- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (39 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat
Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica Trójmiasta, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk Lotnisko i Gdańsk Karczemki - średnio 97 537 pojazdów na dobę. W 2015 roku ten sam odcinek przejeżdżało 77 141 aut.
Pomysł z 1948 roku
Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku
39 km za 740 mln złotych
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości przy obwodnicy do kupienia
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.
Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie wybrane
-
2023-12-15 07:25
Szkoda tylko, ze odcięła Osowę od Sopotu. (64)
Można było przejść lasem niemal pod sam monciak. Wtedy nikt o takich drobiazgach nie myślał. W sumie żeby wydostać sie z Osowej w stronę Oliwy to potrzebny jest samochód. Czy o to chodzi w dobie bycia eko?;)
- 106 228
-
2023-12-16 08:09
Raczej Korkownica
- 1 0
-
2023-12-15 18:45
Adam Gdańsk
Ale jej nie budowano w dobie Eco więc tak nie myślano
- 1 0
-
2023-12-15 14:09
a 46 lat temu była osowa wogóle?
- 1 0
-
2023-12-15 12:45
radna/poseł/zasłużona emerytka Chmiel
10 lat obiecywaa kładke dla pieszych w Osowej aby nie było niepotrzebnych tragicznych wypadków a nic nie robiła poza wożeniem się taksówkami
- 1 3
-
2023-12-15 11:42
Co w tych głowach robi eko bolszewizm. Niepojete (1)
Byś chciało zrobic z Polski skansen ? Ekoaktywiszcze.
- 3 4
-
2023-12-15 12:09
Skansen to my mamy na drogach...
- 2 1
-
2023-12-15 10:19
Ale co ty człowieku za pierdoły gadasz
Teraz się nie da lasem dotrzeć?
- 5 1
-
2023-12-15 09:39
Mieszkancy osowej ogolnie maja tendencje do protestowania. Wszystko co nowe jest zle.
- 12 0
-
2023-12-15 09:25
Wielu...
....rzeczy szkoda
- 0 1
-
2023-12-15 08:59
Wiadukt Owczarnia (8)
umożliwia przejście na drugą stronę obwodnicy, potem Kościerską dojdzie się do Oliwy.
- 4 3
-
2023-12-15 09:22
5km nadrobić (7)
Codziennie?
Chętnie na rowerze bym jeździł do Sopotu w obu kierunkach ale nie ma jak! Tragedia- 2 9
-
2023-12-15 14:28
(1)
W wypowiedzi było też o Oliwie. Jadąc przez Owczarnie nie nadrabia się jakoś dużo, a na pewno przez las spokojniej.
W sumie to ze skrzyżowania Jednorożca z Wodnika do skrzyżowania z Polankami, przez las jest kilkaset metrów bliżej.
Co do Sopotu, to przez Owczarnię z tego samego skrzyżowania nadkłada się około 3km.
Nie jestW wypowiedzi było też o Oliwie. Jadąc przez Owczarnie nie nadrabia się jakoś dużo, a na pewno przez las spokojniej.
W sumie to ze skrzyżowania Jednorożca z Wodnika do skrzyżowania z Polankami, przez las jest kilkaset metrów bliżej.
Co do Sopotu, to przez Owczarnię z tego samego skrzyżowania nadkłada się około 3km.
Nie jest to mało ale jak ktoś tak bardzo boi się tego wiaduktu, to się przyzwyczai do dłuższej drogi. Zwykle wejście na większy codzienny dystans zajmuje około miesiąca.- 2 2
-
2023-12-15 21:30
Taki ten Gdańsk rowerowy
A Ja mam się bać jechać po wiadukcie? Z tej dzielnicy nie da się w ogóle wyjść pieszo bo wiadukt nie ma chodnika. Przez Owczarnia jedynie, a i tak 2 osoby się nie ominoł bez wejścia na ulicę.
Ba, zwierzęta nie mają nawet przejścia, a wymagają tego przepisy. Może tak szybciej. Najlepiej zwierzę potem człowiek na końcu mieszkaniec Osowy, Osowczyk- 0 2
-
2023-12-15 09:51
masz alergię na asfalt? (4)
jaki problem pojechać przez wiadukt na Spacerowej? przecież nikt tam nie zabrania wjeżdżać rowerem, dla mnie droga Sopot Osowa to właśnie trasa przez leśniczówkę i wiadukt Spacerowa, komfortowy asfalcik na całej trasie, super się jedzie
- 5 3
-
2023-12-15 20:15
Ha ha!
To trzeba być desperatem !
- 0 2
-
2023-12-15 10:00
taaa, jazda rowerem w tym miejscu... (2)
Jeszcze mi życie miłe
- 9 5
-
2023-12-15 23:34
Ja jęzdżę 20 lat tamtędy i żyję
- 1 0
-
2023-12-15 14:11
Przejazd przez wiadukt jest jeszcze ok, chyba że ktoś jedzie w okolicach 15km/h.
Problem jest ze skrętem w lewo w stronę Sopotu.- 2 1
-
2023-12-15 08:23
Do czasu wybudowania centrum handlowego (5)
skrzyżowanie ze Spacerową było kolizyjne, (ze światłami? tego już nie pamiętam). Były znaki koniec drogi ekspresowej. Droga łączaca obecną Spacerową z parkingiem centrum to pozostalość starej Spacerowej.
- 12 0
-
2023-12-15 09:10
(1)
Tak, była też sygnalizacja ale nie od początku istnienia obwodnicy.
Słabo pamiętam ale przypuszczam, że postawili kilka lat przed wybudowaniem wiaduktu.- 4 0
-
2023-12-15 09:29
Tak, ja jeszcze pamiętam jak się tam skręcało bez świateł. Ale ruch był tak mały, że nie było z tym problemu.
- 4 0
-
2023-12-15 08:58
Tak, tam było jedyne skrzyżowanie że światłami na Obwodnicy. (2)
- 17 0
-
2023-12-15 14:12
Długo był "STOP" (1)
Światła to już jakiś rok 89/90.
- 5 0
-
2023-12-15 23:33
Przed stopem długo był ustąp pierwszeństwa przejazdu dopiero potem był stop jak były pierwsze wypadki a potem jak były dlasze
- 1 0
-
2023-12-15 08:19
Wskakuj na rower (2)
masz z górki ;d
- 4 9
-
2023-12-15 08:28
Kto normalny jezdzi rowerem?trzeba miec zolte papiery aby jezdzic rowerem a nie wygodniutkim,cieplutkim samochodem (1)
- 12 16
-
2023-12-15 12:08
Jeżeli Twój czas nie ma dla Ciebie żadnej wartości, to stój sobie w korkach, nikt Ci nie broni.
- 5 5
-
2023-12-15 08:06
Podziękuj mieszkańcom Osowej, którzy 20 lat temu oprotestowali budowę kładki nad obwodnicą.
- 34 2
-
2023-12-15 07:42
Przeprowadz sie do sopotu. (1)
Ściągnij klapki z oczu. Bo dalej można dojść.
- 10 16
-
2023-12-15 07:49
Można dojść dalej ale Sopot jest pod nosem;)
Za przeprowadzkę podziękuję;)
- 12 2
-
2023-12-15 07:37
Gdyby mieszkancy Osowej nie oprotestowali kladki
nad obwodnica 20lat temu to byłoby wygodniej dla wszystkich. Teraz muszą walczyć o sfinansowanie jej budowy przez rząd i budowę przez GDDKiA
- 60 2
-
2023-12-15 07:36
Nie szkoda (1)
Autobusem nie łaska?
- 11 15
-
2023-12-15 09:39
jak jedzie to super
ale kierowcy skutecznie sparaliżowali transport publiczny w tamtym rejonie i nigdy nie wiadomo czy autobus się pojawi
- 6 8
-
2023-12-15 07:34
Odcięła, bo jak miała powstać kładka, to okoliczni mieszkańcy zaprotestowali (30)
- 177 4
-
2023-12-15 12:47
to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę (1)
to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę i położyła się tzw. rejtanem pod koparkę
- 2 7
-
2023-12-15 20:13
Chmiel
Ma inne ,,zasługi" dla Osowej, ulice z płyt bez kanalizacji deszczowej, podobno ma być WKZ będą nowe osiedla na Długiej?
- 4 0
-
2023-12-15 08:47
Mieszkańcy zaprotestowali? Za komuny? No bez przesady. (10)
Przecież obwodnicę budowali w 1977 roku, jakby mieszkańcy chcieli wtedy zablokować państwową inwestycje to by ich ZOMO pałami rozgoniło.
- 20 32
-
2023-12-15 14:14
A E.J. Żarnowiec?
- 1 2
-
2023-12-15 12:55
zgłaszam post do zamknięcia ZOMO szerzyło kulture obywatelskom
Nie chcem ale muszem - wszystkie moje małe leszki do Orlenu na orzeszki
- 2 3
-
2023-12-15 09:52
(1)
w tamtym czasie (połowa lat 70) osowa to była wieś z dwoma domami....
- 19 2
-
2023-12-15 11:47
Nieprawda, z trzema.
- 12 1
-
2023-12-15 09:27
Czytaj uważniej (4)
Za komuny było tam poziome skrzyżowanie ze światłami. Przeczytaj uważnie artykuł. Problem kładki powstał gdy zbudowano w 1986 roku wiadukt bez chodnika.
- 23 1
-
2023-12-15 23:30
Najpierw za komuny było tam skrzyżowanie bez siwateł i kilka osób na nim zginęło,wtedy zrobili swiatła
- 2 0
-
2023-12-15 20:10
Wiadukt powstał w 1995 r
- 3 0
-
2023-12-15 14:11
Nieprawda.
Skrzyżowanie ze światałami to początek lat '90. Przedtem był tylko "STOP", pamiętam jak pod koniec, w godzinacg szczytu, jadąc z Oliwy trzeba było już ładnych parę minut czekać, żeby zrobiła się luka i dało się przejechać...
- 9 0
-
2023-12-15 12:57
to kłamstwo chodnik był ale go ukradli
Było nawet plenum kw pzpr w sprawie tej kradzieży, wolna prasa szeroko opisywała to niecne zdarzenie
- 4 7
-
2023-12-15 09:08
Wtedy ruch na obwodnicy był pewnie znikomy, dodatkowo skrzyżowanie ze Spacerową było w jednej płaszczyźnie, bez wiaduktu.
Na wysokości Gołębiewa przypuszczam, że nie było płotu, więc też była możliwość przejścia.
Nie miał kto i po co protestować.
Dopiero jak powstał wiadukt (kilka lat przed nim była sygnalizacja), przegrodzenia, ruch na obwodnicy wzrósł, dzielnica się rozbudowała, to był pomysł na stworzenie kładki. Mieszkańcy Osowy go oprotestowali i projekt przepadł.- 61 1
-
2023-12-15 07:39
nieprawda (16)
- 7 84
-
2023-12-15 08:52
Prawda
- 7 2
-
2023-12-15 08:27
co jest nieprawdą? że miała powstać czy że mieszkańcy protestowali? (14)
to nie tak dawno temu, jak budowali CH osowa. Mieszkańcy okolicznych domków protestowali, że będą mieli wzmożony ruch pod domami i to im się nie podoba. To mamy pięknie odciętą dla pieszych i rowerzystów dzielnice
- 112 4
-
2023-12-15 20:04
I skrzyżowanie wielokolizyjne bez kładki i scieżki rowerowej
To ile lat tzw 3RP mija 33 ?
i dalej rozwiązanie z czasów PRL.- 1 0
-
2023-12-15 12:48
to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę
to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę kładąc się pod koparki i przekupując okoliczne dzieci cukierkami by płakały do kamer szczujni tvp
- 4 11
-
2023-12-15 09:19
Ten kto wybuduje ta kładkę (4)
Zostanie posłem po wyborach. Osowa zagłosuje na niego!
Proszę o załatwienie- 13 7
-
2023-12-15 12:53
po co kładka może zrobić przejście naziemne (2)
Pani pomaszka to zrobi jak tylko będzie prezydentkom danziga
- 5 13
-
2023-12-15 14:31
Każdy przecież wie, że jak nie ma przejść naziemnych to nie powstają korki. (1)
Widać to pięknie codziennie na obwodnicy.
- 4 10
-
2023-12-15 20:07
Nie bój nie bój
Kiedyś były w Wysokiej światla
znowu zrobią.- 3 0
-
2023-12-15 10:43
Nie ma sensu dla was nic próbować robić. Kładkę już raz oprotestowaliście, oprotestujecie znowu, jak wszystko.
- 33 3
-
2023-12-15 08:41
(6)
muahahah nie tak dawno budowali ch osowa:) przecież to stoi od 1998 roku, tych mieszkańców już pewnie dawno nie ma, świat się zmienił mieszkańcy też ale dalej można przecież powtarzać ten sam bezsensowny teraz argument :)
- 13 56
-
2023-12-15 10:23
(5)
Ale co jest bezsensowne? Że były plany (a były) czy że protestowali (a protestowali)?
W wyniku tych protestów miłośników odciętego skansenu Osowa jest odcięta obwodnicą i żadne zaprzeczanie faktom tego nie zmieni.- 53 3
-
2023-12-15 23:39
A co mi tam (1)
Jest bezsensowne przytaczanie tego argumentu bo dzielnica się zmieniła w przeciągu 20 lat oraz zmieniło się całe trójmiasto. teraz kładka jest niezbędna tak jak bus pas do oliwy, więcej pkmek, lepsza komunikacja autobusowa z Chwaszczynem/Gdynia Dąbrowa oraz pewnie Baninem. Połączyć obwodnicę z trasa kaszubską itp. Ale jak zwykle jeden mądry będzie mówił o czymś co miało miejsce 20lat temu. Ten protest już może iść sobie piwo dawno kupić.
- 3 0
-
2023-12-16 07:45
Głosuj dalej na platformę to przez następne 20 lat nadal będziesz pisał to samo co trzeba zrobić a PO nie zrobiła.
- 3 3
-
2023-12-15 20:06
Bzdury piszerz
Pamiętam jak kolekcjoner mieszkań obwiniał Szczurka bo gdzieś tam była działka Gdyni (:
- 3 2
-
2023-12-15 12:51
radny liszicki ma tam hacjendę (1)
radny liszicki ma tam hacjendę i posłanka pomazka troche ziemi w doniczkach to musi być spokój na bazie jakby król peru się pojawił. A poza tym som awtobusy
- 10 12
-
2023-12-15 13:23
dzięki buku że nie ma tam plebsu spod znowu nowogrodzkiej (po Polsku noworadziecka)
- 8 7
-
2023-12-17 06:31
Druga obwodnica
Trzeba zacząć budowanie drugiej obwodnicy tej która była już dawno temu w 1945 roku zaplanowana.
Poza tym należy zbudować również ulice w największej dzielnicy Gdańska, dzielnicy Południowej.- 9 0
-
2023-12-15 10:26
Obwodnica (17)
Wszyscy gadaja na tamte czasy że były źle itp. Ale już wtedy myśleli o rozwoju transportu - zbudowano obwodnicę, ciąg chłopska ,-legionow, czy Kwiatkowskiego. Gdyby nie tamte czasy, to wiele rzeczy by nie było. np. Rafineria, Port Północny czy przekucie większość linii tramwajowych na dwutorowe
- 199 28
-
2023-12-17 19:30
tamte czasy
A może obwodnica powstała by już w latach 60 gdyby nie komuna ?
- 2 0
-
2023-12-17 09:07
Wykształcenie
Bo wtedy nawet magistra było trudno uzyskać. Ludzie musieli myśleć. Dzisiaj byle licencjusz krzyczy że ma wyższe wykształcenie. I oto efekty d**ilizmu.
- 1 0
-
2023-12-16 12:17
Przestań tęsknić za zniewoleniem Polski przez komunistów
- 1 0
-
2023-12-16 10:44
Taaa jasne
Proces technologiczny i jakość wykonania gorsze niż budowane 40 lat wcześniej autobany w III Rzeszy.
Faktycznie mamy powód do dumy z nocno ograniczonego intelektualnie kacyka z kacapskiego nadania.- 1 2
-
2023-12-16 09:25
estakada kwiatkowskiego to ile byla budowana? 500 lat?
- 0 0
-
2023-12-16 00:20
Czym się tak zachwycasz?
Można by jeszcze chwalić Gierka, że do wielu wsi prąd podłączył, bo woda to w wielu wsiach była jeszcze marzeniem.
To, że było lepiej niż w ZSRR to nie znaczy, że było dobrze. Europa po wojnie zrobiła gigantyczny krok na przód, a u nas
była komuna, żelazna kurtyna i nie miałeś wtedy pojęcia jak żył wolny świat.- 7 0
-
2023-12-15 19:07
A teraz pomyśl sobie, jak wyglądałoby Trójmiasto, gdyby nie komuniści, a ekipa inż. Eugeniusza Kwiatkowskiego zajęła się budową i rozbudową po 1945 r. Gdyby powojenny entuzjazm ludzi nie został sztucznie stłumiony, a pomysły - zablokowane przez biurokrację...
- 10 2
-
2023-12-15 12:23
(1)
tak samo będziesz wspominał pis, niby tacy źli ale 500 mi dawali, krótkowzroczność jest domeną większości niestety
- 12 11
-
2023-12-15 14:18
Ja też będę wspominał PiS świetnie, jak mnie okradli z oszczędności,inflacja 20 % +
- 15 6
-
2023-12-15 11:10
Fakty poziom planowania przestrzennego oraz perspektywicznego był o parę poziomów wyżej.... (4)
Jak się czyta teraz jakieś rozwiązania to aż się włos na głowie jeży np odnośnie likwidacji przejść podziemnych ...
- 24 13
-
2023-12-15 11:42
(3)
Likwidacja przejść podziemnych to standard w zachodnim świecie z wielu powodów. Utrudniony ruch dla wózków, niepełnosprawnych, rowerzystów, ludzi o kulach. Gorsze bezpieczeństwo w nocy, koszty utrzymania, smród, bród. Każdy urbanista Ci to powie, że to złe rozwiązanie. To akurat zły przykład podałeś.
- 16 28
-
2023-12-16 07:02
"bród" jest najgorszy
- 1 0
-
2023-12-15 18:44
(1)
Gorsze bezpieczenstwo w nocy to problem tylko na zachodzie
- 7 6
-
2023-12-16 07:10
Może dla ciebie jest bezpiecznie ale dla większości obywateli którzy poza godzinami szczytu tam przechodzą nie jest bezpiecznie. Zapraszam do przejść podziemnych na Zaspie czy przy Motlawie.
- 3 2
-
2023-12-15 11:03
Teraz też myślą tylko że o tym gdzie by tu jeszcze jakieś osiedle wcisnąć
- 24 3
-
2023-12-15 10:29
(1)
Fakt. Taki niedobry Gierek, odsądzony od czci i wiary ale myślał o rozwoju. Były porty, stocznie więc pomyślano o tramspocie.
- 31 7
-
2023-12-16 10:40
Za nie swoją
kasę jest łatwo budować..
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.