• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Krzysztof Koprowski
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał
Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r. Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r.

Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.



Jak należy walczyć z korkami na ulicach?

Obwodnica często utożsamiana jest z szybką, bezkolizyjną arterią do łatwego przemieszczania się z dala od centrum miasta. Należy jednak pamiętać, że takim słowem niejednokrotnie określa się też ulice kolizyjne, lecz prowadzone w taki sposób, by zachęcić do ich wyboru zamiast węższych dróg nieprzystosowanych do dużego ruchu aut.

Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.

W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.

- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.

Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).

Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.

Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.

Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.

To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.

Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.

- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.

Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica zobacz na mapie Gdańska - południowa obwodnica zobacz na mapie Gdańska - Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska - Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska - Nowa Spacerowa zobacz na mapie Gdańska.

Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego zobacz na mapie Gdańska miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska - Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska - Okopowej zobacz na mapie Gdańska - Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska - Nowej Wałowej.

- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - uważa Berendt.

Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.

- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

  • NOT Gdańsk, Rajska 6

Opinie (183) 2 zablokowane

  • Może w końcu ruszy się coś z wiecznie zakorkowaną Spacerową? (6)

    maxikas

    • 8 3

    • Korki na Spacerowej mogą zmniejszyć się po zbudowaniu PKM

      i refleksji mieszkańców Osowej na temat sensu mieszkania za lasem i kupowaniu kolejnego samochodu.

      • 6 0

    • Spacerowa będzie się korkować, dopóki nie powstanie tunel pod Pachołkiem i Nowa Kielnenska

      Spacerową korkują nie "tylko jeden pas", czy "ofermy jadące 50", lecz z jednej strony tragicznie wąska i zniszczona Kielneńska, niezdolna obsłużyć ruch na przedmieścia,a z drugiej - Oliwa do skrzyżowania z Grunwaldzką. Jedynym "doraźnym" rozwiązaniem było by "zaślepić" Rynek Oliwski i zlikwidować skrzyżowanie przy parku (zrobić tam elegancki bulwar i deptak, a ruch samochodowy wpuścic w Wita Stwosza),a przebudować ul. Czyżewskiego do Drogi Zielonej... Ale już sobie wyobrażam te protesty!

      • 3 3

    • Sposob na odkorkowanie ul SPACEROWEJ (2)

      1) Zrobic rondo i polaczyc w Oliwie Ul. Opata Jacka Rybickiego i ul Wita Stwosza
      2) 4 pasmowa ul Wita Stwosza i 4 pasmowa al Wojska Polskiego sa puste i niewykozystana bo sa slepe
      3) Zrobioc rondo na Al Grunwaldzkiej i na Al Wojska Polskiego
      4) Zrobic Nowy Most nad torami
      5) Polaczyc Al Wojska Polskiego z Al Jana Pawla II na Zaspie
      6) Zrobic 4 pasmowa ul Czrny Dwor/ Droga zielona od Al Jana Pawla II do Al Generla J. Halera - ijest piekny wyjazd zarowno na Warszawe/Krakow jak i na Lodz/Katowice

      • 3 3

      • Sposob na odkorkowanie ul SPACEROWEJ 2 (1)

        - wyciąć las oliwski, żeby poszerzyć spacerową do co najmniej 4 pasów (po co nam ta kupa zielska w mieście)
        - wyburzyć połowę oliwy (to i tak rudery i starocie) - żeby Rybińskiego zrobić 6 pasmową, bezkolizyjną z estakadą nad grunwaldzką
        - może uda się zachować park oliwski, ale koniecznie 10 metrowe ekrany akustyczne

        - oliwiaków ze zburzonych domów wyprowadzić na osowe, każdy kupi 2-3 auta i będziemy piknie stać w korku na sześcio- zamiast jednopasmówce

        • 3 6

        • Spacerowa bedzie 4 pasmowa i tunelem wyjdzie na Droge Zielona na wprost Nowej Hali Sportowo - Widowiskowej na Zabiance

          • 2 0

    • Borusewicz niech ja odkorkuje

      • 0 0

  • Obwodnica Trójmiast ajest wspaniała. Ciągle zatkana, wystarczy kolizja albo zepsute auto i wszystko stoi na wiele kilometrów. Nie ma tablic informacyjnych w razie zatoru, a jak podada śnieg to armagedon pełną gębą.

    • 4 3

  • (3)

    Znów cudowne plany, konferencje itd. JA widze problem zupełnie gdzie indziej. Miasto rozpełza się niekontrolowanie w różnych kierunkach. NA peryferyjnych osiedlach każdy dorosły członek rodziny musi mieć samochód. Nawet najlepsza komunikacja miejska tego nie powstrzyma (może jedynie ograniczyć skalę problemu). Zaraz za nowymi osiedlami pojawia się presja na budowę nowych dróg. Jednocześnie na bardzo dobrze skomunikowanych terenach nic się nie dzieje. Dla mnie idealnym przykładem jest teren między Hallera a Marynarki Polskiej. Teren ma dostęp do dobrej infrastruktury drogowej, do komunikacji miejskiej o położeniu blisko nad morzem nie wspomnę. Obecnie są tam ogródki działkowe i niezagospodarowana ziemia. Takich terenów jest w Gdańsku o wiele więcej.
    Zdają sobie sprawę że ziemia na tych terenach jest droższa ale czy koszt ciągnięcia nowych dróg i linii tramwajowych nie jest o wiele droższa?

    • 14 0

    • gdansk sie i tak wyludnia (2)

      w ratuszu tajemnica poliszynela jest ze z 470 tys jeszcze w 2006r , w 2012r stalo sie juz tylko 420 tys, a w kolejne 6 lat pozniej w 2018r bedzie po raz pierwszy od 100 lat 380 tys .... masakra

      • 3 0

      • No tak, samo miasto się wyludni, ale trzeba brać pod uwagę pojęcie tak (1)

        zwanego zespołu miejskiego

        • 3 2

        • Ale czy to jest dobre?

          Ok jest to jakaś koncepcja ale czy w warunkach trójmiejskich jest słuszna? w większości przypadków powoduje ona upadek centrum (szczególnie że w Gdańsku klasycznego centrum nie ma). Wymogiem koniecznym zespołu miejskiego jest powstanie sprawnej sieci komunikacyjnej gdzie przy osiowym układzie trójmiasta jest kosztowne i trudne do zrealizowania. Procesy deurbanizacyjne będą się narastać ale moim zdaniem miasto nie powinno ułatwiać tego procesu. Osobiście położyłbym nacisk na budowanie klimatu dla procesów reurbanizacyjnych szczególnie że każdy mieszkaniec uciekający z gminy to realnie mniejsze pieniądze dla budżetu. Dodatkowo osoby z ościennych gmin i tak będą korzystały z infrastruktury miejskiej bo kto zabroni im np. jazdy po miejskich drogach czy poruszania się dofinansowywaną przez miasto komunikacją publiczną

          • 6 0

  • (1)

    Chciałym wiedzieć czy na Obwodnicy Południowej taki pofalowany asfalt był w planach czy to jakiś nowy polski pomysł?

    • 6 1

    • Polska Gospodarka i Polska Jakosc to wszystko co nowe zaraz musi byc stare zepsute polamane osmarkane oplute

      Korupcja Pozera Ten Kraj

      • 1 1

  • Budowanie obwodnic wewnętrznych to bzdura! (4)

    Zobaczcie co sie dzieje w miastach, w których ruch odbywa się po pierścieniach. Totalne korki!
    Potrzeba stworzyć wiele ciągów równoległych i poprzecznych, łączących całe Trójmiasto.
    Układ drogowy typu "tarcza strzelecka" nie sprawdza się! Czy my nie możemy uczyć sie na błedach innych? Musimy koniecznie sami się przekonać o takim błędnym założeniu?
    Obwodnice tranzytowe (dla ruchu omijającego Trójmiasto) jak najbardziej, ale nie obwodnice wewnętrzne w mieście! To doprowadza do całkowitego zapętlenia sie ruchu.

    • 6 8

    • W Hamburgu jest kilka ringow i jezdzi sie po miescie wspaniale - Wy polaki macie zawsze problem ale to Wy sami jestescie (3)

      Polacy to sami dla siebie sa wielkim Problemem
      W Hamburgu jest kilka Ringow i Swietne Oznakowanie Drog ze nie trzeba GPS

      • 4 3

      • Czemu myślisz głupawymi stereotypami ? (1)

        Wszyscy Polacy ? A może mnie ten problem nie obchodzi ? A poza tym może jestem mixem - czyli tylko jedno z moich rodziców jest Polakiem ? Mało mixów chodzi po świecie ? Jeszcze to - Polacy to złodzieje samochodów - wszyscy ? Ja znam wielu którym ukradziono nie byle jakie auta, tu nad Wisłą.
        Jeszcze uwaga co do street view - boicie się czegoś że nawet budynki ze starówek znane z pocztówek są na tej aplikacji zasłaniane (właśnie w Hamburgu) ? Prawie cała Europa, w tym bogata Norwegia nie mają tajemnic. Czy do końca jesteście Europejczykami (ludźmi), czy dalej tylko Niemcami ?
        Co do Hamburga - nie ma korków ? Jak jestem w jakimś dużym mieście niemieckim, to jeszcze nigdy nie trafiłem na to aby nie było korków. Więc ringi za bardzo nie pomagają. A z Hamburga po 18.00 wyjeżdżałem na E20 ze 2 godziny. A stacja Shella przy Amsinckstrasse miała problemy z przyjęciem mojej karty kredytowej (kilka dni wcześniej skandynawskie portale kartowe od Bergen i Uppsala po Vejle tych problemów nie miały).
        Pozdrawiam !
        Ps. mój dziadek - pół Polak, pół Niemiec (po matce z kolonii niemieckiej która współutworzyła świetność Łodzi) nie miał skrupułów i walił do niemieckich współrodaków i później bolszewików w walce o Niepodległość Polski w latach 1914 - 1920. To tak na marginiesie Kay !

        • 2 1

        • e wy kradniecie nasze niemieckie auta

          polacy sa na zebrach w Niemczech i na kradziezy

          • 0 1

      • Którym Hamburgu?

        Ja tak nie widzę ani jednego ringu...

        • 0 1

  • Wołga Power ! (1)

    • 0 0

    • wolga to bardzo bezpieczne auto

      bo duze, wygodne, nie to co trumny jak maluch, matiz, daewoo tico, vw up, fox , skoda citigo, audi a1, clio i inne badziewia. Tylko duzo blachy dookola = duze bezpieczenstwo. TO FIZYKA tworzy bezpieczenstwo przy zderzeniu masy z masa a nie dziadowska komercja i reklama ktora wrzeszczy aby kupowac coraz mniejsze za coraz wieksza kase.
      co by nie mowiec ale Rosjanie przynajmniej nie kitowali ze takie toczydelko jak kaszlak co ma 2,5m dlugosci i silnik 0,6 l jest samochodem rodzinnym...
      W Rosji wszystko zostalo zaprojektowane aby bylo toporne, duze, i dlugowieczne, bezpieczne. A koncerny zachodnie mysla dzis tylko jak nabic klienta w butelke oferujac mu toczydelka z silnikami od kosiarki za cene za ktora kiedys sie kupowalo auta typu opel omega z silnikami v6 3.0. Nawet Daimler nie umie dzis skonstruowac uczciwych solidnych mercedesow jak np W123, W140. Rzucane na rynek sa dziadowskie wynalazki z obliczonym terminem przydatnosci, 3 ,4 lata i masz lemingu kupowac nowe. Przyklad - 2.0 TDI... 1.9 TDI bylo wieczne, a 2.0 to jest nie tragedia, to zwykle wredne oszustwo od VW.

      • 2 0

  • 4 Pasmowa Ul Wita Stwosza i 4 Pasmowa AL Wojska Polskiego - Slepe Ulice (2)

    W Oliwie polaczyc ul Wita Stwosza z ul Opata Jacka Rybickiego RONDEM
    We Wrzeszczu na skrzyzowaniu Al Grunwaldzkiej i Al Wojska Polskiego zrobic RONDO
    Przez tory zrobic nowy most i Al WP polaczyc z Al JP II

    • 5 2

    • w przedpokoju se zrób rondo, żebyś nie musiał wstecznego używać przy wyjeździe z chaty

      • 2 2

    • Nie da sie "bo nie". Wita to teraz długi parking.

      • 2 1

  • Dlaczego 4 pasmowa Ul Wita Stwosza jest nie wykozystana dla ruchu samochodowego (2)

    Ul Wita Stwosza moze odkorkowac OLIWE i odciazyc Al Grunwaldzka

    • 3 2

    • kros za tym stoi (1)

      pewnie zaprzyjazniona klika rzadzaca

      • 0 1

      • masz nieaktualną wiedzę

        .
        Wita Stwosza obecnie jest dwupasmowa, boczne pasy są pozajmowane jako parking. SM, drogówka i władze mówią oficjalnie, że tak ma być, skoro już tak jest.

        Co więcej, pasy zewnętrzne zostaną zamienione na drogi rowerowe na części Wita, a jej Oliwski początek będzie miał ograniczenie 30km. Parkujące samochody zostaną wywalone na bok, gdzie zamiast rachitycznych trawniczków będzie betonowy parking.

        I wszyscy będą garować, nikt nie będzie zadowolony. Kierowcy nie pojeżdżą, rowerzyści będą mieli ruską ruletkę samochodów przekraczających LEGALNIE drogę dla rowerów by dotrzeć do parkingu, a zaparkować i tak nie będzie gdzie.

        A najprostsze rozwiązanie, zakaz parkowania, wywalenie samochodów na podwórka (ew. preferencyjne dopuszczenie budowy piętrowych parkingów przez prywatnych inwestorów), puszczenie rowerzystów wspólną drogą z samochodami nie da się nawet postulować, bo w konstytucje jest ponoć wpisane prawo do parkowania na drodze przy samym domu, HGW gdzie, ale ponoć jest.

        • 3 0

  • OBWODNICA?

    Zwłaszcza dzisiaj odciążyła trójmiasto

    • 4 2

  • ORUNIA ORUNIA ORUNIA - walcz o swoje (2)

    Mieszkancy

    • 2 0

    • ORUNIA PROSI o ZWROT i ODBUDOWE Zlikwidowanej Linii Tramwajowej

      • 2 0

    • ORUNIA - Kiedy Nowa Trakt Sw Wojciecha

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane