- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat
Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica Trójmiasta, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk Lotnisko
Pomysł z 1948 roku
Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.
Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.
![Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3344/150x100/3344401__c_85_48_500_341__kr.webp)
39 km za 740 mln złotych
Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości przy obwodnicy do kupienia
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.
Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
Opinie (232) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-15 09:17
jazda obwodnicą.
Pamiętam jak był tak mały ruch samochodów, że jeździłem z ojcem na działki rowerem.
- 6 0
-
2023-12-15 09:22
Pamiętam jazdę obwodnicą w jej początkach (1)
Jeździłem nią od 1984 roku. W nocy można było często jechać na długich bo nic nie jechało ani z przodu ani sąsiednią jezdnią. Raz w nocy, skręcając z obwodnicy w Spacerową odruchowo włączyłem migacz mimo zupełnie pustej drogi i.. aż się wystraszyłem widząc jego blask na pobliskich drzewach. Tak było ciemno!
- 6 1
-
2023-12-15 09:37
To musiało być zanim założyli tam sygnalizację świetlną. Skrzyżowanie było poziome do lat 1990-ch, ale nie od razu były światła.
- 2 0
-
2023-12-15 09:39
dobrze (8)
Dobrze, że ktoś pomyślał w tamtych czasach o budowie obwodnicy Trójmiasta. Dzisiaj wiele dużych miast w Polsce może pomarzyć o obwodnicy.
- 19 2
-
2023-12-15 09:48
Kiedyś nawet w PRL Polska była budowana.Obwodnica to świetny przykład. Szkoda że przez ostatnie 8 lat niczego nie zbudowali (4)
- 4 3
-
2023-12-15 09:50
przez poprzednie 8 (2)
również nie.
- 1 8
-
2023-12-15 09:55
Akurat w latach 2007-2015 Polska była tak budowana jak nie przymierzając odbudowywana po 2 wojnie światowej (1)
albo w czasach Kazimierza Wielkiego. Ale śmiało - podaj tylko jeden przykład większego projektu który od początku do końca był dziełem grupy kulawego w latach 2015-2023 ? :))))))))))))))))))))))))))))
- 11 2
-
2023-12-15 10:00
rozebrana elektrownia Ostrołęka PiS wywalił w błoto 2 miliardy
Oddali za darmo ruskim Lotos
- 6 1
-
2023-12-15 09:55
chyba
Chyba przespałeś ostatnie 8 lat.
- 1 8
-
2023-12-15 10:07
Chyba żartujesz, obecnie praktycznie każda duża metropolia ma lepszy układ drogowy (2)
Obwodnica Trójmiasta to jedyny taki przypadek drogi ekspresowej-obwodnicy bez pasa awaryjnego, co generuje tak ogromne problemy na co dzień. Zobacz sobie na mapę dróg ekspresowych i autostrad jak wygląda uklad drogowy takich miast jak Wrocław, Łódź, Poznań, Rzeszów. Praktycznie każde większe miasto wojewódzkie ma lepszy układ drogowy niż Trójmiasto.
- 2 3
-
2023-12-15 10:37
Białystok
np. Białystok - stolica Podlasia - nie ma do dzisiaj obwodnicy.
- 1 1
-
2023-12-16 09:25
czyzbys czerpał dane z instytutu danych z du...?
- 0 0
-
2023-12-15 09:57
Gdańsk za Komuny był lepiej zarządzany i planowanie też było na wyższym poziomie (1)
Kiedyś byli prawdziwi fachowcy, inżynierowie.
- 11 2
-
2023-12-15 23:27
Bo jeszcze wykształceni przed wojną w II RP
- 1 0
-
2023-12-15 10:25
1978....
Wracając z delegacji ( byłem kierowcą zawodowym) w godzinach nocnych 1 - 4 w nocy nigdy nie jechało się obwodnicą bo gdyby ci zepsuł się samochód ( a samochody psuły nagminnie i pomocy z nikąd) musiałbyś czekać do rana i dopiero kontaktować się ze swoją bazą....takie to były czasy, dzisiaj jest to nie do pomyślenia....powiedziałbym, że ktoś bajki opowiada...
- 7 0
-
2023-12-15 10:26
Obwodnica (17)
Wszyscy gadaja na tamte czasy że były źle itp. Ale już wtedy myśleli o rozwoju transportu - zbudowano obwodnicę, ciąg chłopska ,-legionow, czy Kwiatkowskiego. Gdyby nie tamte czasy, to wiele rzeczy by nie było. np. Rafineria, Port Północny czy przekucie większość linii tramwajowych na dwutorowe
- 199 28
-
2023-12-15 10:29
(1)
Fakt. Taki niedobry Gierek, odsądzony od czci i wiary ale myślał o rozwoju. Były porty, stocznie więc pomyślano o tramspocie.
- 31 7
-
2023-12-16 10:40
Za nie swoją
kasę jest łatwo budować..
- 1 2
-
2023-12-15 11:03
Teraz też myślą tylko że o tym gdzie by tu jeszcze jakieś osiedle wcisnąć
- 24 3
-
2023-12-15 11:10
Fakty poziom planowania przestrzennego oraz perspektywicznego był o parę poziomów wyżej.... (4)
Jak się czyta teraz jakieś rozwiązania to aż się włos na głowie jeży np odnośnie likwidacji przejść podziemnych ...
- 24 13
-
2023-12-15 11:42
(3)
Likwidacja przejść podziemnych to standard w zachodnim świecie z wielu powodów. Utrudniony ruch dla wózków, niepełnosprawnych, rowerzystów, ludzi o kulach. Gorsze bezpieczeństwo w nocy, koszty utrzymania, smród, bród. Każdy urbanista Ci to powie, że to złe rozwiązanie. To akurat zły przykład podałeś.
- 16 28
-
2023-12-15 18:44
(1)
Gorsze bezpieczenstwo w nocy to problem tylko na zachodzie
- 7 6
-
2023-12-16 07:10
Może dla ciebie jest bezpiecznie ale dla większości obywateli którzy poza godzinami szczytu tam przechodzą nie jest bezpiecznie. Zapraszam do przejść podziemnych na Zaspie czy przy Motlawie.
- 3 2
-
2023-12-16 07:02
"bród" jest najgorszy
- 1 0
-
2023-12-15 12:23
(1)
tak samo będziesz wspominał pis, niby tacy źli ale 500 mi dawali, krótkowzroczność jest domeną większości niestety
- 12 11
-
2023-12-15 14:18
Ja też będę wspominał PiS świetnie, jak mnie okradli z oszczędności,inflacja 20 % +
- 15 6
-
2023-12-15 19:07
A teraz pomyśl sobie, jak wyglądałoby Trójmiasto, gdyby nie komuniści, a ekipa inż. Eugeniusza Kwiatkowskiego zajęła się budową i rozbudową po 1945 r. Gdyby powojenny entuzjazm ludzi nie został sztucznie stłumiony, a pomysły - zablokowane przez biurokrację...
- 10 2
-
2023-12-16 00:20
Czym się tak zachwycasz?
Można by jeszcze chwalić Gierka, że do wielu wsi prąd podłączył, bo woda to w wielu wsiach była jeszcze marzeniem.
To, że było lepiej niż w ZSRR to nie znaczy, że było dobrze. Europa po wojnie zrobiła gigantyczny krok na przód, a u nas
była komuna, żelazna kurtyna i nie miałeś wtedy pojęcia jak żył wolny świat.- 7 0
-
2023-12-16 09:25
estakada kwiatkowskiego to ile byla budowana? 500 lat?
- 0 0
-
2023-12-16 10:44
Taaa jasne
Proces technologiczny i jakość wykonania gorsze niż budowane 40 lat wcześniej autobany w III Rzeszy.
Faktycznie mamy powód do dumy z nocno ograniczonego intelektualnie kacyka z kacapskiego nadania.- 1 2
-
2023-12-16 12:17
Przestań tęsknić za zniewoleniem Polski przez komunistów
- 1 0
-
2023-12-17 09:07
Wykształcenie
Bo wtedy nawet magistra było trudno uzyskać. Ludzie musieli myśleć. Dzisiaj byle licencjusz krzyczy że ma wyższe wykształcenie. I oto efekty d**ilizmu.
- 1 0
-
2023-12-17 19:30
tamte czasy
A może obwodnica powstała by już w latach 60 gdyby nie komuna ?
- 2 0
-
2023-12-15 10:26
Wszystkiego Najlepszego obwodnico !!!!
- 10 0
-
2023-12-15 10:31
(1)
W 1978 jechałem nocą całą jej długość od Rusocina do Witomina. Spotkałem jeden samochód! To była wizjonerską budowa. Dzisiaj podobnych wizji brak, samo łatanie bieżących kłopotów drogowych.
- 9 0
-
2023-12-15 14:11
to dlatego powstaje via carpatia?
- 0 0
-
2023-12-15 11:29
Fajnie. Kiedy rozbudowa o dodatkowe pasy?
- 1 2
-
2023-12-15 11:43
dzis budowaliby ze 20 lat i polowe pokradli w fakturkach consultingu itp
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.