• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Krzysztof Koprowski
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał
Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r. Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r.

Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.



Jak należy walczyć z korkami na ulicach?

Obwodnica często utożsamiana jest z szybką, bezkolizyjną arterią do łatwego przemieszczania się z dala od centrum miasta. Należy jednak pamiętać, że takim słowem niejednokrotnie określa się też ulice kolizyjne, lecz prowadzone w taki sposób, by zachęcić do ich wyboru zamiast węższych dróg nieprzystosowanych do dużego ruchu aut.

Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.

W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.

- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.

Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).

Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.

Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.

Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.

To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.

Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.

- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.

Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica zobacz na mapie Gdańska - południowa obwodnica zobacz na mapie Gdańska - Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska - Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska - Nowa Spacerowa zobacz na mapie Gdańska.

Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego zobacz na mapie Gdańska miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska - Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska - Okopowej zobacz na mapie Gdańska - Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska - Nowej Wałowej.

- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - uważa Berendt.

Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.

- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

  • NOT Gdańsk, Rajska 6

Opinie (183) 2 zablokowane

  • (1)

    A ankiecie brakuje odpowiedzi: obniżyć ceny biletów na komunikacje miejską.
    Moim zdaniem gdyby ceny biletów były korzystniejsze to wielu kierowców by chętnie się przesiadło z aut do autobusów/tramwajów. Niestety w chwili obecnej bardziej opłacalne jest jechanie w pustym samochodzie przez cały Gdańsk niż płacenie co najmniej 7,20 za komunikacje miejską, wiadomo kwota jest większa jeśli ktoś chce po pracy iść np na zakupy czy coś załatwić bo czas mija.

    • 15 2

    • Dla jeżdżących codziennie cena nie jest problemem. Największym problemem jest mała częstotliwość i zatłoczenie, dlatego decydujemy się na samochody.

      • 3 0

  • omt (3)

    Wierzę że OMT stanie się w końcu inwestycją realną i nie utonie w RDOS tak jak trasa kaszubska.

    • 4 8

    • (2)

      Klakier
      Ale powiedz proszę po co komu ta droga - utopione pieniądze na projekty, utrzymanie, realizację. Przecież Trójmiasto jej nie potrzebuje i nikt jej tu nie lobbuje.
      Natomiast zamysł jej budowy skutecznie wstrzymuje prace modernizacyjne istniejących dróg które akurat są potrzebne.

      • 7 3

      • Blady,a Ty wiesz,że budżet miasta na naprawę ulic i budżet Gdaki na obwodnice (1)

        ...to są dwie różne sprawy? OM (prawie/wcale) nie pobiegnie przez terytorium Gdańska ani Gdyni.

        • 2 4

        • Ok. Ale dalej nie wiem gdzie OMT ma prowadzić, co usprawnić.

          • 4 2

  • OPAT, OPAT a nie tylko Gdańsk (2)

    Cała uwaga skupiona jest na Gdańsku i tam buduje się drogi. Tymczasem to tylko połowa aglomeracji. Druga połowa - północna część jest zapomniana i dusi się w korkach. Krzyk podnosi się latem, kiedy W-wa nie może dostać się na Hel. GDDKIA chce zadusić Północ i dobić turystykę na Półwyspie ....? Kiedy konkrety ws OPAT?

    • 14 11

    • Najpierw TRASA KASZUBSKA kolego, potem OPAT :]

      • 3 0

    • Jaki krzyk? Jakie dusi się w korkach??!!! To są zwykłe farmazony!!!

      Od prawie roku nie ma tam korków, bo jest nowiutka mała obwodnica, z której takim jak ty nie chce się korzystać i to wy jesteście teraz jedynymi sprawcami zakorkowania! W sezonie 2012r. Nie było duszenia się w korkach i już nigdy nie będzie dzięki małej obwodnicy! Drogi opat nie będzie!!! Bo już nie ma po co :)

      • 3 0

  • Obwodnice na obżeżach - TAK! Autostrady w centrum miasta zabijające tkankę miejsską - NIE! (1)

    Wysłać tych wszystkich geniuszy z biur planowania rozwoju miasta i ZDiZetów na szkolenia, wysłać do Europy zachodniej, niech popatrzą jak wielkie aglomeracje żyją bez korków! Można, tylko trzeba się uczyć, niestety nasi inżynierowie ruchu zatrzymali się na teoriach z lat 20 i 30tych zeszłego wieku!

    • 19 6

    • OBRZEŻACH

      • 2 0

  • Obwodnice guzik pomogą jak będą płatne! Via Toll to jeden z najgłupszych pomysłów rządu... (1)

    • 3 9

    • raczej najlepszych

      - co im tyle kasy przyniesie ?

      • 7 0

  • Trakt Sw Wojciecha czeka na przebudowe juz 64 lata (7)

    Zadamy gruntownej przebudowy Traktu Sw Wojciecha
    Zadamy przywrocenia tramwajow na Orunie tj przywrocenia linii ktora zostala zlikwidowana.
    Nowa linia moze pojsc dolnym tarasem od Ul Lakowej

    • 21 1

    • (6)

      na Orunie była linia tramwajowa jednotorowa z mijankami. Na linie dwutorową na Trakcie jest mało miejsca , wydaje mi że lepiej wydłużyć SKM w rejon ul .Sandomirskiej i tam zrobić duży węzeł przesiadkowy do obsługi południa Gdańska.

      • 5 0

      • Tramwaj na Orunie moze pojsc z Lakowej i po Dolnym Tarasie Oruni (5)

        Tramwajna ORUNIE moze pojsc z Lakowej i po Dlonym Tarasie Oruni
        Przy Sandomierskiej byl Planowany Dowrzec Gdansk Centralny w miejsce tego torowiska wraz z wielkimi centrami handlowymi i komunikacyjnymi

        • 1 0

        • tramwaj na ORUNIEmoze pojsc wzdluz torow po jednej albo po drugiej stronie (1)

          Lub przy generalnej przebudowie Traktu Sw Wojciech te stare zgnite budy mozna wyburzyc i tez bedzie miejsce na tramwaj az do Sw Wojciecha lub do Pruszcza

          • 0 0

          • Orunia - nalezy tu budowac i tramwaj i skm

            Dolny Taras Oruni i Olszynki po zbudowaniu Obwodnicy Poludniowej i Trasy Sucharskigo sie rozwinie

            • 4 0

        • Nie Gdańsk Centralny,tylko Czerwony Most (2)

          To by były jaja, mieli byśmy dworzec Główny, Śródmieście i Centralny, nad fosą,za murami. To jeszcze zabawniej,niż Iława Miasto (położony w lesie)

          • 0 0

          • Gdansk Centralny (1)

            za 30 lat Kwartal pomiedzy Traktem Sw Wojciecha Obwodnica Poludniowa Elblaska Podwalem Przedmiejskim i Traktem Sw Wojciecha bedzie zabudowany
            Planowany Dworzec Gdansk Centralny bedzie w centrum miasta - takie sa zalozenia i co ciekawe to jest realne

            • 2 0

            • Nic mojej Oruni nie ujmując

              Centrum miasta ciąży i będzie ciążyło ku Staremu Miastu i Wrzeszczowi. Chętnie zobaczę rozkwit terenów Olszynki, Zaroślaka, Pietraszewa, ale mówienie o przesunięciu się tam "centrum" to fantazje i mrzonki.

              • 1 0

  • OPAT - Prezydent Szczurek nic nie zabiega o budowe OPAT - brak naciskow na sasiednie Gminy i Powiaty (1)

    OPAT tez byl zaplanowany 1948 roku i do dzisiaj nikt nic nie buduje tylko sa sobie amuzo dyskusje
    Gdynianie niespac i nieczekac tylko do roboty i budowac OPAT

    • 8 9

    • Jak wybudują Trasę Kaszubską, to może w następnej kolejności zabiorą się za opat.

      • 3 1

  • Trakt Sw Wojciecha t wielka kompromitacja wladz gminy miasta powiatu i wojewodztawa (1)

    Zadamy natychmiast od wladzy lokalnej:
    Prezyzydent Gdanska
    Marszalek Pomorski
    Wojewoda Pomorski
    przystapienia do gruntownej przebudowy Traktu Sw Wojciecha
    oraz
    przywrocenia zlikwidowanej linii tramwajowej na ORUNIE

    • 10 3

    • 67 lat temu obiecali to zrobic i nic nierobia

      wladza do roboty bo lud czeka na wasze decyzje
      wladzo obudz ten lud by ciebie lud obudzil

      • 1 1

  • a ja i kilku znanych inżynierów z EU -dałbym Nobla z dziedziny głupoty dla tego ,kto wymyślił rozwiązania komunikacyjne w rejonie skrzyżowań na Chełmie-to szczyt szeroko rozumowanej głupoty.

    • 1 3

  • czy ten OPAT to jakis nowy ,polski,katabas abstynent duchowny ?

    • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane