- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?
Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.
Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.
Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.
- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.
Policja przypomina i apeluje
- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?
Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.
- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?
- W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
- Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
- Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
- Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
- W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.
Opinie (595) ponad 10 zablokowanych
-
2018-12-07 08:41
kolizje i wypadki zdarzaja sie tam glownie w godzinach szczytu (2)
gdy zagszczenie samochodow uniemozliwia przekraczanie chocby 100km/h. Wydluznie zjazdow (by samochdy nie czekalay na zjazd na prawym pasie) i pilnowanie odstepow, znaczaco poprawiloby bezpieczenstwo na obwodnicy.
- 6 2
-
2018-12-07 08:51
zlikwidujmy godziny szczytu i po kłopocie! (1)
- 1 2
-
2018-12-07 09:16
prosciej zwiekszyc odstep
- 1 0
-
2018-12-07 08:42
(1)
O kurczę a ja zawsze jeżdżę tam z prędkością 180km/h
A ten wypadek co filmik wyżej pokazujecie to właśnie dla tego ze głupek z osobówki wlókł się 80 na godzinę, gdyby jechał 120 to do wypadku by nie doszło- 5 6
-
2018-12-07 08:50
no nie!
jesteś genialny!!
- 1 0
-
2018-12-07 08:43
Więcej patroli oznakowanych i nieoznakowanych.
I od razu pedały gazu nie będą dociskane. i Wyższe mandaty. 10 krotnie wyższe!
- 3 5
-
2018-12-07 08:43
Kierowcy (1)
Jeżeli w głowach kierowców nie zmieni się myślenie to nic z tego nie będzie. Najlepiej celować w nadziej najbardziej bolesną sprawę czyli portfel kierowcy
- 3 2
-
2018-12-07 08:47
kazdy je kierowcą swego losu ;)
- 0 0
-
2018-12-07 08:44
wszyscy na forum to nieprzeciętnie uzdolnieni kierowcy....
...wspaniale zapoznani z trojmejską infrastrukturą drogową...
może zkrzyknijmy sie koło neptuna. zakładając własna partię napewno przejmiemy w naszym kraju władzę po najblizszych wyborach.- 4 0
-
2018-12-07 08:49
Co roku to samo...ten sam artykuł i to samo pytanie (2)
Temat powraca co roku i od paru lat znika wraz z odejściem zimy.
- 3 1
-
2018-12-07 08:52
zima tu ni ma nic do gadania
- 0 0
-
2018-12-07 08:57
ale to ze zimy nima nie odblokuje nam obwodowej
zeby było luźniej trzeba zakazac zapinania pasow, ograniczenia predkosci zlikwidowac oraz opony zimowe zamienic na łyse letnie kapcie.
przez chwile moze byc maly haos ale zaraz sie rozluźni- 1 0
-
2018-12-07 08:57
Patrole (1)
Ograniczenie nic nie da. Zrobic odcinkowy pomiar i porzadnie egzekwowac mandaty. Wiecej nie oznakowanych patroli.
- 4 5
-
2018-12-07 08:59
patoli jest za dużo!
- 0 1
-
2018-12-07 08:58
(1)
Ciągle coś z kierowcami przewożącymi kontenery. Czy oni nigdy nie śpią, nie odpoczywają
- 1 1
-
2018-12-07 09:02
nie.
a dlaczego pytasz?
chcesz kontener?
mieszkasz w kontenerze?
lubisz podróże?
masz męża (żonę)?
ile masz lat?
dużo zarabiasz?
a gdzie pracujesz?- 0 0
-
2018-12-07 09:00
Tu nie o prędkośc chodzi, a o zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. (1)
Na obwodnicy zazwyczaj dochodzi do wjechania komuś w przysłowiową d... spowodowane niezachowaniem odległości od poprzedzającego pojazdu.
Tu może pomóc np. system egzekwowania zakazu jazdy na zderzaku, przez np. nieoznakowane radiowozy, lub system nadzoru elektronicznego montowanego np. na wiaduktach, jakie są stosowane np. w Niemczech na autostradach.- 7 2
-
2018-12-07 09:03
nie kumasz.
- 0 0
-
2018-12-07 09:01
:(
Ograniczenie szybkosci do 100 km/h,
radary w newralgicznych miejscach,
calkowity zakaz wyprzedzania dla cieżarowek i bedzie troche lepiej- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.