• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Trójmiasta kończy 46 lat

bra
15 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (232)
Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977. Budowa Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Matarni. Maj 1977.

Nazywana przez kierowców "dzwonnicą", bo dzień bez wypadku należy uznać za cud - Obwodnica TrójmiastaMapka, a raczej jej pierwsza nitka, powstała 46 lat temu. Otwarcie 39-kilometrowego odcinka między Łęgowem a Gdynią nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.



Kiedy ostatni raz jechałaś/eś obwodnicą?

Obwodnica Trójmiasta plasuje się w czołówce polskich dróg o największym natężeniu ruchu.

Według generalnego pomiaru ruchu, który wykonuje się co pięć lat - ostatni był w latach 2020/21 (z powodu pandemii) - największe natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta występuje między węzłami Gdańsk LotniskoMapkaGdańsk KarczemkiMapka - średnio 97 537 pojazdów na dobę. W 2015 roku ten sam odcinek przejeżdżało 77 141 aut.

Pomysł z 1948 roku



Od lat nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie funkcjonowania trójmiejskiej metropolii bez Zachodniej Obwodnicy, bo tak była początkowo nazywana.


Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977. Węzeł Karczemki trójmiejskiej obwodnicy, w tym miejscu dwie jezdnie łączyły się w jedną. Grudzień 1977.
Pomysł budowy obwodnicy dla Trójmiasta zrodził się już w 1948 roku, jednak trzeba było czekać kolejne dwie dekady, by projekt został uszczegółowiony.

Prace rozpoczęły się w 1973 roku. Ekspresówkę budował sztandarowy wówczas duet firm: Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, który był odpowiedzialny za obiekty inżynierskie.

Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku Inżynier z Gdańska budował niezniszczalną autostradę w Iraku

39 km za 740 mln złotych



Wykonawcy musieli zbudować 19 wiaduktów i mostów, wykonać 420 tys. m kw. nawierzchni, przebudować linię wysokiego napięcia długości 3 km, linię średniego i niskiego napięcia - 7 km, ułożyć 5 km kabli telekomunikacyjnych, 3,5 km instalacji wodociągowych itp.



- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe - relacjonował Dziennik Bałtycki w wydaniu nr 282, ze środy, 14 grudnia 1977 roku, czyli dzień przed otwarciem.
  • Zapowiedź otwarcia "Na 2 tygodnie przed terminem" Obwodnicy Trójmiasta w Dzienniku Bałtyckim z 14 grudnia 1977 roku.
  • Krótka relacja z otwarcia obwodnicy, która ukazała się w Dzienniku Bałtyckim w wydaniu z piątku, 16 grudnia, 1977 roku.
Dzień później, 15 grudnia 1977 roku, ekspresówka została oficjalnie otwarta. Pierwszy etap budowy obejmował tzw. jezdnię wschodnią o długości ok. 39 km między Łęgowem, za Pruszczem koło Rusocina, a Gdynią.

Druga nitka obwodnicy otwarta 7 lat później



Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku. Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
bra

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Nie zadna dzwinnica tylko odbytnica.dolucz sie!

    • 0 1

  • Głupa nazwa wymyślona chyba na potrzeby tego artykułu (1)

    Ciekawe kto wymyślił nazwę ..dzwonnica. Nigdy jej nie słyszałem a mieszkam tu od prawie 70 lat. od 50 jężdzę samochodem.

    • 14 0

    • Korkownica jak już...

      • 6 0

  • przy mentalności większości "kierowców" obojętnie ile by pasów nie było to i tak jak jest wypadek wszyscy zwalniają żeby nacieszyć oko i wyjąć telefony aby porobić zdjęcia . Więc tylko ekrany na środku załatwiły by sprawę.

    • 22 3

  • (6)

    Kurcze nie sadzilem, ze obwodnica jest tak stara i fajne zdjecia, mozna porownac jak to kiedys wygladalo. I w tamtych czasach mozna bylo smignac, bo byl maly ruch. Ogolnie jade do i wracam z pracy wczesnie rano ale juz widac spory ruch szczegolnie przez przebudowe Wezla Poludnie. A najbardziej uwielbiam odcinek kolo Matarni jadac od strony Gdynii do Kowal. Uwielbiam ten widok!

    • 89 5

    • Też myślałem, że narodowi socjaliści z PIS zbudowali (1)

      tę kultową drogę. A tu okazuje się, że jednak okupant. To ci dopiero.

      • 9 12

      • To dziadek ubek nie opowiadał ci jak zmuszał robotników do pracy na trzydziestostopniowym mrozie.

        • 0 1

    • Pamiętam jak na wysokości Osowej nie było wiaduktu i przejeżdżało się przez obwodnicę dwuetapowo :))))) (2)

      W latach 90-ch jeżdżąc na rowerze często brałem rower na plecy i przebiegałem przez obwodnicę. Dało się. Teraz taki akt oznacza balansowanie z życiem :)))))))))))))))))))))))))))

      • 12 4

      • też kiedyś

        w latach 80-tych aby pójść na boisko musiałem przebiec przez obwodnicę, i się biegało w tą i we wtą

        • 4 0

      • Racja

        • 0 0

    • tak zgadza sie...

      pół wieku bez poszerzania drogi ;) brakuje tylko bramek ale nie do opłat tylko do korków i do oddawania biletu. Może przemalować pasy na biało czerwone??

      • 1 1

  • 57 miesięcy i powstało 39 km .... (1)

    Jak to się ma do gdyńskiego remontu Wielkopolskiej, albo Chwarznieńskiej?

    • 14 0

    • planowana budowa drogi "czerwonej" etap pierwszy

      jest szacowana na 10 lat.

      Od 10 lat słyszę o modernizacji linii 201...

      Czy Pomorze ma gospodarza, który pilnuje pomorskich interesów??!

      • 1 0

  • zawęzić, ograniczyć prędkość, zająć jeden pas na buspasy no i zrobić przejścia naziemne (1)

    taką mam koncecję, serdeczności.

    • 10 4

    • I ograniczenie do 70 i odcinkowy pomiar prędkości

      • 1 0

  • W 1968, kiedy na drogach była 1/20 ruchu tego co teraz.. (1)

    ...wymyślono żeby wybudować drogę na 44 tys. samochodów na dobę.

    I to jest przyszłościowe myślenie..
    ...niestety węzły i wiadukty to nieprzyszłościowa porażka.

    • 11 0

    • Nie ona pierwotnie powstała na 24 tys aut na dobę

      Teraz już nawet nie podają rekordów ostatni z 2018 to było 109 tys aut na dobę

      • 0 0

  • Na Osowej byly swiatla

    Spacerowa nie miala wiaduktu

    • 11 0

  • W 57 miesięcy zbudowali całą obwodnicę z węzłami przy technologii sprzed 50 lat (2)

    a teraz remont kilkuset metrów ulicy w np. Gdyni to 12-24 miesięcy plus opóźnienia

    • 13 1

    • 2km drogi jest planowane do budowy na 10 lat

      Droga "czerwona", etap pierwszy, GDDKiA planuje budować 10 lat...

      • 1 0

    • Nie wszystkie węzły zbudowali od razu. Ostatni (Osowa) dopiero w latach 1990-ch.

      • 1 0

  • Tak ponad 120 tys aut/dobę na 2 pasach bez poboczy i pasa awaryjnego!!!

    Wczoraj na trasie od Gdyni do Gdańska około 15-stej spotkałem 3 zepsute auta w tym 1 ciężarówka i dwie stłuczki w tym jedna z inną ciężarówką więc przejazd 24 km trwał godzinę a więc ekspresówka dzisiaj jest wolniejsza niż niejedna droga osiedlowa z limitem do 30 km/h XD

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane