• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Michał Sielski
6 maja 2024, godz. 07:00 
Opinie (653)
Korek na ul. Spacerowej to codzienność. Korek na ul. Spacerowej to codzienność.

Aby poszerzyć wiecznie zakorkowaną ul. SpacerowąMapka w Gdańsku, trzeba będzie wyciąć drzewa. Stare, oliwskie drzewa. Podobnie stanie się, gdy ruszy budowa obwodnicy Witomina. W takich przypadkach od razu podnosi się lament obrońców przyrody. Tymczasem ustawa, która reguluje konieczność nasadzeń zastępczych, jest bardzo precyzyjna i przy dobrze rozpisanym przetargu możemy na tym zyskać nie tylko nową drogę, ale tysiące drzew w wielu dzielnicach Gdańska. I będzie ich znacznie więcej niż wyciętych.



Zgadzasz się na wycięcie drzew przy Spacerowej, by ją poszerzyć?

O poszerzeniu ul. Spacerowej, na której stojący w korkach kierowcy wysłuchali już niejednego podcastu, a niektórzy pewnie nawet obejrzeli niejeden serial, piszemy od lat. Od lat trwają też prace koncepcyjne nad tym, by poszerzyć ją do trzech lub czterech pasów, co może choć w niewielkim stopniu przyspieszyć przejazd tą drogą.

Gra jest więc warta świeczki, ale na razie nie wiadomo jeszcze nawet, jaka koncepcja zostanie wybrana. Czy pasy będą cztery, czy może trzy? Czy buspas będzie jeden, o zmiennym kierunku, czy powstanie wydzielona droga rowerowa, czy może rowerzyści będą jeździć buspasem?

Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. Cztery lata prac nad buspasem na Spacerowej. "Walka o 15 minut"

  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.
  • Urzędnicy muszą wybrać koncepcję opartą o jeden z czterech wariantów. Chcą, by przejazd autobusu na Spacerowej skrócił się w efekcie o minimum 15 minut w każdej relacji.


"Wytną 100 dużych drzew, posadzą 100 małych". Tak się nie da



Niezależnie od tego, jaka decyzja zostanie podjęta, względy środowiskowe powinniśmy jednak traktować bez zbędnych emocji. Bo mam wrażenie, że gdy gdziekolwiek wycinane są drzewa, to okoliczni mieszkańcy drą szaty, jakby robotnicy właśnie likwidowali kolejne hektary amazońskiej dżungli i zalewali je betonem ku naszej rychłej zagładzie. Oczywiście nie ma się co temu dziwić, bo lata frywolnej, deweloperskiej zabudowy w Trójmieście zrobiły swoje: urzędnicy patrzący przez palce na naginanie przepisów przez deweloperów raczej nie wygrywają w rankingach na grupę cieszącą się największym zaufaniem społecznym.



Z drugiej strony nie jest już jednak tak, że drzewa można wycinać bezkarnie. Znowelizowana ustawa o ochronie środowiska nakłada na inwestorów ścisłe wytyczne, których muszą się trzymać, jeśli otrzymali zgodę na wycinkę. I wbrew powszechnemu mniemaniu nie jest tak, że za wycięcie starego drzewa można posadzić jedną małą sadzonkę, bo liczba będzie się zgadzać.

Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło. Za jedno wycięte drzewo trzeba zasadzić od 3 do nawet 27 drzew zastępczych - w zależności od tego, jak długo i gdzie rosło.
Jak pokazuje powyższa tabela, za jedno wycięte drzewo sadzi się co najmniej trzy. To właściwie skrót najważniejszej części Ustawy o ochronie środowiska, która ma 160 stron, nie licząc załączników.

Jak wyjaśnia dr inż. Radosław Głuchowski z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, który w tym zakresie jest niekwestionowanym autorytetem, w zależności od miejsca, w którym znajduje się przeznaczone do usunięcia drzewo, wybierany jest współczynnik lokalizacyjny, przez który mnoży się liczbę nasadzeń zastępczych. Wynik zaokrąglony do całości jest liczbą nasadzeń zastępczych.

Przykład? Wycięty zostaje jeden buk, których w oliwskich lasach jest najwięcej, o obwodzie pnia wynoszącym 142 cm na wysokości 130 cm. Liczba drzew zastępczych powinna wynosić osiem o obwodach pni równych 20 cm. Jeśli inwestor chce zasadzić inne drzewa, które są w niższej grupie, może to zrobić, ale musi nasadzić już 16 drzew. Oczywiście będą one mniejsze, ale za 100 drzew mamy już całkiem niemały lasek.



Drzewa w mieście, nie tylko w lesie



Trójmiasto ma wielkie szczęście, bo jesteśmy otoczeni różnorodnymi lasami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Właściwie każdy mieszkaniec może bez problemu spędzić popołudnie w lesie. Ale nie znaczy to oczywiście, że jest ich tak dużo, że namawiam do ich wycinania.

Doskonale rozumiem panią, która podczas budowy biurowca w centrum Gdyni przywiązała się do drzewa, jakie miało być wycięte. W śródmieściu są one na wagę złota. Podobnie jak w wielu dzielnicach, które są klasycznym przykładem betonozy, zwłaszcza projektowanej kilkadziesiąt lat temu, gdy gdzie się dało, wciskano blok, a jak się nie dało, to parking.

I właśnie dlatego nie będę płakał po wyciętych drzewach w oliwskim lesie, które pójdą pod topór, gdy będzie wycinany pod poszerzenie ul. Spacerowej. Bo wycięcie drzew w lesie sprawi, że inwestor będzie musiał zasadzić ich znacznie więcej w innych miejscach Gdańska. A władze powinny dopilnować, by pojawiły się tam, gdzie są najbardziej potrzebne - czyli nie na opłotkach, gdzie nikt nie mieszka, ale w dzielnicach, w których ich dziś brakuje.

Wbrew pozorom dzięki tej wycince możemy zyskać nie tylko drogę, ale też znacznie więcej zielonych miejsc w całym Gdańsku. Oczywiście pod warunkiem, że urzędnicy tego dobrze dopilnują. Ale to już temat na całkiem inne rozważania...

Miejsca

Opinie (653) ponad 10 zablokowanych

  • a ja dla jednego drzewa poświęce z radością po kilka dodatrkowych h dojazdu dla osowaiaków i GKA (5)

    sorry, tak to nie działa, ze kupuje się tania dzialeczke, która jest tania bo dojazd jest kiepski, a potem placze : dej dej

    • 9 5

    • Tania działeczka nie jest tania (4)

      a jedyna na jaką nas stać, by oszczędzić dzieciom chowu klatkowego. Sam bezdzietny jesteś, niczego nie rozumiesz

      • 2 7

      • Jeśli jesteś za biedny żeby kupić wille w dobrze skomunikowanej okolicy, to kupuj co tam chcesz i gdzie chcesz, ale potem ponos tego konsekwencje z honorem. Ja tam wybieram chów klatkowy zamiast transportu puszkowanych dzieci do szkół ;)

        • 2 1

      • ja to rozumiem, dlatego pracowałem ciężej i kupiłem duże mieszkanie w Oliwie (2)

        i nie chce, by teraz puszczano mi dodatkowy ruch pod oknami. Nie chce dodatkowych pasów, nie chce poszerzania jezdni

        • 1 2

        • Ty nic nie kupiles. albo dostales od babci lub mamusi . Którzy to dostali po przekształceniu za psi grosz (1)

          Od miasta. Teraz wielkich bogaczy udają ze słomą w butach i dziadostwem

          • 0 1

          • Nie,po prostu jestem lepszy, dlatego mnie stac w miescie mieszkac

            Ale nieudacznicy innier9by zawsze tłumacza swoje porażki, że.pewnie inni byli nieuczciwi, kradli, mieli znajomości, dostali po babci. A prawda jest taka, że jesteś za.malo ambitny, za leniwy, nie dość inteligentny. Dlatego mieszkasz w kurniku za miastem. A tymczasem my tu w Oliwie blokujemy właśnie budowę nowe opackiej, która miała puścić większy ruch w stronę obwodnicy.
            Bo bardziej nas obchodzi nasza.okolica, niż wasza wygoda

            • 0 0

  • Świętą przepustowość

    Ja bym jeszcze wyprostował Spacerową i zmienił na Wyścigową. Uwierzcie mi, będzie się lepiej jechać, szybciej. Te zakręty przy zoo tylko spowalniają ruch!

    Wyborca brauna

    • 8 3

  • O co tu chodzi? (1)

    W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym okalającym ul. Spacerową wycięto tysiące drzew tak, że w lesie jest widoczność na wiele kilometrów i powstały znaczne szkody dla ekologii i ta wycinka trwa nadal. Nawet przy Pętli Reja w środku lasu powycinano pełno starych drzew. Teraz żal wyciąć 100 drzew na poboczu wzdłuż zakorkowanej drogi? Przecież będziemy bezpieczniej i szybciej jeździć, auta nie będą stać w korku i emitować szkodliwych dla przyrody i ludzi spalin.

    • 4 12

    • Autobus jedzie w tym samym tempie. Z niego skorzystaj

      • 3 1

  • Spacerowa potrzebuje:

    Przebudowy skrzyżowania na górnym odcinku
    Fotoradarów/progów zwalniających na odcinku z zakrętem gdzie ciagle sa wypadki).

    • 5 1

  • Nie ma zgody na wycinkę starych drzew

    • 12 1

  • (1)

    Ciąć i nikogo nie pytać !

    • 2 19

    • ... Bóg rozpozna swoich!

      • 0 0

  • Sami sobie fundujemy bajki. (1)

    Nie oszukujmy się sami.Wycięcie 100 letnich drzew to strata bezpowrotna a tłumaczenie,że będzie więcej w innych miejscach to bajka do sprawdzenia za 100 lat.Autor sondy stanął po stronie wiadomo której.

    • 23 2

    • Czy wygrają pieniądze i głupota.

      Wycięcie tyłu starych drzew to decyzja samobójcza .Tego już się nie naprawi.Żadne karkołomne tłumaczenia nie do obrony.

      • 3 1

  • A moim marzeniem jest : (7)

    Zastosowanie zasady, że tylko jeden samochód może być zarejestrowany na jedną rodzinę. Od razu by sie korki skończyły.

    • 14 5

    • I to pod warunkiem że są dzieci w rodzinie.

      • 3 3

    • (1)

      I jeszcze 1 mieszkanie na rodzinę, a dla singla dodatkowo ograniczenie do 50m2

      • 3 2

      • aż ?

        24 wystarczy

        • 0 0

    • A moim marzeniem jest by drzewom nadać osobowość prawną, żeby za wycięcie drzewa człowiek był sądzony jak za morderstwo.

      • 5 2

    • Komuno wróć (1)

      • 4 3

      • aa, jak zabrać to komuna, jak tobie dać: nowe pasy z budżetu to dobra

        taki polski kali

        • 1 1

    • Moim zdaniem niech sobie każdy ma nawet 15 samochodów

      Ale rejestracja każdego po przedstawieniu tytułu własności (najem bądź własność) miejsca gdzie ten samochód będzie trzymany - garaż, prywatne miejsce parkingowe itd.
      I centralny rejestr miejsc parkingowych (żeby się nie okazało ze ktos trzyma 3 samochody na jednym miejscu parkingowym, fikcyjnie stworzonym gdzieś w Bieszczadach).

      • 1 0

  • Takiego braku analitycznego myślenia dawno nie spotkałam.

    Abstrahując od założenia autora, o tym co tam szkodzi wycięcie 100 drzew, którego mi się nie chce komentować. Ale idąc dalej czy zakłada też wyburzenie kilkudziesięciu domów w Oliwie, albo w Osowej- by usprawnić dalszy przejazd, no bo co tam 100 budynków. Brak wiedzy z zakresu inżynierii drogowej, komunikacji i ekologii. Rozumiem, gdyby przysłowiowy Kowalski w sądzie ulicznej się tak wypowiedział.

    • 26 1

  • Ogrodnik

    Oby nowe posadzone drzewa się przyjęły, bo to różnie bywa.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane