• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • To chore!

    • 5 2

  • Chorych pomysłow w Gdańsku c.d. (1)

    Przejścia podziemne wymyślono po to ułatwić życie i zmotoryzowanym i pieszym.
    Idąc dalej tokiem myślenia naszych włodarzy, należałoby np. wrócić do furmanek, pociągów ciągniętych przez parowozy, itp.
    To też przecież już było, a nawet w swoich czasach było nowoczesnym rozwiązaniem!!!
    Ciekawe co jeszcze wymyślą. Czyli c.d.n.!!!
    Twórcy Misia by tego jednak nie wymyślili.

    • 19 6

    • Przejścia podziemne ułatwiają życie tylko zmotoryzowanym. spadaj pan na obwodnice

      • 3 0

  • oczywiście że tak, mam nadzieję że już niedługo znikną z miasta te wewnętrzne autostrady z czasów komuny. Ludzie to nie krety aby po tunelach chodzić.

    • 5 11

  • Uwsteczniamy się i celowo planisci korkują miasto swoimi pomysłami

    • 10 1

  • 3 x nie

    Pachnie mi to mocno głaskaniem właścicieli nowego centrum handlowego. Kosztem pozostałej części ludzi, którzy JAKOŚ muszą przejechać przez Podwale.

    • 10 1

  • Kocioł nie komunikacja

    Napiszcie wprost. Ludziom z galerii Forum marzy się przejście. Już na jeden tunel naciągnęli mieszkańców miasta. Wystarczy tych "miastotwórczych" szaleństw. Urzędnicy zapomnieli jak powinno wyglądać miasto wygodne i przyjazne jego podatnikom. Może trzeba zająć się na poważnie komunikacją z górnym tarasem, a nie prywatnym centrum handlowym, które rozbiło równowagę tego miejsca.

    • 11 4

  • "tkanka miejska" i inne bzdety

    proponuję zająć się ciekawszymi tematami np. brudna winda czy brudny tunel przy dworcu pks. a może jakiś apel na temat niesprzątanych przez właścicieli psów psich odchodów. jest tyle życiowych tematów, które można poruszyć i tym samym może coś zmienić na lepsze. tym bardziej że internet dociera do tylu osób.

    • 9 1

  • tunel

    Poprosimy jeszcze o likwidację tunelu dla pieszych przy Bramie Żuławskiej. Tu sami starsi ludzie mieszkają i ciągle do tramwaju, na rynek czy do sklepu po schodach w dół i w górę. Nic wielkiego się nie stanie jak jadący do Warszawy postoją 30 sekund na światłach, przynajmniej przestaną pędzić jak wariaci. A przeciwny kierunek ma estakadę.

    • 2 11

  • bardzo dobry pomysł

    bardzo dobry pomysł warty podjęcia szybkiej decyzji, będzie to rozwiązanie nieco podobne jak na sąsiednim przystanku, przy bramie Wyżynnej lub we Wrzeszczu między Klonową a Wysepką.
    Dobrze by zrobiło sprawie pismo od Rady Dzielnicy Śródmieście

    • 3 8

  • Zupelnie bezsensu, obok jest tunnel!

    Przejscie book tunelu jest idiotyzmem, a światła nie pomogą bo zielone bedzie dla galerian , wiec albo wyjazd albo piesi.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane