- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (52 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (173 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat
Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica Trójmiasta, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk Lotnisko
Pomysł z 1948 roku
Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3344/150x100/3344401__c_85_48_500_341__kr.webp)
39 km za 740 mln złotych
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości przy obwodnicy do kupienia
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.
Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (232) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-15 15:47
szczeście że w tym "złym" prl ktoś pomyslał tak w przyszłość
- 2 0
-
2023-12-15 15:57
W wakacje jeździłem z wujkiem wywrotką na budowę obwodnicy
Woził piasek spod Kościerzyny Starem-200, pięć ton za jednym razem, teraz to śmiech taka ładowność.
- 1 1
-
2023-12-15 16:21
To były piękne czasy
- 4 1
-
2023-12-15 17:35
3 a nawet 4 pasy (1)
3 minimum powinny być
byłby to sztandarowy projekt
teraz już za późno- 1 0
-
2023-12-23 11:40
Wiadukty są z gumy ? Pod przyczółkami jest miejsca na dwa pasy.
- 0 0
-
2023-12-15 18:17
Obwodnica - Korkownica
- 0 1
-
2023-12-15 18:30
Dlaczego u nas zawsze wszystko jest po minimum?
Przecież milionowa aglomeracja powinna mieć główną drogę autostradową, co najmniej 3 pasy a najlepiej 4 w każdą stronę, byłaby płynna, przyciągała do siebie cały ruch bo każdy by wiedział, że szybko sobie przeleci i zaraz będzie po drugiej stronie...
a w tej chwili jest dokładnie odwrotnie- 1 1
-
2023-12-15 20:15
Pamiętam czasy, kiedy na obwodnicy na skrzyżowaniu ze Spacerową były światła, a sama Spacerowa przebiegała trochę inaczej. Bieg Spacerowej zmienili przed budową hipermarketu, wtedy chyba Geant
- 0 0
-
2023-12-15 20:40
Ramy
W ramach urodzin proponuję zamknąć na stałe
- 0 1
-
2023-12-16 05:53
Obwodnica
planowanie nie tylko tej obwodnicy zaczęło się w Gdańsku już w kwietniu 1945r.
To wtedy jeszcze przed zakończeniem wojny
ale już po wyzwoleniu Gdańska i okolicznych
miast rozpoczęto wykonywanie planów odbudowy oraz planowanie rozbudowy Gdańska między innymi
wykonano plan południowej dzielnicy Gdańska którą przewidziano dla 250
tysięcy mieszkańców.
To w tych planach były
dwie obwodnica i wiele
innych ulic.
W tych planach były domy
ale i są zapisy gdzie nie budować domów ze względu na kłopoty dojazdów.
Niestety dziś tzw patodeweloperzy nie stosują się do tamtych planów Gdańska i stąd
są olbrzymie kłopoty
dla normalnego życia mieszkańców Gdańska.- 3 0
-
2023-12-16 06:46
(2)
Najgorsza obwodnica w Polsce
- 0 3
-
2023-12-16 07:51
raczej kierowcy
- 2 0
-
2023-12-16 08:14
Obwodnica
Ta obwodnica jest dobra. A jak ktoś twierdzi, że jest najgorsza to znaczy, że nie ma pojęcia co to jest
obwodnica .- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.