• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Więcej patroli na obwodnicy

    Nie ma wyjścia ,skoro co drugi dostaje małpiego rozumu na tej obwodnicy , a połowa nie potrafi jeszcze jeździć .

    • 4 2

  • ograniczenie nic nie da

    ograncizenie nic nie da bo i tak kierowcy jadą więcej niż powinni a do tego nie potrafia trzymac odstepu powinien byc odcinkowy pomiar moze to troche zmiejszy ich zapedy

    • 4 1

  • Co to jest 100 km/h na dobrej drodze, dla dobrego kierowcy w dobrym samochodzie ?

    Żarty sobie robicie?

    Trzeci pas zróbcie i będzie ok7.

    Każdy ma tak jeździć jak potrafi, biorąc wszystko pod uwagę zaczynając od stanu auta aż po aktualną pogodę i będzie podwójnie ok7.

    Myślę, że niebawem rząd wymyśli różne rzeczy, które znacznie ograniczą ilość aut w Polsce i tym samym poznacie co to znaczy nędza w kraju.

    • 7 5

  • ostrożny... (1)

    Niestety nie chodzi o maksymalną dopuszczalną prędkość a totalny brak wyobrazni i ...umiejętności. Obserwacja z wczoraj-wyjazd z 3-miasta na A1- łącznie 500 km z wieczornym powrotem-raniutko praktycznie 200 km mgła-ostrożnie jadą b.doświadczeni kierowcy dużych ciężarówek.Odstępy.Ruchy przewidywalne- odpowiednio sygnalizowane.Gnają przedstawiciele-z racji zakupów flotowych najczęściej legendarni "skodziarze"-nerwowe ,szalone ruchy-co dała fabryka,wpychanie się do pozostawionego odstępu.Powrót-mżawka ,na pograniczu gołoledzi...obwodnica.Jeszcze gorzej.Zero dystansu między samochodami. P.S:Nie jestem niedzielnym kierowcą-auto nowe-ponad 2 tony,radary-zasięg 650 m,pre-safe,240/h prędkości maksymalnej,fabrycznie obniżony,opony zimowe za koszmarne pieniądze,itd.Wczoraj A1-maks.100-110-120 przy takiej pogodzie,obwodnica 90km/h-co chwilę gna lewym pasem inteligentny rajdowiec na pograniczu przyczepności...

    • 10 2

    • takie czasy

      pogoń za lepszym jutrem. Wiadomo jak może się to skończyć ale szefowie tego nie rozumieją tylko konsekwencje wyciągają. Prezesina w autku za 250 tys tyle co nowe mieszkanie jedzie sobie i wnerwia innych że zatyka ruch swoją powolną i nieudolną jazdą.

      • 3 0

  • Jak najbardziej dodatkowy pas dużo da jednak nie zapominając o przestrzeganiu przepisów, rozsądku i kulturze jazdy

    • 5 4

  • Gdzie sławne bmw policji? miał krążyć po obwodnicy i kontrolować drogę

    gdzie jest ten pojazd pilnujący przestrzeganie przepisów?
    nawet 10 km na godzinę nie jest bezpieczne przy tylu wariatach na obwodowej

    • 10 2

  • Obwodnica, jedna i druga, powinny być deptakiem. Będzie bezpiecznie i sielsko

    • 6 2

  • Kolejny absurd

    Najpierw to niech policja zacznie pilnować kto przestrzega tam jakichkolwiek limitów prędkości, a później wprowadzać kolejne limity. Co za różnica jaka liczba widnieje na znaku, jak wypadki powodują głównie ci którzy jadą 130 i więcej

    • 10 4

  • kluczowe dla poprawy

    Kluczową sprawą dla rozładowania natężenia ruchu, które jest główną przyczyną wypadków, jest optymalizacja punktów kontrolnych: światła, zjazdy, kluczowe skrzyżowania, wolne miejsca parkingowe.
    Nadmierna prędkość, bez odpowiedniego natężenia ruchu, podniesie prawdopodobieństwo wypadku w niewielkim stopniu, za z dużym prawdopodobieństwem skróci czas dotarcia do celu. A najlepiej na takim zorganizowaniu przestrzeni, żeby było blisko z domu do pracy.

    Na czym polega optymalizacja? Głównie na zwiększeniu przepustowości skrzyżowań, zwiększeniu liczby miejsc parkingowych w punktach docelowych, informacji drogowej, aktywnej kontroli wykroczeń innych niż przekroczenie prędkości - np. niezachowanie odstępów, wymuszanie pierwszeństwa, blokowanie skrzyżowań.

    • 4 1

  • Powinni pilnować mocherow !

    Na gdyńskim odcinku obowiązuje ograniczenie do100km/h A równie często dochodzi do wypadków.Mi nadmierną prędkość nie przeszkadza -przeszkadzają natomiast auta które wyjeżdżają pod maskę samochodu z bardzo małą prędkością i nie mają nawet zamiaru przyspieszać! Sama ideą tej drogi było szybkie pokonanie tej drogi. Pilnujcie d**ili co lewym jadą 80 równo z tirem lub nawet wolnej co wielokrotnie widać!

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane