• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • Wy tak na serio?

    Przecież o kolejnych planach dotyczących zmian na tej ulicy usłyszymy za 5 lat, gdy się rozpocznie kampania wyborcza...

    • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Życie drzewa czy ludzkie? (39)

    Choroby, stres,kosztydojazdu,stacony czas ,wypadki czy kilkaset drzew które można posadzić wszędzie . Logika jest prosta, ale tylko dla tych którzy myślą.

    • 239 349

    • Brak logiki bije z twojej wypowiedzi (1)

      to nie drzewa wchodzą ludziom w drogę, ale ludzie drzewom. Stuletnich drzew nie posadzisz, ale przecież o tym nie myślisz...

      • 72 14

      • on mówi, że trzy tycie sadzoneczki zastąpią wyciętego stulatka

        ale swego samochodu by za trzy zabawki zapewne nie oddał

        • 9 0

    • Logika jest bajecznie prosta.

      Zamknąć tą drogę dla samochodów, zostawić tylko buspas i nagle przestanie truć ludzi, generować koszty, powodować stratę czasu i wypadki.

      • 68 18

    • Dla tych którzy myślą jest jasne że poszerzanie nic nie da. (4)

      Korki powodują światła w Oliwie i światła przed obwodnicą w górę. O ile można węzeł z obwodnicą rozbudować o tyle Oliwy się nie wyburzy, na dole zawsze będzie jedna jezdnia więc poszerzanie Spacerowej jest bez sensu z wyjątkiem robienia buspasa, on może się skończyć przed Oliwą, dwa pasy dla aut kończące się przed Oliwą to taki sam korek bo ani jedno więcej od tego do Oliwy nie wjedzie.

      • 67 8

      • tunel pod Pachołkiem! (2)

        zgadza się, wszystko i tak zatka się w Oliwie. Tylko tunel pod Pachołkiem może rozwiązać problem. Trzeba do tego pomysłu powrócić, może się uda przy wsparciu pieniędzy z UE?

        • 2 9

        • nie wierzę, że tunel który by miał mniej pasów niź 20 cokolwiek by zmienił nawet na krótką metę,
          a na dłuższą, nawet dwudziestopasmowy się zapcha, bo to jest najkrótszy wyjazd ze środka milionowej,
          wciąż rosnącej megapolis

          słowem - nic się nie da zrobić. to znaczy da się, ale to politycznie nieakceptowalne:
          trzeba zamknąći zaorać Spacerową. po prostu.

          tylko p. T. Kaczynski był by do tego zdolny

          • 1 2

        • Nie, rozwiązaniem jest mądra urbanistyka

          Nie kolejne autostrady, które próbują zrealizować sen nielicznych o domku pod miastem.

          Takie podejście się nie skaluje. Jak coś się nie skaluje dla wszystkich mieszkańców to jest złe.

          • 5 0

      • Korki powodują samochody

        I kierowcy, którzy nie potrafią jeździć. Kiedyś nie było korków. Wiesz dlaczego? Bo było mało aut.

        • 13 1

    • Choroby, stres,kosztydojazdu,stacony czas ,wypadki (5)

      to tylko początek konsekwencji wyboru samochodu jako środka transportu :)

      • 55 12

      • to tylko początek konsekwencji wyboru samochodu jako środka transportu :) (4)

        Nigdy nie wsiadasz do czegokolwiek na kołach?

        • 5 16

        • Wsiadam, ale jestem świadomy swojego wyboru (1)

          więc do pracy dojeżdżam kolejką a na imprezy taksówką. Jak widzę korki a muszę zrobić zakupy to podjeżdżam rowerem albo idę po najpotrzebniejsze rzeczy. Meble zamawiam sobie z dowozem do domu, bo wolę zapłacić 50 zł za dowóz niż tracić czas i kasę na dojazdach.

          • 16 3

          • Ale co myśli o Tobie sąsiad?

            Przecież jak zobaczy Cię bez samochodu, pomyśli że jesteś biedakiem bez prawka...

            • 4 0

        • Dzbanie jazda uatobuusem a blachosmrodem to co innego a rower tez ma koła

          • 1 2

        • Samochody bywają bardzo przydatne.

          Problem polega na tym, że jeśli ktoś musi zawsze i wszędzie jechać samochodem to jest już źle. A dzieje się tak, gdy ktoś dokonuje bardzo złych życiowych decyzji. Np. wyprowadzki za obwodnicę

          • 4 0

    • oczywiście że drzewa, nie szkoda mi tych mieszkających za obwodnicą, zrobili to świadomie (2)

      • 48 16

      • Za osoba która napisała ten komentarz stoi takie myślenie (1)

        Brzydzę się bieda nawet mi nie żal tych ludzi co nie stać na mieszkanie w centrum, ja na przykład otrzymałem mieszkanie po babci we wrzeszczu. Oni wybrali ze nie maja pracy w zasięgu 5 min jazdy rowerem wiec niech plebs się dusi w korkach, dobrze im tak bo mogę się czuć lepszy

        • 10 22

        • nie tak, ale nie uważam , że biedniejszym należa się szczególne benefity z racji bycia biedniejszym, a już szczególnie dopłata

          jazdy własnym samochodem. Dostaną buspas, ale już nie autostradę do domu, kosztem pogorszenia komfortu życia mieszkańców Oliwy.

          • 8 4

    • (1)

      Za egoistyczne myślenie minus

      • 19 7

      • I to 66 minusów

        • 2 2

    • Zawsze jest z wycinką jak my to dobrze jak oni to źle.

      • 5 1

    • dokladnie tak, drzewa sa dla ludzi, czy odwrotnie? (2)

      • 12 29

      • nic nie jest dla ludzi
        jesteśmy szkodnikami, jak szarańcza

        co dobrego zrobiliśmy kiedykolwiek dla nie-ludzi?

        • 9 1

      • Drzewa są dla ludzi bardzo potrzebne.

        I jeśli będziemy je niszczyli, to najszybciej wykończymy siebie.

        Nie rozumierm dlaczego ekolodzy tego nie mówią, ale główną ofiarą niszczenia środowiska będzie nasza cywilizacja -- drzewa przezyją, planeta ledwo zauważy te nagłe zmiany, ekosystem odzyska równowagę, ale ludzkiej cywilizacji już nie będzie.
        Niszczymy swoją przyszłość.

        • 4 1

    • Jak jesteś taki znerwicowany to nie jeździj samochodem bo sobie zaszkodzisz

      • 32 6

    • Głąbie! (2)

      Nke chodzi onte drzewa tylko sens poszerzenia fragmentu trasy. Korek dostanie "zatwardzenia" koło kuźni dla jadącychbw dół. Zas dla jadących w górę na wiadukcie nad obwodnicą i dalej na rondzie w Osowej.

      • 32 14

      • (1)

        Słowo "głąbie " eliminuję Cię z dyskusji i o tym powinien wiedzieć właściciel portalu.

        • 18 23

        • ciebie twoja głupota eliminuje ale dobrze cie okreslił bo pokazuje twój stan umysłowy

          • 5 4

    • życie psów najważniejsze!

      • 5 2

    • Choroby są przez zanieczyszczone środowisko

      Drzewa je oczyszczają.

      • 24 2

    • nie stresuj się, wysiądz z auta

      • 15 5

    • W nosie z ludźmi. Wszystko niszczą i degradują.. Zostawcie las, wyciąć ludzi, zabronić wjazdu autami spoza Trójmiasta. Zrobić kilka mega parkingów na przedmieściach i na kominikację.

      • 24 13

    • Ty jestes przykładem brakiem logiki!!A myslenie jest ci obce co potwierdziłes To wszystko ty powodujesz dzbanku

      zacznij korzystac z komunikacji miejskiej to przestaniesz

      • 11 11

    • No bo to są skutki rozlewania miasta na zewnątrz!

      • 18 3

    • zlikwidować ulicę i problem o którym mówisz się rozwiąże :)

      • 9 1

    • Ale nikogo nie obchodzi Twój stres, stracony czas czy koszty dojazdu? (1)

      Nie nasz problem.

      • 12 5

      • a nawet niektórzy wolą jak

        Sie stresujesz bo trolle to lubią

        • 0 0

    • Wszystkim krytykom życzę zdrowia

      • 2 4

    • Zatem należy przestać wyprowadzać się za obwodnicę

      Poszerzenie tej drogi nic nie da, jeśli tysiące ludzi się dalej będą wyprowadzać za obwodnicę. To nie czyjaś zła wola czy brak sympatii. Prawa przestrzeni 3D nie pozwalają upchnąć jeszcze większej liczby samochodów na Dolnym Tarasie i dojazdach.

      Rozwiązaniem nie jest plaster na ranę (szersze drogi), a wyleczenie rany (zmiana sposobu podróży - rower, pociag; brak konieczności podróży - np. przeprowadzka).

      • 24 3

    • Jak się tak stresujesz za kólkiem

      polecam autobus albo rower

      • 20 3

  • Spacerowa korki?

    Żaden problem ! Zlikwidować światła na górze przy markecie, oraz na dole przy zoo. Zrobić ronda ! Zamiastrz drzew mózgi sobie powycinajcie

    • 24 6

  • Uważny obserwator

    Im więcej dróg, tym więcej korków.

    • 19 2

  • Zabraniają palić papierosy na ulicy bo czyste powietrze,ale dla największych kopciuchow samochodów wytną drzewa zabetonuja wszystko oby tylko mój samochód miał garaż i drogę,obłudnicy już tak wszyscy kłamią że nie zauważają gdzie kończy się prawdą!

    • 20 6

  • co za teza...

    wytnijmy całe TPK, to Gdańsk stanie się najbardziej zielonym miastem w Polsce!

    • 16 3

  • Czy wy cierpy nie rozumiecie tego,że korek nie zniknie a będzie jeszcze większy tylko,że na 2 pasach?

    • 20 4

  • Ekologia to wycięcie drzew a przez to (3)

    zmniejszenie zatorów, sprawniejsza komunikacja za którą co poniektórzy przyklejają się do asfaltu. Jest to racjonalne a w parku krajobrazowym i tak trwa wycinka w najlepsze. Nowe nasadzenia drzew powinny zamknąć twarze pseudo ekologom a drzewa w skrajni drogi w ogóle nie powinny stanowić tematu do dyskusji. W długofalowej perspektywie wszyscy skorzystają. Drzewa i tak są pełne ołowiu, są stare, gałęzie wyrastają ponad jezdnię stanowiąc kolejne zagrożenie, zwłaszcza zimą i podczas wichur. Tu nie powinno być w ogóle dopuszczenie do głosu pseudo obrońców...

    • 4 23

    • Zapomniałem się podpisać: (2)

      Pseudo myśliciel

      • 2 2

      • Nie wytłumaczysz... (1)

        Nie wyciąć kilku drzew w bezpośrednim otoczeniu drogi, żeby spalać dziesiątki tysięcy ton paliwa i czasu -taka ekologia. Pozdrawiam

        • 0 0

        • Masa ciemna

          Miasto i tak będzie musiało się pochylić na tym problemem. Nie ma co skakać sobie do.... Właśnie, do czego? Trzeba coś zrobić....

          • 0 0

  • Dziadostwo biedronkowe podnosi lament o drzewa. (1)

    Te dziadostwo przypominam, korki widzi z autobusu albo z telewizji. Dziadostwu wszystko przeszkadza bo ma taką zacofaną nature. Obrońcy drzew co wylewają jedzenie do klozetu i jedzą pleśń bo jak sie wykroi to co widać to będzie cacy. Takie dziadostwo tu komentuje z tymi drewaniakami i maliniakami.

    • 5 30

    • Twój korek w samochodzie jest lepszy niż mój w autobusie?

      • 4 3

  • Co z tunelem?

    Plan zagospodarowania przestrzennego na kolejne 50lat z końca lat 90tych zakładał jego wykonanie.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane