- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat
Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica Trójmiasta, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk Lotnisko
Pomysł z 1948 roku
Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3344/150x100/3344401__c_85_48_500_341__kr.webp)
39 km za 740 mln złotych
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości przy obwodnicy do kupienia
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.
Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (232) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-15 12:00
ledwo zipie staruszka
- 1 2
-
2023-12-15 12:23
Niedopowiedzenie
Pomysł budowy OT nie pochodzi z roku 1948 tylko jeszcze z lat 30 kiedy to niemieccy planiści wytyczyli odbicie od Berlinki do Danzig Langfuhr z możliwością przedłużenia trasy do Zoppot. Mapka z proponowanym przebiegiem dostępna jest w sieci, miejscami pokrywała się nawet z istniejącą OT. Gauleiter Forster wbił nawet łopatę pod budowę tej trasy w 1940 ale skończyło się jak z wbijaniem łopaty przez horałę pod opat.
- 2 2
-
2023-12-15 12:44
Obwodnica
Gdyby nie wizja E.Gierka sekretarza obalonego nie przez Solidarność,a ZSRR to byśmy skakali po dachach aut,a Gdynia miałaby połączenie trolejbusowe z Chwaszczynem ,jaja co ?
- 2 4
-
2023-12-15 12:56
Pamiętam łącznice na Chwarznie
Pierwotnie były drogami gruntowymi
- 1 1
-
2023-12-15 13:00
Osowa to wrzód na zdrowym ciele demokracji
Przenieść tą całą dzielnice gdanska i kawalka Gdyni do gminy Żukowo i bedzie spokój, wójt walnie piąchą w stół i sie zrobi a i ja nóżkie podstawie do obkucia - Jarek na wójta !
- 1 2
-
2023-12-15 13:05
Sto lat, sto lat
Niech żyje żyje nam :)
Oby bez poszerzania- 1 0
-
2023-12-15 13:18
Wszystkiego najlepszego, i jak najmniej dzwonów.
- 2 0
-
2023-12-15 14:13
Dawne czasy (3)
Za młodu pojechałem Obwodnicą z Chyloni do Osowy na rowerze. Co ciekawe nie złamałem przepisów, bo wolno było. Spokojnie, nikomu nie przeszkadzałem. Dzisiaj, przy tej ilości samochodów, to na samą myśl o takim pomyśle, to ciarki przechodzą.
- 3 0
-
2023-12-15 14:37
szczególnie ze rowerem tam nie wolno.
- 0 1
-
2023-12-15 15:08
Rowerem
Tak, na początku można było jeździć rowerem. Zwiedziłem całą obwodnicę startując ze Słowackiego - jednego dnia pojechałem do Pruszcza a innego do Chyloni. Ponieważ wtedy było można to nikt nie pomyślał o drogach serwisowych i teraz trzeba troche kombinować jak rowerem jechać wzdłuż obwodnicy.
- 0 0
-
2023-12-15 15:24
Jezdze chulajnoga po obwodnicy i jakos zyje
- 0 0
-
2023-12-15 14:53
A taki był wrzask.
A po co? Na co? Wyrzucone pieniądze, kto tam bedzie jeździł? Takie były stwierdzenia szanownych rodaków jak zaczynali budować, tak samo jak z tunelem i nnymi rzeczami. Dzisiaj rodacy domagają się, i słusznie, trzeciego pasa, kolejnej obwodnicy. Zastanawiam sie czy za 30 lat nie będzie to zwykła miejska aleja w mieście.
- 3 1
-
2023-12-15 15:12
Znamienne
Od projektu do realizacji - dwie dekady. Zawsze, bez względu na okres powstawania.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.