• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • co z tego że poszerzą

    i tak będa korki bo z obrazka widać ze na poszerzonym odcinku 1 pas to będzie buspas a drua strona dla rowerów :))) LOL

    • 16 0

  • Poszerzą i co dalej ? (3)

    A co zrobią w Oliwie?

    • 36 0

    • Wyburzą kwmnienice i przerobią Park Oliwski na parking.
      Taką zapewne ma wizję autor felietony.
      Promowanie samochodozy powinno być karalne

      • 22 5

    • Opacka poszezona jednokierunkowa do 2 pasow przez wyciecie drzew,dalej czyzewskiego do osowej jednokierunkowa.w druga strone spa (1)

      Do grunwaldzkiej jednokierunkowa.

      • 3 4

      • Ja bym zaczął od tego . Może się okazać że jeżeli zniknie tam wąskie gardło poszerzanie wcale nie będzie potrzebne bo korki tworzą się na dojazdach do Oliwy

        • 4 3

  • Nie ma pieniędzy na nowe drogi? A gdzie pieniądze z KPO??

    Tusk mówił że na drugi dzień po wyborach załatwi pieniądze

    • 15 13

  • Gdyby sadzili te drzewa rzeczywiście

    A nie wbijali patyki w ziemię które i tak nie przetrwają do następnej wiosny

    • 43 3

  • Największy przekręt ekologiczny w Gdańsku (6)

    Polegał na wycięciu 3 hektary starodrzewu bukowego w Matemblewie pod budowę osiedla dla wierchuszki niesławnego AWS. W zamian Gdańskowi lasy państwowe obsadziły 3 ha piasków pod Kościerzyna. Morał z tego taki że Nie zgadzać się na żadne wycinki. A kierowcy to niech jeżdżą nie sami ale też z wypełnionymi miejscami pasazerskimi

    • 69 7

    • Sam sobie brudasie jezdzil bydlowozem z podobnymi do siebie przegrywami buahaa yhyy (2)

      • 0 12

      • Jedyne co osiągnąłeś w życiu

        to kupno auta. Szczere współczucia i kondolencje

        • 5 0

      • Kwintesencja mieszkańca Osowej

        Na wszystkich z góry wszystkich w pogardzie tylko moje na wierzchu

        • 4 0

    • Dawno to było,

      ale dobrze, że o tym przypomniałeś/łaś.

      • 5 0

    • Dokladnie

      • 1 0

    • Leśnicy tak właśnie ciągle ściemniają w statystykach.

      • 0 0

  • Widzę, że pan Sielski, jak wielu fachowców od poszerzania ulic, udaje, że przeniesienie korka w inne miejsce załatwia problem.

    • 42 5

  • Opinia wyróżniona

    przez takie dywagacje, gdynska estakada wisiala niedokonczona przez ponad 30 lat, bo szkoda drzew. (37)

    Caly ruch TIRow jechal/korkowal Trojmiasto. Ekologom proponuje odpowiedziec na pytanie, czy lepiej gdy stoi potezny korek i kumuluje spaliny w jednym miejscu/miescie, czy lepiej gdy jest w ruchu i poza skupiskami ludzi.

    • 364 115

    • Problem z twoim rozumowaniem jest taki, że spodziewasz się, że dodatkowy pas rozładuje korek. (6)

      A tak nie będzie. Bo zostanie on przeniesiony odpowiednio do ronda w Osowie i Oliwy.

      • 42 12

      • masz problem ze zrozumieniem wpisu, ktory prawi o faktach nie jak twoj, o domyslach (5)

        • 8 13

        • Fakty są takie, że jeszcze nigdy poszerzenie drogi nie zmniejszyło korków. (4)

          • 14 10

          • wciaz bez zwiazku (1)

            • 2 0

            • radzieckiego chyba

              • 0 1

          • Zwęż Grunwaldzką do jednego pasa..m (1)

            ...a potem ją poszerz.

            • 5 1

            • Czas stania w korkach kiedy była zwężona do jednego pasa podczas remontu był taki sam.

              • 2 5

    • A ja jestem za zbudowaniem kolejki liniowej z Osowej do Oliwy/SKM :-) (16)

      Fajnie by się tam jechało i widoki były by fajne na drzewa i tych co w korku stoją na spacerowej XD

      • 29 8

      • Lepiej tunel pod Pachołkiem

        Tyle było gadania o tym tunelu, może wreszcie zacząć działać, podobno ryży miliardy z unii załatwił to kasa powinna być.

        • 9 5

      • Policz, jaka byłaby przepustowość tej kolejki. Alternatywa dla ludzi starszych i niepełnosprawnych - pełna zgoda,... (12)

        ... ale dla tych, którzy codziennie dojeżdżają do pracy i dla których samochód jest narzędziem pracy - niekoniecznie.

        • 5 12

        • Dla ilu ludzi samochód jest narzędziem pracy? 1%? (11)

          Jak odliczysz przedstawicieli handlowych, którzy mogliby załatwiać wszystko zdalnie, 0.1%?

          • 14 21

          • (7)

            nie 1% ale jakieś 30%. Zapominasz ze nie wszyscy mieszkają w mieście i maja dostęp do komunikacji publicznej.

            • 8 5

            • To ten dostęp powinien zostać takim ludziom zapewniony! (3)

              Nie uważacie, że uzależnienie życia od samochodu to coś nie teges?

              • 8 9

              • (2)

                ale własnie chodzi o to ze nie jest zapewniony

                • 3 0

              • Ale jakoś nie widać artykułów pod tytułem "oddam drzewa za SKM". (1)

                A jedynie "zbuduj mi drugą drogę obok już istniejącej, bo nie mogę łamać przepisów".

                • 1 5

              • impas

                a zróbcie składkę i zróbcie tam na Spacerowej drogę piętrową
                bo wam to uzależnienie od furmanek nigdy nie ustąpi
                a my TPK rżnąć nie damy

                • 0 4

            • (2)

              Jak mieszkasz poza miastem, to samochodem (albo rowerem) wystarczyło by dojechać do najbliższego przystanku autobusowego czy PKM, a nie ładować się do centrum Spacerową.

              • 5 4

              • Ok. Mamy teraz ciepłe zimy ale jak widzisz na rowerze 62 latka w zimę przy mrozie i nie odśnieżonych drogach?!!

                • 3 1

              • PKM?

                Czemu nie? Ale nie wtedy gdy z Osowej jeżdżi co godzina...

                • 2 0

          • bredzisz (2)

            • 12 3

            • Jedyny "argument" kierowczyków :) (1)

              Zawsze wymyślacie niestworzone historie, żeby wmawiać innym, że jedynym powodem Waszego wożenia tyłka w pojedynkę, pustym samochodem nie jest lenistwo :)

              • 7 5

              • fakt
                niepodważalny
                ech, dał bym ci dziesięc plusów, jak by się dało

                • 1 2

      • ... i koniecznie żeby tam Pendolino jeździło !

        • 3 0

      • Należy naciskać na developerską festniarę z kolorową szmatą na kiju, żeby zdrajcy borsukowi z Osowej metro wybudowała. Może taki chociaż będzie z jej i platfonsów rządów pożytek.

        • 0 1

    • To co piszesz jest logiczne, ale ekoterrorystom, którzy mają z tych protestów niezłą kasę - nie wytłumaczysz. (2)

      • 20 15

      • nie tlumacze, bo to zwykly biznes

        • 2 0

      • jest logiczne tylko dla osób, które nie znają tematu :)

        a Estakada nadal jest plasterkiem na ogromną ranę. Od kilkunastu lat "buduje się" droga czerwona, prawdziwy wyjazd z portu. Tzn. wszyscy wiemy jak się buduje, no ale ...

        • 8 2

    • I co z tego? (1)

      Estakada w wiecznych remontach, korki i brak alternatywy dla przejazdu do Gdyni Pn. dla mieszkańców. A jak obwodnica staje to TIRy i tak przez miasto jadą (patrz ostatni wtorek).

      • 13 8

      • dokonujesz samozaorania

        • 3 2

    • Przecież ekolodzy to mafia!

      Im wcale nie zależy na żadnej ekologii tylko zarabiają kase na tym. Protesty ekologów możesz kupić sobie na zamówienie jak pizze.

      • 34 14

    • przeciez to zupełni nic nieda zatrzymaja sie na dole zato powinny powstac buspasy bo obecnie autobusy stoja w korkach

      wiec lepiej własnym autem jechac

      • 9 4

    • czy droga ma jeden pas, czy dziesięć
      i tak tam będzie zawsze korek
      bo to najsprytniejszy wyjazd ze środka trUjmiasta, Oliwy, Sopotu

      więc ja serio wolę jak stoi zakorkowana dwupasmówka, jak ta teraz,
      niż jak by miała stać montrualna dziesięciopasmówka jak w Malezji,
      bo mniejszy hałas i smród

      • 6 16

    • Lepiej jak stoi. Sumarycznie przejeżdża mniej pojazdów (3)

      I są na niskim biegu paląc mniej w tym czasie. Ale to jeżeli interesują cię fakty tylko.

      • 2 11

      • Serio?

        Hyundai i30 silnik 1.4 benzyna. Średnie spalanie ok. 7-7,5 l/100 km. Spalanie w korku 10 l/100 km. Spalanie w korku na krótkim odcinku (ok. 1-2 km) 12-15 l/ 100km.

        Volvo V70 silnik 2.4 diesel. Zazwyczaj 8 l/100km, w korku 15 l/100 km, na krótkim odcinku ponad 20 l/100 km.

        Dacia Logan silnik 1.4 benzyna z gazem. Normalnie 9 l/100 km, w korku 13 l/100km, nierozgrzany 15l/100km.

        Renault Scenic silnik 1.9 diesel. Normalnie 6 l/100km, w korku 9 l/100 km, na krótkim odcinku 13 l/100km.

        • 10 1

      • Klaro

        wróć do szkoły podstawowej, zamiast oblewać farbą dzieła sztuki i głupoty wypisywać w internecie.
        ***** ostatnie POkolenie nieuków

        • 6 0

      • Przecież 1-2 bieg pochłaniają najwięcej benzyny, zwłaszcza przy ciągłym przyśpieszaniu przez ciągłe hamowanie.

        • 2 0

    • Tiry na tory!

      Tiry na tory!

      • 0 1

  • Tak, tak, najlepiej zaorać to czego nie dobili leśnicy, wyciąć pol lasów oliwskich, bo roszczeniowe słoje z Osowej chcą mieć tor wyścigowy, najlepiej po cztery pasy w jedną stronę i frytki do tego. I na pewno wycinkę wartościowego, dojrzałego drzewostanu zrekompensują jakieś śmieszne nasadzenia, które przetrwają jeden sezon xD

    Z tego co czytałem, każdy barak zamieniany na "apartament" w rejonie Osowej jest doskonale skomunikowany, to pomyślec jak doskonale skomunikowany byłby po zrobieniu takiej drogi xD Może doskonale skomunikowany do kwadratu?:)

    • 44 12

  • Wieki Średnie

    Naprawdę ktoś chce wydawać miliony i stać w korkach żeby potem móc stać w jeszcze większych korkach? Wow.
    Padają tu na szczęście mądre argumenty: tramwaj na Osowe czy choćby do parkingu przy obwodnicy, w ostateczności buspas, czy DDR te 20-50m obok ulicy. Nikt nie sfinansuje w latach 20. inwestycji w poszerzanie dróg, gdzie na świecie się je zwęża i orze na rzecz zbiorkomu.

    • 38 11

  • Małe sprostowanie do artykułu (4)

    Można wycinać bezkarnie drzewa w dowolnej ilości. Trzeba to tylko robić pod osłoną nocy i nie pytając nikogo o zgodę. Przykład: drzewa przy plaży w Jelitkowie

    • 69 5

    • Trzeba jeszcze sprawdzić (1)

      czy nie ma w okolicy monitoringu, ewentualnie postarać się żeby na czas wycinki monitoring miał przypadkową niedyspozycję

      • 14 0

      • To zależy od wielkości inwestycji, maksymalne

        kary kończą się chyba na setkach tysięcy, dla dewelopera budującego coś w centrum czy tym bardziej przy plaży to śmiech na sali.

        • 6 0

    • Ha, akurat wczoraj rowerem tam (1)

      przejeżdżałem i myślałem o tym skandalu. Nikogo nie pociągnięto za ten wandalizm ale pensjonat ma teraz widoki na morze że hej.

      • 9 0

      • Bo tego nazwiska

        urzędnicy boją się.
        Facet nie do ruszenia, wszystko mu ujdzie z jego układami.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane