• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica czy dzwonnica. Kierowca ułożył wiersz o ekspresówce

Maciej Korolczuk
31 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (244)
Obwodnica czy dzwonnica? - zastanawia się nasz czytelnik i pisze wiersz o najbardziej zakorkowanej trasie w całym kraju. Obwodnica czy dzwonnica? - zastanawia się nasz czytelnik i pisze wiersz o najbardziej zakorkowanej trasie w całym kraju.

Obwodnica TrójmiastaMapka widziała już wszystko. Korki, stłuczki, wypadki, nerwy, spóźnienia, a zimą bitwy na śnieżki między stojącymi w korku kierowcami. Teraz wiecznie zakorkowana ekspresówka stała się inspiracją i natchnieniem dla jednego z naszych czytelników. Ułożył o niej rymowany wiersz, w którym zawarł emocje towarzyszące tym, którzy choć raz utknęli tam w korku.



Obwodnica czy dzwonnica?



Obwodnica czy dzwonnica?
Goni co dzień nią drobnica.

Waga ciężka pasem prawym,
Lewy ciągle w tempie żwawym.
Nagle wąsko, nagle ciasno
Nagle trach i tempo zgasło.

Stoi piekarz, doręczyciel,
Murarz, stolarz, nauczyciel
Wszyscy stoją, wszyscy sapią
Ciągle się po głowie drapią.

Co się stało? nikt nic nie wie,
Każdy na trójmieście grzebie.
Stoją także z drugiej strony,
Robią filmy na smartfony.

Stoi całe już Trójmiasto,
Kombinują jadą w miasto.
Objeżdżają i cofają,
W tyłku kodeks ruchu mają.

I tak znika parę godzin,
Gorsze, że to prawie co dzień.




Analiza wiersza (z przymrużeniem oka)



Gdyby pokusić się o prostą analizę dzieła literackiego, jakie we wtorek wieczorem trafiło do Raportu, jako podmiot liryczny można by wskazać kierowcę, który nie raz i nie dwa na własnej skórze przekonał się, czym jest codzienna jazda trasą S6 w Trójmieście.

To człowiek ewidentnie doświadczony przez los, który niejeden dzwon ("dzwonnica") tam widział. Do tego to człowiek mocno zdystansowany do pozostałych kierowców, by nie powiedzieć wyrażający się o nich z lekką nonszalancją, a nawet lekceważeniem ("drobnica").

W tle pobrzmiewa upodobanie do sportu, a szczególnie boksu ("waga ciężka") i lekkoatletyki ("tempo żwawe"). Narrator sprawnie operuje też obrazem, co dynamizuje kolejne wersy ("nagle wąsko, nagle ciasno/tempo zgasło"), wprowadza też onomatopeje, a więc wyrazy dźwiękonaśladowcze ("trach"), co przywodzi na myśl dźwięk uderzenia samochodu o samochód, giętej blachy i tłuczonego szkła.

22:12 29 SIERPNIA 23

Oda do obwodnicy (63 opinie)

Obwodnica, czy dzwonnica?
Goni co dzień nią drobnica
Waga ciężka pasem prawym,
Lewy ciągle w tempie żwawym.
Nagle wąsko , nagle ciasno
Nagle trach i tempo zgasło.
Stoi piekarz, doręczyciel,
Murarz, stolarz, nauczyciel
Wszyscy stoją wszyscy sapią
Ciągle się po głowie drapią
Co się stało? nikt nic nie wie
Każdy na trójmieście grzebie
Stoją także z drugiej strony
Robią filmy na smartfony.
Stoi całe już trójmiasto
Kombinują jadą w miasto
Objeżdżają i cofają
W tyłku kodeks ruchu mają.
I tak znika parę godzin
Gorsze, że to prawie co dzień.
Zobacz więcej
Obwodnica, czy dzwonnica?
Goni co dzień nią drobnica
Waga ciężka pasem prawym,
Lewy ciągle w tempie żwawym.
Nagle wąsko , nagle ciasno
Nagle trach i tempo zgasło.
Stoi piekarz, doręczyciel,
Murarz, stolarz, nauczyciel
Wszyscy stoją wszyscy sapią
Ciągle się po głowie drapią
Co się stało? nikt nic nie wie
Każdy na trójmieście grzebie
Stoją także z drugiej strony
Robią filmy na smartfony.
Stoi całe już trójmiasto
Kombinują jadą w miasto
Objeżdżają i cofają
W tyłku kodeks ruchu mają.
I tak znika parę godzin
Gorsze, że to prawie co dzień.
Zobacz więcej

Obwodnica łączy ludzi



Obwodnica w wierszu Poety łączy ludzi i służy wrażeniu solidarności, co nawiązuje do idei i historii Gdańska. Tu nie ma znaczenia, kto kim jest, jaki zawód wykonuje, jaki jest jego status społeczny, przekonania czy wyznawane wartości. W korku solidarnie stają wszyscy ("piekarz, doręczyciel, murarz, stolarz, nauczyciel"). Poeta dostrzega ich znój i podkreśla, w jak trudnym położeniu się znaleźli, w czym pobrzmiewa pewnego rodzaju empatia i czułość.

Początkowo sytuacja wydaje się beznadziejna ("co się stało? nikt nic nie wie"), ale z odsieczą natychmiast przychodzi sam narrator, który podobnie jak bohaterowie, świetnie orientuje się w nowych technologiach. Kierowcy zamiast bezczynnie czekać na rozwój wypadków natychmiast analizują sytuację, w jakiej się znaleźli i w najlepszym źródle ("na trójmieście", potocznie Trojmiasto.pl) sprawdzają i weryfikują napływające informacje.

Karambol i paraliż obwodnicy. Kierowcy zawracali pod prąd korytarzem życia Karambol i paraliż obwodnicy. Kierowcy zawracali pod prąd korytarzem życia

Z jednej strony Biblia, z drugiej gangsterskie Trójmiasto



O tym, że obwodnica łączy, a nie dzieli, przekonują też kolejne wersy. Do trwających Dionizji na obwodnicy postanawiają dołączyć także kierowcy z przeciwnej jezdni ("stoją także z drugiej strony"). Oni również chcą tą wyjątkową chwilą podzielić się z najbliższymi, do czego służą im - za Wikipedią - "przenośne, multimedialne urządzenia, łączące w sobie funkcje telefonu komórkowego i komputera przenośnego" ("robią filmy na smartfony").

Na efekty nie trzeba długo czekać. Świętowanie na Obwodnicy rozlewa się niczym biblijna powódź na Gdańsk, Sopot i Gdynię ("stoi całe już Trójmiasto"). Mocną stroną prowadzonej narracji jest też operowanie kontrastem. Natychmiast po starotestamentowym wątku następuje przeskok do współczesności i gangsterskich tradycji Trójmiasta ("kombinują, jadą w miasto").

Innym zabiegiem stylistycznym, charakterystycznym dla Poety jest powtórzenie. Kolejne wersy ("objeżdżają i cofają, w tyłku kodeks ruchu mają") to nic innego, jak powtórne wprowadzenie figury retorycznej z początku utworu, w którym pojawia się lekceważenie obowiązujących norm i obyczajów. To też swoista klamra kompozycyjna całego utworu.

Na uwagę zasługuje też mocna pointa. To z jednej strony pochwała życia w szczęściu i spokoju ("i tak znika parę godzin"). Nad wszystkim wisi nieunikniona jak miecz Damoklesa groźba ("gorsze, że to prawie co dzień").

To też przestroga - od korków na obwodnicy nie ma ucieczki.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Obwodnica- korkownica.. eh.. (1)

    Wiersz w samo sedno.. i mentalność polska, jazda na zderzak, byle nie wpuścić, miganie światłami, brak korytarza życia- a co najlepsze zawracanie korytarzem - hit!.. sorry jestem po wakacjach i nic na nich nie zrobiło wrażenia jak kultura jazdy szczególnie na drogach w Austrii.. Jazda po nich to czysta przyjemność.. Proponuje obowiązkowe szkolenie kierowców na trasie Polska - Chorwacja..

    • 3 2

    • Jesteśmy narodem chamów i nie da rady przełożyć tu austriackiej kultury.

      • 0 0

  • Obwodnica (2)

    Trzeci pas !!!!!!!!!!!

    • 3 2

    • Obwodnica,myśleć,myśleć,więcej wyobrażni.

      • 1 0

    • Trzeci pas jest potrzebny tylko januszom, co nie potrafią jeździć.

      Reszta spokojnie mieści się na dwóch.

      • 1 0

  • Trójmiasto niech nie zamieszcza krotochwilnych artykułów (8)

    tylko niech naciśnie GDDKiA, w szczególności naszą.
    Pytania:
    - Przy jakim obciążeniu ruchem eska dwupasmowa powinna otrzymać dodatkowy pas?
    - Dlaczego nie toczą się prace nad dokumentacją przedprojektową dla poszerzenia obwodnicy?
    Odpowiedź będzie - bo najpierw musimy zrobić OMT i potem badać.
    No ale przed budową OMT były prognozy jak rozłoży się ruch po jej zbudowaniu.
    -Jak wyglądają te prognozy?
    - Czy w wariancie bez budowy OMT ruch na ZOT jest taki jak prognozowano czy już wyższy?
    - Czy GDDKiA zakłada, że po wybudowaniu omt ruch na ZOT będzie mniejszy niż wymagający trzeciego pasa?
    - Jeśli te prognozy pokazują, że 3. pas i tak będzie potrzebny to dlaczego nie toczą sie prace przedprojektowe nad poszerzeniem ZOT?

    Przecież jak oni chcą czekać na OMT i potem badania ruchu to przez następne 10 lat nie zobaczymy poszerzenia ZOT.

    Może pozew zbiorowy przeciwko GDDKiA/rządowi w zwiazku z zaniechaniem prac nad poszerzeniem drogi, która już dawno przekroczyła limity obciążenia dra drogi dwupasmowej?

    • 14 2

    • To sa pytania na które chcialbym realnie poznac odpowiedzi, brawo!

      Trojmiasto.pl liczymy na wasze zaangażowanie.

      • 5 0

    • (3)

      Przecież gdkia pisała juz kiedys ze sie nie da, bo 3 pasy to za duża ingerencja w park krajobrazowy i koszty, bo trzeba przerabiać praktycznie wszystkie węzły, burzyć obiekty mostowe.

      • 2 1

      • Niech GDDKiA się zastanowi co robi! Dlaczego od Matarnii do Owczarni nie można zbudować 3 pasów? (2)

        Tylko albo aż na tym odcinku? Tam nic nie ma po za działkami i szerokim rowem. Zamiast tego marnują nasze $$$ na parawany dla działkowców zaraz przy jezdni bez poboczy. Tak ciężko zrobić odcinki pomiędzy węzłami? Codziennie już wjazd z Słowackiego na Obwodnicę w stronę Gdyni stoi bo pas rozbiegowy za krótki.

        • 3 2

        • Odpowiadam: Bo to nic nie da. (1)

          Od Matarni do Karczemek masz 5 pasów. I co? I korki dalej są.

          • 1 2

          • Tak bo masz cały czas 2 pasy potem są trzy i znowu robia sie dwa gdzie dochodzi jeszcze ruch z AK i 7

            • 0 0

    • Ja im mogę powiedzieć że nikt nie będzie nadkładał +17 km aby pojechać OMT do S7 to się nie opłaca

      Ciężarówki nie pojadą z portu w Gdyni bo nawet jadąc średnio 30 km/h i tak dojada szybciej obwodnicą i nie musza płacić $$$ za dodatkowe kilometry. Osobówką nawet jadąc 120 km/h podobnie bo wychodzi około 60 km/h krótsza drogą aby dojechać do węzła z S7. Go Gdańska OMT nie dojadę bo wyląduję w Żukowie a 7 z Żukowa do Gdańska zawsze zakorkowana. Turystów nawigacja też będzie kierowała krótszą o 17 km trasą więc nic to nie zmieni...

      • 2 0

    • coż ci jeszcze zrobić? Coż ci dać i za co ci zapłacić, roszczeniowy człowieczku?

      3miasto ma pozew napisać dla ciebie? Ty z Tworek piszesz? Sam sobie napisz i zapłać roszczeniowy komuchu.

      • 0 0

    • Dwujezdniowa czteropasmowa

      Tak. Nie uważało się na kursie prawa jazdy i tak wtedy jest jak każdy w chipsach wygrał a potem się mądrzy

      • 0 0

  • Wiersz piękny, ale to nie droga winna tylko kierowcy.

    Jedzie taki 150 km/h na zderzaku poprzednika i jeszcze światłami miga by mu zjechać. Dokąd? Z przodu korek, obok tiry - hamowanie, no i trach.

    • 10 3

  • Brawo za dystans dla autora - owego dystansu ale między samochodami życzmy też kierowcom na obwodnicy a będzie jeździło się przy

    • 5 0

  • Wy tak na serio z tą analizą ?

    • 1 2

  • przykre bo to sama prawda (1)

    kazdy kierowca powinien to moec w aucie !!!! gratulacje dla pisarza !

    • 1 2

    • jaką podstawówkę kończyłeś ?

      grafomanie

      • 0 0

  • Ekrany (1)

    Dlaczego wykonywane są ekrany i dlaczego tak blisko na wysokości Owczarni? Może warto pomyśleć o trzecim pasie obwodowej?

    • 8 1

    • Widać nie myślą o trzecim pasie ani nawet o pasie technicznym albo

      to słomiana inwestycja, zarobi się więcej na rozbiórce ...
      Jedno można stwierdzić, ta odległość ekranów od pasa jezdni nie wygląda na racjonalną.

      • 2 1

  • Boże jakie rymy jak z podstawowki

    I takie gamonie jeżdżą potem lewym pasem i przez nich są dzwony

    • 4 4

  • Piękny wiersz

    Taki to trójmiejski dobrobyt. Jeszcze przyda się wierszyk o apartamentach za 1,5 mln Brawo

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane