• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy

Maciej Korolczuk
3 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach. Przy każdym kolejnym wypadku na obwodnicy wraca dyskusja, jak poprawić bezpieczeństwo na trójmiejskiej ekspresówce. Jednym z pomysłów jest odcinkowy pomiar prędkości. Na zdjęciu czwartkowy wypadek ciężarówki na obwodnicy w Karczemkach.

Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią zobacz na mapie GdyniTrasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie Gdańskawęzłem Lotnisko zobacz na mapie Gdańska. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.



Co zmniejszyłoby liczbę kolizji i wypadków na obwodnicy?

Obwodnica Trójmiasta to jedna z najbardziej obleganych i niebezpiecznych tras w kraju. Pomysłów na poprawienie bezpieczeństwa jest niemal równie dużo, co kolizji i wypadków, do których dochodzi na niej każdego dnia.

Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).

900 wypadków i kolizji rocznie



Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.

Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.

- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Inwestycje w rozbudowę obwodnicy



Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.

W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.

Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.

- Podejmujemy również doraźne działania poprawiające przepustowość lub poprawę warunków ruchu w zakresie zmian w organizacji ruchu. Pierwszą decyzją w tym zakresie było wprowadzenie w 2007 roku zakazu wyprzedzania przez samochody ciężarowe na całym odcinku Obwodnicy Trójmiasta - przypomina Michalski. - Kolejnym rozwiązaniem było wprowadzenie ciągłych linii osiowych w obszarze dwóch węzłów (Gdańsk Południe i Gdańsk Lotnisko), na których ruch włączających się pojazdów w obwodnicę jest porównywalny z ruchem na drodze S6.

Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.



Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.

- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią zobacz na mapie Gdyni a węzłem Gdynia Port zobacz na mapie Gdyni, a w Gdańsku między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska.

Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.

Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.

Opinie (432) ponad 10 zablokowanych

  • Bardzo dobrze. Bo to co odstawiają ludzie przechodzi ludzkie pojęcie. Dzisiaj kupiłam kamerę bo nie da rady. W drodze po kamerę oczywiście były z 4 sytuacje w których musiałam ostro odbijac. Ludzie ogarnijcie sie

    • 0 2

  • no super na to czekałem

    zablokujcie całkowicie już i tak zakorkowana obwodnicę

    • 6 0

  • To i tak nic nie da

    Zamiast zabierać pasy trzeba dodać. A w szczególności na obwodnicy. Trzeci pas i logiczne zjazdy rozwiążą problem. Obwodnica nie jest ta sama droga co 20-30 lat temu. Teraz codziennie jeżdżą nią mieszkańcy od Wejherowa do Tczewa.

    • 5 0

  • nareszcie

    tylko czemu tak późno i tak mało odcinków

    • 1 5

  • Odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy . Kolejny bubel jak Tristar .
    Taki pomiar jedyne co spowoduje to gigantyczne korki na i tak zatłoczonej obwodnicy.
    Wystarczy zamontować za symboliczne pieniądze kamery na każdym wiadukcie i węźle i wyłapać przede wszystkim notorycznie wyprzedzające się ciężarówki pomimo zakazu na całej obwodnicy.
    One stanowią największe zagrożenie .

    • 5 0

  • najważniejsze to 3 pasy

    W tej chwili na prawym pasie jedzie się z prędkością ciężarówek a na lewym 120 - 140 i więcej (niestety). W związku z tym różnica szybkości pomiędzy pasami jest za duża. Trudno jest komuś rozpędzić się na prawym pasie, żeby wyprzedzić ciężarówkę nie narażając się na wariata na zderzaku z tyłu. . Z kolei wariaci jadący 150 i więcej wymuszają (jadąc na zderzaku) zjeżdżanie na prawy pas i ostre hamowanie do 80-100 km./h. Powinny być koniecznie 3 pasy, wtedy byłoby bezpieczniej. Kontrola odcinkowa, też by się przydała. Obniżanie dopuszczalnej prędkości nic nie da. Przykład - na odcinku gdyńskim jest nie 120 a 100 i czy ktokolwiek jedzie tam mniej, niż na odcinku gdańskim ?

    • 2 1

  • Gut pomysł

    U nas w Hamburgu to takie zegary pomierzajace predkość są na każdej drodze szybkiej jazdy .
    Ja czesto jade do rodziny tą ul Obwodnicową to mam strach jak pędzą takie spasione na szyi
    starymi BMW , to trzeba ich na pewno karać bo ich jazda jest 140-170 km/godz i nie bezpieczna

    • 0 3

  • Hehe

    Wywali im poza skale

    • 0 0

  • Edukacja

    Nie trzeba być specjalista czy inżynierem.
    Trza edukować baranów że prawy pas nie jest tylko dla tirów i że obwodnica to nie droga lokalna. Wszyscy gadają że wina tira albo sebika bo zapier.... Ludzie ogarnijcie się!! Jak pojedzie sobie jeden z drugim 100km/h prawym pasem na obwodowej to ani tir was nie sprzątanie ani sebiks nie będzie wam siedział na d*pie. Przykład z życia lewy pas 100km/h jedzie babekcza i z przodu na foteliku na dziecko któremu podaje coś do żarcia. Nosz kuźwa. Inny przykład. Łaska około 23 lat jedzie 95km/h i wyprzedza tira... Sorry

    • 1 0

  • Odcinkowy pomiar prędkości

    Moim skromnym zdaniem dodatkowy pas ruchu nic nie da,bo w dalszym ciągu kierowcy będą jeździć 140 km/godz. albo szybciej.A nadmierna szybkość powoduje tragiczne skutki.Tylko odcinkowy pomiar szybkości może spowolnić ruch.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane