- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (379 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (212 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (115 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (50 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (256 opinii)
- 6 Mieszkańcy wskazali, gdzie ustawić śmietniki (39 opinii)
Odcinkowy pomiar prędkości w dwóch miejscach na obwodnicy
Pół roku później niż zapowiadano gdański oddział GDDKiA zwrócił się z wnioskiem do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o zainstalowanie na Obwodnicy Trójmiasta odcinkowego pomiaru prędkości. Kamery mierzące prędkość miałyby pojawić się na dwóch odcinkach: między Chylonią a Trasą Kwiatkowskiego
oraz w Gdańsku między Owczarnią
a węzłem Lotnisko
. Jednak pojawią się one najwcześniej latem 2020 roku.
Jedni twierdzą, że lekiem na wypadki jest ograniczenie prędkości, drudzy mówią, że pomóc może tylko rozbudowa drogi, jeszcze inni wskazują na większą obecność funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego. Jednym z pomysłów jest też instalacja w kilku miejscach ekspresówki urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP).
900 wypadków i kolizji rocznie
Wystarczy rzut oka na statystyki, by przekonać się, że problem jest poważny, a sytuacja z każdym rokiem niestety się pogarsza. W 2014 r. odnotowano 512 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku było ich już niemal dwukrotnie więcej, bo aż 920.
Rośnie głównie liczba kolizji, bo na drodze - przez wzrost natężenia ruchu - jest coraz ciaśniej, a kierowcy największy problem mają z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i nadmierną prędkością.
- Według Generalnego Pomiaru Ruchu, który na drogach krajowych odbywa się co 5 lat, w 2005 r. między węzłami Gdańsk Osowa i Gdańsk Lotnisko przejeżdżało średnio 35 tys. pojazdów na dobę, pięć lat później było ich już ponad 53 tys., a w 2015 r. niemal 74 tys. - wylicza Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Inwestycje w rozbudowę obwodnicy
Jako zarządca drogi GDDKiA monitoruje poziom bezpieczeństwa ruchu oraz warunki poruszania się po drodze i w miarę możliwości podejmuje działania inżynierskie, które poprawiają warunki płynności ruchu. Sukcesywnie też rozbudowuje obwodnicę. Wystarczy przypomnieć, że w 2012 r. powstały dwa duże węzły: Gdańsk Karczemki oraz Gdańsk Południe.
W drugiej połowie bieżącego roku rozpoczną się z kolei prace budowlane przy rozbudowie węzła Gdynia Wielki Kack (budowa Trasy Kaszubskiej). W planach jest także przebudowa węzłów Gdańsk Południe (przy okazji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej), Gdańsk Orunia (Kowale) i Gdańsk Szadółki.
Usuwanie przewróconej ciężarówki trwało 9 godzin. Film z lutego 2019.
Odcinkowy pomiar prędkości najwcześniej latem 2020 r.
Aby poprawić organizację ruchu w rejonie Trasy Kwiatkowskiego przebudowano tam zjazd na obwodnicę, by ułatwić włączanie się do ruchu kierowcom jadącym w kierunku Gdańska. Wzrósł też komfort jazdy między Matarnią a Karczemkami, gdzie poszerzono ekspresówkę na odcinku 400 metrów.
- Niestety wachlarz działań inżynierskich, które możemy zrobić na istniejącym przekroju, już się wyczerpuje - przyznaje rzecznik GDDKiA. - Analizując dane ze zdarzeń drogowych oraz ich przyczyny, konieczne jest wprowadzenie innych działań, które pozwolą na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Dlatego zwróciliśmy się do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie obwodnicy systemem automatycznej kontroli poprzez instalację odcinkowego pomiaru prędkości, który gwarantowałby większą skuteczność prewencji na dłuższym odcinku drogi niż pomiar punktowy.
W pierwszej kolejności wytypowano dwa odcinki: po jednym w Gdyni i Gdańsku. Urządzenia miałyby się pojawić na odcinku między Chylonią
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Teraz wniosek gdańskich drogowców będzie analizowany przez GITD oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD. Jeśli projekt przejdzie pozytywną weryfikację, pierwsze urządzenia pojawiłyby się na obwodnicy najwcześniej w III kwartale 2020 r. Obecnie na Pomorzu odcinkowy pomiar prędkości funkcjonuje tylko w jednym miejscu - na drodze wojewódzkiej nr 216 z Redy na Hel.
Film z 30 maja, gdy na obwodnicy w Karczemkach wywróciła się ciężarówka.
Opinie (432) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-04 04:24
"obwodnica"
Więcej ekranów a i wypadków będzie wiecej, to gwarantowane.
- 0 0
-
2019-06-04 04:54
No no no
Haha obwodnica niebezpieczna....to tak jak autor artykułu=ameba
- 1 0
-
2019-06-04 07:46
A jak jeździ niekaleczniak?
99 w zabudowanym bo nie stoją a przed radarem 35? Czy może 1 sekundowy odstęp przy prędkości 160 na lewym migając długimi i z kierunkiem na barerię?
- 0 1
-
2019-06-04 08:03
Obwodnica
Po co pomiar skoro wypadki sa w godzinach szczytu.. Moze byvtak zaczax vudowac drogi do jasnej cholery
- 0 0
-
2019-06-04 08:06
Obwodnica
Ile jeszcze mamy zaplacic mandatow i podatkow zeby doczekac sie nowych drog jak mozna z obywateli sciagac tyle pieniedzy i nic nie dawac w zamian
- 3 1
-
2019-06-04 11:51
Bez sensu tylko zwieksza sie korki sieroty beda po 60km/h jechac ze strachu a wystarczy nauczyc
ludzi jak sie jezdzi po expresówkach czyli
prawym pasem chyba ze wyprzedzamy lub wpuszczamy ze zjazdu auto
Patrzymy w lusterka obowiazkowo
Jak wjezdzamy to nie 50km/h tylko po to jest rozbiegówka by dopedzic sie do tych 90km/h i miekko
wjechac w auta na prawym pasie nie zmuszajac ich do hamowania- 0 1
-
2019-06-04 13:48
wie?
yanosik wie o tym pomiarze?
- 0 0
-
2019-06-04 14:35
Mania prędkości
Co się tak wszyscy uparli na tę prętkość. Przekraczanie prędkościjest jednym z wielu elementów doprowadzających do wypadków. Należy okamerować drogi i karać kierowcównie tyko za przekraczanie prędkości ale również za: zmianę pasa ruchu bez wczesniejszej sygnalizacji zamiaru, przekraczanie bądź najeżdżanie na linię ciągłą, zajeżdzanie podczas wyprzedzania pojazdowi nadjeżdżającemu bądź pojazdowi wyprzedzanemu, nie stosowanie się do znaków pionowych i pozimych, korzystanie z telefonów komórkowych, oraz drogi o złej nawierzchni tzn o słabej przyczepności porzez złe odprowadzanie wody zaolejenie i inne zanieczyszczenia, złe oznakowanie i iniedostateczna informacja
- 0 0
-
2019-06-04 17:58
Tacho
Zdejmuja blokady i rwa kontenerami to tych powinni kontroloeac a nie odcinkowy pomiar żenada
- 1 0
-
2019-06-04 19:40
Rodo
Mogą instalować. Chętnie zapłacę ten mandat a pozniej przytulę około 20 tys euro za nagranie z pierwszej kamery
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.