• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile zarabia kontroler biletów w Gdyni

Patryk Szczerba
17 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pasażerowie w Gdyni często skarżą się na kierowców, ale nie brakuje też skarg na kontrolerów. Pasażerowie w Gdyni często skarżą się na kierowców, ale nie brakuje też skarg na kontrolerów.

Średnia pensja kontrolera biletów ZKM Gdynia wynosi niecałe 5 tys. zł brutto. Praca nie jest łatwa, a zdarza się, że pasażerowie składają skargi na zachowanie kontrolerów i odwołują się od wystawionych przez nich mandatów. W ostatnich latach żadne takie zgłoszenie - po odwołaniach do sądu - nie zostało jednak rozpatrzone na korzyść podróżujących gdyńską komunikacją.



Jak oceniasz pracę kontrolerów biletów w swoim mieście?

Pandemia w ostatnich miesiącach wpłynęła na ograniczenie liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej. Sytuacja powoli stabilizuje się, a po planowanym powrocie uczniów do szkół i rozluźnianiu obostrzeń pojazdy ZKM zapełnią się także dziećmi i młodzieżą.

Niewykluczone, że w ślad za nimi w autobusach, trolejbusach i tramwajach częściej pojawią się również kontrolerzy biletów. A i skarg na kierowców może zacząć przybywać.

W ostatnim czasie radny Marcin Bełbot z PiS postanowił spytać, ile zarabiają kontrolujący bilety w Gdyni i jak wyglądają statystyki dotyczące skarg na ich pracę oraz jaka jest liczba odwołań pasażerów od nałożonych kar, które trafiają do sądów.

Premia za liczbę opłat dodatkowych dla kontrolera



Okazuje się, że średnia pensja kontrolera biletów wynosi 4 795,56 zł brutto. Wszyscy zatrudnieni są na umowę o pracę przez ZKM Gdynia. Otrzymują premię, która zawiera się w średniej pensji, ale korzyści od pojedynczych mandatów nie mają.

- Kontrolerom ZKM w Gdyni nie przysługuje żaden procent od kwoty opłaty dodatkowej. Niemniej otrzymują oni część wynagrodzenia (premię), która jest uzależniona od liczby opłat dodatkowych i kwoty, które zostają faktycznie za te opłaty wpłacone. Jest to 800 zł w przeliczeniu na jednego kontrolera i zawiera się w średniej pensji - informuje w odpowiedzi na interpelację Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, nadzorująca ZKM w Gdyni.

Decyzje sądów niekorzystne dla pasażerów



Wielu pasażerów odmawia zapłacenia mandatu i składa reklamację. Gdy pasażerowie nie chcą uiścić opłaty i obydwie strony pozostają przy swoich racjach, odwołania trafiają do sądów, ale z kiepskim skutkiem dla tych pierwszych.

- W 2019 roku po odwołaniach zostało wysłanych do sądu 55 spraw, a w 2020 roku - 22 sprawy. Żadna ze spraw nie została przez sąd rozpatrzona na korzyść pasażera - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.
W 2019 roku po odwołaniach zostało wysłanych do sądu 55 spraw, a w 2020 roku - 22 sprawy - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni
Rocznie do ZKM-u wpływa kilka skarg dotyczących zachowania kontrolerów. Składają je osoby, na które zostały nałożone opłaty dodatkowe przy okazji odwołań od tych opłat.

- Najczęściej dotyczą one niewłaściwego zachowania kontrolerów, które w toku postępowania wyjaśniającego nie jest potwierdzane. W ostatnich dwóch latach skala takich skarg zawierała się w przedziale od 5 do 8 rocznie - dodaje Gruszecka-Spychała.

Przybyło skarg na zachowania kierowców



Dużo częściej pasażerowie skarżą się na zachowanie kierowców. W 2019 roku było ich 210.

Najczęstsze skargi pasażerów w 2019 roku:

  1. nieodpowiednie zachowanie kierowcy,
  2. brak zatrzymania pojazdu na przystanku (w tym są przystanki warunkowe),
  3. uniemożliwienie wymiany pasażerów.


W 2020 roku skarg było już blisko trzy razy więcej, na co wpływ - według przedstawicieli ZKM - miała pandemia.

- W 2020 roku wpłynęło 627 skarg. Z tej liczby 296 zostało uznane za zasadne, 311 po wyjaśnieniu (m.in. sprawdzeniu zapisów monitoringu) zakwalifikowano jako bezzasadne, a 20 pozostało nierozpatrzonych, gdyż pasażer podał za mało informacji, abyśmy mogli wyjaśnić skargę lub zadziałać: "jechałem(-łam) linią R, kierowca źle się zachował, proszę o ukaranie kierowcy". W takich sytuacjach zawsze wysyłamy prośbę o doprecyzowanie, jednak w tych przypadkach nie dostaliśmy informacji zwrotnej - komentuje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.
W 2020 roku pasażerowie skarżyli się na:

  1. maseczki: skargi dotyczyły zarówno niezadowolenia, że kierowca nie reaguje na pasażerów bez maseczki, jak i oburzenia pasażerów, że kierowca zwraca im uwagę,
  2. niezatrzymanie się na przystanku,
  3. opóźniony odjazd autobusu/trolejbusu,
  4. zachowanie kierowcy,
  5. klimatyzacja - i były to zarówno skargi na jej nieefektywne działanie, jak i żądania jej wyłączania, gdyż niektórym pasażerom schładzanie pojazdów przeszkadzało.


W 2021 roku do tej pory wpłynęło 199 skarg.

Dominujące tematy skarg w 2021 roku:

  1. zachowanie kierowcy,
  2. przyspieszony odjazd,
  3. niezatrzymanie na przystanku,
  4. opóźniony odjazd,
  5. maseczki.


- W skargach można oczywiście zauważyć pewną sezonowość - wiosną zaczynają się skargi dotyczące rowerów, braku klimatyzacji (dlaczego kierowca nie włączył klimatyzacji/ autobus nie ma klimatyzacji itp.). Bywają także skargi, które są charakterystyczne dla danego okresu (remont dróg powodujący objazd, paraliże komunikacji wskutek wypadków drogowych) - wyjaśnia Gromadzki.

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Praca słaba, ale pensja dosyc wysoka

    4.7 brutto to dobra trojka i pol netto do łapy.

    • 7 8

  • gdynia

    Większość kanarów bez kultury,włosy dęba stają o czym gadają między sobą na głos.Same wulgaryzmy itd.Dla mnie to lenie.Co to za praca dla faceta-wstyd.Zawsze mam miesięczny i jestem spokojny ale patrzeć na nich nie mogę.

    • 8 11

  • Abc

    Z kanarami jest różnie. Spotykam takich, którzy mówią do każdego : dzień dobry, kontrola biletów. Dziękuję, miłego dnia. Przeważnie są tacy co sprawdzają i idą dalej. Ale zdarzało mi się kiedyś trafiać na takiego g**ja co wmawiał, że np. karty są nieważne. Mi tak wcisnął mandat. Moja dziewczyna też na niego trafiła, ale ona wiedziała na 100% że bilet jest ważny, pomógł dopiero wydruk z tego automatu koło kierowcy. Czasami jest sytuacja, że płacąc blikiem za bilet, blik się zawiesi, i nie pokazuje klawiatury do potwierdzenia płatności pinem. W jak dojadę trzeba odczekać że 2 minuty aby ponownie kupić bilet. Podczas takiej sytuacji, kontroler oznajmił mi, że wie gdzie wsiadam (0rzystanek wcześniej) i mogłem kupić bilet zanim wsiadłem do autobusu. Bilet miałem zakupiony 1min przed wejściem kontrolerów do autobusu. Na mandacie były kompletne Bzury, czas kontroli przepisany z jak dojadę. Nr. Lini się nie zgadzał. ZKM uznało mandat za bezzasadny. Ale i takie głąby się trafiają.

    • 10 2

  • ogloszenia o prace

    najpierw niech trojmiasto podaje oferty z zarobkami oferowanymi

    zeby nie tracic cennego czasu na jalowe konwersacje a spotkal sie profesjonalista z profesjonalista a tak to tylko zymianskie ze wgorz i ich macanki

    • 3 1

  • Taka praca kontrolerów (2)

    Czytając tą listę skarg dopisałbym zbyt szybkie hamowanie że można się przewrócić, zwłaszcza osoby starsze nie raz widziałem jak ktoś wsiadł z kulą czy wózkiem zakupowym i niemalże że upadl tak na marginesie mogliby w końcu te biletomaty zakupić ułatwiło by to zakup biletu

    • 47 14

    • Biletomaty.

      Wybieracie sobie polityków (Samorządność WS), którzy otwarcie mówią, że biletomaty nie są potrzebne.

      • 0 0

    • Tak skńczyła zycie moja 87 lat sasiadka

      kierowca uprawia nie uzasadnione w trajtku szarpanki przewrocila sie . Zlamanie , łóżko, gleba , po niej po 1m umarł mąż . Tragedia gotowa

      • 1 2

  • Zrobić wejście tylko przednimi drzwiami i bramkę jak w metrze a w drzwiach dla wychodzących bramki tylko w druga stronę i kontrolerzy nie będą potrzebni

    • 4 0

  • Ania (1)

    Czytając ten artykuł odnoszę wrażenie,że jesteśmy zachęcani do składania skarg. Pytanie czy osoba przygotowująca ten komplet różnych wypowiedzi zapytała kontrolera o to jak jest traktowany w pracy przez pasażera bez biletu. Brakuje mi tu uczciwości autora artykułu a czytając mam wrażenie,że pisze to co ludzie chcieliby przeczytać.

    • 18 4

    • Ania daj spokój

      • 1 4

  • Krótka piłka. Nie masz biletu, to okazujesz dokument ze zdjeciem i przytulasz mandat. Jak nie masz dokumentu, to czekasz na policje ktora potwierdzi twoja tozsamosc. Jak masz jakies ale bo bilet nieczytelny czy apka nie dziala to odwolujesz sie i mandatu nie ma. Proste.

    • 10 2

  • Jak widać pełno jest bezzasadnych skarg na kierowców, bo niektórym to się nudzi i nie mają co robić.
    Za te nieprawdziwe donosy na kierowców karę finansową powinni dostać ci co je piszą. A nie że wysyłają jakieś anonimowe zgłoszenia i mają wszystko gdzieś. Następnym razem by się zastanowili przed wysłaniem skargi.

    • 10 5

  • A kierowca ZKM Gdynia 2200zł na ręke (3)

    2100-2200 na rękę za 170h śmiech na sali. Np. przewoźnik ze Śląska obsługujący linie S i Z tyle płaci. Dramat

    • 10 0

    • Mało?

      • 0 0

    • To ile byś chciał 2400? Toż to czyste szaleństwo

      • 0 2

    • Odpowiedzialność za kilkadziesiąt ludzi + stres i ryzyko kolizji/wypadku, a w najgorszym wypadku więzienie i takie śmieszne przy tym wynagrodzenie.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane