- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (439 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (144 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
System Fala nie wystartuje w pełni 15 grudnia
Bez taryfy przystankowej, bez możliwości kupna biletów w pojazdach i bez dodatkowych zachęt - tak ma wyglądać 15 grudnia cicha inauguracja systemu Fala w Trójmieście. System w pełnym wymiarze ma ruszyć dopiero ponad dwa miesiące później - pod koniec lutego.
Co więc ruszy 15 grudnia? Od tego dnia będzie można kupić bilet na przejazd na stronie systemfala.pl i w aplikacji (wciąż jej jeszcze nie zaprezentowano).
Etapowanie wdrożenia systemu Fala niewiele pomogło
Przypomnijmy, że wdrożenie systemu zostało podzielone na etapy i w kolejnych miastach było wdrażane stopniowo. Trójmiasto zostawiono na koniec. Harmonogram został zaprezentowany w lipcu.
- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach. To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski tak, aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia - zapowiadał w połowie wakacji Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.
Dziś już wiemy, że z tym najtrudniejszym zadaniem spółka będzie próbowała się uporać, ale na razie wyłącznie w trybie testowym.
Rewolucja w komunikacji odroczona w czasie
To oznacza, że 15 grudnia pasażerów nie czeka żadna rewolucja w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu.
Tego dnia zacznie działać tylko aplikacja i portal systemu Fala, za pomocą których będzie można kupić bilety na przejazd.
Trzeba będzie poczekać - przynajmniej do stycznia - na możliwość kupna biletów w pojazdach (np. poprzez tzw. falomaty).
W grudniu nie ruszy "odbijanie" karty z biletem w pojazdach.
Nie wejdzie także w życie zapowiadana taryfa przystankowa. Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Jak słyszymy, organizatorzy przewozów (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia) wycofali się z tego pomysłu po fali krytyki.
Plusem jest to, że wstrzymano decyzje dotyczące podwyżek cen biletów, o czym informował na czwartkowej sesji Rady Miasta Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
- System jest skomplikowany i trudny pod względem technologicznym, jego wdrożenie wymaga długiego procesu. Nie będzie nagłego przełączenia, dajemy sobie i pasażerom oddech i czas, by się go nauczyć. Nie będzie obowiązku odbijania się w pojazdach, nie będzie wyższych cen biletów, a korzystanie z systemu jest dla pasażerów całkowicie dobrowolne - przekonywał podczas sesji wiceprezydent.
Szef InnoBaltiki: Ten rok nauczył nas pokory
Nawet jednak testowe uruchomienie systemu Fala w Trójmieście 15 grudnia nie jest absolutnie przesądzone. To zależy od tego, jak wypadnie inauguracja Fali w Słupsku, którą zaplanowano na najbliższe dni.
Zebrane wcześniej doświadczenie z pozostałych miast Pomorza (np. Lęborka) pokazało bowiem, że nawet przekładane terminy mogą być trudne do utrzymania.
- Ten rok nauczył nas pokory - przyznał nam w piątek Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. - W Lęborku musieliśmy skrócić czas zakupu biletu poprzez przyłożenie do walidatora karty płatniczej. Udało nam się zejść z 7 sekund do 1 sekundy. Z kolei w Chojnicach wystąpiły problemy z raportami od kierowców. W każdym z miast mierzyliśmy się z czymś innym. Teraz czeka nas Słupsk, zdecydowanie największe miasto z dotychczasowych. Jeśli tam pójdzie wszystko po naszej myśli, z większym spokojem będziemy mogli skupić się na inauguracji systemu w Trójmieście. To nasza próba generalna - zapowiedział Matczak.
Spółka zapewnia, że kolejne wydłużenie terminu ma się spotkać z pozytywną opinią Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a dofinansowanie unijne dla systemu Fala nie jest zagrożone.
Rozruch Fali - wzorowany nieco na podobnej fazie testów systemu Mevo - ma potrwać kilka tygodni. Jak słyszymy, Fala w Trójmieście w pełnym wymiarze, a więc m.in. z możliwością kupna biletów w pojazdach, ruszy najpóźniej pod koniec lutego 2024 r. Zbiegłoby się to wówczas z kampanią wyborczą przed wiosennymi wyborami samorządowymi.
Dulkiewicz: Głos wysokiego niezadowolenia
W piątek do sprawy odniosła się prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
- Jesteśmy po trudnych rozmowach, zarówno ze spółką InnoBaltica, jak i wykonawcą [systemu - dop. red.] spółką Asseco. Przedstawiciele obu spółek usłyszeli głos wysokiego niezadowolenia ze strony Urzędu Marszałkowskiego, jak i gmin uczestniczących w projekcie. Czekamy na informację zwrotną. Nie ukrywam, że temat jest trudny. Czy system ruszy w tym roku? Też chciałabym umieć odpowiedzieć na to pytanie - dodała prezydent.
Wdrożenie systemu Fala kosztuje 155 mln zł. 90 mln zł to dofinansowanie z UE, a pozostałe 65 mln zł - wkład własny gmin uczestniczących w projekcie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-02 18:38
Fala
Nie ma to jak te stare kasowniki które robiły dziurki w bilecie A miesięczny był tez prosty No ale ktos musi zarobić na frajerach z Trójmiasta Nowe Autobusy tez sa do bani
- 11 0
-
2023-12-02 19:48
Dziadostwo
- 6 0
-
2023-12-02 21:23
Sprawa dla CBA i NIK?
- 8 0
-
2023-12-02 21:33
155 mln wywalone w błoto
- 6 0
-
2023-12-02 21:43
Zastanawiam się nad sensem tego systemu (2)
Bilety w apkach można kupić teraz bez problemu. Więc specjalna apka Fali jest miłym i kosztownym, za to zbędnym gadżetem. W komunikacji chodzi o to, aby było prosto i wygodnie. O taniości nawet nie wspominam. Skoro ze wspólnego biletu wyszło guano, to nie prościej i taniej było wstawić automaty do każdego autobusu i tramwaju? To bardzo wygodne rozwiązanie i fajnie funkcjonowało w autobusie 210. Bilet kupowało się na kartę bankową. Bez dodatkowych kart-portmonetek. Ale zlikwidowano tę możliwość, bo przecież będzie Fala. Wcześniej podróży tym autobusem nie trzeba było planować, teraz już tak i ogarnąć dodatkową kartę. Wydawałoby się, że tak kosztowna zmiana powinna zapewnić postęp, rozwój i ułatwienia dla pasażera. W tym przypadku chyba tak nie będzie. Co konkretnie pasażer zyska dzięki Fali?
- 6 0
-
2023-12-03 08:34
(1)
Z tego co zrozumiałem, (po pełnym uruchomieniu) fala ma mieć możliwość kupowania biletów również przez przyłożenie karty płatniczej (bez żadnego konta czy aplikacji), a do tego ma tak samo wyglądać nie tylko w Trójmieście, ale w wielu miastach województwa i co ważne w pociągach SKM i Regio. Nie bronie jednak projektu, bo samo przekazanie informacji jak i te wszystkie opóźnienia to jakiś żart.
- 0 2
-
2023-12-03 11:29
O widzisz, do tej informacji nie dotarłem. Jeśli będzie wszędzie można płacić zwykłą kartą, to bardzo dobrze. Dzięki za info.
- 0 0
-
2023-12-02 21:45
Jak zwykle fuszerka.
Jak zwykle pieniądze -czyli nasze podatników wyrzucone w błoto.Opoznienie, i wątpię żeby ten system się sprawdził!!! Wystarczy popytać w innych miastach - np.Zielona Góra,jak działa dobry i sprawdzony system
- 5 0
-
2023-12-02 22:04
"Głos wysokiego niezadowolenia Urzedu Marszałkowskiego" - a czy to nie jest pomysł i projekt urzędu marszałkowskiego?
Wdrażany dodatkowo przez ludzi marszałka? Zdaje się, że prezesami Innobaltici zawsze byli i są "zasłużeni" dla marszałka
- 11 0
-
2023-12-02 22:07
Zmarnowane pieniadze!!!!
- 7 0
-
2023-12-02 22:24
Ta kombinatoryka wszystko zniszczy.
Kiedyś kupiło się bilet kasowało i wszystko działało. To co by faktycznie usprawniło to zakup biletu przez terminal płatniczy bo kierowca zawsze sapie że nie ma jak wydać. I ta nazwa Fala! Falę to się nie robi czasem w więzieniu albo w wojsku?
- 6 0
-
2023-12-02 22:30
Każdy system sztucznie komplikowany nie ma szns się przyjać w społeczeństwie -- ludzie nie sa i**otami !!!!!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.