• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Słusznie :-P (1)

    Proponuję jeszcze zwalniacze co 200m, a co pół kilometra rondo. Żeby było bezpieczniej, oczywiście.

    • 5 3

    • Niegłupie

      Nie od dziś wiadomo, że na bydło skutecznie działa tylko elektryczny psstuch.

      • 0 0

  • ESP pomaga (1)

    Jakby każdy miał ESP w aucie to na pewno byłoby lepiej. Miałem już sporo poślizgów ale każdy był dobrze skorygowany. Inna sprawa, że niektórzy mądrale ESP wyłączają bo są 'mistrzami' kierownicy :(

    • 0 7

    • Może po prostu zwolnij. Ile jeszcze razy będziesz cieszyć się, że ESP uratowało ci tylek?

      • 6 0

  • Mandaty dla kierowców z abonamentem na lewy pas! (2)

    Problemem na obwodnicy nie jest prędkość tylko oszołomy z abonamentem na lewym pasie plus jazda na światłach dziennych wcześnie rano albo po zmroku!

    Jeździłem obwodnicą przez prawie trzy lata codziennie około 5 rano i takich oszołomów jadących pustą obwodnicą na światłach dziennych lewym pasem widziałem dzień w dzień kilku! Nawet mruganie światłami nie zmusi takiego imbecyla do zmiany pasa na prawy i włączenia świateł!

    Na dodatek taki imbecyl jedzie lewym pasem i w ostatniej chwili hamuje i wciska się na zjazd na prawo!

    To nie prędkość jest groźna tylko idioci za kierownicą! W Niemczech można jechać nawet 200 i nie ma tylu wypadków bo policja pilnuje odległości od pojazdów pilnuje żeby nikt nie miał abonamentu na lewy pas, jak ktoś chce jechać szybciej musisz zjechać na prawo!

    • 9 3

    • (1)

      Jesteś oszolomem mrugajacym światłami? Brawo Ty.

      • 3 1

      • A co twoim zdaniem należy zrobić jak ty mądry inaczej będziesz jechał po zmroku na światłach dziennych czyli całkowicie bez oświetlenia tyłu?! Według ciebie pewnie wjechać mu w tył albo wyprzedzić zajechać drogę i pogratulować ci że tylko wstałeś a się jeszcze nie obudziłeś...
        Brawo Ty

        • 0 1

  • za małe mandaty!!!i za mało lotnych kontroli... (1)

    niestety POLAK to takie tempe bydle że, tylko ...wpier...ol może pomóc, gupie .uje nie rozmieją, że poszaleć to można na plejce.... oj głupi ty narodzie...oj głupi...

    • 11 2

    • Ty Mariusz,ty chyba lubisz koszerne żarcie ?

      • 0 2

  • Niektórzy to uwielbiają być karani

    Najlepiej zamknąć i niech ludzie pieszo chodzą do pracy. A tych co tak pragną kar to karać za szybkie chodzenie. Brak dróg powoduje, ze ludzie się ciągle spiesza i przez to dochodzi do wypadków. Obwodnica Trójmiasta powinna mieć więcej dróg dojazdowych do centrum i zjazdów do centrum, bo te co istnieją to codziennie są zapchane. Po co ograniczenia skoro samochodów przybywa, a drogi ciągle te same.

    • 7 6

  • dobry pomysl

    każde ograniczenie prędkości poprawia bezpieczeństwo. Dziwne, że nasi niby specjaliści z zarządu dróg ciągle tego nie wiedzą. Zasady przy tym muszą być egzekwowane, wtedy ma to sens. Niestety z tym jest największy problem.

    • 5 6

  • Mnie dziwi na obwodnicy m. in. taka sprawa.
    Przy 120 i więcej - jazda na zderzaku, za to w korku często odstępy po 30 m, nosy w smartfonach, poprawianie makijażu, pogaduchy itp.
    Ale za to na kursach uczy się parkowania. Bo to jest przecież śmiertelnie niebezpieczny manewr. Jazdę ekspresówkami i autostradami każdy sobie przecież sam może opanować.
    Efekty widzę codziennie.

    • 12 0

  • No rewelacyjny tok rozumowania. Jak komuś trudność sprawiają wzniesienia i zakręty to może trzeba przyjrzeć się jakości szkolenia albo w ogóle zasadności wydawania praw jazdy co niektórym.

    • 5 1

  • Głupota. Ograniczenia tak, ale na wyświetlaczach, w zależności od warunków ruchu.

    Dużo to nie będzie kosztować, a ograniczy ilość dni z zakorkowaną stłuczkami obwodnicą. Plus odcinkowe pomiary prędkości, kamery rejestrujące odległość miedzy pojazdami. Dobrze byłoby ustawić znaki o minimalnej prędkości na pasach: prawy 80 km/h, lewy 100 km/h. Boisz się szybkiej jazdy? Nie korzystaj z drogi ekspresowej, to nie dla ciebie.

    • 5 1

  • Obwodnica

    Prędkosć powinna być ograniczona na całej długości do 100 km ,maksimum!!!!!!!!!!!! Regularnie kamery i za przekroczenie predkosci mandat!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lepiej jechać spokojnie niż stać w korku. Czy ktoś pomysli ile małych dzieci się meczy w samochodzie bo jakis d**il jechał za predko. trudno takie warunki, trzeba ograniczyć prędkość. Tylko potem to egzekwować!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!wtedy naucza sie jeżdzić. Konieczne pomiary predkosci!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane