• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Można by też kontrolować prędkość...

    ...i wlepiać mandaty, w niektórych krajach to działa. Samo postanowienie znaku, którym nie zainteresuje się nawet policja wiele nie zmieni.

    • 7 4

  • dlaczego my zawsze potrzebujemy jakiejs formy represji nad sobą? (3)

    jako wolny naród mamy możliwość i prawo zachowywać się przyzwoicie...

    • 14 0

    • Problem w tym, ze z tego prawa nie korzystamy.

      • 3 0

    • pociesz się że nie tylko my (1)

      na zachodzie kulturalne zachowania też w większości są wymuszone wysokimi karami, np odległości między autami

      • 0 0

      • wysokie kary to jedno ... kultura z domu to co innego

        • 2 0

  • wysokie kary za jazdę "na zderzaku" przy wysokich prędkościach

    może skończy się jazda przy prędkości 130 km/h, 1 m za zderzakiem. W Holandii jest 400 euro.

    • 16 0

  • w tm kraju ludzie jeżdzić nie potrafią

    jeden jedzie 70 , kolejny 100 następny 160 i tak to się dzieje że są wypadki. Ten przy 160 wyprzedza prawym, babka ta co jedzie 90 zjeżdża na prawy bo nie ma wyczucia prędkości i bum. Ludzie którzy piszą o rowerach na ob to kolejne przykłady braku znajomości przepisów. Typowe niewyedukowane Polskie typki. Powinni w Tvn przed fakktami edukować ludzi jak jeżdźić !!!

    • 11 2

  • Niezachowanie odległości, głupie, gwałtowne manewry, wymuszanie pierwszeństwa,

    nieumiejętność wykorzystania pasów wjazdowych i zjazdowych czy choćby utrzymania stałej prędkości. To są bolączki i przyczyny wypadków na obwodnicy. Kolizja przy 100km/h zakorkuje obwodnicę tak samo jak kolizja, do której dojdzie przy 120km/h. Korki tworzą się niezależnie od tego czy doszło do poważnego wypadku, czy drobnej stłuczki. Uczestnicy stłuczek nie usuwają pojazdów na pobocze, a przejeżdżający obok muszą się pogapić, zrobić zdjęcie, nagrać filmik. Dość powiedzieć, że po zdarzeniu korki tworzą się nawet na drugiej nitce, na której nic się nie stało i nie ma powodów do hamowania, ale gapie muszą zrobić swoje.

    • 15 0

  • Polskie drogi. Żenada, wstyd.

    Tu już dawno powinny być trzy autostrady a nie budyniowo.

    • 9 3

  • A nie lepiej zakaz wyprzedzania dla tir? (2)

    A moze poprostu zakaz wyprzedzania dla ciezarowek i mocne jego egzekwowanie?! Co chwila jeden janusz wyprzedza 2 zeby jechac ta sama predkoscia i zatyka , zajezdzaja przy tym droge i tyle, do tego dolozyc nakaz jazdy na oponach zimowych w zimie i przestana zapychac okolice estakady stojac bo mu sie nie podjechalo...

    • 9 2

    • Przecież na całej długości obwodnicy jest zakaz wyprzedzania dla ciężarówek - i to od lat.

      • 1 2

    • Chyba dla nadpobudliwcow w paserati i innych niemieckich audicach, dreswagenach i betach.

      • 1 0

  • nie za ograniczeniem predkosci

    to nie predkosc jest problem tylko pajace co siedzana zderzakach i nieumiejacy jezdzic i wlaczac sie do ruchu ludzie.polowie zabralym prawo jazdt

    • 7 1

  • ograniczenia nic nie pomogą potrzeba więcej patroli nieoznakowanych policjantów

    • 4 2

  • nec

    Zdjąć szaleńców z jezdni. Popieram opinię, że należy uruchomić zamontowany pomiar odcinkowy prędkości. Wczoraj jechałem z Oliwy do Gdyni niemal cały czas lewym pasem i wyprzedzałem niekończącą się kolumnę pojazdów z prędkością około 110-115 km/h. Trwało to do zjazdu w ul. Wielkopolską. Za mną cały czas na zderzaku jechał biały V V cały czas na zderzaku i gdy nadarzyła się okazja zjechałem na prawy pas. Nie mam zwyczaju blokowania piratów ale też unikam wciskania się bezpośrednio przed jadące pojazdy i zmuszać ich do wykonywania niezamierzonych manewrów.
    Dlaczego zawieszone jest uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości? z mandatami na poziomie gwarantującym bezpieczeństwo jazdy.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane