• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1 maja zapłacimy więcej za bilety komunikacji miejskiej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Za bilet zapłacimy więcej zarówno w gdyńskich trolejbusach i autobusach... Za bilet zapłacimy więcej zarówno w gdyńskich trolejbusach i autobusach...

Z 2,50 zł do 2,80 zł zdrożeje od 1 maja bilet jednorazowy w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie. Członkowie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej zaplanowali podwyżki rzędu 10-12 proc. Argumentują je wzrostem cen paliwa, energii i inwestycjami.



...jak i w gdańskich tramwajach. ...jak i w gdańskich tramwajach.
W Gdańsku już 17 lutego, a w pozostałych miastach na początku marca, radni będą uchwalali nowe stawki za bilety jednorazowe i okresowe.

Projekt uchwały o podwyżkach cen biletów, z tabelą nowych stawek: nowe ceny biletów.

Wiadomo już, że zamiast 2,50 zł, jednorazowy bilet na tramwaj, autobus i trolejbus będzie kosztować 2,80 zł. Z kolei cena godzinnego biletu z 3 zł ma wzrosnąć do 3,40 zł. 24 godzinny będzie kosztować 11 zł.

Od 2 do 10 proc. podniesione zostaną także ceny biletów okresowych. Za miesięczny bilet imienny na liniach zwykłych w granicach miasta, ważny od poniedziałku do piątku, zapłacimy 80 zł (40 zł ulgowe), za ważny we wszystkie dni tygodnia 88 zł (44 zł), a na okaziciela ważny cały tydzień będzie kosztować 97 zł.

Z jakiego biletu korzystasz?

- Podwyżka wynika ze wzrostu kosztów funkcjonowania transportu miejskiego. Drożeją paliwa, energia elektryczna, przewoźnicy inwestują. Z drugiej strony przychody utrzymują się ciągle na tym samym poziomie - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG. - Chcemy, by tak jak obecnie, komunikacja w połowie utrzymywała się z biletów, a w połowie z dotacji miast, a tych ostatnich możliwości finansowe są ograniczone - dodaje.

Ostatnia zmiana cen w ramach MZKZG obyła się w 2009 r. Hubert Kołodziejski przypomina, że w tym czasie SKM podniosła swoje ceny o 25 proc.

- Gdybyśmy zwlekali kolejny rok, podwyżka byłaby jeszcze bardziej odczuwalna. Nie cieszymy się z niej, bo chcemy zachęcać do stałego korzystania z transportu miejskiego, dlatego bilety okresowe w sumie najmniej zdrożeją - zapewnia.

Propozycja podwyżek nie podoba się gdańskim radnym Prawa i Sprawiedliwości, którzy w tej sprawie spotkają się niebawem z Maciejem Lisickim, zastępcą prezydenta Gdańska ds komunalnych.

- Trudno ocenić konieczność tych podwyżek. Ceny biletów w Trójmieście są bardzo wysokie na tle Polski. Ta podwyżka spowoduje, że więcej ludzi będzie jeździć na gapę. Ta polityka jest niespójna, z jednej strony zachęca się do przesiadania do komunikacji, a z drugiej wprowadza podwyżkę. Zachęta byłaby wtedy gdyby obniżono ceny biletów, a miasto zwiększyło dotację - podkreśla Wiesław Kamiński, przewodniczący PiS w gdańskiej radzie.

Związek Metropolitalny zapowiada, że na osłodę ujednolicony zostanie granica wieku uprawniający do ulg dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Obecnie ulga w Wejherowie przysługuje do 21 roku życia, a w Gdańsku i Gdyni do 20. Od maja będzie ona taka sama i wynosić 24 lata.

Opinie (654) ponad 50 zablokowanych

  • Dobrze, że maju. Będzie już można na rowerze śmigać.

    • 27 2

  • (1)

    świetnie, a standardy przejazdów też pójdą w górę? bo ostatnio strasznie śmierdzi...

    • 29 1

    • Ale to ludzie tak śmierdzą !

      • 1 4

  • Moim zdaniem - a piszę to jako podatnik - komunikacja zbiorowa powinna w większym stopniu być finansowana z budżetu miasta (zamiast z biletów). Podwyżki cen biletów na pewno nie zachęcą do przesiadania się z samochodów na autobusy. Zamiast podnosić ceny biletów miasto powinno je wręcz obniżać - większa ilość pasażerów to większe wpływy. Tyle zachęcana ze strony miasta a podwyżka i tak wszystko zniweczy...

    ps. Są miasta gdzie prawie w 100% komunikacja finansowana jest z budżetu miasta, centra są wolne od korków i samochodów zawalających chodniki.

    • 28 1

  • chociaż jedna dobra wiadomość dzisiaj

    chociaż jedna dobra wiadomość dzisiaj

    • 6 17

  • Back (4)

    Wiec niestety 3ba pakować manatki i wracać do Glasgow! Dzieki Polsko!!!

    • 30 2

    • (2)

      w glasgow tez lipa z praca

      • 1 1

      • ja akurat mialbym gdzie wrocic, do starej opracy w paisley w telefonach, napewno kojarzysz bo pelno tam pokakow pracuje...

        • 0 0

      • ja akurat mialbym gdzie wrocic, do starej opracy w paisley w telefonach, napewno kojarzysz bo pelno tam polakow pracuje...

        • 0 1

    • Niebyło mnie jakis czas w kraju ale wrocilam bo juz mialam dosc życia na obczyźnie ale tu jest taki kur... burdel że aż rzygać się chce. Więc nie tylko ty to czynisz. Pozdrawiam

      • 6 1

  • Petycja, podpisujcie! (1)

    • 15 1

    • petycja

      jestem absolutnie za

      • 0 0

  • (5)

    Dać szansę prywatnym przewoźnikom, którzy za prawie powłokę mniej za wkm przewożą pasażerów.
    ZKM Gdynia daje spółkom komunalnym zlecenia bezprzedmiotowo i efekty widać gołym okiem. Stare 15 letnie złomy kursujące za wysoką stawkę, zamiast wpuścić prywatnych przewoźników z zadbanym taborem.
    Szczurek obiecywał, że jeśli MZKZG będzie niekorzystny dla mieszkańców to Gdynia ze związku wyjdzie. Póki co nie zanosi się na to.
    Ten cały MZKZG to oprócz wspólnego biletu jeden, wielki nie wypał!

    • 15 3

    • (3)

      Proponujesz te szroty , którymi jeżdżą prywatni przewoźnicy ? Kierowcy tych firm przychodzą po zmianie popołudniowej do domu około godziny 24 w nocy , a rano o 4.00 są już od nowa w pracy . Czyli ,, pracownik wypoczęty i uważny ''. A przepis mówi o 10 godzinnej przerwie . Takie praktyki stosuje się w Warbusie , czyli firmie , która wygrała w Gdańsku kilka przetargów na przewozy . Autobusy w leasingu , brak warsztatów , przeglądy nie wiadomo kiedy i w jaki sposób przeprowadzana !

      • 2 1

      • (2)

        Autobusy firm prywatnych są często w dużo lepszym stanie, od autobusów firm komunalnych.
        Pewna firma z Kartuz jest świetnym przykładem.

        • 0 2

        • szok !!!!!!!!! (1)

          Pewna firma z Kartuz ponad 10 lat jeździ po Gdyni i przez ten czas kupiła 1 (słownie jeden) nowy autobus gratulacje

          • 1 0

          • Przetargi które ta firma wygrywała nic nie wspominały ze autobus musi być nowy. Zamiast tego jeździły "użyki" z Niemiec. Wg statystyk ta firma ma najmniejszą awaryjność taboru w sieci ZKM.
            A poza tym ta firma kupiła więcej niż jeden nowy autobus ;)

            • 0 1

    • Jakiego wspólnego biletu?

      Ta popierdułka metropolitarny? Nadal bilety kupione w Gdyni nie są honorowane w Gdańsku (i na odwrót).

      • 0 0

  • x ma mózg ale

    go nie używa !

    • 0 1

  • Zapewne mniej ludzi będzie korzystać z komunikacji publicznej a to z pewnością przełoży się za wzrost liczby podróżujących samochodami. Będą większe korki. Masakra

    • 15 1

  • (1)

    Może niech podwyższą swoją wiedzę o realiach w jakich żyją ludzie? Chamstwo!

    • 25 0

    • pesie niech sobie podniosom dziady

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane