• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat

bra
15 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (232)
Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977. Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977.

Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica TrójmiastaMapka, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.



Kiedy ostatni raz jechałaś/eś obwodnicą?

Obwodnica Trójmiasta plasuje się w czołówce polskich dróg o największym natężeniu ruchu.

Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk LotniskoMapkaGdańsk KarczemkiMapka - średnio 97 537 pojazdów na dobę. W 2015 roku ten sam odcinek przejeżdżało 77 141 aut.

Pomysł z 1948 roku



Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.


Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977. Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.

Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku

39 km za 740 mln złotych



Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Krótka relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.

Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku. Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
bra

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • szczeście że w tym "złym" prl ktoś pomyslał tak w przyszłość

    • 2 0

  • W wakacje jeździłem z wujkiem wywrotką na budowę obwodnicy

    Woził piasek spod Kościerzyny Starem-200, pięć ton za jednym razem, teraz to śmiech taka ładowność.

    • 1 1

  • To były piękne czasy

    • 4 1

  • 3 a nawet 4 pasy (1)

    3 minimum powinny być
    byłby to sztandarowy projekt
    teraz już za późno

    • 1 0

    • Wiadukty są z gumy ? Pod przyczółkami jest miejsca na dwa pasy.

      • 0 0

  • Obwodnica - Korkownica

    • 0 1

  • Dlaczego u nas zawsze wszystko jest po minimum?

    Przecież milionowa aglomeracja powinna mieć główną drogę autostradową, co najmniej 3 pasy a najlepiej 4 w każdą stronę, byłaby płynna, przyciągała do siebie cały ruch bo każdy by wiedział, że szybko sobie przeleci i zaraz będzie po drugiej stronie...
    a w tej chwili jest dokładnie odwrotnie

    • 1 1

  • Pamiętam czasy, kiedy na obwodnicy na skrzyżowaniu ze Spacerową były światła, a sama Spacerowa przebiegała trochę inaczej. Bieg Spacerowej zmienili przed budową hipermarketu, wtedy chyba Geant

    • 0 0

  • Ramy

    W ramach urodzin proponuję zamknąć na stałe

    • 0 1

  • Obwodnica

    planowanie nie tylko tej obwodnicy zaczęło się w Gdańsku już w kwietniu 1945r.
    To wtedy jeszcze przed zakończeniem wojny
    ale już po wyzwoleniu Gdańska i okolicznych
    miast rozpoczęto wykonywanie planów odbudowy oraz planowanie rozbudowy Gdańska między innymi
    wykonano plan południowej dzielnicy Gdańska którą przewidziano dla 250
    tysięcy mieszkańców.
    To w tych planach były
    dwie obwodnica i wiele
    innych ulic.
    W tych planach były domy
    ale i są zapisy gdzie nie budować domów ze względu na kłopoty dojazdów.
    Niestety dziś tzw patodeweloperzy nie stosują się do tamtych planów Gdańska i stąd
    są olbrzymie kłopoty
    dla normalnego życia mieszkańców Gdańska.

    • 3 0

  • (2)

    Najgorsza obwodnica w Polsce

    • 0 3

    • raczej kierowcy

      • 2 0

    • Obwodnica

      Ta obwodnica jest dobra. A jak ktoś twierdzi, że jest najgorsza to znaczy, że nie ma pojęcia co to jest
      obwodnica .

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane