- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat
Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica Trójmiasta, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk Lotnisko
Pomysł z 1948 roku
Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3344/150x100/3344401__c_85_48_500_341__kr.webp)
39 km za 740 mln złotych
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości przy obwodnicy do kupienia
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.
Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (232) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-16 07:30
Gierek przynajmniej coś po sobie zostawił a nie zadłużył Polskę aby socjal rozdawać. Dodatkowo przy Gierku nie narodziło się setki milionerów partyjnych.
- 3 0
-
2023-12-16 08:14
47 lat temu 2 pasy ruchu 1 auto na godzinę, dziś 10.000 aut i 2 pasy ruchu, kiedy budowa 3-4 pasow ? NIGDY (1)
Bo brak kasy. Wtedy kasa była
- 0 2
-
2023-12-16 13:13
Bo przyczółki wiaduktów stoją za blisko
- 0 0
-
2023-12-16 12:52
Dawno temu jak jeździłem obwodnicą to na wysokości zjazdu do Oliwy były światła. Skrzyżowanie ze światłami.
- 0 0
-
2023-12-17 06:31
Druga obwodnica
Trzeba zacząć budowanie drugiej obwodnicy tej która była już dawno temu w 1945 roku zaplanowana.
Poza tym należy zbudować również ulice w największej dzielnicy Gdańska, dzielnicy Południowej.- 9 0
-
2023-12-17 09:05
Obwodnica
To zbyt szumne określenie na tą dwupasmówkę...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.