• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat

bra
15 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (232)
Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977. Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977.

Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica TrójmiastaMapka, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.



Kiedy ostatni raz jechałaś/eś obwodnicą?

Obwodnica Trójmiasta plasuje się w czołówce polskich dróg o największym natężeniu ruchu.

Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk LotniskoMapkaGdańsk KarczemkiMapka - średnio 97 537 pojazdów na dobę. W 2015 roku ten sam odcinek przejeżdżało 77 141 aut.

Pomysł z 1948 roku



Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.


Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977. Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.

Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku

39 km za 740 mln złotych



Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Krótka relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.

Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku. Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
bra

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Pas rowerowy na cito (3)

    To wstyd, że nie można jechać rowerem

    • 9 22

    • skoro...

      ...nie umiesz.
      To faktycznie, lepiej zostan w domu.

      • 2 0

    • i chodnik koniecznie z ławeczkami :-) (1)

      • 3 0

      • Na gdyńskim odcinku delfinki, przysiadaki i kontrabuspas.

        • 2 0

  • Nie obwodnica (7)

    A korkownica.Jazda o każdej porze to dramat.3pasy w stronę Gdyni jak i Gdańska powinny być już 10 lat temu

    • 44 19

    • 3 pasy sa konieczne oraz przedluzenie do portu (2)

      ale to droga panstwowa a poprzedni rzad nie byl zainteresowany ulatwieniem zycia meszkancom 3miasta; dlatego teraz powinnismy za tym lobbowac

      • 4 5

      • a co szkodziło lobbować u poprzednigo rządu??! (1)

        Górale wylobbowali "zakopiankę", drogę o znikomym znaczeniu gospodarczym.
        Każdy kolejny rząd potulnie na nią łoży...

        Podobnie koleje, które pomiędzy Krakowem a Zakopanem zostaną przebudowane na kwotę 12 miliardów złotych.
        Popatrz co się dzieje w Łodzi, między Poznaniem a Wrocławiem, w Warszawie.

        Tylko "biedny" Gdańsk z infrastrukturą stoi.
        Leniwy, gnuśny, krnąbrny i zadufany.

        • 3 1

        • Gdańsk nie mógł

          bo jako ostoja POKO "demokracji " i "konstytucji" nie mógł się ukorzyć przed sługusami PiS którzy zabierają wolność i w ogóle nie są fajni.

          • 1 0

    • (1)

      10 pasów, i tak zakorkujecie

      • 16 3

      • 4 pasy (2 ZOT, 2 Sopot) łączące dwie połówki 1 mln aglomeracji

        to według teoretyków miejskich wystarczające połączenie?

        • 4 0

    • Obwodnica ma miejscami 5 pasów, a i tak się tam zatyka. (1)

      Co ma niby dać poszerzenie korka?

      • 0 6

      • Zatyka tylko jeśli kawałęk dalej jest zwężenie do 2 pasów. Czego tu nie rozumiesz?

        • 6 1

  • Droga zduszonego ruchu

    Korek i smród .

    • 2 2

  • piękne czasy (1)

    byłem budowałem piękne czasy gprd to moja pierwsza firma jest co wspominać

    • 15 2

    • Ile nakradles ropy i materialow?pewnie dom masz za darmo za to

      • 1 1

  • Okrągłej rocznicy . Buahhha.

    • 2 3

  • 46 lat

    Słysząc codziennie o korkach i kolizjach na obwodnicy nie zastanawiałem się nad tym ile ma lat ta droga. Teraz wiem że to już 46 lat ! 46 lat + ilość samochodów wtedy i teraz + zachowania kierowców wyjaśnia dlaczego tak się dzieje. Pewnie czas na zmodernizowanie tej drogi ale póki co skoro mamy drogę jaką mamy czas na refleksję w zachowaniu jeżdżących tą drogą i dostosowanie sposobu jazdy do warunków na drodze i możliwości przepustowej tej drogi..

    • 5 2

  • Potrzebne nowe pasy, bo te dwa, to porazka (8)

    Za duży ruch, ale kogo to obchodzi, skoro chcą zakazać wszystkiego. Komunizm w natarciu.

    • 11 5

    • (7)

      a co chcą zakazać ?

      • 3 1

      • Samochodów (6)

        mięsa, węgla, gazu, nowych ubrań, "mowy nienawiści", kościoła katolickiego, jajek, mleka, ryb, wolnych mediów. Tak w skrócie.

        • 2 4

        • (5)

          a co mówią tobie lekarze?

          • 4 2

          • że symulant...

            ...i zdrowy byk.

            • 0 1

          • To, że czegoś (3)

            nie wiesz, bo się nie interesujesz, nie znaczy, że to nie istnieje. Wystarczy poczytać, jakie plany snują rządzący. Na przykład "miasta 15 minutowe" Rafała Trzaskowskiego, Fit55, ets, ets2, Zielony Ład. To są fakty.

            • 0 3

            • (2)

              i to wszystko na obwodnicy Trójmiasta?

              • 0 0

              • Tak

                • 0 0

              • na lewym pasie

                • 0 0

  • Kiedy id..i z gddkia polaczycie trase sucharskiego z obwodnica pruszcza??aby ominac korki na trakcie! (4)

    • 8 1

    • wtedy, gdy zbuduja "mala obwodnice poludniowa" przez Olszynke,

      tunel pod Motlawa, przejazdy bezkolizyjne na Oruni, bezkolizyjne skrzyzowanie Lostowickiej i Armi oraz Kartuskiej...

      Czyli nigdy...

      • 2 2

    • a istnieje cos takiego, jak obwodnica Pruszcza? (1)

      Aby cos laczyc, to musi istniec...

      • 1 5

      • A co masz d...u miedzy rokietnicą a pogotowiem w pruszczu?

        • 2 0

    • No dokładnie

      Aż się prosi prosto w te pole tam

      • 2 0

  • (1)

    Pamiętam, jak na obwodnicy były skrzyżowania ze światłami.

    • 19 1

    • Było jedno - Osowa.

      • 5 1

  • omijam obwodnicę kiedy mogę (1)

    kiedy już wiem, że będą jechał to planuje aby zrobić to wcześnie rano lub późno wieczorem

    błędem było wpięcie a1 do obwodnicy, szczególnie widać to w wakacje

    • 15 4

    • Zasadniczo piszesz, że błędem była budowa A1 bo to ona ściąga tylu zmotoryzowanych turystów. I nie wiem jak miałbyś ją poprowadzić aby nie dało się z niej zjechać na Obwodnicę ale dało dojechać np. do Gdyni.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane