• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Okręt Xawery Czernicki powrócił z remontu

Rafał Borowski
4 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Jednostka została gruntownie zmodernizowana. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych.
  • Jednostka została gruntownie zmodernizowana. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych.
  • Jednostka została gruntownie zmodernizowana. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych.

Zakończył się kompleksowy remont okrętu Kontradmirał Xawery Czernicki. Remont trwał blisko dwa lata i został przeprowadzony w Stoczni WojennejMapka na Oksywiu. Dzięki przeprowadzonej modernizacji, okręt będzie przydatny do służby jeszcze przez wiele lat.



Czy warto przeznaczyć większe środki na rozwój Marynarki Wojennej?

ORP Kontradmirał Xawery Czernicki to okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej. Został zbudowany w Gdańskiej Stoczni "Remontowa", do służby w Marynarce Wojennej wszedł w 2001 r.

Blisko dwa lata temu jednostka została skierowana do gruntownej naprawy, która została przeprowadzona w Stoczni Wojennej na Oksywiu. Czas realizacji projektu wydłużył się z 16 do 22 miesięcy. Zmiana pierwotnie zakładanego terminu była spowodowana nie tylko sytuacją epidemiczną, ale również znacznym rozszerzeniem zakresu prac remontowych.

Na okręcie wymieniono m.in. całe okablowanie o łącznej długości ok. 100 km. Na okręcie wymieniono m.in. całe okablowanie o łącznej długości ok. 100 km.
- Kontrakt realizowano na bazie umowy podpisanej pomiędzy Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu a konsorcjum złożonym z Polskiej Grupy Zbrojeniowej - lider konsorcjum - i gdyńskich spółek: PGZ Stoczni Wojennej - lider techniczny - i Stoczni Remontowej NAUTA. Jednostka weszła do Stoczni 14 marca 2019 r. i niemal natychmiast rozpoczęto na niej pierwsze prace. Wydłużenie terminu realizacji było spowodowane m.in. potrzebą wymiany na okręcie całego okablowania o łącznej długości ok. 100 km - tłumaczy Antoni Pieńkos z Działu Promocji i Komunikacji PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Okręt został gruntownie zmodernizowany. Naprawie lub wymianie poddano większość systemów okrętowych, dzięki czemu jednostka będzie zdolna do służby jeszcze przez wiele lat. Oprócz typowych prac serwisowych, wprowadzono także liczne zmiany, ułatwiające załodze codzienną służbę.

- Jako przykłady takich zmian wskazać można np. cyfryzację systemów okrętowych, wymianę steru strumieniowego na efektywniejszy czy nowy system klimatyzacji i wentylacji. Oprócz tego okręt otrzymał także nowy system monitorowania pracy siłowni, który usprawnia pracę napędu i zmniejsza ryzyko awarii. Wymieniono praktycznie całe okablowanie oraz orurowanie, a także dokonano drobnych napraw kadłubowych - uzupełnia Pieńkos.
W Stoczni Wojennej na Oksywiu trwają obecnie prace nad jeszcze dwoma innymi okrętami, skierowanymi na tzw. naprawy główne-dokowe: fregatą rakietową typu ORP Kościuszko oraz okrętem hydrograficznym ORP Arctowski. Ich remont powinien zakończyć się jeszcze w tym roku. Następnie do stoczni zostanie skierowany okręt-muzeum ORP Błyskawica, który przejdzie gruntowne prace konserwacyjne.

Nazwa okrętu upamiętnia kontradmirała Marynarki Wojennej II RP, który został zamordowany w Katyniu. Nazwa okrętu upamiętnia kontradmirała Marynarki Wojennej II RP, który został zamordowany w Katyniu.

Miejsca

Opinie (162) 2 zablokowane

  • a co z Nautą i jej akcjami - ktoś już tym handluje?

    • 1 0

  • No, odetchnąłem z ulgą.

    Teraz jesteśmy bezpieczni!

    • 2 0

  • to i tak 4 razy więcej niż za Tuska

    • 0 7

  • Pudrowanie trupa...

    Kolejny sukces Błaszczaka...mamy nowy okręt, powie zaraz Morawiecki...

    • 3 1

  • Prawie 2 lata w stoczni remontowej, to kabaret, zenada i nierobstwo.

    • 3 1

  • ORP Piast (3)

    w pgz sw w naprawie jest jeszcze jeden okręt o którym nie wspomina pan od PR. To ORP Piast, który kończy szósty rok remontu i może na siedmiu latach się nie skończyć. Taki profesjonalizm w tym PGZ a mówią że gotowi są budować każdy typ okrętu.

    • 5 1

    • Piast

      za Piasta odpowiada nauta a nie PGZ
      Okręt właśnie zakończył postój w PGZ na stanowisku lądowym aby sprawdzić czy po długi postoju w Naucie nie wymaga czyszczenia i malowania części podwodnej kadłuba. Obecnie ponownie jest w Naucie która próbuje w końcu zdać remont silników

      • 2 0

    • (1)

      To już dziewiąty rok jak wpłynął do stoczni. Jeżeli chodzi o zwalanie odpowiedzialności, przecież to konsorcjum SW i Nauta, czyli według prawa odpowiadają solidarnie za wynik remontu, również finansowo a SW jest liderem.

      • 0 0

      • nie jest Gdyby nie NAUTA byloby po temacie

        poza tym PIAST to trup
        a załoga to panienki niż żołnierze

        • 0 0

  • To jakiś kabaretowy żart? (1)

    Intryguje mnie wymiana 100km kabli,dlaczego ?i po co?Wnioski mogą być2a Po 1e wadliwie wykonano pierwotne okablowanie 2i przy okazji modernizacji wymieniono wszystkie kable,mimo że było to zbędne ,ale dano kasę i pracę upadłej zadłużonej po uszy stoczni ,no i można dalej wymieniać kadry pis na synekurach zarządu!Ps żeby jeszcze zamontowali super nowoczesne systemy wykrywania,łączności i walki radioelektronicznej itd ,itp albo ucyfrowioną instalację sterowania okrętem zmniejszającą załogę i zwiększającą sprawność a tu--Klimatyzacja-czyli pusty śmiechPs ciekawy jestem jaki system swój obcy zamontowali mam nadzieję że nowy bo w/g starego to NATO widziało by go jako wrogi okręt!

    • 1 0

    • Trzeba było widzieć stan instalacji na tym okręcie to była masakra

      • 2 0

  • (1)

    Kiedy nowe okręty bojowe?

    • 1 0

    • Już prędzej będzie Nowa Świętokrzyska

      I SKM na Południu :)

      • 0 0

  • Jakie rakiety i system aegis zamontowano?

    • 3 1

  • Ciekawe

    Patrząc na zdjęcie to wszytko z pokładu głównego zabrali wraz z masztami i została tylko nadbudówka. To wygląda na remont kapitalny, a nie odnowienie klasy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane