- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (446 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (29 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (178 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Od piątku, 26 stycznia, zaczną działać falomaty. Ale tylko w tramwajach i trolejbusach
Od piątku, 26 stycznia, w gdańskich tramwajach i gdyńskich trolejbusach będzie można kupić bilet w falomatach systemu Fala. Wkrótce do testów mają dołączyć też autobusy.
Opłata była pasażerom zwracana, a spółka pracująca nad uruchomieniem systemu w pełnym zakresie przyznawała, że pobranie opłaty to efekt wewnętrznych regulacji części banków, na które Innobaltica nie ma wpływu.
Od piątku, 26 stycznia, z falomatów będzie można już korzystać bez obaw. Na razie tylko w tramwajach w Gdańsku i trolejbusach w Gdyni.
W pojazdach podróżni będą mieli do dyspozycji dwa rodzaje urządzeń: falomaty i czytniki kart.
![Wyrosła im pętla pod oknami.](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3640/150x100/3640517__c_0_6_4010_2807__kr.webp)
Czym są i jak działają falomaty?
- Mniej więcej na środku pojazdu znajdziemy falomat, czyli biletomat systemu Fala. Wybieramy na ekranie bilety, które chcemy kupić, zatwierdzamy transakcję i płacimy, zbliżając kartę płatniczą lub Kartę Fala do ulokowanego w dolnej części falomatu terminala płatniczego. Cała operacja zapisuje się w systemie Fala, a w przypadku kontroli przykładamy jedynie użytą przy zakupie kartę do urządzenia kontrolera - wyjaśnia Radomir Matczak, prezes spółki Innobaltica.
Czym są i jak działają czytniki kart?
- Inny wariant podróży to zakup biletu przez zbliżenie karty Fala lub karty płatniczej do jednego z czytników, czyli mniejszych urządzeń zainstalowanych przy drzwiach pojazdów. Każdy pasażer korzystający z tej opcji zakupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy. Obowiązuje przy tym wyłącznie sygnalizowanie startu podróży (check-in) bez konieczności zgłaszania jej zakończenia (check-out). Przyłożenie karty Fala lub płatniczej do czytnika jest tożsame z kupnem biletu, co potwierdzi komunikat o rozpoczęciu podróży na ekranie - tłumaczy Matczak.
Co w przypadku pasażera, który chce skorzystać z czytnika, a przysługuje mu ulga? On również ma możliwość wygodnego korzystania z Fali. Konieczne jest uprzednie założenie indywidualnego konta w Fali i jego spersonalizowanie, w tym ustawienie odpowiednich zniżek oraz przypisanie karty do tego konta. W tej sytuacji, po przyłożeniu karty, system automatycznie naliczy bilet jednoprzejazdowy z właściwą ulgą. Z kolei osoby posiadające bilety okresowe zakupione w systemie Fala - przez portal lub aplikację - nie muszą rejestrować ani wejścia, ani wyjścia z pojazdu.
![Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3634/150x100/3634670__kr.webp)
Na autobusy trzeba poczekać
Ze względu na liczbę pojazdów w Trójmieście wdrożenie falomatów i czytników podzielono na dwa etapy. W tym drugim - urządzenia zaczną działać także w autobusach, ale na to musimy jeszcze poczekać.
- Aktualnie udostępniamy usługę w tramwajach i trolejbusach. Uznaliśmy z naszymi partnerami, m.in. organizatorami transportu, że pierwsze dni wymagają aktywnej asysty technicznej w terenie, której nie da się jednocześnie zapewnić całemu trójmiejskiemu taborowi. Dlatego autobusy ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, w tym linie sopockie i podmiejskie, zostaną włączone do Fali w kolejnym, nieodległym, kroku - dodaje Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice.
Miejsca
Opinie (514) ponad 20 zablokowanych
-
2024-01-26 08:46
falomaty
najpierw poczekajcie na rozprawy sadowe za kradzieze pieniedzy przez te uzadzenia a potem to zlikwidowac a my wymienimy wladze miast i na obsluge ani zlotowki ta firma nie dostanie
- 7 3
-
2024-01-26 08:53
Miałoby to sens, gdyby rozwiazanie było jak w Poznaniu
Wsiadam do tramwaju odbijam kartę, wysiadam po dwóch przystankach, odbijam kartę , system nalicza mi opłatę za 2 przystanki, jeżeli nie odbiję przy wysiadaniu system nalicza pełen kurs do końca trasy czyli 1 bilet..
A po co mam używać Fali, skoro zawsze mam płacić 4,8zł, czy przejadę 1 przystanek czy 15. Bez zmiany tego, system jest bez sensu.- 10 3
-
2024-01-26 09:02
opcja w ankiecie - zdecydowanie nie!
- 7 2
-
2024-01-26 09:13
Ile rocznie będzie kosztować utrzymanie systemu? (2)
Ile za to by można było kupić paliwa?
- 9 0
-
2024-01-26 09:31
Znacznie mniej niż druk i kolportowanie papierowych biletów
- 2 5
-
2024-01-26 11:56
już kiedyś pisali ok 30 mln zl
- 1 1
-
2024-01-26 09:21
(1)
Nie, dzięki. Postoję.
- 7 1
-
2024-01-26 17:58
Na złość mamie odmrożę sobie uszy
- 0 1
-
2024-01-26 09:21
Dziś wystarczy aplikacja w telefonie
Dziś wystarczy aplikacja w telefonie. Turysta sobie to w pociągu, hotelu czy samolocie na spokojnie. Przykładem kolejnego bezmyślnego sprzedawanua biletów są automaty PKM to na peronie to gdzueś pod mostem (dla turysty totalnie skomplikowane!!! ) oczywiścue teraz już nie ma uchwytów w komunikacji miejskiej bo to kasownik to guzik to fala. Wojewoda i Prezydent miasta po 30zł do kieszeni i w miasto z punktu A do punktu B !!!! Z kamerą na plecach to się pośmiejemy!!!!
- 7 3
-
2024-01-26 09:22
A przepraszam,że zapytam... (1)
A notable miejscowi, są zaangażowani czynnie i zasiadają we władzach tej spółki "kogocik"? Coś nie wydaje mi się, żeby tak ot,bezinteresownie od lat wspierali inwestycje uciazajace życie pasażerom,( typu Fala, czy Mijola). Z jednej strony populistycznie zwalniają grupy społeczne z oplaty za przejazd, z drugiej wydają masę pieniędzy na dziwne, niesprawdzone w innych miastach maszyny, do których dzialania trzeba zatrudnić cale tabuny pracowników. Czy to jest system na nepotyzm i nadchodzace bezrobocie? Za roczne koszty utrzymania tego systemu, moznaby spokojnie "uczynic" komunikację ( chociażby kołową),bezpłatną! Czy NIK, zajmuje się tylko skandalami politycznymi?
- 9 2
-
2024-01-26 09:30
NIK nie zajmuje się polityką
- 1 1
-
2024-01-26 10:06
trójmiejskie lewusy dzielnie walczą z problemem (2)
który sami sobie stworzyli
- 10 2
-
2024-01-26 11:58
oni z tym nie walczą oni walczą z mieszkańcami by (1)
to lykneli! to jest źródełko - żyła złota dla twórców tego systemu!
- 2 2
-
2024-01-26 15:21
Spisek, wszędzie spisek!
- 1 0
-
2024-01-26 11:14
Cały ten system nadaje się tylko do śmieci.
- 2 2
-
2024-01-26 11:18
Wymyślacie coś nowego (2)
Zamiast korzystać z tego co już wymyślono. W krajach z ogarniętą cywilizacją wsiadasz do autobusu z przodu, odbijasz kartę którą musisz sobie doładować i wysiadasz drzwiami środkowymi albo z tyłu uprzednio odbijając kartę.
To samo metro. Jaki jest problem wprowadzić bramki na wejściach na perony i odbijać się kartami. Renoma byłaby zbędna.- 3 2
-
2024-01-26 11:48
(1)
tylko za granicą te karty odbija się po to, by skasować bilet, a nie po to, by nabić statystki planistom, sorry, ale nie będę za kogoś odwalać roboty.
- 3 3
-
2024-01-26 15:22
Tylko po co są ci planiści, zastanów się
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.