• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od piątku, 26 stycznia, zaczną działać falomaty. Ale tylko w tramwajach i trolejbusach

Maciej Korolczuk
25 stycznia 2024, godz. 15:45 
Opinie (514)
Od piątku, 26 stycznia, będzie można kupić bilet w pojeździe korzystając z falomatów i czytników kart. Na razie jednak tylko w tramwajach i trolejbusach. Od piątku, 26 stycznia, będzie można kupić bilet w pojeździe korzystając z falomatów i czytników kart. Na razie jednak tylko w tramwajach i trolejbusach.

Od piątku, 26 stycznia, w gdańskich tramwajach i gdyńskich trolejbusach będzie można kupić bilet w falomatach systemu Fala. Wkrótce do testów mają dołączyć też autobusy.



Będziesz korzystać z systemu Fala?

Jeszcze kilka dni temu spółka Innobaltica apelowała do podróżnych, by ci wstrzymali się z testowaniem urządzeń na własną rękę, bo falomaty po zbliżeniu do nich karty płatniczej mogły bez wiedzy pasażera pobrać z konta tzw. opłatę preautoryzacyjną.

Opłata była pasażerom zwracana, a spółka pracująca nad uruchomieniem systemu w pełnym zakresie przyznawała, że pobranie opłaty to efekt wewnętrznych regulacji części banków, na które Innobaltica nie ma wpływu.

Od piątku, 26 stycznia, z falomatów będzie można już korzystać bez obaw. Na razie tylko w tramwajach w Gdańsku i trolejbusach w Gdyni.

W pojazdach podróżni będą mieli do dyspozycji dwa rodzaje urządzeń: falomaty i czytniki kart.

Wyrosła im pętla pod oknami. Wyrosła im pętla pod oknami. "Czujemy się, jakbyśmy mieszkali na przystanku"

Czym są i jak działają falomaty?



- Mniej więcej na środku pojazdu znajdziemy falomat, czyli biletomat systemu Fala. Wybieramy na ekranie bilety, które chcemy kupić, zatwierdzamy transakcję i płacimy, zbliżając kartę płatniczą lub Kartę Fala do ulokowanego w dolnej części falomatu terminala płatniczego. Cała operacja zapisuje się w systemie Fala, a w przypadku kontroli przykładamy jedynie użytą przy zakupie kartę do urządzenia kontrolera - wyjaśnia Radomir Matczak, prezes spółki Innobaltica.
Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą. Falomaty to żółto-czarne urządzenia, w których można dany bilet wybrać samodzielnie (lub automatycznie) i zapłacić za niego kartą płatniczą.

Czym są i jak działają czytniki kart?



- Inny wariant podróży to zakup biletu przez zbliżenie karty Fala lub karty płatniczej do jednego z czytników, czyli mniejszych urządzeń zainstalowanych przy drzwiach pojazdów. Każdy pasażer korzystający z tej opcji zakupi automatycznie bilet jednoprzejazdowy. Obowiązuje przy tym wyłącznie sygnalizowanie startu podróży (check-in) bez konieczności zgłaszania jej zakończenia (check-out). Przyłożenie karty Fala lub płatniczej do czytnika jest tożsame z kupnem biletu, co potwierdzi komunikat o rozpoczęciu podróży na ekranie - tłumaczy Matczak.
Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala. Aby kupić bilet za 4,80 zł wystarczy przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub kartę Fala.
Co w przypadku pasażera, który chce skorzystać z czytnika, a przysługuje mu ulga? On również ma możliwość wygodnego korzystania z Fali. Konieczne jest uprzednie założenie indywidualnego konta w Fali i jego spersonalizowanie, w tym ustawienie odpowiednich zniżek oraz przypisanie karty do tego konta. W tej sytuacji, po przyłożeniu karty, system automatycznie naliczy bilet jednoprzejazdowy z właściwą ulgą. Z kolei osoby posiadające bilety okresowe zakupione w systemie Fala - przez portal lub aplikację - nie muszą rejestrować ani wejścia, ani wyjścia z pojazdu.

Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia Rekordowe kary ZTM na przewoźników. Najczęściej za brak kursów i opóźnienia

Na autobusy trzeba poczekać



Ze względu na liczbę pojazdów w Trójmieście wdrożenie falomatów i czytników podzielono na dwa etapy. W tym drugim - urządzenia zaczną działać także w autobusach, ale na to musimy jeszcze poczekać.

- Aktualnie udostępniamy usługę w tramwajach i trolejbusach. Uznaliśmy z naszymi partnerami, m.in. organizatorami transportu, że pierwsze dni wymagają aktywnej asysty technicznej w terenie, której nie da się jednocześnie zapewnić całemu trójmiejskiemu taborowi. Dlatego autobusy ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia, w tym linie sopockie i podmiejskie, zostaną włączone do Fali w kolejnym, nieodległym, kroku - dodaje Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice.

Miejsca

Opinie (514) ponad 20 zablokowanych

  • trup

    • 16 0

  • Mam pytanie. Czy gospodarność tego systemu Fala zostala zbadana przez Nik? (13)

    Czy środki publiczne zostały wydane gospodarnie ? Jest coś takiego jak dyscyplina finansów publicznych. Nie można wydawać pieniędzy na absurdalne projekty , które nic nie dają a kosztują. Proszę o sprawdzenie sprawy przez NIK oraz informacje o pensjach w innobaltica. To są nasze pieniądze

    • 423 24

    • (3)

      Na stronie niku jest formularz zgłoszenia ja już jedne zrobiłem ale nie zaszkodzi jak więcej osób zwróci na to uwagę

      • 60 4

      • (2)

        Jakie dowody załączyłeś we wniosku?

        • 5 22

        • Fakturę zakupu Innobusów. (1)

          • 38 4

          • Tak to nie działa kolego

            • 7 5

    • Przylaczam sie do prosby (1)

      Nik i CBA

      • 34 3

      • CBA już nie ma

        • 7 1

    • Przecież po to wybraliście ekipę Tuska, żeby nikt Wam na ręce nie patrzył. W rządzie i samorządzie koledzy, w TV i urzędach

      No to płaczcie i płaćcie.

      • 30 27

    • co ty fanzolisz? nie wiesz o czym mówisz.

      • 4 6

    • Trochę na to za późno. Kasa poszła. Nikt jej nie zwróci.

      • 9 1

    • Jeszcze do instytucji UE też warto wysłać!

      Projekt Fali jest przecież dofinansowany z UE i nie wygląda na to, żeby zrealizował jakiekolwiek postawione w nim założenia, a w dodatku już wykroczył poza okres dofinansowania i rozliczenia, który minął w 2023.
      Więc unijne instytucje kontrolne również powinny się tym bublem za ponad 100 milionów zainteresować!
      Nie zdziwiłbym się gdybyśmy za jakiś czas mieli powtórkę z rozrywki - i tak jak kiedyś Gdyni UE cofnęła 100 mln dotacji na lotnisko w Kosakowie, tak za jakiś czas okaże się, że Gdańsk również musi oddać UE prawie 100 milionów za Falę, która nie ma żadnych szans na powodzenie bo od początku była źle wymyślona i jeszcze gorzej realizowana.

      • 25 4

    • (1)

      Za obecnej władzy mogą spac spokojnie a my możemy sobie protestować. Taki klimat.

      • 8 3

      • Za poprzedniej władzy też mogłeś sobie protestować, tyko kobiety pałowali a reszta spoko - wystarczyło hajlować i byłeś gość. Taki klimat.

        • 1 0

    • Przypomnę tylko o systemie tristar - czyżby to działało ?

      • 0 0

  • Serio? (1)

    Przykładanie karty płatniczej kontrolerowi? Czym będą zczytywane? Co z ochroną środków?

    • 40 0

    • Ubezpiecz kartę

      • 0 7

  • Aplikacje istnieją (4)

    Czy ktoś mi jest w stanie wytłumaczyć po co nam jakiś dodatkowy skomplikowany system z odrębnymi kontami skoro istnieje multum aplikacji na telefon w których można zakupić bilet w kilku kliknięciach? Chyba tylko po to aby zaznajomione osoby zarobiły miliony na projekcie z którego nikt nie będzie korzystał. Komedia ale niestety mało śmieszna bo sfinansowana z naszych pieniędzy.

    • 46 0

    • Po to żeby ludzie z Innobaltici zarobili.

      • 14 0

    • (2)

      Czy istnieje jakaś aplikacja pod kontrolą miejską? Czy miasto musi płacić prowizję za użycie?

      • 4 0

      • (1)

        Po co miastu kontrola nad aplikacją do zakupu biletów? Na ile lat prowizji wystarczy te 160 mln utopionych w fali?

        • 3 0

        • Zwróci się w kilka lat

          • 0 3

  • Teraz fala a my pokażemy wam tsunami przy wyborach. (1)

    • 47 0

    • Akurat, nawet praw wyborczych nie masz

      • 0 4

  • Tristar, Fala, Mevo (3)

    Co jest najlepsze i udane?

    • 36 0

    • (2)

      Ty jesteś królu złoty!

      • 0 7

      • (1)

        Gala to jest dzieło najwyższych lotów, tamte to pchełki.

        • 1 0

        • Gala to najlepszy magazyn o sylwetkach gwiazd

          • 0 0

  • Za te pieniądze mogło być tak

    Bilet ulgowy dwa zł,bilet normalny trzy złote wszyscy zadowoleni biją brawo No ale lepiej wymyśleć jakiś kosmos i nigdy nie zejść na ziemię Szkoda pieniędzy szkoda tych ludzi bez smartfonów bez kart płatniczych którym komplikuje się życie

    • 47 0

  • Odpływajcie z tą Falą!

    W ankiecie brakuje odpowiedzi na pewno nie

    • 41 1

  • Fala

    To będzie dopiero się działo hehehe

    • 20 1

  • Fala (2)

    Nie
    To chory pomysł
    Mam kartę miejską,i nie zamierzam się za każdym razem odbijać. Po prostu wsiadam ,i jadę.

    • 40 1

    • jak bez Fali zamówisz pizzę na pośredni przystanek?

      • 0 0

    • A kto ci się każe odbijać, jak masz miesięczny? Odbiło ci?

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane