• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: co najmniej 1,5 mld za budowę całości

Michał Brancewicz
16 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta
  • Jeden z wariantów węzła Miszewo w ramach Obwodnicy Metropolitalnej.
  • Jeden z wariantów węzła Południe, gdzie Obwodnica Metropolitalna łączyć się będzie z Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska.
  • Wiadukt o długości 934 m biegnący nad doliną rzeki Raduni linią kolejową 229 i DK nr 7.

Od 715 mln do 1 mld 121 mln zł oraz od 777 do 1 mld 270 mln zł - taka jest rozpiętość ofert na projekt i budowę dwóch odcinków, które razem stworzą Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta. Dla każdego odcinka było po 11 ofert, ale tylko dwie mieszczą się w budżecie GDDKiA.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Obwodnica Metropolitalna - budowa podzielona na dwa zadania:

  1. Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km,
  2. Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.

Do pierwszego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Budimex SA - 715 169 700 zł,
  2. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 767 976 717 zł,
  3. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 774 974 674 zł,
  4. Polaqua - 797 650 082 zł,
  5. Konsorcjum: Mostostal Warszawa SA (Lider) i Acciona Construcción SA (Partner) - 807 944 377 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 857 782 249,
  7. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 900 845 044 zł,
  8. Strabag - 933 201 988 zł,
  9. PORR SA - 991 365 572 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 063 326 688 zł,
  11. Konsorcjum: Gülermak(Lider), Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş (Partner) i Mosty Łódź SA(Partner) - 1 121 795 670 zł.

Do drugiego zadania złożonych zostało 11 ofert:

  1. Konsorcjum: MIRBUD SA (Lider) i Kobylarnia SA (Partner) - 776 999 999 zł,
  2. Polaqua - 822 800 249,
  3. Budimex SA - 966 220 336 zł,
  4. Strabag - 1 003 119 661 zł,
  5. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 1 058 074 844 zł,
  6. Konsorcjum: NDI (Lider), NDI SOPOT SA (Partner), Warbud SA (Partner) i Eurovia Polska SA - 1 061 719 520 zł,
  7. PORR S.A - 1 083 982 403 zł,
  8. Konsorcjum: Metrostav Polska SA(Lider) i Metrostav Infrastructure (Partner) - 1 091 513 773 zł,
  9. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska (Lider) i Aldesa Construcciones SA (Partner) - 1 122 062 134 zł,
  10. Mota-Engil Central Europe SA - 1 125 977 765 zł,
  11. Konsorcjum firm: Polbud-Pomorze (Lider), Mosty Łódź SA (Partner), Masfalt (Partner), DROGOMEX (Partner) - 1 269 704 030 zł.

Jak oceniasz oferty na budowę Obwodnicy Metropolitalnej?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała, że zamierza przeznaczyć na budowę Obwodnicy Metropolitalnej - 771 mln zł na zadanie pierwsze864,4 mln zł na zadanie drugie.

To oznacza, że tylko po dwie oferty z każdego postępowania mieszczą się w budżecie (zostały wytłuszczone na liście).

O wyborze wykonawcy zadecyduje w 60 proc. cena, w 30 proc. przedłużenie gwarancji na wszystkie elementy trasy - maksymalnie o 5 lat, a w 10 proc. termin realizacji - 41 miesięcy, który można skrócić maksymalnie do 38 miesięcy. Z zastrzeżeniem, że do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Wszystkie firmy i konsorcja zadeklarowały maksymalne wydłużenie czasu gwarancji oraz maksymalne możliwe skrócenie terminu realizacji. A to oznacza, że jedynym kryterium wyboru pozostanie cena.

Według zapowiedzi Obwodnica Metropolitalna ma być gotowa w 2025 r.

Zadanie nr 1 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,26 km;
  • budowa jednego węzła drogowego "Miszewo";
  • budowa części węzła drogowego "Chwaszczyno";
  • budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 201;
  • budowa estakady nad istniejącą drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Zadanie nr 2 - najważniejsze elementy:

  • opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
  • budowa odcinka drogi ekspresowej długości ok. 16,1 km;
  • budowa Obwodnicy Żukowa o długości ok. 6,8 km;
  • budowa węzłów "Żukowo" oraz "Lublewo";
  • przebudowa węzła "Gdańsk-Południe" na przecięciu z Zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska;
  • budowa MOP kategorii I w Widlinie - oddzielnie dla każdej jezdni;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 w ciągu obwodnicy Żukowa;
  • budowa estakady nad linią kolejową nr 229 oraz jarem rzeki Raduni;
  • budowa estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G;
  • budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
  • uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie inwestycji.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie drogą o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o długości ponad 32 km. Trasa połączy węzeł PołudnieMapka, na którym Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska, z węzłem ChwaszczynoMapka, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej. OMT biec będzie równolegle do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta, ale przejdzie przez miejscowości położone na zachód od tej ekspresówki.

Opinie (225) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Stop tirom na starej obwodnicy (3)

    Po wybudowaniu obwodnicy metropolitalnej powinien być zakaz wjazdu na starą obwodnicę ciężarówkom powyżej 12 ton. Jedyne odstępstwa dla tych co mają pozwolenie. Inaczej budowa obwodnicy metropolitalnej nie ma sensu. Tiry rozjadą nam za chwilę starą obwodnicę.

    • 42 43

    • ok pod warunkiem ze w miescie bedzie zakaz jazdy osobowkami

      tylko rowery

      • 12 5

    • Stop osobowym

      A którędy mają dojechać do portów? Po to są drogi aby obsługiwać potrzeby gospodarcze. Jak rozjadą starą obwodnicę to trzeba będzie zrobić jej remont. Jak Ci przeszkadzają to wybierz inny środek transportu niż samochód osobowy.

      • 5 0

    • Biedronka

      Gdyby nie tiry to nie miałbyś co kupić w tej twojej biedronce.

      • 0 0

  • Budimex nie bierzcie, tak spierniczyli ostatnie budowy, że szok. W tym duży szpital w Gdańsku

    • 0 0

  • Pruszcz Gdański (1)

    A władze Pruszcza chyba śpią. To idealny moment aby w ramach projektu wybudować łącznik z przedmieść Pruszcza od mostu na Raduni i bezpośrednio spiąć się w trasę Sucharskiego. To ok 2 km w linìi prostej A ułatwi dostęp do obwodnicy metropolitalnej i do Gdańska. Odkoruje trakt na całej jego długości i dwa zjazdy rano tj. Na obwodnicę południową i zjazd port. A po południu niweluje korki na końcu trasy Sucharskiego i zjazd lipce. Czy tego naprawdę nie widać? Rzucić okiem na mapę i proszę o rzut oka na to faktycznie dzieje się na trasie do Gdańska i na obwodnicę rano. Pruszcz ma już ponad 30k mieszkańców i dużo osób nie zameldowanych. To miasto wielkości Sopotu. Więc trzeba myśleć o takich rzeczach....prze państwa. Proszę.

    • 5 1

    • Tak, władze Pruszcza wyczarują grube miliony na inwestycję i "zepną się" z wielkim węzłem na państwowej drodze ekspresowej, bo ładnie sobie to narysowałeś na mapie :D Zdajesz sobie w ogóle sprawę, jakie Pruszcz może mieć ewentualnie kompetencje w takich kwestiach, nawet gdyby miał górę pieniędzy? :) Chyba niekoniecznie.

      • 0 0

  • Nowe drogi to jeszcze więcej samochodów.

    Współczuję mieszkającym za obwodnicą, bo nagle z prawie wsi zrobi im się miasto.

    • 1 4

  • Ah te Januszowe

    te wszystkie Mirbudy, Lechbudy, czy inne budy ktoś nie umie nawet dobrze firmy nazwać a zabiera się za biznesy, ja takie mirpole czy lech pole czy inne budy to szerokim łukiem omijam.
    A najlepsze to jeszcze exy np.budex czy wandalex zero wyobraźni zero.

    • 2 4

  • 5 lat ?

    +2 na ewentualnie procesy sądowe.
    Czyli łącznie 7 lat "budowy"
    Przy obecnej inflacji myślę, że realne kwoty co najmniej x2 powinny być.

    • 2 0

  • Niech mi ktoś wyjaśni czego to niby ma być obwodnica?

    z mapy wynika ze to droga do nikąd. Moze i troche zyskaja Ci co jadą na zachód ale zasadniczo z punktu widzenia 3miasta nie ma ona sensu.

    • 0 5

  • Ludzie obudźcie się

    Protestujmy przeciwko tej budowie . PiSiory znowu chcą nas przekupić . Musimy wszystko zrobić , aby nie mieli wyborców . Lepiej żyć w korku i brudzie niż pod PiSowskim butem

    • 1 11

  • 1,5 mld. to "grosze" w porównaniu z potrzebą i np. Mierzeją Wiślaną!

    • 1 1

  • Nie rozumiem po co dublowanie obwodnicy (2)

    duzo duzo szybciej łatwiej i taniej ( duzo taniej ) byloby rozbudowac odcinkami istniejaca do trzech pasow z wezłami ...... a tak minie kolejne 5 lat i beda dalej ... plany i kolejne terminy

    • 3 4

    • Po to aby rozbudowac obecna o 3ci pas . A rozbudowa pociaga zamkniec ie jednego , wyobrazoasz to sobie?

      • 1 0

    • Choćby po to żeby drogi szybkiego ruchu nie przebiegały przez tereny zamieszkałe. Rusz troszkę szarą masą , którą inni nazywają mózgiem. Ale ty zapewne jej już nie masz - sprzedałeś to coś za pięćsetplusy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane