• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Magiczne myślenie drogowców - "jeśli przy 120 jeżdżą 140 i więcej, to postawmy 100 i będą jeździć 120-130."
    I trochę racji mają, taka jest specyfika polskich "miszczuf kerownicy".
    A cierpią na tym ci którzy przepisów po prostu przestrzegają.

    • 4 1

  • trzeba przestrzegac predkosci i bedzie ok (4)

    nie ma co ograniczać a kontrolować, jadąc obwodnica 120 jest się najwolniejszym samochodem , i to jest powód wypadków , więcej policji która łapie piratów , wysokie mandaty takie po 5 tys i natychmiast nauczymy się jeżdzić tak jak za granicą, dziwne że przekraczając granicę gdzie są wysokie mandaty jeżdzimy zgodnie z przepisami

    • 14 0

    • W mieście podobnie, np. Trakt św Wojciecha. Jadąc tam przepisowe 50 jest się wyprzedzanym przez wszystkich, z autobusami włącznie.

      • 6 0

    • wyjdz z domu i internetu

      za granica nie jezdza super przepisowo ale plynniej bo wszyscy jada blisko limitu. a u nas jedni 70 na obw a drudzy 160

      • 1 3

    • (1)

      Tylko odcinkowy pomiar szybkości. Ustawiony na 120 km/h. Janusze przekroczą szybkość to odczują w portfelu. I szybko zwróci się zakup urządzeń pomiarowych.

      • 3 1

      • Bzdura, nie masz pojęcia o jeździe

        W ruchu takim jak na obwodnicy, jadąc bardzo agresywnie, nie zrobisz średniej 120 km/h. Wiesz jak ciężko jest wykręcić wysoką średnią, kiedy co chwilę trzeba zwalniać za kimś?

        • 0 1

  • głowna przyczyna to (1)

    prędkość , jazda na zderzaku poprzedzającego pojazdu czyli,brak wyobraźni i ludzka głupota. W środę rano obwodnica stała w kierunku autostrady. Za zjazdem Osowa kilku pseudo kierowców jechało na wstecznym pod prąd, bocznym pasem awaryjnym aby cofnąć się do zjazdu. Nie kilka metrów a kilkaset.

    • 13 0

    • Jeszcze dwa pokolenia zanim się inteligencja odrodzi.Masz przykład jak wybierają.

      • 3 0

  • tak dla ograniczen ale częściowo

    istnieje konieczność ograniczenia prędkości na obwodnicy zachodniej . Jest ona bowiem bardziej obciążona ruchem niż południowa i ma charakter substandardowy dla ekspresówek. Bardzo dużo węzłów oddzielonych od siebie krótkimi odcinkami , brak pasa awaryjnego i zbyt duże nachylenia i zakręty. Na obecne standardy spełnia ona funkcję dwujezdniowej drogi GP niż ekpsresówki. Ekspresówka jest jakby z awansu - była pierwsza droga ekspresowa w Polsce i tak już zostało

    • 4 1

  • Przyczyna wypadków na obwodnicy i nie tylko są idioci jadący z tyłu na zderzaku

    Czasami kilku takich za sobą przygłupów jedzie za przepisowo wyprzedzającym samochodem który nie chce zwiększyć prędkości.Wystarczy cywilny Policyjny samochód wstawiający im mandaty po 1000zł i po miesiącu o wypadkach na obwodnicy zapomnimy.
    Na zachodzie z takimi sytuacjami się nie spotykam tylko nowo bogaccy w Polsce albo pierwsze auto z RFN z przebiegiem milion km. i niech wszyscy wiedzą że on też może.

    • 7 0

  • I na gdyńskim odcinku nic nie pomaga ... (2)

    Rzeczywiście jest się nad czym zastanawiać:)

    • 4 1

    • (1)

      za duzo emigrantow z gwe...

      • 0 1

      • i gpu

        • 1 1

  • Tablice zmiennej treści (1)

    W cywilizowanych krajach stosuje się tablice zmiennej treści i zmniejsza ograniczenie gdy warunki czy ruch tego wymagają. Do tego odcinkowy pomiar i mamy w miarę ogarnięty i płynny ruch.

    • 9 0

    • W cywilizowanych krajach kierowcy stosują się do przepisów. Co u nas da tablica?

      • 2 0

  • 80km/godz i radar na radarze,inaczej z polactwem się nie da.

    • 9 5

  • GDDKiA ma chyba niestety zbyt małą wiedzę o dzisiejszych kierowcach...

    Na odcinku gdyńskim do 100km/h... pokażcie mi tam kogoś kto jedzie zgodnie z tym ograniczeniem... może 2 na 50ciu innych.
    Ograniczenie, ale kto je bedzie egzekwował? Krasnoludki z lasów Trójmiejskiego Parku Krajobraz.?
    GDDKiA wymyślcie coś lepszego a nie robicie znowu krycie swoich pup. To nie poprawia bezpieczeństwa tylko Wasze durne samopoczucie chyba.

    • 6 1

  • Wymuszanie,zajedżanie i zbyt małe odstępy między autami to jest głównæ przyczyną wypadków

    Ale najłatwiej powiedzieć że nadmierna prędkość jest przyczyną całego zła.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane