• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odważne Trójmiasto, czyli życie na kredycie

Michał Sielski
24 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Tu na razie jest ściernisko, ale będzie... gdański stadion. Za gigantyczny kredyt. Tu na razie jest ściernisko, ale będzie... gdański stadion. Za gigantyczny kredyt.

Gdańsk, Gdynia i Sopot mocno się zadłużają, by inwestować. Przedstawiciele władz przekonują, że niewiele ryzykują, a zmieniają nasze otoczenie i tworzą miejsca pracy. Rekordzistą jest Sopot, który zbliża się do ustawowego limitu kredytowego.



Czy miasta powinny tak badzo się zadłużać?

Maksymalne zadłużenie gminy może sięgnąć 60 proc. rocznych dochodów budżetu. Sopot ma zamiar wydać w tym roku 400 mln zł, a zarobi tylko 266 mln. zł. Kredyt może więc wynieść aż 133 mln zł, czyli połowę szacowanych dochodów. Spowolnienie gospodarcze może jednak wpłynąć na niższe wpływy do budżetu, a wtedy proporcje byłyby inne.

- Sytuacja jest monitorowana na bieżąco, a poza tym miasto kończyło kolejne lata nadwyżką, więc część tegorocznego deficytu zostanie pokryta dochodami z poprzednich lat - uspokaja prezydent kurortu Jacek Karnowski.

W tym roku Sopot inwestuje przede wszystkim w oczyszczenie wody przy plażach, dzięki wyprowadzeniu wód potoków wgłąb Zatoki Gdańskiej. Tradycyjnie wyda także sporo na infrastrukturę, głównie drogi.

Odważna polityka kredytowa jest niebezpieczna czy może godna pochwały, bo dzięki niej miasta szybciej się rozwijają? Samorządowcy z Trójmiasta twierdzą, że nie ma się nad czym zastanawiać, tylko robić wszystko, by jak najlepiej wykorzystywać płynące do nas szerokim strumieniem środki unijne. A warunkiem ich otrzymania zawsze jest udział własny, który najłatwiej zabezpieczyć kredytem.

Uznawany od lat za najsprawniejszego polskiego samorządowca Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia, także nie ma wątpliwości.

- Nie ma analogii pomiędzy gospodarstwem domowym a miastem. Gmina nie pójdzie nigdy na emeryturę. Nie musi żyć troską, że trzeba odkładać na starość. Dzięki pieniądzom wprowadzanym do gospodarki powstają nie tylko szkoły, obwodnice, lotniska i stadiony, ale również miejsca pracy - przekonuje Rafał Dutkiewicz w wywiadzie dla Gazety Wyborczej.

Podobnego zdania są władze Gdańska. Budżet w wysokości 2,1 mld zł będzie musiał się posiłkować prawie 400 mln zł pożyczki. Zadłużenie miasta wzrośnie więc do ponad 40 proc. dochodów, bo spłacane są również zobowiązania z ubiegłych lat. A to nie koniec. W związku z przygotowaniami do Euro 2012 i kolejnymi inwestycjami miasto może nawet zbliżyć się do ustawowego limitu.

- Zadłużenie miasta nie świadczy o kłopotach finansowych, ale o jego intensywnym rozwoju. To nic złego, wręcz przeciwnie - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska, a wcześniej jego skarbnik. - Kraków od wielu lat balansuje na granicy 59 proc. zadłużenia i świetnie się rozwija- dodaje.

Najbardziej ostrożna jest Gdynia, która prognozuje zadłużenie w wysokości 37 proc. dochodów z przekraczającego 1 mld zł budżetu. Wprawdzie na inwestycje zostanie przeznaczona co czwarta złotówka, ale włodarze miasta nie ukrywają, że wolą być ostrożni.

- Trzeba zwracać też uwagę na koszt pieniądza. Kredyty zaciągane w dzisiejszych czasach wcale nie są tak korzystne. Nie zmienia to jednak faktu, że żadna inwestycja nie zostanie przez nas z tego powodu wstrzymana. Będziemy sięgać po środki z zewnątrz na bieżąco, równolegle do postępu prac - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Gdynia nie chce ryzykować, bo obawia się wpływu kryzysu na budżet. Z drugiej strony częste nowelizacje budżetu nie są w tym mieście niczym szczególnym.

- Jeśli spadną nam wpływy z podatku dochodowego będziemy musieli zaciągnąć dodatkowy kredyt - przyznaje miejski skarbnik, prof. Krzysztof Szałucki.

Opinie (163) ponad 10 zablokowanych

  • kadencja się skończy i po kłopocie... (3)

    • 68 12

    • wyobraźnia rządzących kończy się w czasie, gdy przegrają wybory. Przegrane wybory to jedyna konsekwencja ich złych decyzji. Nikt mnie nie przekona, ze demokracja przedstawicielska to najdoskonalszy ustrój z możliwych.

      • 8 1

    • muślę że masz racje

      • 1 1

    • jest ustawowy limit !!!!

      a limit jest do 60% dochodow podkreslam dochodow. normalnie instytucje publiczne zadluzaja sie do pkb czyli to by bylo jakies 200-300% dochodow i nie maja problemow ze splata. takze ta polska ustawa jest bardzo dobra bo gwarantuje ze maista nie zbankrutuja. jedynie jakas naprawde malutka gmina moze miec czasem problem

      • 0 0

  • Sprzedam Jacka Kurskiego na kredyt lub za gotówkę!!! (9)

    Odpal wrotki Jacku z Trójmiasta, nic nie robisz tylko obrażasz innych. Wstyd nam za Ciebie.

    • 217 55

    • O chłopie...

      ...jakbyś popłacił to byśmy może kupili. Ale u nas w kopalniach diamentów w Sierra Leone to trza za....lać, a ten Twój Jacuś to raczej robotny nie jest.

      • 22 5

    • No no ale rozumiem, że to ty Sławk Julku chcesz nam zapłacić byśmy go wzieli...

      • 1 2

    • A ile dopłacasz do Jacka ? (1)

      Takiego modelu nie da się sprzedać. Można oddać z dopłatą.

      • 8 3

      • A kto by go wziął, nawet z dopłatą??

        • 11 0

    • (1)

      Załóż chłopie firmę i wynajmuj jacka na imprezy okolicznościowe jako klauna.

      • 21 1

      • ale klaun powinien być śmieszny

        a Kurski jest tylko żałosny...

        • 11 0

    • Jestes u Pani. (1)

      Niedojdo ty zyciowa, oczerniasz kwiat polskiej inteligencji i polityki! Jak smiesz?!
      Stafordshire Bullterier Jacek niezwyciezony!
      Prawdziwy fighter! Prawdziwy wise guy!

      • 4 4

      • no tak

        szajs gej raaczeeej

        • 0 0

    • odp

      handlujesz żywym towarem chyba jesteś z PO i dorabiasz na kamapanię dla Tuska

      • 1 6

  • Sopotkowo (7)

    "Sopot inwestuje przede wszystkim w oczyszczenie wody przy plażach, dzięki wyprowadzeniu wód potoków wgłąb Zatoki Gdańskiej. Tradycyjnie wyda także sporo na infrastrukturę, głównie drogi"

    Oraz w kamienice na poddaszu chronione prawem konserwatorskim no i na kilka VW passatów, bo przecież prezydent musi czymś podróżować.

    eh to sopotkowo.

    • 49 45

    • A czy ma jeździć POLONEZEM jak Pawlak? (3)

      • 3 6

      • Ja jeżdżę - klasyk polskiej motoryzacji :) (2)

        • 9 0

        • (1)

          Prawdziwy oldtimer - sam por. Borewicz poruszał się polonezem.

          • 5 0

          • Jaki polonesem? fiatem 125p!

            • 0 1

    • hehe (1)

      Widzę że passaty stały się sławne. VW powinien wypuścić jakaś wersję specjalną na rynek polski póki jest jeszcze głośno. Np taką: Volkswagen Karniak, skóry, klima, blondyna (bez urazy), szofer itp. A...i do tego w kredycie 50/5 (50Îny auta, za 50% czynszu).

      • 6 1

      • 10/10 ! bardzo trafnie i pomyslowo :D moze to wspieranie patologicznych dzialan ale za to na wesolo :)

        • 2 2

    • zamiast zlikwidować zanieczyszczenia potoków

      to wpuszczają gówna w głąb zatoki. Przyjemnej kąpieli!

      • 1 0

  • (2)

    "Sytuacja jest monitorowana na bieżąco, a poza tym miasto kończyło kolejne lata nadwyżką, więc część tegorocznego deficytu zostanie pokryta dochodami z poprzednich lat, A RESZTA NADWYŻKI TRAFI DO MOJEJ KIESZENI - uspokaja prezydent kurortu Jacek Karnowski."

    • 25 29

    • BEKA

      HEHEHE

      • 0 0

    • TO TEN KARANOWSKI JESZCZE JEST PREZYDENTEM?????

      eh ta Polska

      • 2 0

  • czy euro2012 to inwestycja czy zachcianka? (12)

    kolej metropolitarna 650 mln do 1 mld zł
    obwodnica południowa do 1, 2 mld
    stadion w letnicy minimum 700 mln
    Boję się, że całe to Euro2012 wyjdzie nam bokiem. Wygląda na to, że miasto nie ma żadnego planu jak zarobić na tej imprezie i jak dzieki niej miasto może się wyprować. Władze chyba myślą, że jakoś to będzie i samo sie zrobi .Nie widać rewitalizacji miasta. Gdańsk zasypia po 22 jak jakieś Kolbudy bo po starówce(odbudówce) nie mozna spacerować za to samochodem wjedzie się wszędzie. Praktycznie nie ma żadnego wyboru "knajpek" te które są to istniej tylko dla niemieckich emeretyów ...

    • 93 37

    • (1)

      "kolej metropolitarna 650 mln do 1 mld zł
      obwodnica południowa do 1, 2 mld
      stadion w letnicy minimum 700 mln
      Boję się, że całe to Euro2012 wyjdzie nam bokiem. "

      Z powyższych inwestycji tylko stadion jest inwestycją Miasta Gdańsk.

      • 13 2

      • Tak, wiem chodziło mi tylko o pokazanie skali kosztów:)

        • 4 5

    • (1)

      Każdy, podkreślam KAŻDY kto by był na miejscu Budynia nie mógłby sobie pozwolić na to, żeby w Gdańsku nie było Euro.
      Jako polityk stanąłbyś przed ludźmi i powiedział nie mamy Euro bo nas nie stać?
      A ja Ci powiem że nas stać, tylko kasę z głową trzeba wydawać. Nie budować najtaniej tylko najkorzystniej, tak żeby z tego co powstało korzystały kolejne pokolenia i mogły się cieszyć ze coś już jest.
      Wiem, że to frazesy ale, żeby było takie podejście to muszą wymrzeć jeszcze ze dwa pokolenia.
      Teraz powstaje wszystko tak, żeby ładnie na ulotkach wyborczych ładnie wyglądało.

      Kolej metropolitalna i obwodnica południowa i tak są potrzebne - nie byłoby Euro to by zaczęto mówić o nich dopiero za 15 lat.

      Co do knajp i kafejek i samochodów to się zgadzam.

      • 16 4

      • heh

        czyli się zgadzamy:)

        • 3 1

    • Boisz się bo patrzysz wyłącznie z pozycji kosztów

      i mówisz że w Kolbudach na starówce, nie ma gdzie specjala wypić po 22?
      Dawno nie byłem... A piwa wolę się napić w na Długi Targu albo na Szafarni.

      • 3 5

    • (2)

      pewnie. poza euro nikt z kolei czy obwodnicy korzystac nie bedzie.

      ehhh, po co komu myslenie...

      • 11 3

      • o kurde! (1)

        Takiego (nie)zrozumienia mojej wypowiedzi się nie spodziewałem:) Szczerze powiedziawszy zamurowało mnie!!
        Faktycznie niezbyt ładnie to napisałem ale chciałem pokazać skalę inwestycji jaką jest stadion w Letnicy, porównywaną z nową linią kolei metropolitalnej. Obwodnica i kolej jak najbardziej są potrzebnymi inwestycjami co do stadionu-mam wątpliwości czy jest to właściwy czas i czy uda nam się wykorzystać wszystkie możliwości jakie daje nam euro2012.

        • 3 4

        • To wszystko prawda tylko, że dzięki organizacji euro czyli też dzięki budowie kosztownego stadionu przed ( no może krótko po ;) 2012 będziemy mieli obwodnice południowa, kolej metropolitarną, trasę Sucharskiego, nową Słowackiego...

          Normalnie tych inwestycji nie było by tak szybko, środki na wiele z nich zostały przyznane właśnie przez to, że u nas ma być euro. To nic dla Ciebie nie znaczy?

          Fakt władzę może nie będą umiały w 100% skorzystać z organizacji tych mistrzostw. Trochę tego szkoda ale mimo to cieszę się z tych wszystkich inwestycji i jestem wstanie przeboleć budowę jednego stadionu.

          • 4 2

    • Jeżeli stadion będzie zarabiać na siebie i przyniesie jakiś tam zysk to nie ma problemu:)
      Jeżeli jednak zysków ten stadion nie przyniesie to straszna kicha...
      kilkaset milionów znika, a w zamian będziemy mieć ładne boisko...

      • 6 0

    • INWESTYCJE (2)

      Szanowna/ny "np" ze swojej listy możesz już dziś usunąć
      wydatek na kolej, czyli na okrągło 1mld PLN, bo do Euro 2012
      nie ma szans na realizacje tego projektu.
      Ale mnie to nie martwi, za powyższy 1mld PLN poszerzyłbym
      Słowackiego w dolnym tarasie => od ronda la Salle do Galerii.
      lub (piszę lub, bo za 1mld nie da się zrobć obu na raz) tunel pod Wisłą jako udrożnienie ruchu z ul. Sikorskiego obok DCT i Portu plus "wantówka".

      • 2 1

      • (1)

        1. po co poszerzać drogę skoro nie da się z niej wyjechać dalej bo i tak utkniesz na rondzie przy galerii, a samochody zamiast w 1 rzędzie będa stały w dwóch.. kolej pozwoli odciążyć Słowackiego, bo część osób przesiądzie się na pociąg. Niech to będzie nawet 10%, ale to zawsze mniejsze korki.
        2. nie Sikorskiego tylko Sucharskiego. Tunel potrzebny jak najbardziej. A jeśli nie tunel to chociaż druga przeprawa promowa, bo ta co jest w Nowym Porcie się nie wyrabia, i korki stoją na 20 min czekania.

        aczkolwiek te inwestycje są w przeciwległych końcach miasta, i trudno oceniać, która z nich jest bardziej potrzebna.

        • 2 1

        • Na początku dziękuje za poprawkę, rzeczywiście nie Sikorskiego
          tylko Suchrskiego.
          Jeśli chodzi natomiast o kolej, to tak samo mocno wirtualny projekt
          jak kolejka linowa z okolic dzisiejszego nowego ratusza, dawniej
          Żaka na górę Gradową. Obstaje przy poszerzeniu Słowackiego.
          Dwa pasy w obie strony są tam niezbęde w dolnym tarasie.
          Co do tunelu, jako przedłużenie al.Sucharskiego, to w perspektywie uprzemysłowienia terenów na prawo jadąc Sucharskiego np. do DCT
          jak najbardziej uzasadnione. Pod warunkiem!, że wybudowana będzie S7 = obwodnica południowa.

          • 3 1

  • (5)

    Zadłuzac sie, moze i tak ale z głową. Czyli na inwestycje naprawde potrzebne na czas teraz, kiedy mozna dorzucic do tego unijne środki.
    Wykreslenie natomiast inwstycji mało wnoszących, tych które spokojnie moga byc odłozone w czasie, jak np. ECS.
    No i przede wszystkim ostre zaciskanie pasa jezeli chodzi o rozpasane wydatki miasta, które nie koniecznie sa potrzebne, cięcie kosztów miasto musi zacząc od siebie, kolejne podnoszone podatki i opłaty mieszkańcom to nie jest rozwiąznie problemu.

    • 34 2

    • Racja j--- (3)

      :)

      • 0 0

      • (2)

        A jakie wydatki wg ciebie to "rozpasane wydatki miasta"?

        Nie piszę, że miasto wydaje wyłącznie na nszkoły, niepełnosprawnych, sport młodzieżowy czy nowe tramwaje, ale rozpasane to chyba lekkie przegięcie.

        • 1 1

        • (1)

          A znalazłoby sie troche, rózne biby, rauty, imprezki ku czci, pomniki stawiane przez zdiz za 820 tysiecy, kolejne konkursy i konkursiki , które w dodatku czesto pozostaja nie rozstrzygniete, rózne ankiety typu "jak sie zyje' i podobne, mozna by zaoszczedzic na oswietleniu w czasie swiat, to co jest obecnie, to istne czasy prosperity, oszczedzac tam gdzie mozna, zmniejszyc sponsoring, pozbyć sie tzw myslenia "nice to have" i to odnośnie miasta jak i pracowników urzedu, mintorowac zakupy zwiazane z tzw. funduszem reprezentacyjnym, itp, itd, ciąc koszty, które nie koniecznie rozwijaja miasto a bardziej sa zwiażane z tzw. szeroko rozumiany PR-em.
          Nie mówienie o zasługach czy planowanych inwestycjach ulepsza miasto ale faktyczne działania. Turyście przyjada nie jak siedem razy usłysza morze możliwości, ale jak usłysza od innych turystów, ze faktycznie warto tu przyjechać

          • 7 1

          • Polać Mu!

            • 2 0

    • Co wy chcecie od tego ECS?

      Jak jesteś za granicą i mówisz, że przyjechałeś z Gdańska to jakie jest jego skojarzenie? W moim przypadku niezależnie od kraju w większości jest to Wałęsa i strajki Solidarności. Więc nie pitolcie, że to nieważne. Wielu turystów wizytę pod krzyżami ma jako "must see" i trzeba to wykorzystywać. Przypominam, że światowe osobistości zjeżdżają do Gdańska na dwie rocznice - solidarnościową i IIWŚ. Przykładem bezsensownej inwestycji to był remont Spacerowej.

      • 3 1

  • PARANOJA (2)

    Najweselej jest w Gdańsku.
    Mowią, że planowali deficyt budżetowy 200 milionów, wyszedł im deficyt 100 milionów...wiecie jak nazywaja różnicę?!
    - Zdaniem władz miasta jest to nadwyżka budżetowa.
    PARANOJA

    • 43 10

    • :)))

      nie uzywaj takich trudnych słów jak "deficyt" i "budżet" bo jak ludziska pomyślą, że chcesz ich obrazić:))))

      • 2 1

    • no tak...prosta matematyka urzędnicza!!!

      od 200 odjęli 100 i wyszło 100 ze znakiem plus znaczy są na plusie...

      • 1 0

  • NIE MA TRAGEDII (3)

    INWESTOWAĆ WARTO ZAWSZE,
    kredyty nie są tak korzystne jak były, ale robocizna i materiały budowlana poszły w dół

    • 13 7

    • najwieksze hocki-klocki (2)

      dopiero szykuja. a bedzie to koszt tunelu pod Martwą Wisła czyli miliard dwiescie milionów. WSTRZYMAC PRACE NAD ZARZNIECIEN gdanszczan

      • 2 5

      • jak nie będzie tunelu to Gdańsk się zakorkuje na amen (1)

        Trzeba jakoś rozładować korki w centrum. Ale i tak nie ma kasy na tunel którego budowa została oficjalnie odroczona do 2014.

        • 2 1

        • to zasypać martwą wisłe....

          ;D

          • 1 1

  • A potem MY, mieszkańcy tych miast będziemy musieli płacić za to wszystko w podatkach... (4)

    • 29 18

    • (2)

      A co myślałeś/aś, że kto zapłaci? Nie ma nic za darmo. Jesteśmy społeczeństwem na dorobku i jeszcze kolejne pokolenia będą płacić.
      Czyli co? Lepiej, żeby nic nie budować, nie inwestować? Żeby dochody były wydawane na bieżące wydatki, tak?

      • 7 5

      • (1)

        Najlepiej jakby pieniądze zostawały w rękach mieszkańców.
        A oni już sami zaczęli by inwestować w to co trzeba...

        • 5 4

        • Taaa...
          Już widzę jak ktoś sie zrzuca na drogę.... nawet jeżeli codziennie po niej jeździ.

          • 4 0

    • Budyń

      Stadion to ekstrawagancja i zachcianki Pawełka. Dlaczego tak "usilnie" nie chce zmienić Wyspy Spichrzów. Zerknijcie na historię tego miejsca. Po prostu nie ma tam interesu ( bo oddali w obce ręce ) To jest wizytówka miasta, a nie jakieś tam klepicho do kopania dwa razy w miesiącu przez podrzędna drużynę ( niebawem drugoligową )

      • 11 2

  • Dziekujemy - my mieszkancy bedziemy spłacac :/ (9)

    Miasta sie zadłużają a my mamy szare ludki to spłacać :/

    • 35 23

    • (1)

      a miasto to "ONI"??

      • 7 1

      • na to wygląda.

        • 3 1

    • sądzę że w ciągu najbliższych 2-3 lat (2)

      3miasto będzie miało większe wpływy z turystyki. Kryzys światowy skutecznie ograniczy wyjazdy rodaków za granicę...

      • 3 0

      • kryzys? jaki kryzys? (1)

        gdzie ten kryzys sie pytam

        • 3 3

        • Sie pytasz?

          To se odpowiedz...

          • 0 0

    • zawsze musza byc ONI, którzy mnie biedną pierdołę okradają

      przeciez to nie moja tylko ich wina ze mi sie dzieje źle...

      • 2 1

    • Zawsze możesz się wyprowadzić w lepsze miejsce.

      Za rok są wybory i jak większość uzna, że źle się dzieje to zwolnią budynia

      • 0 3

    • a korzystać z inewstycji będzie kto?? "ONI"?? (1)

      • 0 0

      • kibice i "oni"

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane