• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Xawery Czernicki powrócił z remontu

Rafał Borowski
4 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Jednostka została gruntownie zmodernizowana. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych.
  • Jednostka została gruntownie zmodernizowana. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych.
  • Jednostka została gruntownie zmodernizowana. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych.

Zakończył się kompleksowy remont okrętu Kontradmirał Xawery Czernicki. Remont trwał blisko dwa lata i został przeprowadzony w Stoczni WojennejMapka na Oksywiu. Dzięki przeprowadzonej modernizacji, okręt będzie przydatny do służby jeszcze przez wiele lat.



Czy warto przeznaczyć większe środki na rozwój Marynarki Wojennej?

ORP Kontradmirał Xawery Czernicki to okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej. Został zbudowany w Gdańskiej Stoczni "Remontowa", do służby w Marynarce Wojennej wszedł w 2001 r.

Blisko dwa lata temu jednostka została skierowana do gruntownej naprawy, która została przeprowadzona w Stoczni Wojennej na Oksywiu. Czas realizacji projektu wydłużył się z 16 do 22 miesięcy. Zmiana pierwotnie zakładanego terminu była spowodowana nie tylko sytuacją epidemiczną, ale również znacznym rozszerzeniem zakresu prac remontowych.

Na okręcie wymieniono m.in. całe okablowanie o łącznej długości ok. 100 km. Na okręcie wymieniono m.in. całe okablowanie o łącznej długości ok. 100 km.
- Kontrakt realizowano na bazie umowy podpisanej pomiędzy Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu a konsorcjum złożonym z Polskiej Grupy Zbrojeniowej - lider konsorcjum - i gdyńskich spółek: PGZ Stoczni Wojennej - lider techniczny - i Stoczni Remontowej NAUTA. Jednostka weszła do Stoczni 14 marca 2019 r. i niemal natychmiast rozpoczęto na niej pierwsze prace. Wydłużenie terminu realizacji było spowodowane m.in. potrzebą wymiany na okręcie całego okablowania o łącznej długości ok. 100 km - tłumaczy Antoni Pieńkos z Działu Promocji i Komunikacji PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Okręt został gruntownie zmodernizowany. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych, dzięki czemu jednostka będzie zdolna do służby jeszcze przez wiele lat. Oprócz typowych prac serwisowych, wprowadzono także liczne zmiany, ułatwiające załodze codzienną służbę.

- Jako przykłady takich zmian wskazać można np. cyfryzację systemów okrętowych, wymianę steru strumieniowego na efektywniejszy czy nowy system klimatyzacji i wentylacji. Oprócz tego okręt otrzymał także nowy system monitorowania pracy siłowni, który usprawnia pracę napędu i zmniejsza ryzyko awarii. Wymieniono praktycznie całe okablowanie oraz orurowanie, a także dokonano drobnych napraw kadłubowych - uzupełnia Pieńkos.
W Stoczni Wojennej na Oksywiu trwają obecnie prace nad jeszcze dwoma innymi okrętami, skierowanymi na tzw. naprawy główne-dokowe: fregatą rakietową typu ORP Kościuszko oraz okrętem hydrograficznym ORP Arctowski. Ich remont powinien zakończyć się jeszcze w tym roku. Następnie do stoczni zostanie skierowany okręt-muzeum ORP Błyskawica, który przejdzie gruntowne prace konserwacyjne.

Nazwa okrętu upamiętnia kontradmirała Marynarki Wojennej II RP, który został zamordowany w Katyniu. Nazwa okrętu upamiętnia kontradmirała Marynarki Wojennej II RP, który został zamordowany w Katyniu.

Miejsca

Opinie (162) 2 zablokowane

  • Mało kto wie że to staroć z lat 80-tych.. (3)

    zabudowany jeszcze w ramach bratniej pomocy dla ZSRR tylko załapał się na czas kiedy nieśmiało pytaliśmy o zapłatę i tak gnił stojąc w wodzie przy nabrzeżu w Stoczni Północnej. Potem przeszedł lekkie 'pudrowanie' bez wyjęcia go nawet z wody i wszedł do służby jako 'najnowsza' jednostka Marynarki. Śmiechu warte.

    • 10 4

    • Z tym "pudrowaniem" przesadziłeś. To była jednak spora przebudowa!

      • 3 3

    • "tak gnił stojąc"

      metal nie gnije

      • 1 1

    • Demagnetyzer

      Budowany w Stoczni Północnej jako demagnetyzer o ile dobrze pamiętam. Potem nieodebrany kadłub tylko generował przez lata koszty dla Stoczni by na końcu pozbyła się go za 1zl w zamian za zlecenie przebudowy.

      • 1 0

  • Projekt z lat 70-tych, lekkie uzbrojenie, max 14 węzłów...

    Następna przechowalnia oficerków i podoficerków bo tych to u nas nie brakuje.

    • 15 5

  • W naszym położeniu geograficznym marynarka wojenna jest zbędna. (5)

    Wystarczą wojska ochrony pogranicza i dobrze zorganizowana straż graniczna . A do obrony tylko systemy rakietowe . Najlepiej tysiące takich systemów wzdłuż całego wybrzeża i naszych granic.

    • 9 10

    • po co zatem Rosji (4)

      taka silna Flota Bałtycka?

      • 7 0

      • Na pokaz. Rosja żyje dzięki zimnym wojnom

        • 1 4

      • Na Szwecję

        Że Szwecją Rosja nie ma granicy lądowej.

        • 0 2

      • Nie wiedzialem, ze Polska i Rosja maja podobne mozliwosci, doktryny, strategie :)

        Rosja nie musi ograniczać się do defensywy, Polska powinna.

        • 3 1

      • Ta "silna flota bałtycka" to głównie rdza.

        I parę sprawnych jednostek na pokaz.
        Dobrym przykładem było wysłanie jedynego rosyjskiego niby lotniskowca Bałtyku na Śródziemne. Na holu :D
        A gdy odpalił maszyny to słup dymu był widoczny z kilkudziesięciu mil morskich.
        Teraz od paru lat ten rzęch stoi w stoczni.

        • 1 1

  • ad Arctowski (1)

    teraz wszyscy w Mar.Woj. mają problem. co z tym odnowionym złomem zrobić.

    • 6 3

    • poprawka; Czernicki nie Arctowski

      • 2 0

  • Balia

    • 3 1

  • Zdjęcie (2)

    Pytanie do autora artykułu. Dlaczego na przedostatnim zdjęciu pokazany jest okręt budowany dla Szwecji, a nie ORP Czernicki?

    • 6 1

    • Bo chcieli......

      Się SABEM pochwalić ale wyszło jak wyszło.

      • 3 1

    • na którym widzisz Saaba? :-D

      • 0 0

  • Jeden błąd i jedno porównanie...

    Okręt (statki są cywilne) został zbudowany z wykorzystaniem kadłuba porzuconej budowy dla radzieckiego armatora przez ówczesną Stocznię Północną (obecnie Remontowa Shipbuilding SA) w niespełna 20 miesięcy. Jak czytamy - remont przeprowadzany przez konsorcjum państwowych niby-stoczni trwał dwa lata! Tak wstaje z kolan państwowy przemysł stoczniowy - z naszych podatków, rzecz jasna...

    • 6 1

  • Remont trwał 2 lata - hahahaha - dobrze że nie 20 lat - wówczas mógłby trafić od razu do muzeum :)

    Kto jest prezesem stoczni z nadania dojnej zmiany? :) Kolejny pociotek króliczka........:)

    • 11 1

  • bo nie chodzi o to aby wyremontować...

    ale o to żeby remontować.....po państwowemu, rączka rączkę itd....

    • 12 1

  • Tylko szybkie male okręty rakietowe (2)

    Po co nam duże okręty o beznadziejnym wyposażeniu, okręty podwodne, które na Bałtyku nie mają szans na jakiekolwiek działania, albo okręty typu holownik. Polska marynarka wojenna powinna posiadać większą ilość małych ścigaczy rakietowych polskiej produkcji. Okręty takie potrafią trzymać na dystans nawer duże siły przeciwnika. Szybkiw, zwrotne, trudno wykrywalne, mała załoga. Problemem jest tylko nadmiar kadr tzw wysokiej szarży która na takim czymś nie chce służyć, bo okręt dla młodych.

    • 7 3

    • Okręty podwodne

      Na Bałtyk to co najwyżej kaiteny. Zaokrętować na nich rzeszę komandorów pierdzistołków, przynajmniej jakiś pożytek z nich będzie.

      • 2 0

    • Co za bzdura !!
      Widać absolwenta radzieckiej szkoły.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane