• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina. Potrzeba więcej czasu na projekt

Patryk Szczerba
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni. Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni.

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obwodnicy Witomina powinna być już gotowa. Władze Gdyni podpiszą jednak aneks z projektantem i dokument pojawi się dopiero pod koniec roku. - Termin zakończenia budowy to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - zapewniają urzędnicy.



Obwodnica Witomina ma połączyć ul. ChwarznieńskąMapkaKieleckąMapka.

Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Pomysł wrócił po tym, gdy - z powodu wysokich cen w przetargu budowlanym - fiaskiem zakończyła się koncepcja przebudowy ulicy wewnątrz dzielnicy.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - informował w lipcu 2019 r. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, ogłaszając budowę Obwodnicy Witomina.

Powstanie Obwodnica Witomina



Problemy z dokumentacją projektową



Władze Gdyni twierdziły, że zaprezentowaną wtedy koncepcję drogi przez las pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji od lutego 2020 roku przygotuje firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski inkasuje blisko 2 mln zł. Zgodnie z terminem wykonania dokumentacja pod koniec czerwca powinna być już na biurkach gdyńskich urzędników. Wciąż jej nie ma. I nie będzie prawdopodobnie aż do grudnia.

Przedstawiciele miasta wyjaśniają, że dokument w części drogowej jest niemal gotowy. Tłumaczą, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Wykonawcy nie udało się uzyskać decyzji środowiskowej w przewidywanym w umowie terminie. Zostanie podpisany aneks do umowy - tłumaczy opóźnienia Marek Łucyk.

Termin przetargu na budowę niezagrożony



Zapewnia jednocześnie, że przetarg na wykonanie inwestycji zostanie ogłoszony zgodnie z planem jeszcze w tym roku. Ten sam plan wskazuje, że po podpisaniu umowy z wykonawcą prac budowlanych Obwodnica Witomina ma powstać w półtora roku.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - mówi Łucyk.

Obwodnica Witomina: niewykluczone, że będą buspasy



Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 m. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów. Koszt budowy Obwodnicy Witomina jest szacowany na ok. 70 mln zł.

Co ciekawe, jest rozważana koncepcja utworzenia buspasów, które mogą wspomóc ewentualne starania władz miasta dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego.

Jesienią władze miasta przyznały, że jeśli tylko będzie taka możliwość, Gdynia będzie o dotację wnioskować.

Czytaj też: Obwodnica Witomina: czy będą buspasy?

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Nie dla obwodnicy

    I bardzo dobrze że jest opóźnienie. Może wcale nie powstanie. I dobrze tylko las zniszczą a korki jak były i tak będą. Jak nie na Witominie się zablokuje to na kieleckiej przed centrum.

    • 6 10

  • haha....

    prędzej ludzie skolonizują marsa niż w tym k....wim dołku coś logicznego powstanie , a nie czekaj projekty i wizualizacje za gruby szmal to jak najbardziej ,spoko blok ekipa ma się dobrze ,kaska wpada xd

    • 11 1

  • Panie Szczerba

    Kolejny artykuł z serii propagandy sukcesu ? Ale to już było , czasy Gierka ....

    • 13 1

  • Co ta obwodnica da jak ul. Witomińska wąska, ul Kielecka wąska (obydwie drogi tylko po jednym pasie). A planowaną Obwodnica zamiast kilka pasów to planowany buspas.

    • 10 0

  • Prawda jest taka, ze Gdynia nie ma nawet dwoch mln, zeby teraz zaplacic. (1)

    Przedluzyli termin, liczac ze tyle uzbieraja z nowych stref platnego parkowania.

    Desperaci nawet parking przy cmentarzu zrobili platny - jak wiadomo, parkuja tam calymi dniami samochody z okolicznych firm.

    • 24 8

    • to grubo

      ponoć opylili sprzęt lotniskowy za kilka baniek - ten zakupiony za 90 :-)

      • 1 0

  • Teraz juz spokojnie mozna nie budowac obwodnicy - wine zwali sie na RDOS.

    • 9 2

  • Naizdup

    Za duzo słoikow w Gdyni

    • 10 0

  • Malkontenci (1)

    Mają używanie. Ja popieram projekt. Brawo Gdynia. Brawo zarząd miasta.

    • 0 12

    • Wyprostowały ci się zwoje mózgowe

      • 5 0

  • A gdzie wizualizacja? Przecież obecna ekipa ma w tym duże doświadczenie! Realizacja za - jak dobrze pójdzie - dwadzieścia albo trzydzieści lat.

    • 8 3

  • Obwodnica Witomina

    ...hmm... ta obwodnica zostałaby zrealizowana już przed laty, gdyby prezydent Miasta Gdynia zechciał wreszcie rozliczyć się z własnymi wyborcami, ile kosztował zwrot wyłudzonych środków z Unii Europejskiej - z tytułu rzekomej "budowy" lotniska cywilnego w Babich Dołach. O innych kompromitujących, tak zwanych "przedsięwzięciach" owego prezydenta - nawet nie wspomnę (vide: słynna, zlikwidowana pospiesznie budowla na rogu ulic 10 Lutego i Świętojańskiej). Ot, i wcale (nie)wszystko...

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane