• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica czy dzwonnica. Kierowca ułożył wiersz o ekspresówce

Maciej Korolczuk
31 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (244)
Obwodnica czy dzwonnica? - zastanawia się nasz czytelnik i pisze wiersz o najbardziej zakorkowanej trasie w całym kraju. Obwodnica czy dzwonnica? - zastanawia się nasz czytelnik i pisze wiersz o najbardziej zakorkowanej trasie w całym kraju.

Obwodnica TrójmiastaMapka widziała już wszystko. Korki, stłuczki, wypadki, nerwy, spóźnienia, a zimą bitwy na śnieżki między stojącymi w korku kierowcami. Teraz wiecznie zakorkowana ekspresówka stała się inspiracją i natchnieniem dla jednego z naszych czytelników. Ułożył o niej rymowany wiersz, w którym zawarł emocje towarzyszące tym, którzy choć raz utknęli tam w korku.



Obwodnica czy dzwonnica?



Obwodnica czy dzwonnica?
Goni co dzień nią drobnica.

Waga ciężka pasem prawym,
Lewy ciągle w tempie żwawym.
Nagle wąsko, nagle ciasno
Nagle trach i tempo zgasło.

Stoi piekarz, doręczyciel,
Murarz, stolarz, nauczyciel
Wszyscy stoją, wszyscy sapią
Ciągle się po głowie drapią.

Co się stało? nikt nic nie wie,
Każdy na trójmieście grzebie.
Stoją także z drugiej strony,
Robią filmy na smartfony.

Stoi całe już Trójmiasto,
Kombinują jadą w miasto.
Objeżdżają i cofają,
W tyłku kodeks ruchu mają.

I tak znika parę godzin,
Gorsze, że to prawie co dzień.




Analiza wiersza (z przymrużeniem oka)



Gdyby pokusić się o prostą analizę dzieła literackiego, jakie we wtorek wieczorem trafiło do Raportu, jako podmiot liryczny można by wskazać kierowcę, który nie raz i nie dwa na własnej skórze przekonał się, czym jest codzienna jazda trasą S6 w Trójmieście.

To człowiek ewidentnie doświadczony przez los, który niejeden dzwon ("dzwonnica") tam widział. Do tego to człowiek mocno zdystansowany do pozostałych kierowców, by nie powiedzieć wyrażający się o nich z lekką nonszalancją, a nawet lekceważeniem ("drobnica").

W tle pobrzmiewa upodobanie do sportu, a szczególnie boksu ("waga ciężka") i lekkoatletyki ("tempo żwawe"). Narrator sprawnie operuje też obrazem, co dynamizuje kolejne wersy ("nagle wąsko, nagle ciasno/tempo zgasło"), wprowadza też onomatopeje, a więc wyrazy dźwiękonaśladowcze ("trach"), co przywodzi na myśl dźwięk uderzenia samochodu o samochód, giętej blachy i tłuczonego szkła.

22:12 29 SIERPNIA 23

Oda do obwodnicy (63 opinie)

Obwodnica, czy dzwonnica?
Goni co dzień nią drobnica
Waga ciężka pasem prawym,
Lewy ciągle w tempie żwawym.
Nagle wąsko , nagle ciasno
Nagle trach i tempo zgasło.
Stoi piekarz, doręczyciel,
Murarz, stolarz, nauczyciel
Wszyscy stoją wszyscy sapią
Ciągle się po głowie drapią
Co się stało? nikt nic nie wie
Każdy na trójmieście grzebie
Stoją także z drugiej strony
Robią filmy na smartfony.
Stoi całe już trójmiasto
Kombinują jadą w miasto
Objeżdżają i cofają
W tyłku kodeks ruchu mają.
I tak znika parę godzin
Gorsze, że to prawie co dzień.
Zobacz więcej
Obwodnica, czy dzwonnica?
Goni co dzień nią drobnica
Waga ciężka pasem prawym,
Lewy ciągle w tempie żwawym.
Nagle wąsko , nagle ciasno
Nagle trach i tempo zgasło.
Stoi piekarz, doręczyciel,
Murarz, stolarz, nauczyciel
Wszyscy stoją wszyscy sapią
Ciągle się po głowie drapią
Co się stało? nikt nic nie wie
Każdy na trójmieście grzebie
Stoją także z drugiej strony
Robią filmy na smartfony.
Stoi całe już trójmiasto
Kombinują jadą w miasto
Objeżdżają i cofają
W tyłku kodeks ruchu mają.
I tak znika parę godzin
Gorsze, że to prawie co dzień.
Zobacz więcej

Obwodnica łączy ludzi



Obwodnica w wierszu Poety łączy ludzi i służy wrażeniu solidarności, co nawiązuje do idei i historii Gdańska. Tu nie ma znaczenia, kto kim jest, jaki zawód wykonuje, jaki jest jego status społeczny, przekonania czy wyznawane wartości. W korku solidarnie stają wszyscy ("piekarz, doręczyciel, murarz, stolarz, nauczyciel"). Poeta dostrzega ich znój i podkreśla, w jak trudnym położeniu się znaleźli, w czym pobrzmiewa pewnego rodzaju empatia i czułość.

Początkowo sytuacja wydaje się beznadziejna ("co się stało? nikt nic nie wie"), ale z odsieczą natychmiast przychodzi sam narrator, który podobnie jak bohaterowie, świetnie orientuje się w nowych technologiach. Kierowcy zamiast bezczynnie czekać na rozwój wypadków natychmiast analizują sytuację, w jakiej się znaleźli i w najlepszym źródle ("na trójmieście", potocznie Trojmiasto.pl) sprawdzają i weryfikują napływające informacje.

Karambol i paraliż obwodnicy. Kierowcy zawracali pod prąd korytarzem życia Karambol i paraliż obwodnicy. Kierowcy zawracali pod prąd korytarzem życia

Z jednej strony Biblia, z drugiej gangsterskie Trójmiasto



O tym, że obwodnica łączy, a nie dzieli, przekonują też kolejne wersy. Do trwających Dionizji na obwodnicy postanawiają dołączyć także kierowcy z przeciwnej jezdni ("stoją także z drugiej strony"). Oni również chcą tą wyjątkową chwilą podzielić się z najbliższymi, do czego służą im - za Wikipedią - "przenośne, multimedialne urządzenia, łączące w sobie funkcje telefonu komórkowego i komputera przenośnego" ("robią filmy na smartfony").

Na efekty nie trzeba długo czekać. Świętowanie na Obwodnicy rozlewa się niczym biblijna powódź na Gdańsk, Sopot i Gdynię ("stoi całe już Trójmiasto"). Mocną stroną prowadzonej narracji jest też operowanie kontrastem. Natychmiast po starotestamentowym wątku następuje przeskok do współczesności i gangsterskich tradycji Trójmiasta ("kombinują, jadą w miasto").

Innym zabiegiem stylistycznym, charakterystycznym dla Poety jest powtórzenie. Kolejne wersy ("objeżdżają i cofają, w tyłku kodeks ruchu mają") to nic innego, jak powtórne wprowadzenie figury retorycznej z początku utworu, w którym pojawia się lekceważenie obowiązujących norm i obyczajów. To też swoista klamra kompozycyjna całego utworu.

Na uwagę zasługuje też mocna pointa. To z jednej strony pochwała życia w szczęściu i spokoju ("i tak znika parę godzin"). Nad wszystkim wisi nieunikniona jak miecz Damoklesa groźba ("gorsze, że to prawie co dzień").

To też przestroga - od korków na obwodnicy nie ma ucieczki.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedyś

    Szedł grześ przez wieś teraz w radio ram pam pam pam, a co drugi kierowca na drodze to ch*m
    całuskii powiedZiałby Skrzetuski :*

    • 6 1

  • Prawda jest taka że, (4)

    Trójmiasto zawsze było ostoją dla dyrektorków i gangsterów. Dogadywali się ze sobą w klubach sopockich, kasa płynęła pod stołem i tak jest do dziś. Efektem takich układów jest to że żadna większa inwestycja drogowa samorządowa nie jest w stanie wystartować. Głosujcie dalej na tych dyrektorków w garniturkach co tam festyny i imprezy wam organizują. Ale co ja tam wiem, a nie chodzę po monciaku i nie wpadam do pewnych klubów :)

    • 13 3

    • Dokładnie tak to wygląda.

      • 4 0

    • a co maja gangsterzy do dróg?

      wystarczy niech kierowcy przestaną jeździć bez odstępów ! przy 100 km/h masz mieć 50 m odstępu a nie 3 metry !

      • 2 2

    • Ja tam chodzę tylko na festyny 800 plus

      i inne tego typu.

      • 1 1

    • Ta droga nie należy do samorządu

      To droga krajowa. Twój wpis jest nie na temat.

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    hulajnogista (17)

    To, "Hymn" tej najgorszej drogi w Polsce. Powinien być zamieszczony na wjazdach, żeby każdy był świadomy czym grozi co ryzykuje wjeżdżając na to coś. Super wierszyk, trafia w sedno, tylko co na to włodarze. Od wielu lat OT-a mają w głębokim poważaniu. Wnioski: ta droga nie nadaje się do użytku!

    • 134 9

    • To droga krajowa...

      A włodarzem jest Pinokio - jeszcze tylko chwilę - mam nadzieję.

      • 18 4

    • Racja.

      • 2 5

    • (4)

      Problem tej drogi rozwiąże jedynie permanentna kontrola odległości między pojazdami i prędkości przez "fotoradary"...

      • 8 4

      • A co to ma do rzeczy? (3)

        Zajmij się lepiej pasami awaryjnymi na S6 których nie ma, geometrią drogi, która nigdy wg przepisów nie powinna być drogą ekspresową, itd. itp.

        • 0 1

        • Ludzie nie wypadają tam z zakrętów przy 120km/h, a zderzają się z innymi uczestnikami ruchu.

          • 2 1

        • "która nigdy wg przepisów nie powinna być drogą ekspresową" (1)

          w 1974 kiedy budowano tę drogę były inne "normy" i przepisy , ale co o tym może wiedzieć "gimba" urodzona po 2000 roku . Droga była projektowana i budowana kiedy na szosach "królowały" warszawy i syrenki a szczytem nowoczesności był "duży fiat" , a prędkość 120km/h była wtedy prędkością kosmiczną

          • 1 0

          • I w związku z tym co?

            Przechodzimy do porządku dziennego i jest ok? Nie jest. Ta droga bez drastycznej przebudowy nie powinna być klasy S z definicji!

            • 1 0

    • Włodarze? Ma na myśli Mateuszka? (7)

      chyba wydaje pieniądze na piętnastki czy szesnastki dla emerytów

      • 9 5

      • (5)

        Właśnie,zamiast w marcu dać im prawidłowo naliczoną rewaloryzację!!!

        • 5 0

        • Zważywszy, że w marcu sprzedali limity CO2 za 2.13mld złotych. (4)

          Niestety kasa poszła na zakup głosów wyborczych niepracującej patologii, zamiast na transformację energetyczną.

          • 9 4

          • od 2013 to już ponad 80 mld...

            • 2 2

          • rudy zafundował ci transformację energetyczną mało ci? (2)

            • 2 7

            • W krajach które nie przewaliły pieniędzy na transformację na pisiewiczy mają teraz tani prąd.

              • 4 1

            • Nie no lepiej jest wysyłać siano do Rosji za węglowodory żeby ta później nas czołgami podjechała ,:D na szczęście rychło w czas ;) państwa się ogarnęły i zaczęły plan ratunkowy wprowadzać w postaci transformacji energetycznej :D

              • 3 1

      • może ma na myśli jego poprzedników i następców którzy mieli i będą nas mieli głęboko w d..e. Nie skupiaj się tak na obecnej wład

        "oni" wszyscy są jednakowi , bez względu na opcje polityczną

        • 1 0

    • Włodarze mają do tej drogi tyle samo co do twojej kuchni - NIC

      droga jest w zarządzie GDDKiA, która jest nad samorządami.

      • 11 1

    • "tylko co na to włodarze"

      kogo masz na myśli ? OT to droga krajowa pod zarządem gddkia , gdyby ta droga "leżała" w warszawie to może coś by z nią zrobili , może...

      • 0 0

  • Prostymi żołnierskimi, niemal, słowy.... (2)

    Ma autor k... rację... To żadna obwodnica. Tam powinno być ograniczenie do 90 km/h. A dla ludków z interioru Polski - zakaz wjazdu... Obw... znaczy dzwonnica wymaga specyficznych umiejętności od kierowcy daleko wykraczających poza te posiadane przez ludków z interioru. Wymaga tez znajomości każdej górki, lasku, każdego zjazdu... Inaczej dzwon...
    A najgorsze jak nieopatrznie wjedziesz w kichę... Bo oczywiście brak jakiejkolwiek sygnalizacji problemu przed wjazdem... Taka nasza 4. Rzeczpospolita wolska rzeczywistość....

    • 27 5

    • A wystarczy postawić tam kilka patroli policji. (1)

      Jazda obwodnicą wymaga dosłownie jednej umiejętności - jazdy zgodnie z przepisami.

      Niestety to przerasta 90% kierowców, a im bardziej krzyczą, tym gorzej jeżdżą.

      • 5 0

      • Przepustowość obwodnicy Trójmiasta to ok. 95k pojazdów na dobe, a średni ruch dobowy w 2021 roku wynosił ok. 97k czyli jazda zgodnie z przepisami tu nic specjalnie nie da, zreszta predkosc srednia ok. 50-80km/h a odstepy miedzy pojazdami? przy takiej predkosci?

        • 0 0

  • Jakie sa przeslanki aby tam nie bylo max 90km/h

    • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    super wiersz, super analiza :-) tylko niech kierowcy przestaną jeździć bez odstępów ! (26)

    super wiersz, super analiza :-) tylko niech kierowcy przestaną jeździć bez odstępów ! przy 100 km/h masz mieć 50 m odstępu a nie 3 metry !

    • 368 16

    • Zachowując taki odstęp to aby pomieścić taka ilość aut obwodnica by musiała być chyba od Bydgoszczy :) (10)

      • 14 55

      • (8)

        co ty bredzisz ;D

        • 30 7

        • Jak bys mial cos pod kopula to bys zrozumial. (7)

          Przeciez obwodnica ma najwiekszy ruch na drodze z calej Polski, nie ma sie co dziwic. Bez poszerzenia to cala stanie juz za pare lat.

          • 8 15

          • (6)

            kolejny bredzi... Duży ruch powoduje jedynie więcej okazji do stłuczek z powodu "jazdy na zderzaku"

            • 22 3

            • Austria, Słowenia, Czechy, na autostradzie namalowane znaki odległościowe, wszyscy zwalniają, utrzymują dystans......Korki są, (1)

              • 7 0

              • Jakoś nigdy w Austrii nie jechałem 2km przez godzinę na autostradzie...

                • 9 0

            • raczej problemem jest dziwna konstrukcja obwodnicy (3)

              na zmianę mamy 2 lub 3 pasy do jazdy na wprost
              potem pas do jazdy na wprost zmienia się w pas do skrętu itd itd
              zawsze w takich miejscach gdzie z 3 pasów robią się 2 mamy korek
              albo wszędzie robimy 2 albo 3 pasy, może przy 2 pasach będziemy jechać wolniej ale bez dziwnych korków i wyhamowań

              • 8 4

              • (1)

                jakże modne to obwinianie wszystkich do w koło zamiast czynnika powodującego problem czyli kierowcę ;)

                • 5 3

              • Z kierowcą jest jeden problem - jadący prawidłowo dostają po du**e, więc się tego szybko oduczają.

                • 11 0

              • jesteś kierowcą ?? , to patrz na to co się dzieje na drodze przed tobą i dostosuj prędkość do ruch innych pojazdów

                pewnie chciałbyś mieć tylko dla siebie sześć pustych pasów. Chcesz jechać pustą obwodnicą to wyjeżdżaj "na szychtę o 3 lub 4 rano , wtedy będziesz "królem obwodnicy"

                • 4 2

      • na pewno lepiej stać w korku 2h, niż zwolnić i dojechać "do celu" 10min później? Super analiza powyższego wpisu.....

        i jeszcze wpleciona Bydgoszcz, "wieśherowo" rozumiem, "kartuzy" rozumiem, nawet "Giedea" rozumiem, ale co tutaj ma Bydgoszcz do rzeczy?

        • 9 3

    • wincyj samochodów!

      wincyj samochodów!!

      • 7 16

    • no, to tyle w teorii a życie wygląda tak: (6)

      jak zostawisz odstęp powiedzmy ok. 10 metrów co oczywiście i tak jest za mało to zaraz masz delikwenta przed maską który wyprzedził kilka aut prawym pasem i właśnie skorzystał z Twojego odstępu bo uznał, że to miejsce specjalnie dla niego. Na dodatek uważa się za rasowego cwaniaka bo "wykiwał" kilku kierowców prawym (według niego maruderów) i hop na lewy i już jest przed nimi, no po prostu mistrz szos...

      • 33 1

      • (3)

        ostatnio na kładkach nad drogami szybkiego ruchu widuje policję, która mierzy odległosci pomiedzy autami, co więcej karaja tych wjeżdżajacych na zderzak pomiedzy dwa auta.

        • 9 1

        • może głównie na tiry polują bo oni to już w ogóle maniane na całego odwalają z tymi odstępami (1)

          tacy to "zawodowi kierowcy" a jeden od drugiego 5 metrów jedzie

          • 4 1

          • Temat znany od lat. Jadący za Tirem drugi Tir oszczędza paliwo i to znacznie.

            • 1 1

        • na obwodnicy jest tylko jedna kładka dla pieszych - na węzle karczemki , ale policja akurat mierzy prędkość w zatoczce zwanej ko

          • 0 0

      • Tia (1)

        Tylko, że jak będzie stłuczka to kilkunastu aut naraz , bo żaden nie zdąży wyhamować .

        • 2 0

        • to oczywiste

          • 0 0

    • Zachowanie bezpiecznej odległości na obwodnicy to mit (1)

      Zostawiając tyle miejsca, nie minie więcej niż chwila i właduje ci się tam kilka samochodów, zmniejszając twoją bezpieczną odległość do 10m. Na codzień jeżdżę jedną z tych cięższych osobówek, więc staram się zostawić sobie więcej miejsca, niż ma to miejsce jadąc małym kompaktem i co chwilę jestem zmuszony odpuszczać gazu, bo kolejne osoby ładują się przedemnie, mimo że cały pas jedzie równomierną prędkością.

      • 20 1

      • W Niemczech tego pilnują za 300 Euro, ale jest tam jeden wyjątek, że odstęp nie musi być przez dłuższą chwilę zachowany przy zmianie pasa ruchu po wyprzedzaniu. No i policja niemiecka nauczyła po paru latach swoich obywateli, że manewr powrotu na swój pas należy sygnalizować włączeniem kierunkowskazu nawet w szybkich BMW.

        • 2 0

    • Jak robie 50m odstepu to Janusze wciskają się i robi (1)

      się 25m odstępu. W efekcie prawdopodobienstwo dzwona rosnie i to ja jestem winny bo przeciez nie zachowuje odstepu :) Nie Janusz wciskacz i skoczek pasmowy.

      • 11 1

      • Jak się wcisnął w 50m dziurę, to sam też nie zachował odstępu.

        Walić mandaty aż się nauczy i po problemie.

        • 4 0

    • niestety zostawienie odstępu większego niż 15 metrów skutkuje tym ,że zaraz jakiś "inteligentny inaczej" właduje mi się przed ma

      A skąd takie zachowanie ?? , ano stąd ,że lewym pasem cisną ok. 150km/h , a lewy ok 100km/h więc te nadmiarowe 50km/h trzeba nagle "wytracić" nie patrząc na innych - a potem ajwaj. Ci geniusze zazwyczaj przypominają sobie "q...wa" o zmianie pasa ruchu w ostatnim momencie przed węzłem drogowym na którym mają zjechać z "eski" , dlatego "pier...ę" ale na esce zwieram szyki i wpuszczam przed siebie tylko takich co sygnalizują zmianę pasa odpowiednio wcześniej i robią to w bezpieczny sposób. Aby jezdzić bezpiecznie nie można zapie...ć i zmieniać pasa z tak dużą różnicą prędkości , ale to może zmienić tylko nowoczesny odcinkowy pomiar ruchu - tych "ścigaczy" może wyedukować tylko kilkukrotna wysoka grzywna . Taka jest moja koncepcja.

      • 8 0

    • (1)

      Dokładnie! Pozdrawiam Pana w garniturku wczoraj około 20:00 w stronę Gdańska, w szarym BMW serii 5 który siedział mi 5 m za zderzakiem.

      • 0 0

      • trzeba go było porządnie przyhamować i oduczyć buractwa

        • 0 0

  • niech kierowcy przestaną jeździć bez odstępów ! przy 100 km/h masz mieć 50 m odstępu a nie 3 metry ! (5)

    niech kierowcy przestaną jeździć bez odstępów ! przy 100 km/h masz mieć 50 m odstępu a nie 3 metry !

    • 13 5

    • Nie ma juz takiej mozliwosci. (2)

      Zbyt duzy ruch, nie zmieszcza sie auta z takim duzym odstepem, nie ma ratunku dla tej ulicy bez jej poszerzenia. Dzieki malym odstepom miesci sie dwa, trzy razy wiecej aut

      • 2 2

      • Dzięki małym odstępom masz fantomowe korki i wypadki. (1)

        A wtedy przepustowość spada do zera.

        • 1 1

        • A dzięki dużym odstępom nie przejedzie tam w godzinę nawet 50% tego co obecnie i co z tym zrobisz?

          Pojedziesz przez miasto? Wprowadzisz limit że w dni parzyste auta z końcówką parzystą mogą wjechać na obwodnicę? Matematyki nie oszukasz!

          • 0 0

    • Nie ma szans

      Nie ma takiej możliwości, jakby zachowywać taka odległość to przy każdym wjeździe tworzyły by się korki bo każdy by przychamowywal aby inni mogli wjechać więc Ci z tyłu całkiem by się zatrzymali. Ważniejsze jest jednak aby nikomu nie wyskakiwać przed maskę nagle z prawego, jak jedziesz wolniej niż 100 to jedz prawym, a jak się włączasz do ruchu to przyspiesz I wykorzystaj cały pas rozbiegowy.

      • 2 0

    • Tak tylko że wtedy max 3000 aut/godzinę przejedzie jednym pasem.

      A spytaj się GDDKiA ile przejeżdża tam w szczycie w godzinę!!! Nagle okaże się że aby to uzyskać potrzebujesz nie 3 a 4 pasy. Matematyki Pan nie oszukasz! I okaże się ze przejazd 20 km musi zająć średnio 2 godziny bo musisz odczekać w kolejce aby tam wjechać i to już nie będzie fajnie...

      • 0 0

  • Właśnie stawiają ekrany zamiast poszerzać. Katastrofa (1)

    • 15 1

    • Niestety

      Później żeby dobudowac trzeci pas albo chociaż awaryjny to koszty będą ogromne bo cała infrastrukture która teraz budują będzie trzeba przekładać

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Matura (2)

    Myślę, że idealny tekst na maturę z J. polskiego :D
    A analiza wiersza? Nie powstydziłby się nie jeden z tych CKE i tworzący klucze :D
    Zrobiliście mi dzień ;)

    • 126 3

    • (1)

      Takie wiersze, moja mama
      wypisuje codzień z rana
      Kiedy jajecznicę smaży
      albo wrzątkiem się poparzy...

      • 3 1

      • "Dzisiaj rano niespodziane
        Znów Alina włącza pranie
        Pralka brzęczy, ona jęczy,
        Wszystko dźwięczy, to mnie męczy.
        Przez podwórze trzeszczy w rurze,
        Brzęk totalny, niebanalny
        . W krąg wydziela się hołota,
        Sąsiad Kurski wlazł na kota!"

        • 3 1

  • Mocna pointa? Raczej puenta (1)

    • 3 1

    • Nie wymagaj za wiele

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane