• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat

bra
15 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (232)
Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977. Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977.

Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica TrójmiastaMapka, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.



Kiedy ostatni raz jechałaś/eś obwodnicą?

Obwodnica Trójmiasta plasuje się w czołówce polskich dróg o największym natężeniu ruchu.

Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk LotniskoMapkaGdańsk KarczemkiMapka - średnio 97 537 pojazdów na dobę. W 2015 roku ten sam odcinek przejeżdżało 77 141 aut.

Pomysł z 1948 roku



Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.


Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977. Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.

Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku

39 km za 740 mln złotych



Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Krótka relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.

Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku. Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
bra

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    To tyle samo co Svecjusz

    • 7 1

    • to ty dzieciak jesteś

      • 0 1

    • Svencjusz pewnie pracował przy budowie obwodnicy (1)

      Jest fenomenalnym nadczłowiekiem

      • 2 1

      • ale brakuje mu mózgu

        • 2 1

  • (2)

    Piękna historia,i pomyśleć patrząc na dziurawe trójmiejskie drogi...wtedy potrafili a dziś nie,mimo lepszej technologii.Oczywiście jest więcej aut,ale powinna za tym iść też nowoczesna infrastruktura.A jak jest,wiemy na co dzień.

    • 9 15

    • najlepszy odcinek jezdni ever...

      Od estakady Kwiatkowskiego do Chylonskiej w Gdyni.

      Zbudowany jako odcinek referencyjny w ramach kwalifikacji wykonawcow przebudowy obwodnicy w latach '90. Do dzisiaj bez wiekszych remontow i nadal te kilkaset metrow wyraznie wyroznia sie na plus od reszty Morskiej.

      • 1 0

    • To chyba zapomniałeś, drogi doktorze, jakie tam były koleiny jeszcze kilkanaście lat temu.

      • 1 1

  • Sto lat! (2)

    Ludzie protestowali, po co taka droga, nikomu nie będzie potrzebna.
    Droga była budowana w polach i lasach.

    • 28 2

    • To jest to (1)

      Komuna co naszkodziła to naszkodziła, ale jednak planowanie przyszłościowe było 200x lepsze niż teraz. Większość dużych obiektów inżynieryjnych (estakada Kwiatkowskiego, obwodnica, estakada na Rakoczego) zostało zbudowanych za komuny. Teraz ronda nie potrafią zbudować.

      • 9 0

      • Częściowo masz rację

        Ale zauważ, że dzisiejsze bloki często stoją w "ogrodach" dawnych willi.

        Niestety, ale wyrządzili więcej szkód niż zbudowali nowych dróg.

        • 0 0

  • 28 km/h to średnia prędkość w godzinach szczytu (4)

    Niestety ale nasza obwodnica często jest tak zakorkowana że średnia prędkość w godzinach szczytu do pokonania odcinka od Chyloni do węzła Rusocin wynosi 28 km/h. Chyba nikogo nie trzeba dziś przekonywać że kolizje, wypadki i zakorkowana obwodnica to coś już naturalnego. Dziś piątek a więc daje głowę uciąć że popołudniu jak co tydzień coś się wydarzy że prędkość będzie "zawrota".

    • 16 2

    • 28 to całkiem nieźle

      • 2 0

    • Kolizję i wypadki to normalność

      A nie musi tak być i nie powinno tak być, tylko szybcy i bezpieczni krzyczą jeden za dwudziestu, że rozwiązania ograniczają ich wolność.

      • 1 2

    • (1)

      17,7 km/h - dla przeciwwagi zestawiam średnią prędkość uprzywilejowanych tramwajów w Gdańsku. Wiem, że obwodnica jest zakorkowana a mimo to średnia prędkość jest niezła :), ja chciałbym zadać pytanie co idzie w Gdańsku nie tak, by pojazd szynowy był tak wolny?

      • 3 1

      • Zlikwidować przystanki, a średnia wzrośnie. Ci na obwodnicy nie maja przystankow.

        • 1 0

  • Codziennie stoi w stronę gdyni (6)

    Gdynia musi mieć coś w sobie że tak tam wszyscy jeżdżą

    • 19 11

    • Raczej wracają po pracy

      • 7 1

    • (3)

      Jadą do pracy,natomiast mieszkać taniej w Rumi,Redzie,Wejherowa czy Bojanie.Stąd 30000 mieszkańców opuściło gród Wojciecha.

      • 6 5

      • mieszkania moze tam tansze ale zycie rownie drogie-oplaty mieszkaniowe sa podobne

        • 0 1

      • buuuhahahah (1)

        Bojano, hahaha, Banino hahaha. Gdzie jeszcze?

        • 3 1

        • Bytow,chojnice jeszcze tansze od bojana

          • 0 0

    • Bo w Gdyni się żyje dobrze!

      Za to w Gdańsku pracuje...

      • 0 2

  • Mam nadzieję, że nowy rząd doceni poparcie i da miliardy na poszerzenie do 3 pasów (3)

    • 15 18

    • (2)

      a podatek od calosci dochodu placisz?!.czy pod stolem!.skladke emerytalna placisz,czy wcale!?.

      • 4 7

      • Nie pracuję u liberała popierającego platformę

        • 5 2

      • Skoro podatki od alkoholu mają zniechęcać do alkoholu

        To podatki od pracy mają zniechęcać do pracy ?

        • 0 0

  • (2)

    W 1998 roku zdałem prawo jazdy. Rodzice dołozyli mi do pierwszego auta. Pamietam moją pierwsza trase. Pojechaliśmy do Japy na hamburgera. Później miastem do Gdyni i powrót do Gdańska obwodnica. W ciągu dnia. Było pusciutko na drogach...

    • 28 6

    • (1)

      auta na wagony!.

      • 2 0

      • A rowery na auta

        Teczowa-zolte papiery

        • 2 1

  • komuniści jednak dobrze planowali, zarówno drogi jak i osiedla, nie tak jak teraz patodeveloperka okno w okno (6)

    • 65 7

    • Wtedy nie liczono sie z tym jak ludzie (3)

      dojadą do pracy. Dzięki ich polityce dzisiaj mamy takie problemy z dystansami między dzielnicami i codziennie musimy dojeżdżać samochodem do pracy a nie jak w dużych miastach Europy metrem i piechotą.

      • 4 19

      • To juz wina pokolenia politykuf lat 90 do dziś. Gminy sie rozrastały to mohgli myśleć i lepiej planować.

        • 8 1

      • wtedy nie bylo tyle aut nie zanosilo sie na masywne zwiekszenie ilosci aut osobowych. PKS dzialal nader dobrze

        • 0 1

      • nie liczono się ?

        Nie masz pojęcia a przede wszystkim nie masz wiedzy kiedy i dlaczego zaprojektowano tą obwodnicę.
        Mogę Tobie powiedzieć, że dodatkowo zaplanowano drugą obwodnicę oraz dodatkową ulicę z Gdańska do Gdyni.
        Niestety nie zrealizowano wszystkich planów.

        • 1 0

    • Dzialki budowlane byly tanie i dostepne

      • 4 0

    • komuniści

      Jacy komuniści ? Wtedy panował w Polsce socjalizm. Komunizm był u sąsiadów (Czechosłowacja, zsrr, nrd).

      • 1 1

  • Szkoda tylko, ze odcięła Osowę od Sopotu. (64)

    Można było przejść lasem niemal pod sam monciak. Wtedy nikt o takich drobiazgach nie myślał. W sumie żeby wydostać sie z Osowej w stronę Oliwy to potrzebny jest samochód. Czy o to chodzi w dobie bycia eko?;)

    • 106 228

    • Odcięła, bo jak miała powstać kładka, to okoliczni mieszkańcy zaprotestowali (30)

      • 177 4

      • nieprawda (16)

        • 7 84

        • co jest nieprawdą? że miała powstać czy że mieszkańcy protestowali? (14)

          to nie tak dawno temu, jak budowali CH osowa. Mieszkańcy okolicznych domków protestowali, że będą mieli wzmożony ruch pod domami i to im się nie podoba. To mamy pięknie odciętą dla pieszych i rowerzystów dzielnice

          • 112 4

          • (6)

            muahahah nie tak dawno budowali ch osowa:) przecież to stoi od 1998 roku, tych mieszkańców już pewnie dawno nie ma, świat się zmienił mieszkańcy też ale dalej można przecież powtarzać ten sam bezsensowny teraz argument :)

            • 13 56

            • (5)

              Ale co jest bezsensowne? Że były plany (a były) czy że protestowali (a protestowali)?
              W wyniku tych protestów miłośników odciętego skansenu Osowa jest odcięta obwodnicą i żadne zaprzeczanie faktom tego nie zmieni.

              • 53 3

              • radny liszicki ma tam hacjendę (1)

                radny liszicki ma tam hacjendę i posłanka pomazka troche ziemi w doniczkach to musi być spokój na bazie jakby król peru się pojawił. A poza tym som awtobusy

                • 10 12

              • dzięki buku że nie ma tam plebsu spod znowu nowogrodzkiej (po Polsku noworadziecka)

                • 8 7

              • Bzdury piszerz

                Pamiętam jak kolekcjoner mieszkań obwiniał Szczurka bo gdzieś tam była działka Gdyni (:

                • 3 2

              • A co mi tam (1)

                Jest bezsensowne przytaczanie tego argumentu bo dzielnica się zmieniła w przeciągu 20 lat oraz zmieniło się całe trójmiasto. teraz kładka jest niezbędna tak jak bus pas do oliwy, więcej pkmek, lepsza komunikacja autobusowa z Chwaszczynem/Gdynia Dąbrowa oraz pewnie Baninem. Połączyć obwodnicę z trasa kaszubską itp. Ale jak zwykle jeden mądry będzie mówił o czymś co miało miejsce 20lat temu. Ten protest już może iść sobie piwo dawno kupić.

                • 3 0

              • Głosuj dalej na platformę to przez następne 20 lat nadal będziesz pisał to samo co trzeba zrobić a PO nie zrobiła.

                • 3 3

          • Ten kto wybuduje ta kładkę (4)

            Zostanie posłem po wyborach. Osowa zagłosuje na niego!
            Proszę o załatwienie

            • 13 7

            • Nie ma sensu dla was nic próbować robić. Kładkę już raz oprotestowaliście, oprotestujecie znowu, jak wszystko.

              • 33 3

            • po co kładka może zrobić przejście naziemne (2)

              Pani pomaszka to zrobi jak tylko będzie prezydentkom danziga

              • 5 13

              • Każdy przecież wie, że jak nie ma przejść naziemnych to nie powstają korki. (1)

                Widać to pięknie codziennie na obwodnicy.

                • 4 10

              • Nie bój nie bój

                Kiedyś były w Wysokiej światla
                znowu zrobią.

                • 3 0

          • to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę

            to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę kładąc się pod koparki i przekupując okoliczne dzieci cukierkami by płakały do kamer szczujni tvp

            • 4 11

          • I skrzyżowanie wielokolizyjne bez kładki i scieżki rowerowej

            To ile lat tzw 3RP mija 33 ?
            i dalej rozwiązanie z czasów PRL.

            • 1 0

        • Prawda

          • 7 2

      • Mieszkańcy zaprotestowali? Za komuny? No bez przesady. (10)

        Przecież obwodnicę budowali w 1977 roku, jakby mieszkańcy chcieli wtedy zablokować państwową inwestycje to by ich ZOMO pałami rozgoniło.

        • 20 32

        • Wtedy ruch na obwodnicy był pewnie znikomy, dodatkowo skrzyżowanie ze Spacerową było w jednej płaszczyźnie, bez wiaduktu.
          Na wysokości Gołębiewa przypuszczam, że nie było płotu, więc też była możliwość przejścia.
          Nie miał kto i po co protestować.

          Dopiero jak powstał wiadukt (kilka lat przed nim była sygnalizacja), przegrodzenia, ruch na obwodnicy wzrósł, dzielnica się rozbudowała, to był pomysł na stworzenie kładki. Mieszkańcy Osowy go oprotestowali i projekt przepadł.

          • 61 1

        • Czytaj uważniej (4)

          Za komuny było tam poziome skrzyżowanie ze światłami. Przeczytaj uważnie artykuł. Problem kładki powstał gdy zbudowano w 1986 roku wiadukt bez chodnika.

          • 23 1

          • to kłamstwo chodnik był ale go ukradli

            Było nawet plenum kw pzpr w sprawie tej kradzieży, wolna prasa szeroko opisywała to niecne zdarzenie

            • 4 7

          • Nieprawda.

            Skrzyżowanie ze światałami to początek lat '90. Przedtem był tylko "STOP", pamiętam jak pod koniec, w godzinacg szczytu, jadąc z Oliwy trzeba było już ładnych parę minut czekać, żeby zrobiła się luka i dało się przejechać...

            • 9 0

          • Wiadukt powstał w 1995 r

            • 3 0

          • Najpierw za komuny było tam skrzyżowanie bez siwateł i kilka osób na nim zginęło,wtedy zrobili swiatła

            • 2 0

        • (1)

          w tamtym czasie (połowa lat 70) osowa to była wieś z dwoma domami....

          • 19 2

          • Nieprawda, z trzema.

            • 12 1

        • zgłaszam post do zamknięcia ZOMO szerzyło kulture obywatelskom

          Nie chcem ale muszem - wszystkie moje małe leszki do Orlenu na orzeszki

          • 2 3

        • A E.J. Żarnowiec?

          • 1 2

      • to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę (1)

        to nie prawda to radna chmiel zablokowała uchwałę i położyła się tzw. rejtanem pod koparkę

        • 2 7

        • Chmiel

          Ma inne ,,zasługi" dla Osowej, ulice z płyt bez kanalizacji deszczowej, podobno ma być WKZ będą nowe osiedla na Długiej?

          • 4 0

    • Nie szkoda (1)

      Autobusem nie łaska?

      • 11 15

      • jak jedzie to super

        ale kierowcy skutecznie sparaliżowali transport publiczny w tamtym rejonie i nigdy nie wiadomo czy autobus się pojawi

        • 6 8

    • Gdyby mieszkancy Osowej nie oprotestowali kladki

      nad obwodnica 20lat temu to byłoby wygodniej dla wszystkich. Teraz muszą walczyć o sfinansowanie jej budowy przez rząd i budowę przez GDDKiA

      • 60 2

    • Przeprowadz sie do sopotu. (1)

      Ściągnij klapki z oczu. Bo dalej można dojść.

      • 10 16

      • Można dojść dalej ale Sopot jest pod nosem;)

        Za przeprowadzkę podziękuję;)

        • 12 2

    • Podziękuj mieszkańcom Osowej, którzy 20 lat temu oprotestowali budowę kładki nad obwodnicą.

      • 34 2

    • Wskakuj na rower (2)

      masz z górki ;d

      • 4 9

      • Kto normalny jezdzi rowerem?trzeba miec zolte papiery aby jezdzic rowerem a nie wygodniutkim,cieplutkim samochodem (1)

        • 12 16

        • Jeżeli Twój czas nie ma dla Ciebie żadnej wartości, to stój sobie w korkach, nikt Ci nie broni.

          • 5 5

    • Do czasu wybudowania centrum handlowego (5)

      skrzyżowanie ze Spacerową było kolizyjne, (ze światłami? tego już nie pamiętam). Były znaki koniec drogi ekspresowej. Droga łączaca obecną Spacerową z parkingiem centrum to pozostalość starej Spacerowej.

      • 12 0

      • Tak, tam było jedyne skrzyżowanie że światłami na Obwodnicy. (2)

        • 17 0

        • Długo był "STOP" (1)

          Światła to już jakiś rok 89/90.

          • 5 0

          • Przed stopem długo był ustąp pierwszeństwa przejazdu dopiero potem był stop jak były pierwsze wypadki a potem jak były dlasze

            • 1 0

      • (1)

        Tak, była też sygnalizacja ale nie od początku istnienia obwodnicy.
        Słabo pamiętam ale przypuszczam, że postawili kilka lat przed wybudowaniem wiaduktu.

        • 4 0

        • Tak, ja jeszcze pamiętam jak się tam skręcało bez świateł. Ale ruch był tak mały, że nie było z tym problemu.

          • 4 0

    • Wiadukt Owczarnia (8)

      umożliwia przejście na drugą stronę obwodnicy, potem Kościerską dojdzie się do Oliwy.

      • 4 3

      • 5km nadrobić (7)

        Codziennie?
        Chętnie na rowerze bym jeździł do Sopotu w obu kierunkach ale nie ma jak! Tragedia

        • 2 9

        • masz alergię na asfalt? (4)

          jaki problem pojechać przez wiadukt na Spacerowej? przecież nikt tam nie zabrania wjeżdżać rowerem, dla mnie droga Sopot Osowa to właśnie trasa przez leśniczówkę i wiadukt Spacerowa, komfortowy asfalcik na całej trasie, super się jedzie

          • 5 3

          • taaa, jazda rowerem w tym miejscu... (2)

            Jeszcze mi życie miłe

            • 9 5

            • Przejazd przez wiadukt jest jeszcze ok, chyba że ktoś jedzie w okolicach 15km/h.
              Problem jest ze skrętem w lewo w stronę Sopotu.

              • 2 1

            • Ja jęzdżę 20 lat tamtędy i żyję

              • 1 0

          • Ha ha!

            To trzeba być desperatem !

            • 0 2

        • (1)

          W wypowiedzi było też o Oliwie. Jadąc przez Owczarnie nie nadrabia się jakoś dużo, a na pewno przez las spokojniej.
          W sumie to ze skrzyżowania Jednorożca z Wodnika do skrzyżowania z Polankami, przez las jest kilkaset metrów bliżej.

          Co do Sopotu, to przez Owczarnię z tego samego skrzyżowania nadkłada się około 3km.
          Nie jest to mało ale jak ktoś tak bardzo boi się tego wiaduktu, to się przyzwyczai do dłuższej drogi. Zwykle wejście na większy codzienny dystans zajmuje około miesiąca.

          • 2 2

          • Taki ten Gdańsk rowerowy

            A Ja mam się bać jechać po wiadukcie? Z tej dzielnicy nie da się w ogóle wyjść pieszo bo wiadukt nie ma chodnika. Przez Owczarnia jedynie, a i tak 2 osoby się nie ominoł bez wejścia na ulicę.
            Ba, zwierzęta nie mają nawet przejścia, a wymagają tego przepisy. Może tak szybciej. Najlepiej zwierzę potem człowiek na końcu mieszkaniec Osowy, Osowczyk

            • 0 2

    • Wielu...

      ....rzeczy szkoda

      • 0 1

    • Mieszkancy osowej ogolnie maja tendencje do protestowania. Wszystko co nowe jest zle.

      • 12 0

    • Ale co ty człowieku za pierdoły gadasz

      Teraz się nie da lasem dotrzeć?

      • 5 1

    • Co w tych głowach robi eko bolszewizm. Niepojete (1)

      Byś chciało zrobic z Polski skansen ? Ekoaktywiszcze.

      • 3 4

      • Skansen to my mamy na drogach...

        • 2 1

    • radna/poseł/zasłużona emerytka Chmiel

      10 lat obiecywaa kładke dla pieszych w Osowej aby nie było niepotrzebnych tragicznych wypadków a nic nie robiła poza wożeniem się taksówkami

      • 1 3

    • a 46 lat temu była osowa wogóle?

      • 1 0

    • Adam Gdańsk

      Ale jej nie budowano w dobie Eco więc tak nie myślano

      • 1 0

    • Raczej Korkownica

      • 1 0

  • Czyli od 40 lat niezmiennie jest dwupasmowa (3)

    Popatrzcie ile nowych osiedli wybudowano na południu Gdańska przez ostanie 40 lat, a obwodnica jak była dwupasmowa tak dalej jest.

    • 34 5

    • I zle zaprojektowane wezly drogowe (1)

      które nie spełniają dzisiejszych standardów i powodują olbrzymie korki na zjazdach i drogach dojazdowych

      • 10 2

      • Nowy węzeł Wielki Kack "spełnia standardy", bo jest ledwo co zaprojektowany i zbudowany, a i tak jest bublem

        • 8 0

    • Bo trzeci pas nie ma sensu. Zobacz jak wygląda ruch na odcinku, gdzie są trzy pasy.

      "Mistrzowie" jadą środkowym (bez względu na prędkość) lub lewym. Trzeci pas to wyrzucanie pieniędzy.

      • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane