- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (141 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (173 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
System Fala nie wystartuje w pełni 15 grudnia
Bez taryfy przystankowej, bez możliwości kupna biletów w pojazdach i bez dodatkowych zachęt - tak ma wyglądać 15 grudnia cicha inauguracja systemu Fala w Trójmieście. System w pełnym wymiarze ma ruszyć dopiero ponad dwa miesiące później - pod koniec lutego.
Co więc ruszy 15 grudnia? Od tego dnia będzie można kupić bilet na przejazd na stronie systemfala.pl i w aplikacji (wciąż jej jeszcze nie zaprezentowano).
Etapowanie wdrożenia systemu Fala niewiele pomogło
Przypomnijmy, że wdrożenie systemu zostało podzielone na etapy i w kolejnych miastach było wdrażane stopniowo. Trójmiasto zostawiono na koniec. Harmonogram został zaprezentowany w lipcu.
- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach. To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski tak, aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia - zapowiadał w połowie wakacji Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.
Dziś już wiemy, że z tym najtrudniejszym zadaniem spółka będzie próbowała się uporać, ale na razie wyłącznie w trybie testowym.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania z dobrym dostępem do komunikacji miejskiej
Rewolucja w komunikacji odroczona w czasie
To oznacza, że 15 grudnia pasażerów nie czeka żadna rewolucja w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu.
Tego dnia zacznie działać tylko aplikacja i portal systemu Fala, za pomocą których będzie można kupić bilety na przejazd.
Trzeba będzie poczekać - przynajmniej do stycznia - na możliwość kupna biletów w pojazdach (np. poprzez tzw. falomaty).
W grudniu nie ruszy "odbijanie" karty z biletem w pojazdach.
Nie wejdzie także w życie zapowiadana taryfa przystankowa. Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Jak słyszymy, organizatorzy przewozów (ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia) wycofali się z tego pomysłu po fali krytyki.
Plusem jest to, że wstrzymano decyzje dotyczące podwyżek cen biletów, o czym informował na czwartkowej sesji Rady Miasta Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
- System jest skomplikowany i trudny pod względem technologicznym, jego wdrożenie wymaga długiego procesu. Nie będzie nagłego przełączenia, dajemy sobie i pasażerom oddech i czas, by się go nauczyć. Nie będzie obowiązku odbijania się w pojazdach, nie będzie wyższych cen biletów, a korzystanie z systemu jest dla pasażerów całkowicie dobrowolne - przekonywał podczas sesji wiceprezydent.
Szef InnoBaltiki: Ten rok nauczył nas pokory
Nawet jednak testowe uruchomienie systemu Fala w Trójmieście 15 grudnia nie jest absolutnie przesądzone. To zależy od tego, jak wypadnie inauguracja Fali w Słupsku, którą zaplanowano na najbliższe dni.
Zebrane wcześniej doświadczenie z pozostałych miast Pomorza (np. Lęborka) pokazało bowiem, że nawet przekładane terminy mogą być trudne do utrzymania.
- Ten rok nauczył nas pokory - przyznał nam w piątek Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki. - W Lęborku musieliśmy skrócić czas zakupu biletu poprzez przyłożenie do walidatora karty płatniczej. Udało nam się zejść z 7 sekund do 1 sekundy. Z kolei w Chojnicach wystąpiły problemy z raportami od kierowców. W każdym z miast mierzyliśmy się z czymś innym. Teraz czeka nas Słupsk, zdecydowanie największe miasto z dotychczasowych. Jeśli tam pójdzie wszystko po naszej myśli, z większym spokojem będziemy mogli skupić się na inauguracji systemu w Trójmieście. To nasza próba generalna - zapowiedział Matczak.
Spółka zapewnia, że kolejne wydłużenie terminu ma się spotkać z pozytywną opinią Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a dofinansowanie unijne dla systemu Fala nie jest zagrożone.
Rozruch Fali - wzorowany nieco na podobnej fazie testów systemu Mevo - ma potrwać kilka tygodni. Jak słyszymy, Fala w Trójmieście w pełnym wymiarze, a więc m.in. z możliwością kupna biletów w pojazdach, ruszy najpóźniej pod koniec lutego 2024 r. Zbiegłoby się to wówczas z kampanią wyborczą przed wiosennymi wyborami samorządowymi.
Dulkiewicz: Głos wysokiego niezadowolenia
W piątek do sprawy odniosła się prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
- Jesteśmy po trudnych rozmowach, zarówno ze spółką InnoBaltica, jak i wykonawcą [systemu - dop. red.] spółką Asseco. Przedstawiciele obu spółek usłyszeli głos wysokiego niezadowolenia ze strony Urzędu Marszałkowskiego, jak i gmin uczestniczących w projekcie. Czekamy na informację zwrotną. Nie ukrywam, że temat jest trudny. Czy system ruszy w tym roku? Też chciałabym umieć odpowiedzieć na to pytanie - dodała prezydent.
Wdrożenie systemu Fala kosztuje 155 mln zł. 90 mln zł to dofinansowanie z UE, a pozostałe 65 mln zł - wkład własny gmin uczestniczących w projekcie.
Miejsca
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2023-12-03 07:51
Czy ja muszę z tej Fali korzystać? Mam nadzieję, że będę mógł dalej kupować bilety tak, jak zazwyczaj. Nie mam ochoty uczyć się nowego systemu i zastanawiać, ile to przystanków jest z punktu A i B. Komunikacja miejska w Trójmieście jest już wystarczająco chaotyczna.
- 10 0
-
2023-12-03 07:56
czy nie czas to zwijac
będzie jak z Mevo fala 2 i fala 3 a podatnicy za wszystko zapłacą .taniej będzie zamknąć niż dalej to próbować uruchomić
- 7 0
-
2023-12-03 08:05
Już jest duzy problem jak ktoś chce skorzystać z aytobusu. Biletu nigdzie nie kupisz. PO wybrała dobrą drogę żeby nie było tłoku.
- 7 0
-
2023-12-03 08:08
nie place zblizeniowo , nie place telefonem (3)
wole kupic papierowy bilet bo mam fizyczne potwierdzenie ze zapłaciłem za przejazd ,po skasowaniu . wiec na co komu ta fala ?
- 12 3
-
2023-12-03 08:27
(2)
Na to komu bo nie jesteś sam na świecie. Co z tego że ty tak wolisz kupować bilety, ktoś inny woli elektronicznie więc o co chodzi.
- 4 11
-
2023-12-03 10:08
(1)
Bando głupków za chwilę wszystko co macie będzie cyferkami które mogą w mig zniknąć lub zostać zablokowane banda głupków i ich pseudo wygoda pseudo nowoczesność narzucana wszystkim bo głupek kartą płaci za bułkę wartą złotówkę wy nawet nie wiecie że tak naprawdę wykańczacie w ten sposób małą polska przedsiębiorczość
- 2 3
-
2023-12-03 11:03
W razie jakiejkolwiek reklamacji masz namacalny dowod. Tak samo miesięczny kupuje w kasie. Przydał się jak zrywało internet w czasie kontroli. Dziewczyna obok zapłaciła mandat mimo, że kontroler był na tyle miły, że powiedział, że obejdzie przedział i do niej wroci i jak nadal nie pokaże biletu to mandat.
- 1 3
-
2023-12-03 08:17
Są inne proste rozwiązania. Widziałam jak funkcjonuje to np. w Hiszpanii (2)
Uważam, że najprostrze rozwiązania są najlepsze. Np. w Hiszpanii wchodząc do autobusu przykładasz do czytnika kartę płatniczą przy wysiadaniu również przykładasz i z karty ściąga odpowiednią kwotę za przejazd.
- 0 4
-
2023-12-03 08:23
Nie chce, żeby mi dziurawy system coś ściągał z karty bez kontroli.
- 3 0
-
2023-12-03 10:09
Ach tak karta płatnicza ach tak jaka nowoczesność
- 0 0
-
2023-12-03 08:19
za kilka
Za kilka miesięcy firma padnie jak MEVO czy też tristar , kasa wzięta dotacje wzięte i sajonara tak się kreci lody w Gdańsku.
- 6 0
-
2023-12-03 08:31
155mln
Proszę policzyć ile pożytku mogłoby być za te pieniądze dla nas pasażerów komunikacji Fali to nawet nie chcemy krytykować my i niej nie chcemy słyszeć
- 8 0
-
2023-12-03 08:46
Bilet przystankowy (3)
Byłby świetny, gdyby za cenę normalnego biletu 4.80zł można by jechać ile się chce, a np. Przejazd 1-2 przystanków 2zł, 3-4 3zł itd. To by zachęcało do jeżdżenia komunikacja a nie samochodem nawet krótkie odcinki.
- 76 3
-
2023-12-08 13:41
1 przystanek 1 zł, 2 przystanki 2zł, 3 przystanki 3zł, 4 przystanki 4 zł, od 5 przystanków w górę już stała cena - 5 zł
- 0 1
-
2023-12-10 03:13
tak 1-2 złote za 2 przystanki..napewno zmotywuje kogos aby jechac do sklepu busem a nie własny msamochodem geniuszu, 12 0zeta
- 0 2
-
2023-12-30 00:24
50gr za przystanek
I ani centa więcej. Przez tych głupków pazernych znowu jechałem na gapę i to jest moja odpowiedź na drożyznę. 2 cholerne przystanki, 4 min. jazdy, miasto wycenia obecnie na 6zł. Na stojaka bo wszystkie siedzenia zajęte przez wożących się za darmo: dzieci, młodzież, emeryci. Chyba ktoś naprawdę oszalał jeśli to ma się spinać.
- 0 0
-
2023-12-03 08:47
zlikwidować to dziadostwo jak najszybciej
cały projekt do utylizacji
- 5 0
-
2023-12-03 08:50
Ten akapit o pokorze jest budujący bardziej niż same postępy we wdrażaniu tego systemu (3)
Najlepsze jest to że od lat marzyłam o wspólnym bilecie na komunikację dla Trójmiasta a teraz kibicuję żeby ten wspólny bilet nigdy nie powstał. W każdym razie jest to jakiś sukces władz województwa.
- 4 2
-
2023-12-03 09:00
pokora to jedna wielka ściema (2)
- 1 0
-
2023-12-03 09:46
Ja się po prostu cieszę że jest tych kilku którzy widzą obłęd tego projektu (1)
Zresztą, to miał być bilet dla Trójmiasta a ja do dziś w głowę zachodzę po co w tej fali jest Słupsk.
Wspólny bilet - w sensie taniej a nie drożej. Drożej każdy potrafi.- 2 0
-
2023-12-03 12:40
Miasto przecież ma tylu przemądrych, wykwalifikowanych informatyków,niech pomogę tej falowej firemce!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.