• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Wyciąć 100 posadzić 10000,i droga szeroka.Co i tak nie zmniejszy korka.Swoją drogą mieli już tylko sadzić,a cały czas tną na POtengę,dziwne.

    • 65 44

    • slowo klucz to gospodarczy, las gospodarczy. nie ma za co.

      • 4 5

    • "Potenga" ortografii (1)

      • 6 0

      • świerzak na Trujmiastopeel?

        • 2 0

    • Jak zaczęli sadzać, to Anżej zaczął ułaskawiać.

      Ogórek, Ziemkiewicz, Kamiński, Wąsik i ostatnio dwóch następnych. A w kolejce już czekają Bąkiewicz, Wawrzyk, Obajtek, Ziobro..

      • 6 0

  • Taki to trójmiejski dobrobyt (3)

    Widzieli ile domków powstało za obwodnicą? Ciekawe ile jeszcze zbudują plus każda rodzina dwa trzy autka

    • 65 18

    • A gdzie tanie mieszkania w Trójmieście? (2)

      Gdzie mają mieszkać rodziny?

      • 6 8

      • Skoro w miejscach gdzie mogłyby takie być trzymamy hektary ogródków działkowych, to skąd zdziwienie?

        • 4 7

      • Dolicz koszty dojazdów,

        utrzymania aut, czas stracony w korkach. Okazuje się, że to tanie mieszkanie za miastem jest jednak strasznie drogie.

        • 7 1

  • martwimy się o ileś drzew przy Spacerowej, a tymczasem leśnicy w tym czasie tną kilkadziesiąt razy więcej w całym TPK (3)

    • 111 19

    • Bardziej mnie martwi próba marnowania kasy bez sensu.

      Przecież więcej pasów w lesie to i tak ten sam korek skoro na dole i na górze będzie zwężenie. W Oliwie nic się poprawić nie da ale na górze można zacząć taniej od rozbudowy skrzyżowania i węzła na obwodnicy

      • 12 2

    • Ludzie są zmanipulowani, protestują gdy wycina się pod infrastrukturę lub w ramach gospodarki leśnej

      a nie mają nic do budowy kurników inwestycyjnych pod które idą najlepsze tereny i które pasożytują na obecnej infrastrukturze.

      • 2 4

    • i dobrze, po to jest las zeby mądrze pozyskiwac drewno

      na budowe domów, mebli etc

      • 1 6

  • A ja oddam beż żalu samochody (14)

    Zróbcie w końcu płatny wjazd do miasta to i las i budżet miejski zyska.
    Po co takie felietony, czy ten portal służy do promowania skrajnych, prywatnych opinii ich autorów?
    Tak, wolę stare drzewa w lesie niż kawałek hodowlanego mlodnika.

    • 136 81

    • Płatny wjazd do miasta? (5)

      Dla kogo? Wszak Osowa to tez cześć Gdańska. Tylko skrajnie ograniczony umysł mógł publicznie pisać o takim pomyśle

      • 23 18

      • (4)

        Dla wszytkich. Kamera czytnik tablic i po 10zl od auta.
        Tak jak mosty, tunele i wjazdy do centrum w wielu miejscach na świecie.

        Celowo napisałem o takim rozwiązani, pomyślę, bo jest ono równie mało realne jak koncepcja walki z korkami na Spacerowej przez dodawania pasów.
        I wiem, gdzie jest Osowa bo przez 15 lat tam mieszkałem.

        • 19 11

        • (3)

          Od razu by się korki rozładowały, jakby się ludzie przesiedli do pkm i autobusów cześć z czystego rachunku ekomicznego.

          • 17 5

          • Jasne. (2)

            Wsadź wszystkich do zbiorkomu.
            Takie pomysły mogą rodzić się jedynie pod fioletowymi włosami.

            • 14 22

            • Łatwiej wszystkich wsadzić do zbiorkomu, niż do samochodów. (1)

              Takie pomysły mogą się rodzić jedynie pod łysiną :)

              • 18 8

              • Ale Truposz ma rację,

                popatrz na zbiorkomy w godzinach szczytów. A teraz pomyśl, że chociaż 25% kierowców aut spróbuje jeszcze forsować te autobusy i tramwaje.... do domu będziesz wracał kursem o północy. Zbiorkom, choć nie jest tragiczny, to nie jest gotowy na tego typu zmiany.
                P.s. ostatnio jechałem z Oliwy do Chwaszczyna zbiorkomem u schyłku godzin szczytu, liczyłem na rozkład i przejechałem się jedynie o 25 minut.

                • 3 1

    • przypomne wazna zasade, by cos dac, trzeba miec (1)

      • 2 3

      • dokładnie. jeden taki dawał królowi szwedzkiemu Niderlandy

        trzeba by przejść się kiedyś nocą z piłą, zawalić Spacerową kilkoma cienkimi mniej cennymi drzewami, powiązać je łańcuchami, by nie było za łatwo się ich pozbyć i dodac napis "zaminowane"

        zaraz by znikły korki. prościej się nie da

        • 1 2

    • Niebawem dostaniesz opłatę nie za wjazd... (4)

      ...a za przebywanie we własnym mieszkaniu.

      • 9 14

      • A co podatku i czynszu nie płacisz (3)

        Nie rozumiem twojego toku myślenia...

        • 18 3

        • Płacę. (2)

          Nie płacę póki co za ślad węglowy. Zapoznaj się z dyrektywa budyniową, to będziesz wiedział o czym mówię.
          A, o niebawem ślad wodny.

          • 7 12

          • A potem się obudziłeś :) (1)

            Coraz ciekawsze historyjki szury z Big Oil wymyślają.

            • 5 6

            • Yasne

              EPBD to wymysł płaskoziemców.
              Niedawno był nim zakaz produkcji samochodów spalinowych.
              A teraz we Francji nie wynajmiesz lokalu w budynku klasy G.

              • 3 1

    • Mieszkam na wsi

      Ta droga, nawet z korkiem, skraca moją drogę z Lisewca do Oliwy o ponad godzinę. Więc nie, żadnego płatnego wjazdu. Czy ty myślisz o ludziach spoza miasta chociaż trochę?

      • 1 0

  • Po co poszerzać drogę? Wystarczy żeby 70 procent kierowców wskoczyło na rowerki (22)

    W mieście powinien być zakaz poruszania się autem. Tylko rowery i komunikacja!

    • 74 101

    • No co ty, oni za bardzo uważają, że ich piwne brzuchy/cellulit jest sexy.

      • 8 19

    • wyprowadz sie w koncu od rodzicow, nie dorosles do dawania porad

      • 23 6

    • Mama wie, że urodziła oszołoma?

      • 14 5

    • Jak jestes frajer i biedak ktorego nie stac na samochod to twoj problem buahaa yy (7)

      • 7 13

      • Jak już kupiłeś auto

        to dolicz koszty jazdy, stania w korkach itd. Twoim jedynym osiągnięciem w życiu jest to, że kupiłeś auto? Współczuję.

        • 6 6

      • (4)

        Bogaty kraj to taki, w którym bogaty człowiek jeździ komunikacją publiczną i rowerem a nie taki, że biedaka stać na samochód

        • 5 3

        • Tak sobie wmawiaj ;)

          • 4 1

        • Tak Korea Północna. (1)

          • 1 1

          • Albo Szwajcaria. W Korei północnej to raczej nie ma komunikacji publicznej

            • 0 1

        • A może stać nas na wybór?

          Z Oliwy do Letnicy - zbiorkom ponad godzinę, samochód 25 minut.

          • 0 1

      • Mamvrower za 15 000 złotych

        • 0 2

    • Po co jakieś rowerki?

      Przecież można dodać pas drogi. I jeszcze jeden. I jeszcze jeden. Do tego wyburzyć co drugi budynek w mieście, żeby mieć miejsce na parking!

      Korków co prawda to nie zmniejszy, ale przynajmniej w mieście nie da się żyć.

      • 17 8

    • (1)

      Na dół tak ale trzeba wrócić . Z tych 70 % może z 10 % wjechałoby z powrotem rowerem. A tak poważnie , gdyby ludzie się przesiedli gremialnie na rowery to na Spacerowej działyby się dantejskie jak rozpędzony na rowerach tłum gnałby z góry na dół. Oj by się działo

      • 8 6

      • Cały problem podjazdu z powrotem na Osowę rozwiązuje taki mały elektryczny silniczek na baterie.
        Wiem, bo mam - i w górę jadę rowerem niewiele dłużej niż w dół.

        Ludzie kupują samochody za 100k do stania w korku a nagle problemem jest zainwestowanie 5k w rower elektryczny na dojazdy?

        • 5 9

    • Rowerzysta (1)

      Chcemy jeździć rowerem, ale nie ma porządnej drogi rowerowej wzdłuż spacerowej i Słowackiego. Przez las, to 90 % ludzi nie da rady. Potrzebna jest także kładka nad obwodnica

      • 11 7

      • Taki z Ciebie wspaniały rowerzysta

        a nie dasz rady przez las?

        • 1 1

    • Ty mi życia nie ustawiaj

      jak znajdziesz pracę i będziesz miał małe dzieci to pogadamy

      • 8 2

    • (2)

      trochę słabo tym rowerem przez śnieg się przebijać...a jak sypnie z zaskoczenia jak w styczniu tego roku to nawet na piechotkę nie poprowadzisz rowerku bo tam ani chodnika nie ma ani drogi rowerowej, a nad obwodnicą co? przejścia brak, kusisz tym rowerem nie ma co :)

      • 5 1

      • Są opny z kolcami!

        • 1 2

      • No i tu jest problem, bo mamy xxi wiek a u nas wciąż buduje się i odnawia drogi bez ścieżek rowerowych.

        • 1 0

    • A dla seniorów ? (1)

      Moja mama ma 91 lat. Też na rowerek? Mój teść ma 88. Też na rowerek?
      Pracuję z dziećmi niepełnosprawnymi. Przyjeżdżają na zajęcia często spoza Gdańska. Rowerkami? Czy każdorazowo mieliby płacić za wjazd do miasta (kilka razy w tygodniu)?
      Jadę na duże zakupy raz w tygodniu (z Osowej) - czasem na miejscu (w Osowej), ale czasem muszę zjechać na dół. Rowerkiem?
      Czy może wprowadzimy jakieś karty/abonamenty na wjazd do miasta bez rowerku, a za to własnym samochodem? Dla staruszków, niepełnosprawnych i raz w roku na Kartę Mieszkańca dla każdego?
      Stuknij się w głowę łaskawie...

      • 3 2

      • Będzie aborcja,

        nie będzie dzieci. Ani dużych zakupów. A ostatecznie także staruszków.

        • 0 0

  • Ale gdzie niby (11)

    Ma się rozładować ten korek? Jak by były po 2 pasy aż do grunwaldzkiej może miało by to sens,ale przy stawie w oliwie jest wąskie gardło i więcej i tak nie da się tam przepchnąć nawet jak by spacerowa miała po 10 pasów w każdą stronę.

    • 142 7

    • (8)

      I to to.
      Ale o tym autor dowie się dopiero po wycięciu lasu i wylaniu asfaltu.
      A wtedy będzie kolejny felieton - "oddam bez żalu Park Oliwski"

      • 41 7

      • (7)

        Dlatego zamiast stosować środki zastępcze trzeba w końcu zrobić przekop pod pachołkiem i droga będzie wpadać w Grunwaldzka przy ergo arenie, ale o rozwoju miasta włodarze nie chcą myślec

        • 7 10

        • (2)

          Masz luźne 2 miliardy?
          Pogadaj z Pisem niech odda to co zrabowal miasto przez Nowy Ład, to może będzie na ćwierć jednej nitki tunelu.

          • 11 11

          • On chce przy Ergo Arenie, a nie sam Pachołek

            To już raczej jakieś 5 miliardów

            • 11 1

          • Gdybym przestał dawać Ukraińcom na zasiłki to bym miał nawet 10 razy tyle

            • 3 7

        • A grunwaldzka z gumy jest? (1)

          • 10 0

          • dokladnie, i co powiedza ci wszyscy, ktorzy nagle stana na Grunwaldzkiej, ktora z gumy rowniez nie jest

            absurd

            • 0 0

        • (1)

          Marzę o tym, żeby stać w korku w tunelu :)

          • 6 0

          • a jeszcze gorecej marzysz, by w tym korku w tunelu wysiadła wentylacja,

            a potem zrobił się pożar

            • 1 1

    • To jest jak z wierszyka. Fanatycy samochodów plotą wciąż te same androny.

      • 14 3

    • Jak będą 4 pasy, to będzie korek na 4 pasach. Jakoś 4 pasy na Słowackiego nie pomagają

      • 6 0

  • Tylko co da nowa droga? (27)

    Korek przeniesiony będzie w inne miejsce, w tym wypadku na rondo przy Castoramie.

    Tylko usprawnienie 169, 179 i lepszy rozkład cokolwiek da. No i droga rowerowa, skoro już temat przejazdu od strony Kościerskiej jest porzucony

    • 179 54

    • No, I wydłuzenie tras...

      ...do pierdyliarda miejscowości. W tym do Chwaszczyna.

      • 7 1

    • Już jest (6)

      Droga rowerowa już jest. Wystarczy nieco wjechać w las i jest szeroki, utwardzony trakt. Tylko wjazd jest mało oczywisty i brakuje odcinka przy markecie

      • 14 2

      • Równie dobrze można powiedzieć że ten trakt jest brakującym dodatkowym pasem Spacerowej. (5)

        • 6 2

        • Super. Zgadzasz się na asfalt? (4)

          • 2 5

          • Asfalt? Autko się pobrudzi na piasku? (1)

            • 2 2

            • Dla mnie może być bez asfaltu

              Ale dla cyklistów... Raczej musi być czerwony pasek

              • 0 0

          • A po co asfalt? (1)

            Przecież to "szeroki i utwardzony trakt".

            • 2 1

            • To dlaczego cykliści kręcą noskami?

              • 0 0

    • (10)

      Nie no co ty nowa droga nic nie da, CPK tez nic nie da, port? A po co komu 3 port jak mamy już dwa, przecież wiadomo ze dodatkowy port nie zwiększa mocy przeładunkowej, bo tak wyczytałem w internecie, po co komu autostrady jak mamy krajowki. Wy to chyba lubicie żyć w skansenie który się nie rozwija

      • 18 24

      • I jak tam, lotnisko w Gdyni już przejęło ruch z największych portów lotniczych w kraju? (3)

        • 15 4

        • lotnisko w Gdyni sie potknelo... (2)

          O noge wystawiona przez najblizszego sasiada i "wspolnika"...
          Ktory okazal sie "psem ogrodnika"...

          • 2 5

          • A CPK się niby nie potknie o 4 sąsiadów? (1)

            • 2 1

            • A ci sąsiedzi jaką mają zdolność...

              ...obsługi cargo?

              • 0 0

      • A co ma cpk do Spacerowej? (1)

        Odkorkowanie Spacerowej jest niemożliwe bo Oliwy wyburzyć się nie da. Skoro na dole musi być jedna jezdnia po jednym pasie to nie ma powodu żeby w lesie było więcej. Korek będzie ten sam skoro do Oliwy nic więcej nie wjedzie. Na górze jest podobnie, póki nie ma drugiego wiaduktu i rozbudowy węzła sama szeroka jezdnia w lesie nic nie da, jak się węzeł rozbuduje to i jedna jezdnia w lesie wystarczy żeby zmniejszyć korki.

        • 17 3

        • co ma wspolnego?!

          Wspolna jest "moralnosc referenta", ktoremu zakloca sie blogi spokoj...

          • 1 4

      • Założenie jest, że do CPK dojedziesz głównie pociągiem (1)

        port lotniczy budujemy dlatego, że pozostałe są na granicy przepustowości. Przepustowość portu to jednak coś zupełnie innego niż przepustowość odcinka drogi.

        • 5 4

        • ubiegłego lata miałem przygodę kolejową . wsiadłem o 12 w Zakopanem i w Gdańsku byłem o 3.40 a powinienem być o 22 dnia poprzedniego bo na naszej trasie zepsuł się pociąg . jeden się zepsuł i wszystkie za nim stały w szczerym polu bo nie zepchnięto tego zepsutego . przypadek ? nie bo w drodze do Zakopanego pociąg którym jechałem popsuł się 30 km za Krakowem i podróz skończyłem autobusem zamiast o 23 skończyłem o 1,20 dnia następnego dodam ze żeby przesiąść się na autobus przedzierałem się po ciemku ok 1 km przez jakieś krzaki z walizką i plecakiem. bilet 1 klasy i tu taki sztos. żadnych pociągów ! a co by było gdybym jechał na lotnisko ?

          • 1 0

      • Po co tobie mózg? (1)

        Jak za ciebie myśli Partia i Jarozbaw.

        • 1 1

        • Powiedziałem coś o cpk czy porcie to od razu pisowiec xD, fajni ci moi radacy podzielili się na dwa obozy i skaczą sobie do gardeł, a ci na górze śmiejąc się z takich pajaców piją razem wódkę

          • 3 1

    • Lepiej nic nie robić (2)

      • 4 9

      • lepiej robić buspas i puszczać często autobusy.

        • 15 2

      • pieniądze trzeba wydawać rozsądnie

        Robić tak , ale trzeba mieć plan . Wybuduję szeroką drogę ale co zrobię z pojazdami na końcu tej szerokiej drogi? Co zrobić w Oliwie? Trzeba zacząć od tyłu najpierw Oliwa która jest wąskim gardłem a później droga do niej . Może się okazać że poszerzanie Spacerowej wcale nie jest potrzebne jeżeli udrożni się przejazd przez Oliwę.

        • 14 1

    • A co ma sciezka rowerowa do ulicy?przeciez nikt normalny nie zamieni komfortowego samochodu na samochod (1)

      • 3 7

      • na jaki samochód nie zmieni nikt normalny komfortowego samochodu?

        • 10 0

    • To tak nie dzała

      Część ludzi jedzie na obwodnicę, część do centrum handlowego. Nawet jak będzie korek przy rondzie, to będzie mniejszy niż ten na Spacerowej

      • 5 5

    • po co wstawac...??!

      Skoro mozna sie przewrocic...

      • 0 6

    • Czyli buspasy

      • 0 0

  • a co za róznica czy sie stoi na 2 czy 4 pasach? (6)

    • 85 16

    • na 4 pasach widzisz szybciej starą gotującą kartofle

      • 5 1

    • I przede wszystkim ....nie stoi się (2)

      a wygodnie siedzi , w kilimatyzowanym aucie, słuchając muzyczki, wiec po co te zale? A drzew szkoda, bo te nowo nasadzane pozostawione bez opieki szlag w pierwszym roku trafia.

      • 2 1

      • A co to za różnica czy się siedzi w klimatyzowanym aucie, słuchając muzyczki na 2 czy 4 pasach? (1)

        Bo jak żadna to proponuję te drzewa zostawić. Wydadzą miliony z naszych podatków a czas przejazdu bez zmian. Patrz ul Słowackiego, która w dodatku nie ma wąskiego gardła w postaci Oliwy. Na światłach przy Czyżewskiego przejedzie na jednej zmianie 25 aut. To czy do tych świateł prowadzi jeden pas czy dziesięć nie ma żadnego znaczenia.

        • 6 2

        • Słowackiego to świetny przykład
          i trudniej ją pokonać bokiem rowerem niż Spacerniak

          • 0 0

    • Na 4 stoisz krócej... (1)

      Myśl, myśl...

      • 0 3

      • dlaczego kierowczyki stoją w korkach?
        bo lubią.
        jak by nie lubli to by nie stali

        • 0 0

  • Droga rowerowa (17)

    Droga rowerowa nie powinna być bezpośrednio przy jezdni, gdy obok mamy pielny las... odusnac drogę rowerową, niech biegnie równolegle, ale niech oddziela ją od drogi chociaż 50m lasu... zupełnie inaczej się jedzie i jest znacznie bezpieczniej. Drogi rowerowe powinny być atrakcyjne, wówczas jest szansa że będą bardziej uczęszczane.

    • 134 10

    • I bedzie sto razy drozsza

      Da się ale to będzie znacznie wiekszy problem

      • 8 8

    • Droga rowerowa jest zbedna (2)

      Potrzeba za to więcej miejsc dla rowerów w autobusach.

      • 2 18

      • Nie jeździłeś dawno komunikacją, co? (1)

        Co Ci ludzie mają, że kupią szrota za 20k i nagle im odwala?

        • 8 0

        • Scott

          Nie przesadzaj za 20 tysiecy to juz kupisz porzadny rower, to juz nie bedzie szrot.

          • 3 0

    • Niby tak ale nie do konca jak mawial mem z Miodkiem (3)

      Odsunięta droga to kłopot i koszt drugiego dodatkowego oświetlenia, a też rezygnacja z części bezpieczeństwa osobistego - nie każdy czuje się komfortowo jadąc w odosobnieniu gdzie w przypadku gdy zostanie napadnięty czy zasłabnie zostanie niezauważony. Szczególnie w ciemne dni. DDR zbliżona do jezdni - owszem oddzielona małym pasem trawy, daje gwarancję że ktoś z kierowców w razie czego będzie mógł zaalarmować służby.

      • 8 6

      • (2)

        Lepiej jechać rowerem wzdłuż korka wdychając spaliny z setki aut.

        • 1 4

        • Zawsze można zrobić strefę czystego transportu

          Jak się tak troszczysz o rowerzystów.

          • 1 1

        • bo 5-10 metrow dalej spalin już nie ma, one tylko w korytatzu jezdni stoją

          • 3 1

    • Rowerzysta rowerzyście nierówny (6)

      I stanowią oni (rowerzyści) najbardziej chyba niejednorodną grupę. To, co postulujesz, to już masz: ścieżkę o charakterze rekreacyjnym wzdłuż doliny Ewy. Zakładam, że propozycja DDR przy Spacerowej ma służyć celom komunikacyjnym a nie rekreacyjnym, a komunikacja polega na możliwie sprawnym przemieszczaniu się w kierunku celu.

      Należę pewnie do niezauważalnej mniejszości, ale ja chciałbym metrowy pas asfaltowego pobocza na jezdni, Myślę, że dobrym sprawdzianem jakości tamtejszego pzryszłego DDRu będzie to, czy kolarze trenujący na pętli Reja dalej będą tam przywozili rowery samochodami.

      • 9 0

      • ci "kolarze" co wożą rowery samochodami to jest już kompletne kuriozum dla mnie (5)

        szczególnie że Spacerowa pod rower szosowy nie jest wcale zła, taki sam absurd jak jechanie samochodem na siłownie żeby biegać na maszynie zamiast po prostu wyjść z domu i biegać po okolicy (oczywiście poza okresem oblodzenia ale tego jest coraz mniej)

        • 4 2

        • Sama ulica jest świetna, (3)

          ale odrobinę za wąska, żeby auto bezproblemowo minęło rowerzystę. A to powoduje frustrację u jednych i poczucie zagrożenia u drugich. Dobrze zaprojektowana infrastruktura wygasza te emocje, a nie potęguje.

          • 4 1

          • U kierowców nawet ograniczenia 140 na autostradzie (2)

            Powoduje frustrację. A rowerzystów w ruchu nie mijasz tylko wyprzedzasz. Jeśli tego nie wiesz to może prawko oddaj.

            • 4 1

            • I tak się robi demagogię.

              Weź chłopie, dziewczyno przejedź się rowerem Spacerową w obie strony kilka razy i wtedy wypisuj swoje mądrości o wyprzedzaniu i oddawaniu prawka. Mam wrażenie, że cała gdańska infrastruktura komunikacyjna jest wielką ekspresją nienawiści projektantów wobec otaczającego ich świata.

              • 1 1

            • jezeli rowerzysta jedzie z przeciwnego kierunku to mijasz jeżeli stoi w tym sam kierunku to omijasz

              • 0 0

        • no tak, przecież jazda pustą szosą na kaszubach, gdzie mija cię jeden samochód na trzy minuty to jest dokładnie to samo co wjazd spacerową.

          najlepiej obok korka, metr od wydechów.

          • 2 0

    • jest takie cos jak ukształtowanie terenu. Sa drogi rownolegle w lesie, ale to o wiele trudniejsze niz jazda plaska sciezka

      • 0 0

    • W punkt

      • 0 0

  • Tramwaj na Osowe (22)

    Wyciąć drzewa pod trasę tramwajową, tramwaje nie dość że szybko będą pokonywać trasę to nie emitują spalin.

    • 49 18

    • 70-tonowe cudo techniki jakim jest tramwaj... (17)

      ...zużywa więcej energii na przemieszczanie własnego korpusu niż pasażerów.
      A produkcja energii dewastuje środowisko. Nawet, jak produkują ja wiatraki Siemensa czy fotowoltaiką od Xi Pinga.

      • 5 20

      • Ale wiesz że tak jest także w wypadku (5)

        Samochodów, autobusów czy kolei?
        To jest oczywiste w każdym przypadku gdy masa pojazdu jest większa niż masa pasażerów.

        Pod kontem wydajności energetycznej rower zostawia wszystko w tyle.

        • 11 1

        • Najlepsze jest to, że tramwaj jest zaraz za rowerem. (2)

          • 5 2

          • Jak wpakujesz doń 300 osób (1)

            • 2 5

            • No to tym bardziej nie widzę powodu by robić jakiekolwiek ułatwienia dla samochodów, które ten stosunek mają najgorszy z możliwych - jedna osoba na półtorej tony blachy

              • 5 1

        • Dodaj do tego roweru 2x dziennie... (1)

          ... kąpiel i 1x dziennie pranie.
          Tramwaj zużywa 7kWh/km na potrzeby własne.

          • 2 9

          • A spoko

            Jeśli się nie jeździ rowerem to nie trzeba sie kąpać i prac ubrań.

            • 9 1

      • Energii się nie produkuje... (4)

        ...tylko przekształca z jednej formy w drugą.

        Zaś człowiek na rowerze emituje CO2, który to z kolei podpala planetę.

        • 3 11

        • I właśnie dlatego będziemy używać jednego z najmniej efektywnych silników znanych człowiekowi, prawda? (3)

          • 4 2

          • Dlatego będziemy jeździć samochodami elektrycznymi (2)

            które są ekologiczne, ciche i nie emitują żadnych spalin.

            • 0 2

            • (1)

              i dalej służą do wożenia samochodu

              80 kilo kierowcy w 2000kg tesli

              kiedyś cysorze robili se rydwany ze złota, by się pokazać. dziś tylko wieśniactwo tak ma

              • 1 0

              • lepszy samochód z kierowcą

                niż autobus z 1 pasażerem

                • 0 0

      • co za bzdura... (2)

        masa tramwaju w przeliczeniu na jednego pasażera jest znacznie mniejsza niż przeciętnego samochodu, poza tym jadąc po szynach ma mniejsze opory toczenia, opór powietrza na jednego pasażera także znikomy itd, generalnie tramwaj jest bardziej ekologiczny od wszystkiego poza chodzeniem czy rowerem

        • 11 4

        • (1)

          A to nie pierwszy raz gdy samochodziarze walczą z tramwajami nie patrząc na racjonalność swoich argumentów.
          w Stanach w XX wieku wygrali doprowadzając do wypruwania linii tramwajowych i budowania autostrad w środku miasta.
          Warto uczyć się na cudzych błędach.

          • 11 2

          • Polecam fotki "przed i po", jak całe kwartały budynków burzyli pod parkingi.

            • 5 0

      • To kolej linową nad drzewami.. (2)

        • 8 0

        • (1)

          a teściową do lekarza, chmarę dzieci do szkół kade w innej dzielni, lodówkę i szafę?

          • 1 0

          • i te trzydzieści kilo ziemniaków, codziennie

            • 0 0

    • Tramwaj tak 4 pasy tak,a fanaberia rower nie

      • 4 10

    • Masz PKM

      • 2 0

    • Tramwaj jest najwieszym szkodnikiem wmiescie niema zdnych zalet ale jak zawsze bezmógi sie jego domagaja!

      Dlatego tez mamy najgorsza komunikacje w miescie Ten trawajwoy złom jest tez najbardziej kosztowny bo ter relikt z PZPR niebył nigdy unowocześniany jest na poziomie technologicznym z PRLu.
      Gigantyczne koszty budowy torowiska jej utrzymanie generuje ogromne straty przyszłoscia sa tylko buspasy z autobusami.

      • 1 5

    • Ale elektrownia z której tramwaj pobiera energię elektryczną musi zużywać więcej węgla, aby móc dostarczyć temu pojazdowi stałego prądu, czyli emituje niby więcej dwutlenku węgla. Nie ma nic za darmo w fizycznym wymiarze.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane