• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • Nasadzanie drzew?

    Gdzie niby są te drzewa w Gdańsku sadzone? Ja widzę jedynie beton. Latem można się udusić, zero cienia. Przymorze zniszczone deweloperką, zabudowa coraz wyższa, a zieleni coraz mniej. W Oliwie wytną, a posądza poza Gdańskiem? Śmiechu warte.
    Chociaż w sumie to już chyba tylko płakać
    można nad tym, co rządzący robią z tym
    miastem. A korki się nie zmienią, bo jak już ktoś pisał zwężenie jest w Oliwie, a w górę to kwestia świateł i wiecznie zatłoczonej obwodnicy.

    • 2 0

  • Jak dla mnie to jedynym rozwiązaniem jest:

    1. Pozostawienie Spacerowej tak jak jest, ale zrobienie z niej jednokierunkowej (oba pasy) w górę do Osowej + droga rowerowa.
    2. Rozbudowa węzła Owczarnia i wybudowanie 2 pasów + droga rowerowa (w miejscu ul. Kościerskiej) w dół do Oliwy.
    Takie rozwiązanie powinno rozładować korki i poprawić bezpieczeństwo.

    • 0 0

  • To nic nie zmieni

    Przykład ze Słowackiego pokazuje, że nie tędy droga. Poprawa będzie chwilowa, ale auta i tak utkną w Oliwie. Tak samo jakiś tunel pod Pachołkiem. Zmieni się jedynie lokalizacja korków. Jedyny sens miałby buspas i droga dla rowerów, bo to by przekierowało część ruchu pasażerskiego, przez co zniknęłoby trochę aut i byłoby luźniej. Obecnie autobus jest bez sensu, bo stoi w tym samym korku co auta.

    • 1 0

  • Jestem za

    Tylko i wyłącznie jeśli będzie to buspas. Bo dodanie kolejnego pasa rozwiąże problem na kilka dni kosztem ogromnych pieniędzy, i tak, drzew. Potem kierowcy zorientują się że jest większy przepust i znowu całą długość zakorkują. Indukowany popyt. Szybkie (bezkorkowe) połączenie autobusowe da ludziom wartościową alternatywę, co dodatkowo zmniejszy liczbę samochodów.

    • 1 0

  • Drk

    Trójmiasto to pewien fenomen. W sumie brzydkie, postindustrialne, zatłoczone (Spacerowa o 15 - 16), bandyckie, lumpiarskie, z wątłym centrum biznesowym, położone nad syfiastą zatoką w której nikt się nie kąpie. Za to ceny ....

    • 0 0

  • Nie zgadzam się!!!

    Potem będziecie płakać że dziki jelenie sarny na ulicach.

    • 1 0

  • Wycinka drzew.

    Idioci całe miasto zabetonuja,dziesiątki drzew powycinaja ,już powycinali.Dwutlenku węgla będzie wincej i wincej.Po jakie licho tak budować,jak u nas tereny nie są przepustowe, tereny morenowy polodowcowe.Ile ludzi ma tu jeszcze w Trójmieście zamieszkać?Milion?Za to przyroda sie jeszcze zemści,bo ludzie są teraz za glupi.

    • 1 0

  • Spacerowa

    Korki na Spacerowej tworzą światła przy wjeździe do Oliwy i przy Auchanie.Poszerzenie drogi nic nieda.Trzeba zliwidować światła przy Auchanie.Wjazd do Auchana prawoskrętem pasem zjazdowym od stony Osowy.Wyjazd na pas zjazdowy z obwodnicy i prawoskrętem na Spacerową pasem rozbiegowym w stronę Oliwy.

    • 0 0

  • Spacerowa

    Faktycznie, zawsze jest lepiej, jak stoją samochody na dwóch pasach niż na jednym. Problemem jest ograniczenie przejazdu na obwodnicą i dalej oraz zjazdu na nią. Dlatego Spacerowa stoi i nie ma znaczenia czy jest jeden czy dwa pasy. Rozwiązywanie problemu winno się rozpocząć od miejsca w rejonie zjazdu nad obwodnicą.

    • 0 0

  • w poprzek

    ważne by w poprzek dało się w kilku miejscach przejechać rowerem, tak jak do tej pory, gdy jadę rowerem przez las z karwin do osowej. :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane