedy uczyc prawa jazdy?

    • 0 0

  • Dlaczego ?!!

    Panie Michale proszę pociągnąć ten temat i zapytać władz miasta dlaczego nie można zrealizować projektu Nowej Chmielnej, która miała przebiegać od nowego wiaduktu ( nad Traktem Św. Wojciecha i torami na wysokości skrzyżowania z Sandomierską ) wzdłuż torów kolejowych przecinać ul. Mostek i dalej tak jak Pan pisze prosto aż do Podwala Przedmiejskiego. Byłaby to doskonała alternatywa dla
    końcowego odcinka Traktu i Okopowej w drodze w kierunku Przeróbki i Elbląskiej rozładowująca permanentne korki na Małomiejskiej.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane