• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile zarabia kontroler biletów w Gdyni

Patryk Szczerba
17 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pasażerowie w Gdyni często skarżą się na kierowców, ale nie brakuje też skarg na kontrolerów. Pasażerowie w Gdyni często skarżą się na kierowców, ale nie brakuje też skarg na kontrolerów.

Średnia pensja kontrolera biletów ZKM Gdynia wynosi niecałe 5 tys. zł brutto. Praca nie jest łatwa, a zdarza się, że pasażerowie składają skargi na zachowanie kontrolerów i odwołują się od wystawionych przez nich mandatów. W ostatnich latach żadne takie zgłoszenie - po odwołaniach do sądu - nie zostało jednak rozpatrzone na korzyść podróżujących gdyńską komunikacją.



Jak oceniasz pracę kontrolerów biletów w swoim mieście?

Pandemia w ostatnich miesiącach wpłynęła na ograniczenie liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej. Sytuacja powoli stabilizuje się, a po planowanym powrocie uczniów do szkół i rozluźnianiu obostrzeń pojazdy ZKM zapełnią się także dziećmi i młodzieżą.

Niewykluczone, że w ślad za nimi w autobusach, trolejbusach i tramwajach częściej pojawią się również kontrolerzy biletów. A i skarg na kierowców może zacząć przybywać.

W ostatnim czasie radny Marcin Bełbot z PiS postanowił spytać, ile zarabiają kontrolujący bilety w Gdyni i jak wyglądają statystyki dotyczące skarg na ich pracę oraz jaka jest liczba odwołań pasażerów od nałożonych kar, które trafiają do sądów.

Premia za liczbę opłat dodatkowych dla kontrolera



Okazuje się, że średnia pensja kontrolera biletów wynosi 4 795,56 zł brutto. Wszyscy zatrudnieni są na umowę o pracę przez ZKM Gdynia. Otrzymują premię, która zawiera się w średniej pensji, ale korzyści od pojedynczych mandatów nie mają.

- Kontrolerom ZKM w Gdyni nie przysługuje żaden procent od kwoty opłaty dodatkowej. Niemniej otrzymują oni część wynagrodzenia (premię), która jest uzależniona od liczby opłat dodatkowych i kwoty, które zostają faktycznie za te opłaty wpłacone. Jest to 800 zł w przeliczeniu na jednego kontrolera i zawiera się w średniej pensji - informuje w odpowiedzi na interpelację Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, nadzorująca ZKM w Gdyni.

Decyzje sądów niekorzystne dla pasażerów



Wielu pasażerów odmawia zapłacenia mandatu i składa reklamację. Gdy pasażerowie nie chcą uiścić opłaty i obydwie strony pozostają przy swoich racjach, odwołania trafiają do sądów, ale z kiepskim skutkiem dla tych pierwszych.

- W 2019 roku po odwołaniach zostało wysłanych do sądu 55 spraw, a w 2020 roku - 22 sprawy. Żadna ze spraw nie została przez sąd rozpatrzona na korzyść pasażera - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała.
W 2019 roku po odwołaniach zostało wysłanych do sądu 55 spraw, a w 2020 roku - 22 sprawy - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni
Rocznie do ZKM-u wpływa kilka skarg dotyczących zachowania kontrolerów. Składają je osoby, na które zostały nałożone opłaty dodatkowe przy okazji odwołań od tych opłat.

- Najczęściej dotyczą one niewłaściwego zachowania kontrolerów, które w toku postępowania wyjaśniającego nie jest potwierdzane. W ostatnich dwóch latach skala takich skarg zawierała się w przedziale od 5 do 8 rocznie - dodaje Gruszecka-Spychała.

Przybyło skarg na zachowania kierowców



Dużo częściej pasażerowie skarżą się na zachowanie kierowców. W 2019 roku było ich 210.

Najczęstsze skargi pasażerów w 2019 roku:

  1. nieodpowiednie zachowanie kierowcy,
  2. brak zatrzymania pojazdu na przystanku (w tym są przystanki warunkowe),
  3. uniemożliwienie wymiany pasażerów.


W 2020 roku skarg było już blisko trzy razy więcej, na co wpływ - według przedstawicieli ZKM - miała pandemia.

- W 2020 roku wpłynęło 627 skarg. Z tej liczby 296 zostało uznane za zasadne, 311 po wyjaśnieniu (m.in. sprawdzeniu zapisów monitoringu) zakwalifikowano jako bezzasadne, a 20 pozostało nierozpatrzonych, gdyż pasażer podał za mało informacji, abyśmy mogli wyjaśnić skargę lub zadziałać: "jechałem(-łam) linią R, kierowca źle się zachował, proszę o ukaranie kierowcy". W takich sytuacjach zawsze wysyłamy prośbę o doprecyzowanie, jednak w tych przypadkach nie dostaliśmy informacji zwrotnej - komentuje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.
W 2020 roku pasażerowie skarżyli się na:

  1. maseczki: skargi dotyczyły zarówno niezadowolenia, że kierowca nie reaguje na pasażerów bez maseczki, jak i oburzenia pasażerów, że kierowca zwraca im uwagę,
  2. niezatrzymanie się na przystanku,
  3. opóźniony odjazd autobusu/trolejbusu,
  4. zachowanie kierowcy,
  5. klimatyzacja - i były to zarówno skargi na jej nieefektywne działanie, jak i żądania jej wyłączania, gdyż niektórym pasażerom schładzanie pojazdów przeszkadzało.


W 2021 roku do tej pory wpłynęło 199 skarg.

Dominujące tematy skarg w 2021 roku:

  1. zachowanie kierowcy,
  2. przyspieszony odjazd,
  3. niezatrzymanie na przystanku,
  4. opóźniony odjazd,
  5. maseczki.


- W skargach można oczywiście zauważyć pewną sezonowość - wiosną zaczynają się skargi dotyczące rowerów, braku klimatyzacji (dlaczego kierowca nie włączył klimatyzacji/ autobus nie ma klimatyzacji itp.). Bywają także skargi, które są charakterystyczne dla danego okresu (remont dróg powodujący objazd, paraliże komunikacji wskutek wypadków drogowych) - wyjaśnia Gromadzki.

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Bilety

    Kierowcy nie powinni sprzedawać biletów bo od tego nie są przez to tylko są opóźnienia odjazdu już spoznionym autobusem. Biletów nie można kupić bo parę lat temu było narzucone na wszystkich jeden rodzaj kiosku stare do likwidacji a koszty tego były ogromne więc właściciele podziękowali i polikwidowali interes. Nikt nie chce się zajmować sprzedażą jest bardzo duży kłopot z rozliczaniem i tu się kółko zamyka tego interesu.

    • 14 1

  • Kontroler biletów powinie nosić na ramieniu z oznaczeniem na Węgrzech tak jest

    • 2 5

  • biletomaty potrzebne!!!

    Wstyd zeby nie bylo biletomatów !!!!

    • 13 0

  • Przez lata studiow kanary zniechecily mnie do komunikacji (9)

    Dlatego dzis tylko auto, motocykl albo Uber. Nie dla komunikacji gdzie watpliwosci nie rozstrzyga sie na korzyść pasażera tylko na korzyść renomy. Niestety ta firma dalej zatrudnia szkodników społecznych psując wizerunek komunikacji miejskiej. Ktoś zapomniał że z biletow komunikacja sie nie utrzymuje...

    • 51 41

    • Jazda bez biletu to kradzież (2)

      i to złodzieje są szkodnikami społecznymi. Opłaty z biletów stanowią część finansowania kosztów działania komunikacji miejskiej. Szkodnicy (w mniejszym stopniu, ale zawsze) jeżdżą własnym samochodem, powodując korki, zanieczyszczając powietrze i trując współmieszkańców lub jeżdżą motocyklem, dodatkowo współmieszkańców ogłuszając. Ale Uber jest OK, pod warunkiem że obywatel jednak płaci za przejazd.

      • 14 10

      • Musisz se kupić kozę albo knura da się na nich jeździć. Knur lepszy bo szybszy

        • 1 1

      • Ja

        Szkodnik to wypisuje takie głupoty , pamiętaj , że dzielenie abonamentu Netfliks na kilka osób to tez złodziejstwo. Co do powietrza w mieście wiatrów nie ma opcji na zanieczyszczenia. Mamy w Trójmieście ( a w Gdyni w szczególności ) najlepsze powietrze w Polsce. A komunikacja miejska w Gdyni + Kanary z Renomy to jeden wielki chaos i brak podstawowej kultury . Zmiany trzeba zacząć od tych dwóch przedsiębiorstw , żeby były bardziej przyjazne mieszkańcom a potem dopiero należy zachęcać do przesiadania się do komunikacji miejskiej.

        • 0 0

    • Brawo dusigroszu z ubera

      • 3 1

    • Jednym słowem chciałbyś jeździć "na gapę".

      Brawo.

      • 11 0

    • Tylko w ZKM Gdynia nie ma Renomy...

      • 4 0

    • Trzeba było płacić za bilety

      • 7 0

    • Czyli za bilety płacić nie chciałeś, ale chętnie płacisz za paliwo. Super. No chyba że do pracowników stacji paliw też masz pretensje, że nie pozwalają ci tankować za darmo.

      • 10 0

    • Wystarczy kasować bilety

      Jestem stałym użytkownikiem komunikacji miejskiej. Nigdy nie miałem problemów z kanarami, a kontrolowali mnie wielokrotnie. Korzystając z usługi przejazdu trzeba za nią zapłacić - to proste.

      • 3 0

  • To nie są skargi na kierowców,

    a na regulamin ZKM i tabor przewoźników.

    • 10 0

  • Drugie tyle w łapę

    Za brak biletów na przystanku ludzie płacą do ręki bez kwitu

    • 6 4

  • wynagrodzenia

    praca lekarzy, bibliotekarzy, nauczycieli jest trudniejsza, bardzo ciężka i odpowiedzialna i niedoceniana - wymagane jest wyższe wykształcenie a wynagrodzenia na poziomie 3 tys. brutto, a więc dużo niższe

    • 8 5

  • Zdecydowanie naprawdę za dużo ich jest

    • 4 1

  • najlepszy ten jasny chudy w okularach kanar

    przy kolegach taki ura bura a na ulicy głowa w doł ale chyba nie raz już się spotkał z butem

    • 9 5

  • (1)

    Kierowca z PKA na linii 194 zauważył mnie w październiku bez maseczki w autobusie. Powiedział, że nie ruszy jak nie wyjdę z autobusu lub nie założę maseczki to nie pojedzie dalej co było niezasadne prawnie. Prosiłem go o wskazanie podstawy prawnej do tego, że mam założyć maseczkę lub by wskazał przepis z przepisów porządkowych ZKM. Oczywiście tego nie podał bo nie było wtedy takiego obowiązku. Jako, że był to przystanek Obłuże Centrum a chciałem dojechać na Plac Kaszubski a akurat 173 stał za 194 to powiedziałem kierowcy, że wysiadam tylko ze względu na to bo chce by inni pasażerowie mogli dalej jechać i powiedziałem, że złoże skargę. To powiedział, że moja skarga będzie bezzasadna. Próbowałem rozmówić się z nim jeszcze na Placu Kaszubskim to zamknął się w ciemnym autobusie i już nie był takie wygadany.

    • 6 9

    • Boś dzban a z dzbanami się nie dyskutuje

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane