• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat

bra
15 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (232)
Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977. Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977.

Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica TrójmiastaMapka, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.



Kiedy ostatni raz jechałaś/eś obwodnicą?

Obwodnica Trójmiasta plasuje się w czołówce polskich dróg o największym natężeniu ruchu.

Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk LotniskoMapkaGdańsk KarczemkiMapka - średnio 97 537 pojazdów na dobę. W 2015 roku ten sam odcinek przejeżdżało 77 141 aut.

Pomysł z 1948 roku



Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.


Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977. Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.

Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku

39 km za 740 mln złotych



Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Krótka relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.

Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku. Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
bra

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • jazda obwodnicą.

    Pamiętam jak był tak mały ruch samochodów, że jeździłem z ojcem na działki rowerem.

    • 6 0

  • Pamiętam jazdę obwodnicą w jej początkach (1)

    Jeździłem nią od 1984 roku. W nocy można było często jechać na długich bo nic nie jechało ani z przodu ani sąsiednią jezdnią. Raz w nocy, skręcając z obwodnicy w Spacerową odruchowo włączyłem migacz mimo zupełnie pustej drogi i.. aż się wystraszyłem widząc jego blask na pobliskich drzewach. Tak było ciemno!

    • 6 1

    • To musiało być zanim założyli tam sygnalizację świetlną. Skrzyżowanie było poziome do lat 1990-ch, ale nie od razu były światła.

      • 2 0

  • dobrze (8)

    Dobrze, że ktoś pomyślał w tamtych czasach o budowie obwodnicy Trójmiasta. Dzisiaj wiele dużych miast w Polsce może pomarzyć o obwodnicy.

    • 19 2

    • Kiedyś nawet w PRL Polska była budowana.Obwodnica to świetny przykład. Szkoda że przez ostatnie 8 lat niczego nie zbudowali (4)

      • 4 3

      • przez poprzednie 8 (2)

        również nie.

        • 1 8

        • Akurat w latach 2007-2015 Polska była tak budowana jak nie przymierzając odbudowywana po 2 wojnie światowej (1)

          albo w czasach Kazimierza Wielkiego. Ale śmiało - podaj tylko jeden przykład większego projektu który od początku do końca był dziełem grupy kulawego w latach 2015-2023 ? :))))))))))))))))))))))))))))

          • 11 2

          • rozebrana elektrownia Ostrołęka PiS wywalił w błoto 2 miliardy

            Oddali za darmo ruskim Lotos

            • 6 1

      • chyba

        Chyba przespałeś ostatnie 8 lat.

        • 1 8

    • Chyba żartujesz, obecnie praktycznie każda duża metropolia ma lepszy układ drogowy (2)

      Obwodnica Trójmiasta to jedyny taki przypadek drogi ekspresowej-obwodnicy bez pasa awaryjnego, co generuje tak ogromne problemy na co dzień. Zobacz sobie na mapę dróg ekspresowych i autostrad jak wygląda uklad drogowy takich miast jak Wrocław, Łódź, Poznań, Rzeszów. Praktycznie każde większe miasto wojewódzkie ma lepszy układ drogowy niż Trójmiasto.

      • 2 3

      • Białystok

        np. Białystok - stolica Podlasia - nie ma do dzisiaj obwodnicy.

        • 1 1

      • czyzbys czerpał dane z instytutu danych z du...?

        • 0 0

  • Gdańsk za Komuny był lepiej zarządzany i planowanie też było na wyższym poziomie (1)

    Kiedyś byli prawdziwi fachowcy, inżynierowie.

    • 11 2

    • Bo jeszcze wykształceni przed wojną w II RP

      • 1 0

  • 1978....

    Wracając z delegacji ( byłem kierowcą zawodowym) w godzinach nocnych 1 - 4 w nocy nigdy nie jechało się obwodnicą bo gdyby ci zepsuł się samochód ( a samochody psuły nagminnie i pomocy z nikąd) musiałbyś czekać do rana i dopiero kontaktować się ze swoją bazą....takie to były czasy, dzisiaj jest to nie do pomyślenia....powiedziałbym, że ktoś bajki opowiada...

    • 7 0

  • Obwodnica (17)

    Wszyscy gadaja na tamte czasy że były źle itp. Ale już wtedy myśleli o rozwoju transportu - zbudowano obwodnicę, ciąg chłopska ,-legionow, czy Kwiatkowskiego. Gdyby nie tamte czasy, to wiele rzeczy by nie było. np. Rafineria, Port Północny czy przekucie większość linii tramwajowych na dwutorowe

    • 199 28

    • (1)

      Fakt. Taki niedobry Gierek, odsądzony od czci i wiary ale myślał o rozwoju. Były porty, stocznie więc pomyślano o tramspocie.

      • 31 7

      • Za nie swoją

        kasę jest łatwo budować..

        • 1 2

    • Teraz też myślą tylko że o tym gdzie by tu jeszcze jakieś osiedle wcisnąć

      • 24 3

    • Fakty poziom planowania przestrzennego oraz perspektywicznego był o parę poziomów wyżej.... (4)

      Jak się czyta teraz jakieś rozwiązania to aż się włos na głowie jeży np odnośnie likwidacji przejść podziemnych ...

      • 24 13

      • (3)

        Likwidacja przejść podziemnych to standard w zachodnim świecie z wielu powodów. Utrudniony ruch dla wózków, niepełnosprawnych, rowerzystów, ludzi o kulach. Gorsze bezpieczeństwo w nocy, koszty utrzymania, smród, bród. Każdy urbanista Ci to powie, że to złe rozwiązanie. To akurat zły przykład podałeś.

        • 16 28

        • (1)

          Gorsze bezpieczenstwo w nocy to problem tylko na zachodzie

          • 7 6

          • Może dla ciebie jest bezpiecznie ale dla większości obywateli którzy poza godzinami szczytu tam przechodzą nie jest bezpiecznie. Zapraszam do przejść podziemnych na Zaspie czy przy Motlawie.

            • 3 2

        • "bród" jest najgorszy

          • 1 0

    • (1)

      tak samo będziesz wspominał pis, niby tacy źli ale 500 mi dawali, krótkowzroczność jest domeną większości niestety

      • 12 11

      • Ja też będę wspominał PiS świetnie, jak mnie okradli z oszczędności,inflacja 20 % +

        • 15 6

    • A teraz pomyśl sobie, jak wyglądałoby Trójmiasto, gdyby nie komuniści, a ekipa inż. Eugeniusza Kwiatkowskiego zajęła się budową i rozbudową po 1945 r. Gdyby powojenny entuzjazm ludzi nie został sztucznie stłumiony, a pomysły - zablokowane przez biurokrację...

      • 10 2

    • Czym się tak zachwycasz?
      Można by jeszcze chwalić Gierka, że do wielu wsi prąd podłączył, bo woda to w wielu wsiach była jeszcze marzeniem.
      To, że było lepiej niż w ZSRR to nie znaczy, że było dobrze. Europa po wojnie zrobiła gigantyczny krok na przód, a u nas
      była komuna, żelazna kurtyna i nie miałeś wtedy pojęcia jak żył wolny świat.

      • 7 0

    • estakada kwiatkowskiego to ile byla budowana? 500 lat?

      • 0 0

    • Taaa jasne

      Proces technologiczny i jakość wykonania gorsze niż budowane 40 lat wcześniej autobany w III Rzeszy.
      Faktycznie mamy powód do dumy z nocno ograniczonego intelektualnie kacyka z kacapskiego nadania.

      • 1 2

    • Przestań tęsknić za zniewoleniem Polski przez komunistów

      • 1 0

    • Wykształcenie

      Bo wtedy nawet magistra było trudno uzyskać. Ludzie musieli myśleć. Dzisiaj byle licencjusz krzyczy że ma wyższe wykształcenie. I oto efekty d**ilizmu.

      • 1 0

    • tamte czasy

      A może obwodnica powstała by już w latach 60 gdyby nie komuna ?

      • 2 0

  • Wszystkiego Najlepszego obwodnico !!!!

    • 10 0

  • (1)

    W 1978 jechałem nocą całą jej długość od Rusocina do Witomina. Spotkałem jeden samochód! To była wizjonerską budowa. Dzisiaj podobnych wizji brak, samo łatanie bieżących kłopotów drogowych.

    • 9 0

    • to dlatego powstaje via carpatia?

      • 0 0

  • Fajnie. Kiedy rozbudowa o dodatkowe pasy?

    • 1 2

  • dzis budowaliby ze 20 lat i polowe pokradli w fakturkach consultingu itp

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane