• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie i jak zaparkować, żeby nie dostać mandatu

Maciej Korolczuk
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Za parkowanie niezgodne z przepisami kierowcy mogą dostać mandat w wysokości 100 zł i 1 pkt karny. Za brak opłaty parkingowej od 30 do 50 zł.
  • Wyznaczenie miejsc postojowych znacznie zmniejszyło pojemność stref płatnego parkowania. Drogowcy szacują, że nawet o 1/3.

Od poniedziałku kierowcy parkujący swoje auta w strefach płatnego parkowania w Gdańsku muszą zwrócić uwagę, czy pozostawiają je w miejscach oznaczonych poziomymi liniami. Poza nimi mogą bowiem parkować tylko mieszkańcy posiadający abonamenty na parkowanie w danej strefie. Ale uwaga: nie zwalnia to nikogo z przestrzegania przepisów dotyczących ruchu drogowego.



Gdzie najczęściej parkujesz swoje auto, przyjeżdżając do centrum?

Malowanie pasów na 170 ulicach w strefach płatnego parkowania w Gdańsku trwało niemal miesiąc i zakończyło się przed weekendem.

Nowe zasady parkowania w Oliwie, Wrzeszczu, Aniołkach, Przymorzu, rejonie Politechniki oraz Śródmieściu zaczęły obowiązywać od poniedziałku, bo w soboty i niedziele parkowanie na miejskich parkingach jest darmowe. Niewykluczone, że wkrótce się to zmieni, a pozostawienie auta - zwłaszcza w centrach Gdańska i Gdyni - znacznie podrożeje.

Póki co jednak, płatne parkowanie nadal odbywa się tylko od poniedziałku do piątku, a nowością, do której trzeba się jak najszybciej przyzwyczaić, jest oznakowanie poziome.

Przy wjeździe do strefy ograniczonego postoju stoją znaki B-39. Oznacza to, że w tej strefie parkować można tylko w wyznaczonych miejscach. Mieszkańcy mogą parkować także poza nimi, o ile nie łamią przepisów. Przy wjeździe do strefy ograniczonego postoju stoją znaki B-39. Oznacza to, że w tej strefie parkować można tylko w wyznaczonych miejscach. Mieszkańcy mogą parkować także poza nimi, o ile nie łamią przepisów.
Co ono oznacza?

Od poniedziałku w SPP można parkować tylko na miejscach wyznaczonych białymi przerywanymi liniami. Z tej zasady wyłączeni są posiadacze abonamentów, ale tylko w strefie, na którą jest on wyznaczony czyli np. mieszkaniec Wrzeszcza, chcąc zaparkować swoje auto w Oliwie, musi opłacić w parkomacie lub mobilnie swój postój i pozostawić auto tylko w wyznaczonym miejscu. W innym przypadku grozi mandat. Za brak opłaconego postoju opłata dodatkowa wynosi od 30 do 50 zł. Z kolei pozostawienie auta w miejscu niedozwolonym może skutkować mandatem od policji lub straży miejskiej.

Nowe oznakowanie ma uporządkować parkowanie na drogach publicznych i jednocześnie jest też dostosowaniem miejskich parkingów do obowiązującego prawa. Ma też swoje minusy. Wyznaczenie liniami miejsc postojowych znacznie ograniczyło pojemność SPP. Szacuje się, że ich liczba spadła o 1/3. Aby nowymi przepisami można było objąć wszystkie strefy, na części z nich - tak jak na wąskich uliczkach w Oliwie - wprowadzono ruch jednokierunkowy. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że podobne rozwiązania - wzorem stref tempo 30 - zostaną wdrożone także w innych dzielnicach (już takie działania zapowiedziano na ulicach w Śródmieściu Gdańska).

Straż Miejska, która ma zająć się niesubordynacją kierowców zapowiada, że da kierowcom trochę czasu na przyzwyczajenie się do nowej rzeczywistości parkingowej.

- W pierwszych dniach obowiązywania nowych zasad strażnicy miejscy będą przede wszystkim informować o wprowadzonych zmianach, pouczać kierowców i przypominać im o obowiązku zwracania uwagi na oznakowanie - zaznacza Wojciech Siółkowski z gdańskiej Straży Miejskiej.

Opinie (299) 6 zablokowanych

  • parkowanie (1)

    nie placilem nie place i nie bende placil a straz wiejska niech kasuje frajerow i wszystko w temacie

    • 1 0

    • bruno

      jesteś bohater,czy tylko w gębie,czyżby jakiś z oruni ostał się,ostatni noszą już majtko-pieluchy,a ty tak trzaskasz dziobem,joł,joł,strach bać się

      • 0 0

  • Ten znak NIE OBOWIĄZUJE (6)

    Rozporządzenie z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych:

    § 29 Strefa ograniczonego postoju
    2. Znak B-39 nie dotyczy:
    2)pojazdu zatrzymującego się w miejscu oznaczonym znakiem (...) D-44,

    Dla przypomnienia D-39 to ten znak ze strefą zakazu parkowania, a D-44 to znak strefy płatnego parkowania.
    ZNAK OGRANICZENIA POSTOJU NIE OBOWIĄZUJE WIĘC W STREFIE PŁATNEGO PARKOWANIA.

    Należy z tego punktu przeegzaminować każdego strażnika który chciałby Was chociaż pouczyć (pouczenie jest formą kary).

    • 2 2

    • Przecież jest na odwrót jak myślisz - Obowiązuje (3)

      Strefa ograniczonego postoju nie dotyczy tych, którzy zaparkują w miejscach oznakowanych znakiem "strefa parkowania" D-44.

      • 0 0

      • (2)

        nie - strefa D-39 (ograniczonego postoju) nie obowiązuje wewnątrz stref D-44 (płatnego parkowania).

        Intencją było umożliwienie stworzenia strefy bez parkowania na obszarze np. centrum miasta, z wyspami płatnego parkowania w których wtedy D-39 nie obowiązuje.

        Natomiast ta konfiguracja znaków nie nadaje się do stworzenia bytu o którym marzy magistrat, czyli strefy płatnego parkowania w której wolno parkować wyłącznie na miejscach oznakowanych znakami poziomymi (bo tylko z takich wolno im brać opłaty).

        Jedyna taka konfiguracja to byłaby strefa zamieszkania (w której wolno parkować tylko na miejscach wyznaczonych) wraz ze strefą płatnego parkowania.
        Ale z kolei strefa zamieszkania ma w komplecie inne przepisy (pierwszeństwo pieszych, ograniczenie prędkości).

        wniosek jest prosty - nie da się w polskim prawie ustanowić takiej strefy jaką chce magistrat, czyli strefy płatnego parkowania w której wolno parkować wyłącznie na miejscach płatnych (oznakowanych).

        Pozostaje im jedynie oznakowanie pozostałych miejsc indywidualnie znakami zakaz postoju, bo w obecnym stanie prawnym strefa ograniczonego postoju nie działa wewnątrz strefy płatnego parkowania.

        • 1 0

        • Pozostanie najpierw skutecznie ścigać tych, co maja za nic obowiązujące przepisy i parkują po chodnikach, skrzyżowaniach czy pasach zieleni.

          • 0 0

        • czy trojmiasto.pl mogło by to sprawdzić i się do tego odnieść?

          proszę

          • 0 0

    • (1)

      Wiesz, jeżeli miasta zaczną faktycznie przegrywać sprawy w sądach, to postawią kolejne setki bezsensownych znaków.

      Choć może by warto zająć się tymi wszystkimi, co tak nagminnie łamią przepisy o ruchu drogowym, choćby parkując na chodnikach, czy pasach zieleni. Albo na skrzyżowaniach.
      Gdyby nie oni, to pewnie nie byłoby potrzeby całego tego znakowania miasta.

      • 0 0

      • Jeśli jest problem ze stanem prawnym dotyczącym stref płatnego parkowania czy ich kształtowania (a jest), to należy zmienić to prawo tak żeby przystawało do rzeczywistości, a dopiero potem je egzekwować.
        Bo obecnie jest tak jak piszesz - uliczki trzeba by pozastawiać znakami zakazu zatrzymywania.
        Tak naprawdę brakuje w polskim prawie prostej konstrukcji gdzie kolor krawężnika w mieście oznacza czy na danym miejscu wolno czy nie wolno parkować. To byłoby najlepsze rozwiązanie - kolor oznacza czy w danym miejscu parkować wolno za darmo, za opłatą czy nie wolno w ogóle. I to byłby koniec tematu.

        A póki co niestety trzeba respektować prawo takie jakie jest, a w razie wątpliwości każdą ewentualną wątpliwość należy rozpatrywać na korzyść obwinionego (czyli kierowcy któremu grozi mandat). A trudno o jakąkolwiek inna interpretację paragrafu 22 niż to że w strefie płatnego parkowania nie obowiązuje znak strefy ograniczonego postoju, bo to jest napisane jak byk w rozporządzeniu.

        Może się nawet okazać że praktycznie tworzenie stref płatnego parkowania takich jak wymyslił sobie magistrat jest niemożliwe i po prostu się na dziś nie da i koniec - z pomysłu należy zrezygnować i ewentualnie lobbować o zmianę prawa.

        Podobnie jak się miała sprawa z karaniem za wykroczenia zarejestrowane Tristarem - wymyślili sobie (może i słusznie) system który będzie mierzył prędkość, zapisywał przejazdy na czerwonym świetle, karał kierowców. No wymyślili sobie, wszystko fajnie, ale okazało się że w polskiej rzeczywistości prawnej nie jest to możliwe. Pieniądze wydano, a system nie działa, bo stan prawny zbadano dopiero jak system wdrożono, tylko okazało się że nie wolno go uruchomić.

        • 1 0

  • (3)

    Ja ostatnio przestałem kupować "bileciki", pierwszy mandat dostałem po chyba 2 miesiącach i to 30zł, czyli wyszedłem na + w stosunku do tego jakbym kupował.

    W centrum krakowa za postój na parkingu (2dni) życzą sobie 160zł, zostawiasz samochód nie płacąc za bilecik, dostajesz blokadę na koło (nikt Ci auta nie ukradnie) i 100zł mandatu i znów jesteś na plusie. Strażnik miejski który odblokowywał mi auto twierdzi że to "jedyne słuszne rozwiązanie w tych czasach". Pozdrawiam.

    • 2 0

    • (2)

      Później się zdziwisz jak przyjdziesz i auta nie będzie bo laweta zabierze i taniej ci wtedy już nie wyjdzie bo czasu sporo stracisz

      • 0 0

      • Trzeba jedynie zaparkować prawidłowo:)

        • 0 0

      • Ja słyszałem że mają rowery i hulajnogi holować jak przepniesz do Znaku T-24

        !!! Uwaga !!!

        • 0 0

  • a,co z miejscami dla inwalidów

    Ile to było krzyku w sprawie kart parkingowych dla inwalidów.Ilość tych miejsc jest określonych w Dz Ustaw.Niestety tylko w nielicznych miastach takie miejsca są w przepisowej ilości wyznaczone.Jeśli takich miejsc nie ma to moze inwalida parkować w dowolnym miejscu.

    • 1 0

  • WSZYSTKIE miejsca koło szpitali, przychodni, klinik, a także na ich terenach winny (1)

    być b e z p ł a t n e !!!

    • 1 0

    • I zablokowane od rana do wieczora?

      • 0 0

  • Ubawiłęm się tym oznakowaniem po pachy ;)

    przecież już teraz 1/3 aut łamie przepisy parkując w odległości mniejszej niż 10m od skrzyżowań i przejść dla pieszych nawet miejsca wyznaczone w strefie są nieprawidłowo.
    Straż Miejska będzie działać jak zwykle w zależności od humoru.

    • 1 0

  • pierwsze zdjęcie

    nie mam mandatu bo to "uklepisko" tak mi powiedział strażak miejski, no chyba, że jazda po chodniku ;)

    • 0 0

  • Cały czas 1/3 aut łamie przepisy parkując w odległości mniejszej niż 10m od skrzyżowań i przejść dla pieszych

    nawet miejsca wyznaczone w strefie są nieprawidłowo.
    Straż Miejska będzie działać jak zwykle w zależności od humoru i wytycznych UM.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane