• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odtwórzmy naziemne przejście przez Podwale Grodzkie

Maciej Naskręt
26 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie. Proponowane przejście przy ul. Podwale Grodzkie.

To dobry moment, by wykonać naziemne przejście dla pieszych przez Podwale Grodzkie, podobne do tego, które funkcjonowało w tym miejscu wiele lat temu. Nie utrudni to ruchu aut, bo tuż obok i tak staną nowe światła, na wyjeździe z Forum Gdańsk.



Jak oceniasz pomysł odtworzenia przejścia dla pieszych?

Tkanka miejska w centrum Gdańska od ok. 60 lat przecięta jest od południa Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, a od zachodu Podwalem Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska i ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska. Jeśli chodzi o scalenie miasta w rejonie Podwala Przedmiejskiego są już zdecydowane pomysły, które niebawem wejdą w fazę realizacji. Natomiast część zachodnia śródmieścia jest nietknięta przez jakiegokolwiek inżyniera w tym zakresie.

Jest jednak okazja, by sytuację w ostatnim przypadku odmienić i poprawić. W centrum Gdańska - tuż obok dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska - powstaje wyjazd z budowanej galerii Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy po zakupach będą mogli stamtąd wyjechać w stronę Wrzeszcza, ale także i Oruni.

By zapewnić włączenie się do ruchu na wysokości kościoła św. Elżbiety zobacz na mapie Gdańska planowana jest przebudowa układu drogowego. Jej koniecznym elementem, oprócz przejazdu tramwajowego, jest ustawienie sygnalizacji świetlnej dla ruchu kołowego. Słupy z wysięgnikami dla sygnalizatorów już stoją.

Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów. Od kilkudziesięciu lat przejście przez Podwale Grodzkie w poziomie jest zabronione. Wymusił to duży ruch samochodów.
Nowa sygnalizacja, na którą zgodzili się urzędnicy, oznacza spowolnienie ruchu w centrum, ale daje też argument do wykonania przejścia naziemnego przez dwujezdniową trasę. W obecnej dokumentacji zabrakło tego bardzo ważnego elementu. By jednak nie było to tylko zwykłe przejście przez obie jezdnie, należałoby tam dobudować chodnik w pasie zieleni (przylegające do torów tramwajowych), który umożliwiałby dojście także do przystanków przed dworcem.

Rozwiązanie miastotwórcze

Tak wykonane przejście zapewniłoby przede wszystkim skrót dla osób idących na przykład od strony Galerii Madison do Forum Gdańsk, jak i w drugą stronę. Ponadto udogodnienie zapewniłoby sprawniejsze przejście z dworca PKP na teren Głównego Miasta.

Poprawiłaby się też sytuacja na przystankach tramwajowych. Dzisiaj pasażerowie tłoczą się tam głównie w rejonie tunelu. Doprowadzenie nowego dojścia rozładowałoby ten tłok. Więcej osób, po wyjściu z tramwaju, zamiast do tunelu, kierowałaby się na nowe przejście dla pieszych.

Wykonanie tzw. zebry, która umożliwiałaby przejście nawet w dwóch etapach, spotęgowałoby efekt miastotwórczy. Obecnie przejście na Hucisku i to w tunelu, przy dworcu, dzieli 450 m. Wykonanie proponowanego przez nas przejścia skróciłoby spacery, przemieszczanie się po mieście i zachęcałoby do poruszania się piechotą lub rowerem.

  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Pas zieleni, na którym mógłby powstać chodnik prowadzący do przejścia dla pieszych na wysokości dawnej przychodni kolejowej.
  • Miejsce przeznaczone pod budowę wyjazdu z Forum Gdańsk na ul. Podwale Grodzkie.
  • Gotowe słupy pod sygnalizację świetlną.
Co z przepustowością?

Minusem naszej propozycji byłby dłuższy wyjazd z galerii. Kierowcy wyjeżdżający z Forum Gdańska musieliby się zatrzymać przed przejściem, po wjechaniu na Podwale Grodzkie w kierunku Wrzeszcza. Sytuacja byłaby podobna do tej, gdy kierowcy wyjeżdżają z ul. Miałki Szlak w ul. Elbląską do centrum. zobacz na mapie Gdańska

Ponadto wydłużyłyby się cykle świateł na głównej arterii dla samochodów, ale płynny przejazd z pewnością udałoby się zapewnić poprzez wyregulowanie świateł w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar.

Nasz pomysł nie jest niczym nowym. Przejście dla pieszych funkcjonowało przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim w latach 60. Nawet jedno z malowań "zebry" z tamtego okresu udało się uwiecznić fotografowi. Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecnych realiów.

Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni. Malowanie przejścia dla pieszych na Podwalu Grodzkim w rejonie dawnej przychodni.

Opinie (290) 2 zablokowane

  • Przypominam ze tunel miał byc i we wrzeszczu (1)

    Ale Budyń odpuścił Michalczewskiemu i nic nie musieli zrobić...i do dziś juz ile lat mamy tez drogę wstydu czyli płyty obok CH manhatan.

    • 6 1

    • Manhattan od wieków miał 'tradycję"

      Płyty istniały tam od zawsze, na petli autobusowej, brakuje jeszcze starych podkładów tramwajowych zamiast krawężników,

      • 0 0

  • Zieleniak Hucisko tunel?

    Była już taka koncepcja tylko znowu Św. Przepustowość bierze górę. Utrudnienia na dwa lata, ale się w końcu ludzi wypuści na powierzchnię. Teraz trzeba z tramwaju na autobus/SKM biegać po wąskich schodach, jednych(!) na każdą krawędź przystanku tramwajowego, na około, wbiegając tratując się wzajemnie. To jest absurd. Podwójny, główny przystanek w mieście a tu takie buble z ciągami pieszymi. A teraz na dodatek kawałek dalej pasy malują. Może jeszcze przerzućmy kładkę nadziemną nad całym dworcem? A co tam. Kto to projektuje?

    • 4 0

  • Uwolnić stare miasto! Proponuję! (2)

    Budowę powierzchniową/odkrywkową (bez użycia drogiego sprzętu jak przy tunelu pod Martwą Wisłą) tunelu. Przy czym budowę podzielić na 2 etapy - 2 nici tunelu.
    Pierwszy etap.
    Budowa tunelu od ul. Okopowa do błędnika przy Zieleniaku w kierunku Wrzeszcza. w osi przebiegającej dzisiaj jezdni. W większym okresie budowy nie potrzebne by było zamykanie ruchu tramwajów.
    Co z korkami?
    Należy odwrócić kierunek jazdy na istniejącym odcinku od Okopwej do Błędnika. Reorganizacja ruchu.
    Ruch w kierunku przeciwnym odbywał by się po ul 3go maja. Można rozważyć tymczasowe poszerzenie i udostępnienie jednego pasa BUSom dalekobieżnym.
    Drugi etap. Budowa drugiej nici. Ruch w kierunku wrzeszcza odbywałby się nowo powstałym odcinkiem tunelu. w Przeciwną nadal 3go maja.
    Ruch tramwajowy nie musiałby zostać wstrzymany. Być może tylko na krótki okres. W grę wchodzi przeniesienie ruchu tram. na 3go maja.

    Finalnie na powierchni powstała by tylko jednopasmowa droga, częściowo wyłożona kostką dla miejskich BUSów, TAXI i służb. W najbardziej obłożonym miejscu czyli pod Dworcem Głównym zwiększyć ilość przystanków tramwajowych po dwa w oba kierunki. (przykład Opera Bałtycka w jednym kierunku). Całość terenu zagospodarować zielenią, ozdobnymi drzewami. Wpuścić ryksze. Wyłożyć kostkę. Zamontować ozdobne imitujące lampy oliwne latarnie. Wykonać ścieżki rowerowe. Zrobić z tego miejsca deptak i miejsce do spacerów. Miejsce atrakcyjne turystycznie i przyjemne dla mieszkańców.
    Proste. budowa mogłaby trwać nawet a może i tylko 2,5 roku.
    Nie przesadzajmy, że to droga inwestyca, bo bardzo opłacalna, a tunel wykopany a nie wydrążony nie powinien wywindować kosztów do niebotycznych kwot.

    • 5 3

    • (1)

      I zrobić napowietrzne linie kolejki miejskiej a ruch samochodowy na etsakadach.

      • 1 1

      • Popieram

        Właśnie o to chodzi, żeby pozbyć się ruchu na powierzchni i estakad w powietrzu...
        W sumie nie takie rozwiązania powstawały w innych miastach. A w wielu miejscach takie rozwiązanie jest stosowane, dlaczego nie w pięknym, zabytkowym Gdańsku...
        Uważam, że mogło by to zmienić miasto nie do poznania. Poza robotami budowlanymi i ograniczeniem ruchu aut w centrum miasta(co jest trendem światowym), w sumie te rozwiązanie nie ma więcej minusów.
        A kolejka na górę gradowa i tak kiedyś powstanie. ;)

        • 0 0

  • Zaspa też jest przecięta aleją Rzeczpospolitej.. (1)

    Żądamy połączenia. Tunele są nieprzyjemne a kładka niewygodna. O inwalidach to już w ogóle nie wspominamy.

    • 3 2

    • Przyjdzie i na to czas

      • 1 0

  • Szczególnie "atrakcyjne" będzie....

    przejście dla pieszych przez tory. Tramwaj za tramwajem, a zamyślonych pieszych, spieszących się "a nóż zdążę" i bezmyślnych nie brakuje. Zróbcie od razu gablotę na czarne worki i parawan.

    • 8 0

  • W Krakowie z dworca i nowej galerii do centrum miasta przechodzi się długim tunelem tyle że nie ma schodów. Są łagodne pochylnie, po których zjeżdżają rowery, wózki, niepełnosprawni. Piesi nawet nie zauważają kiedy są po drugiej stronie. To jest rozwiązanie. O ile pamiętam przebudowa dworca ma obejmować połączenie peronów z tunelem pod Podwalem. na poziomie - 1. Ad rem - pomysł przejścia jest chory. Tzn bardziej pomysłodawca, który zasypałby wszystkie tunele.

    • 5 0

  • O kierowców aut się nie martwcie na zapas.

    Skoro będzie skrzyżowanie to przejście jest mi obojetne. Martwić się będą motorniczowie tramwajów, policja, pogotowie ratunkowe, nadzór ruchu, zakłady pogrzebowe będą mieć większy ruch w interesie, a pasażerowie częstsze spacery.
    A, no i dźwig do podnoszenia tramwaju częściej bedzie wyjeżdżał z bazy.

    • 6 0

  • Warto zatem wrócić do tamtego pomysłu w nieco odświeżonej formie - dostosowanej do obecn

    Ta odświezona forma to większy ruch aut niż w latach 60-tych i szybsze tramwaje, jeżdżące jeden za drugim w tym miejscu.

    • 2 0

  • Naturalne ciągi pasażerów to z SKM do tramwajów i centrum - czyli tunelem oraz Hucisko we wszystkich kierunkach. Przejście między hotelem a lokalem Ryba Piła nie jest potrzebne, bo w hotelu będą sprzedawać alkohol. A wykorzystując stare zdjęcia lepiej pokazać tłum pracowników zasuwających do pracy w Stoczni Gdańskiej, Elmorze, Hydrosterze, ZRE, zakładach mięsnych i np. fabryce bombek które znikły z powierzchni ziemi.

    • 6 0

  • Ten, kto zachwala, zaprojektuje, zatwierdzi, podwójne przejście dla pieszych przez tory

    nie będzie mógł spać spokojnie bez wyrzutów sumienia i to często.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane