• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • Pomysł może się sprawdzić całkiem fajnie w dłuższej perspektywnie

    • 3 13

  • Panie prezydencie upatruje tu celowego działania Brak ulic, obwodnic, dojazdów do osiedli

    rozp... to miasto, a przy wyborach brak będzie kontrkandydatów, bo kto będzie chciał naprawiać ten Burdel

    • 12 2

  • nareszcie !!!!

    • 3 14

  • Nieprzemyślana decyzja (3)

    W sprawie oddania całego pasa dla rowerzystów gdzie w godzinach szczytu jest to i tak zakorkowana trasa, a teraz w okresie jesienno -zimowym napewno nie będzie dużego uczęszczana przez rowerzystów. Samochodów jest teraz coraz więcej więc zamiast robić coś by ułatwić jazdę to ogranicza się na poczet rowerzystów gdzie i tak jest tych osób znacząco mniej.

    • 25 1

    • nigdzie nie udało się rozwiązać problemów z korkami poprzez poszerzanie jezdni

      • 2 5

    • (1)

      Ja wszystko rozumiem, zrównoważony rozwój, sump , projekty i kolejne dofinansowania z UE. Ścieżki rowerowe są na kiepskim poziomie ale zamykanie ulic to najprostszy sposób, środki miękkie, czyli malowanie pasow itp to dobre rozwiązania... ale na chodnikach a nie na drodze. Jeżeli rowerzyści mają być traktowani jak pełnoprawnym uczestnicy ruchu to niech zdają egzamin z przepisów a nie jeżdżą jak im sie podoba. Coraz mniej miejsc parkingowych w centrum miasta.. a teraz przy Batorym ma być jeszcze mniej ? Zastanówcie się nad tym. Napewno nie wpłynie to korzystnie na ekologię tylko zwiększy się konfestia na drodze. !

      • 2 2

      • środki miękkie to promocja i edukacja a nie malowanie elementów widzialnej infrastruktury rowerowej

        na jezdni lub na chodniku.

        Chyba słuchasz niedouczonych wykładowców, droga studentko albo sama sięgasz do niewłaściwych źródeł.

        • 0 0

  • hahahah Gdynia moje miasto dobrze ze tutaj juz nie mieszkam

    • 11 2

  • Masakra...

    Niedługo dowiemy się, że Gdynia ogłasza zakaz wjazdu samochodów do centrum. A może i do całego miasta! Skąd tak głupie pomysły. Sama jestem zwolenniczką komunikacji miejskiej i to raczej ona jest dla mnie środkiem transportu do pracy. Jednakże z racji wykonywanego zawodu bardzo często muszę jeździć autem, ponieważ muszę w jakiś sposób dojechać do klienta. 3 maja w godzinach szczytu jest zakorkowana - może nie strasznie, ale jednak. Ale widocznie najlepszym rozwiązaniem na korki jest odebranie jednego pasa kierowcom. A co tam, niech sobie stoją w korku i jeszcze bardziej zanieczyszczają powietrze! Opanujcie się, niedługo kierowca nie będzie miał w tym kraju żadnych praw!

    • 20 2

  • Proponuję wydzielić kontrapas na obwodnicy. (1)

    • 18 2

    • proponuję przestać przeginać

      • 0 0

  • kostek (1)

    Rozumiem wyznaczanie ścieżek rowerowych z chodników ok, ale zabieranie pasów samochodom na ścieżki rowerowe gdzie ruch rowerowy jest prze z 3-4 miesiące później jest znikomy to jakaś przesada. Do tego jeszcze buspasy i miasto stoi.

    Inna sprawa to że rowerzyści nie znają przepisów , brak obowiązkowej edukacji jak na zachodzie i nie posiadają OC

    • 19 3

    • a na zachodzie posiadają OC ??

      to że rowerzysta nie zna przepisów da się zrozumieć, ale jak zrozumieć brak znajomości przepisów u kierowców ;)

      • 2 3

  • MW1973 (1)

    Na co dzień jeżdżę samochodem (niestety muszę używam w pracy), ale uważam że w tym miejscu jest doskonałym pomysłem - pod warunkiem że obie strony będą przeszczekać prawa.

    • 3 15

    • Pszeszczekać

      Hau, hau!

      • 6 0

  • (1)

    Jezeli tak dbaja o rowerzystow to moze mandaty niech zaczna wypisywac chocby za przejazd na pasach i inne wykroczenia.

    • 18 3

    • swiety sie znalazł. chcialbym zobaczyc jak ty jezdzisz na codzien

      • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane