• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • Korki będą jak były zyska tylko autobus...

    Problem można taniej rozwiązać i lepiej udrażniając i regulując ruch od obwodnicy w stronę Osowej... ale widać żaden radny nie mieszka tam i to nie potrzebne miastu... wizerunkowo też nie pomoże więc po co myśleć i robić coś dobrze... ronda które tam są koło Castoramy i dalej spowalniają ruch ale widać ktoś ledwo zaliczył na PG pewne przedmioty i takich mamy iżyierów ruchu albo ludzi z doskoku którzy nawet prawa jazdy nie mają i nie wiedzą jak się porusza po mieście... żenada

    • 3 3

  • Droga rowerowa? Litości. Jest fantastyczna równoległa leśna, dobrze utwardzona droga dla rowerów
    Zrobiłem tamtędy multum kilometrów. Naprawdę nie ma już na co wydawać pieniędzy w Gdańsku? Buspas? Też mądrze...autobusy pędzą tamtędy co trzy minuty...

    • 13 2

  • Dlaczego obronncy przyrody nie podnosza akarmu gdy pare dni zydz beda palic zywe czerwone cielaki w imie swohej religi? (7)

    • 6 15

    • Jezus był Żydem (3)

      • 1 3

      • (1)

        i też palił czerwone ciólaki?! łoł

        • 0 0

        • Tak palił choć nie osobiście

          bo ofiarę w składali kapłani a cielce były białe.

          • 0 0

      • Jezus nie byl zydem tylko nazarejczykiem

        Obecne zydostwo rabiniczne zalozyli zabojcy Jezusa-faryzeusze

        • 0 0

    • ofiary całopalne to specjalność (1)

      wielu religii robią to także np. Arabowie a cielce muszą być białe. Proponuje poczytać biblię. Ale ty pewnie wszędzie widzisz złych demonicznych żydów co robią mace z dzieci. Tak na marginesie to zdradzę ci pewną tajemnicę, Jezus i jego Matka i Ojciec i Jan Chrzciciel wszyscy apostołowie a nawet Maria Magdalena też byli żydami i też składali cielce w ofierze.

      • 0 1

      • D..b..u Jezus byl zydem biblijnym a po jego smierci jego mordercy zalozyli sekte szatanistyczna o nazwie judaizm rabiniczy,a to dwie zupelnie inne religie

        • 0 0

    • To zadanie dla Ciebie.

      • 0 0

  • O tynelu pod pacholkiem juz widze nawet nie wspominamy

    To koszmarnie droga inwestycja, ale jak sie chce oszczedzic starą Oliwę to trzeba o tym mysleć.

    Poza tym po coś sie budowało drogę przy Ergo Arenie, jak juz sie powiedziało A i wywalilo tyle pieniędzy to trzeba powiedziedzieć B

    • 10 5

  • Poszerzenie drogi nie zmniejszy korków, bo przybędą nowe samochody (i tak w kółko) (1)

    Nasadzenia zastępcze nie zastąpią lasu, bo polegają na nasadzeniu pojedynczych drzew (z których wiele usycha), a nie na tworzeniu zastępczych terenów leśnych.

    • 31 4

    • Dokładnie! Nie wiem, skąd pomysł, że las to tylko drzewa. I jak posadzimy tyle samo albo nawet więcej drzew, to bilans będzie się zgadzał. Mchów, paproci, krzewów, dzików, wiewiórek, kosów, dudków, saren, strumieni, głazów, wzgórza, wąwozu nie posadzicie.

      • 0 0

  • (2)

    Poszezenie spacerowej bedzie mialo tylko wtedy sens jesli srodkiem ulicy pusci sie tramwaj do osowej a sama jezdnia bedzie miala po 2 pasy w kazdym kierunku!

    • 8 7

    • I ttolejbus. Trzy ulice na Osowej to adminisyracyjnie Gdynia. Jak już, to po bandzie;)

      • 4 1

    • Toś pojechał

      • 1 0

  • Kamienice bez żalu (4)

    To ma sens jeżeli zostaną też wyburzone kamienice przy Opata.. Nie ma problemu bo można postawić nowe ładne gdzie indziej.

    • 19 13

    • (1)

      Albo Park Oliwski.
      Też nie ma problemu, posadzi się bukszpany i kilka drzew gdzieś za miastem

      • 13 1

      • Estakade zrobić nad labedzim stawem w parku oliwskim, jaki problem xd

        • 3 1

    • I zamiast wielkiego mieszkania (1)

      Za każde wyburzone mieszkanie 150m zrobić 10 mikroapartamentów 15 metrowych.

      • 9 1

      • O, dobrze kombinujesz :)

        • 1 2

  • Zgoda (6)

    Tylko, czy poszerzenie tej drogi coś zmieni? Bardzo wątpię. I ta będzie wąskie gardło przy wjeździe do Oliwy i na obwodnicę. Analogiczna sytuacja jest na Witominie.

    • 114 9

    • Nic nie zmieni

      Ludzie myślą, że jak nawalą asfaltu, to to coś da. Twierdzenie Lewisa-Mogridge'a - w tym przypadku kolejne pasy nic nie zmienią. Potrzebujemy metra, kolejek miejskich i podmiejskich, sprawny, szybki, wygodny i bezpieczny transport publiczny - tylko to nas uratuje. Potrzebujemy dróg rowerowych - na tyle bezpiecznych, by można było jeździć na nich z dzieciakami, na przykład w lesie (ktoś wyżej słusznie zauważył!). Wiczlino i Chwarzno w Gdyni, a także Osowa w Gdańsku, są w tej samej sytuacji. Z Wiczlina na Dąbrowę nie ma nawet chodnika dla pieszych. Cała Północ potrzebuje alternatywy dla auta, które jest pieśnią przeszłości.

      • 25 3

    • Na dole

      Wiadukt lub tunel

      • 1 0

    • poszerzanie nie ma sensu jesli jednoczesnie nie wezmie się za piratow drogowych

      to przez nich tkwimy w korkach po wypadkach, odcinkowe kontrole prędkości i fotoradary na Spacerowej, na Słowackiego i na Obwodnicy - obowiązkowo

      • 11 1

    • Nie ma zgody

      • 9 1

    • Wąskie gardło

      Uważam podobnie korka nie tworzy wąska droga spacerowa, ale sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach w Oliwie oraz przy centrum handlowym w Osowie.

      • 7 0

    • Adamowicz mial to zrobic lata temu,kasa dana,drogi ni ma:)Wiedzial co robi nas krol Jamajki.

      • 2 2

  • Drzewa

    Ten człowiek bredzi , to jest chory lepiej żeby dokonał na sobie ......

    • 17 1

  • (2)

    Można też zrezygnować z samochodu.

    • 30 8

    • (1)

      I z życia...;)

      • 2 9

      • Jeśli dla ciebie samochód to życie to bardzo współczuję i chyba dokonałeś gdzieś złych wyborów...

        • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane