• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat

bra
15 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (232)
Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977. Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977.

Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica TrójmiastaMapka, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.



Kiedy ostatni raz jechałaś/eś obwodnicą?

Obwodnica Trójmiasta plasuje się w czołówce polskich dróg o największym natężeniu ruchu.

Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk LotniskoMapkaGdańsk KarczemkiMapka - średnio 97 537 pojazdów na dobę. W 2015 roku ten sam odcinek przejeżdżało 77 141 aut.

Pomysł z 1948 roku



Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.


Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977. Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.

Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku

39 km za 740 mln złotych



Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Krótka relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.

Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku. Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
bra

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • ledwo zipie staruszka

    • 1 2

  • Niedopowiedzenie

    Pomysł budowy OT nie pochodzi z roku 1948 tylko jeszcze z lat 30 kiedy to niemieccy planiści wytyczyli odbicie od Berlinki do Danzig Langfuhr z możliwością przedłużenia trasy do Zoppot. Mapka z proponowanym przebiegiem dostępna jest w sieci, miejscami pokrywała się nawet z istniejącą OT. Gauleiter Forster wbił nawet łopatę pod budowę tej trasy w 1940 ale skończyło się jak z wbijaniem łopaty przez horałę pod opat.

    • 2 2

  • Obwodnica

    Gdyby nie wizja E.Gierka sekretarza obalonego nie przez Solidarność,a ZSRR to byśmy skakali po dachach aut,a Gdynia miałaby połączenie trolejbusowe z Chwaszczynem ,jaja co ?

    • 2 4

  • Pamiętam łącznice na Chwarznie

    Pierwotnie były drogami gruntowymi

    • 1 1

  • Osowa to wrzód na zdrowym ciele demokracji

    Przenieść tą całą dzielnice gdanska i kawalka Gdyni do gminy Żukowo i bedzie spokój, wójt walnie piąchą w stół i sie zrobi a i ja nóżkie podstawie do obkucia - Jarek na wójta !

    • 1 2

  • Sto lat, sto lat

    Niech żyje żyje nam :)

    Oby bez poszerzania

    • 1 0

  • Wszystkiego najlepszego, i jak najmniej dzwonów.

    • 2 0

  • Dawne czasy (3)

    Za młodu pojechałem Obwodnicą z Chyloni do Osowy na rowerze. Co ciekawe nie złamałem przepisów, bo wolno było. Spokojnie, nikomu nie przeszkadzałem. Dzisiaj, przy tej ilości samochodów, to na samą myśl o takim pomyśle, to ciarki przechodzą.

    • 3 0

    • szczególnie ze rowerem tam nie wolno.

      • 0 1

    • Rowerem

      Tak, na początku można było jeździć rowerem. Zwiedziłem całą obwodnicę startując ze Słowackiego - jednego dnia pojechałem do Pruszcza a innego do Chyloni. Ponieważ wtedy było można to nikt nie pomyślał o drogach serwisowych i teraz trzeba troche kombinować jak rowerem jechać wzdłuż obwodnicy.

      • 0 0

    • Jezdze chulajnoga po obwodnicy i jakos zyje

      • 0 0

  • A taki był wrzask.

    A po co? Na co? Wyrzucone pieniądze, kto tam bedzie jeździł? Takie były stwierdzenia szanownych rodaków jak zaczynali budować, tak samo jak z tunelem i nnymi rzeczami. Dzisiaj rodacy domagają się, i słusznie, trzeciego pasa, kolejnej obwodnicy. Zastanawiam sie czy za 30 lat nie będzie to zwykła miejska aleja w mieście.

    • 3 1

  • Znamienne

    Od projektu do realizacji - dwie dekady. Zawsze, bez względu na okres powstawania.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane