• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od piątku, 26 stycznia, zaczną działać falomaty. Ale tylko w tramwajach i trolejbusach

Maciej Korolczuk
25 stycznia 2024, godz. 15:45 
Opinie (514)
Od piątku, 26 stycznia, będzie można kupić bilet w pojeździe korzystając z falomatów i czytników kart. Na razie jednak tylko w tramwajach i trolejbusach. Od piątku, 26 stycznia, będzie można kupić bilet w pojeździe korzystając z falomatów i czytników kart. Na razie jednak tylko w tramwajach i trolejbusach.

Od piątku, 26 stycznia, w gdańskich tramwajach i gdyńskich trolejbusach będzie można kupić bilet w falomatach systemu Fala. Wkrótce do testów mają dołączyć też autobusy.



Będziesz korzystać z systemu Fala?

Jeszcze kilka dni temu spółka Innobaltica apelowała do podróżnych, by ci wstrzymali się z testowaniem urządzeń na własną rękę, bo falomaty po zbliżeniu do nich karty płatniczej mogły bez wiedzy pasażera pobrać z konta tzw. opłatę preautoryzacyjną.

Opłata była pasażerom zwracana, a spółka pracująca nad uruchomieniem systemu w pełnym zakresie przyznawała, że pobranie opłaty to efekt wewnętrznych regulacji części banków, na które Innobaltica nie ma wpływu.

Od piątku, 26 stycznia, z falomatów będzie można już korzystać bez obaw. Na razie tylko w tramwajach w Gdańsku i trolejbusach w Gdyni.

W pojazdach podróżni będą mieli do dyspozycji dwa rodzaje urządzeń: falomaty i czytniki kart.

Wyrosła im pętla pod oknami. Wyrosła im pętla pod oknami. "Czujemy się, jakbyśmy mieszkali na przystanku"

Czym są i jak działają falomaty?



- Mniej więcej na środku pojazdu znajdziemy falomat, czyli biletomat systemu Fala. Wybieramy na ekranie bilety, które chcemy kupić, zatwierdzamy transakcję i płacimy, zbliżając kartę płatniczą lub Kartę Fala do ulokowanego w dolnej części falomatu terminala płatniczego. Cała operacja zapisuje się w systemie Fala, a w przypadku kontroli przykładamy jedynie użytą przy zakupie kartę do urządzenia kontrolera - wyjaśnia Radomir Matczak, prezes spółki Innobaltica.
Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą. Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą.

Czym są i jak działają czytniki kart?



- Inny wariant podróży to zakup biletu przez zbliżenie karty Fala lub karty płatniczej do jednego z czytników, czyli mniejszych urządzeń zainstalowanych przy drzwiach pojazdów. Każdy pasażer korzystający z tej opcji zakupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy. Obowiązuje przy tym wyłącznie sygnalizowanie startu podróży (check-in) bez konieczności zgłaszania jej zakończenia (check-out). Przyłożenie karty Fala lub płatniczej do czytnika jest tożsame z kupnem biletu, co potwierdzi komunikat o rozpoczęciu podróży na ekranie - tłumaczy Matczak.
Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala. Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala.
Co w przypadku pasażera, który chce skorzystać z czytnika, a przysługuje mu ulga? On również ma możliwość wygodnego korzystania z Fali. Konieczne jest uprzednie założenie indywidualnego konta w Fali i jego spersonalizowanie, w tym ustawienie odpowiednich zniżek oraz przypisanie karty do tego konta. W tej sytuacji, po przyłożeniu karty, system automatycznie naliczy bilet jednoprzejazdowy z właściwą ulgą. Z kolei osoby posiadające bilety okresowe zakupione w systemie Fala - przez portal lub aplikację - nie muszą rejestrować ani wejścia, ani wyjścia z pojazdu.

Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Na autobusy trzeba poczekać



Ze względu na liczbę pojazdów w Trójmieście wdrożenie falomatów i czytników podzielono na dwa etapy. W tym drugim - urządzenia zaczną działać także w autobusach, ale na to musimy jeszcze poczekać.

- Aktualnie udostępniamy usługę w tramwajach i trolejbusach. Uznaliśmy z naszymi partnerami, m.in. organizatorami transportu, że pierwsze dni wymagają aktywnej asysty technicznej w terenie, której nie da się jednocześnie zapewnić całemu trójmiejskiemu taborowi. Dlatego autobusy ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, w tym linie sopockie i podmiejskie, zostaną włączone do Fali w kolejnym, nieodległym, kroku - dodaje Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice.

Miejsca

Opinie (514) ponad 20 zablokowanych

  • Falomat (1)

    Nowe słownictwo żeby było tak zagraniczne ha ha ha

    • 30 1

    • Jak jestes taki madry to

      Przetlumacz falomat na polski.

      • 0 5

  • Może kierunek na Uniwerku (1)

    powołać do nauki posługiwania się falą i łokciami bo nie wiem jak będzie w tłoku Fala rusza a komunikacji na niektórych osiedlach Gdańska brak widać kasa była bardziej potrzebna na falowanie

    • 42 0

    • Tłok taki jak za prl.

      • 0 0

  • (1)

    Aha, czyli zrobili takie droższe automaty biletowe. Spoko.

    • 44 2

    • Tak, ale takie z ograniczoną ofertą.

      • 16 0

  • To sie pytam gdzie jest NIK w przypadku jawnej niegospodarnosci władz Powskich Gdańska Sopotu itp Fala system korupcyjny (1)

    miał tylko jeden cel wyprowadzenie setek milionów z kasy mieszkanców i stworzenie fikcyjnych stanowisk w miejskiej spolce identycznie jak Projekt Mevo !!

    • 54 5

    • Od Mevo to się odczep

      • 2 10

  • No tak kasa poszła

    to trzeba na siłę wcisnąć coś co nie jest potrzebne a przecież można było za tyle milionów załatwić dla pasażerów coś bardziej pożytecznego Na wyborach was rozliczymy

    • 37 1

  • Będzie już działać uff

    bo doczekać się nie mogłem. ;)

    • 6 12

  • Cyrk po prostu. Ale podziękujemy wam w wyborach samorządowych za tę absurdalną falę.

    • 43 2

  • i na co to komu potrzebne? (2)

    • 46 1

    • Innobaltice - na waciki, Innobusy, pensyjki, premie (1)

      • 15 2

      • I wąsiki i kamyki i fundusz sprawiedliwości

        • 1 5

  • Ciekaw (2)

    Jestem jak Kanary sprawdza czy mam bilet czy nie

    • 26 5

    • (1)

      Ciekawe czy przeczytałeś artykuł. Chyba nie

      • 5 10

      • w przypadku kontroli przykładamy jedynie użytą przy zakupie kartę do urządzenia kontrolera...

        no po prostu za.ebiste !
        O ryzykach już pisano nie raz. W życiu nie skorzystam i odradzam innym.

        • 10 0

  • Czy 160 mln na Fale i rocznie 25 mln na jej utrzymanie (19)

    Naprawdę sie opłaca? Stosunek efektu do kosztu jest dramatyczny. Przecież on8 nawet nie zbiorą 25 mln z tego systemu rocznie. Ale nie o to przecież chodziło. Chodziło o to że garstka osób miała bajońskie pensje w innobaltica. Żeby swoi zarobili. A że projekt beż sensu ? Zapłacimy

    • 332 20

    • (2)

      Po co bzdury piszesz? Wybory idą i chcesz sobie punkty nabić?

      • 8 70

      • w którym miejscu napisał bzdurę ?

        • 3 0

      • On gorzej nabija punkty niż Innobaltica kieszenie publiczną kasą.

        • 0 0

    • To jest wał. Przekret jak nic (2)

      Namawiam do protestu

      • 51 7

      • (1)

        Kogo chcesz namawiać do protestu? Wasika wypuścili, można się rozejść

        • 7 29

        • Ludzi majacych dość tego bagna

          I utrudniania im życia oraz niegospodarności ich podatków.

          • 22 4

    • (9)

      Tez mnie zastanawia czy nie taniej i sprawniej jest zostawic to co dziala czyli papierowe bilety, ktore wszędzie mozna kupic

      • 33 3

      • (4)

        Utrzymanie papierowych biletów kosztuje więcej niż wdrożenie Fali

        • 4 30

        • (1)

          Nieprawda. To właśnie bajońskie pensje informatyków są tak kosztowne. Niech pracują za 6 tys a nie za 18 tys.

          • 12 5

          • Właśnie tacy chyba pracują przy Fali, skoro takie opóźnienia XD

            • 7 1

        • To zrobmy po tczewsku (1)

          Wypad z falą i darmowe przejazdy. Jakoś u nich się dało. Te 160 mln można lepiej wykorzystać.

          • 34 3

          • Zatrudnij się w związku metropolitalnym i przekonaj wszystkich

            • 2 11

      • Poza tym są aplikacje na telefon (2)

        Przez które można kupić bilet

        • 15 2

        • (1)

          Już nie długo.

          • 1 5

          • Dlaczego "już nie długo" ?

            • 0 0

      • Samolubie - a o portfelach krewnych i znajomych z Innobaltici nie pomyślałeś?

        Kto je zapełni?
        Fala przychodów.

        • 1 0

    • Tymczasem szczurek zapowiada reaktywacje zawieszonych linii (1)

      Z czego je utrzyma? I kto te autobusy poprowadzi? Nie można było przeznaczyć na podwyższone płace takiej kwoty kierowcom? 160 mln rzucone bezkarnie. No ale nieswoje pieniądze łatwiej jest wydawać.

      • 13 1

      • Z zaoszczędzonej kasy wydawanej wcześniej na PR

        Teraz ja robię to samo za darmo

        • 4 1

    • U nas zawsze wydaje sie kasę na niepotrzebne ludziom rzeczy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane