• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM-ka już na torach. Linia imponuje, ale są kłopoty z rozkładem i biletami

Maciej Korolczuk, Maciej Naskręt
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

We wtorek rano ruszyły pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawdziliśmy, jak funkcjonuje kolej, która ma zrewolucjonizować podróżowanie po Trójmieście.



Czy podróżowałeś już linią PKM?

Pierwszy rozkładowy pociąg PKM wyjechał o godz. 3:40 z Gdańska Głównego. Trzy minuty później wyruszył skład z Gdyni Głównej. Pierwsze kilkanaście kursów przewiozło niewielu pasażerów. Być może wynika to z faktu, że wciąż wiele osób nie wie gdzie, jak i za ile kupić bilety na nową linię.

Zobacz także: Rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Bilety na przejazdy PKM można kupić w każdej stacjonarnej kasie na linii SKM - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM, przewoźnika PKM. - Ponadto bilety są też do kupienia u kierownika pociągu PKM bez dodatkowej opłaty oraz w kilkudziesięciu automatach biletowych ZTM znajdujących się na terenie Gdańska i automatach stojących na peronach SKM.
Kiedy automaty biletowe pojawią się na peronach PKM?

- Do grudnia ustawimy automaty na sześciu najważniejszych stacjach PKM - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Film dzięki uprzejmości spółki PKM S.A.


Dlaczego dopiero wtedy?

- Bo dopiero przed dwoma miesiącami rozstrzygnięty został przetarg na operatora linii, którym zostaliśmy. W tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie kupić i ustawić automatów. Poza tym warto dodać, że w warunkach przetargu nie było zapisu, który wymagałby od operatora ustawienia biletomatów. To nasza inicjatywa, bardzo kosztowna, bo każde takie urządzenie to koszt ok. 100 tys. zł.
Oprócz biletomatów SKM uruchomi też trzy nowe kasy. 1 października otwarta zostanie kasa w Kartuzach, a od połowy grudnia w Somoninie i Kościerzynie.

Najwcześniej od środy bilety na przejazdy Pomorską Koleją Metropolitalną będzie można kupić także w aplikacji mobilnej Skycash. Do tej pory oferta obejmowała tylko bilety autobusowe, tramwajowe, trolejbusowe, kolejowe i na SKM. Od środy pasażerowie bilety jednorazowe (na konkretny odcinek), miejskie (na całe miasto - 3,5 zł) i trójmiejskie (na całą trasę - 6 zł) będą mogli kupować także za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

- Wystąpiły jakieś problemy techniczne po stronie programistów aplikacji. Najpóźniej w ciągu kilku dni bilety będzie można kupić także tam - zapewnia Marcin Głuszek.
Przebieg linii PKM. Przebieg linii PKM.
Na stronach internetowych o rozkładzie PKM ani słowa

Wciąż wiele do nadrobienia mają administratorzy stron internetowych, na których powinien znaleźć się rozkład PKM. Zwraca na to uwagę jeden z naszych czytelników, pan Marcin.

- Proszę spróbować postawić się w roli zagranicznego turysty, który nie zna ani topografii miasta, ani specyfiki transportu publicznego. Proszę z takiej perspektywy zaplanować podróż z lotniska do hotelu w centrum Gdańska - proponuje nasz czytelnik.
- Na stronie Zarządu Transportu Miejskiego brakuje informacji na temat PKM. Wszystkie schematy, rozkłady i wyszukiwarki pokazują tylko połączenia autobusowe i tramwajowe - podkreśla pan Marcin i dodaje: - Powiedzmy, że czytałem trochę o Gdańsku i wiem, że PKM istnieje. Wchodzę więc na ich stronę i jeśli potrafię przebrnąć przez barierę językową - strona jest tylko w języku polskim - znajdę tam tylko rozkład jazdy. Nie ma żadnych informacji o biletach. Jest za to informacja, że linię obsługuje SKM. Tu już jest lepiej, bo strona ma wersję angielsko- i niemieckojęzyczną.

Pan Marcin odwiedził też witrynę miasta gdansk.pl, ale i tam się rozczarował.

- W wersji angielskojęzycznej wyszukiwarka nie działa, a w dziale "how to get to..." znajdziemy między innymi informację o tym, że do Gdańska można się dostać samolotem, a dalej shuttle busem do miasta. O PKM ponownie ani słowa. W polskiej wersji strony, w zakładce "komunikacja" znajdziemy informacje o połączeniach autobusowych, tramwajowych, liniach nocnych, SKM, tramwaju wodnym, a nawet o komunikacji w Pruszczu Gdańskim, ale na temat PKM znowu ani słowa.
Pociągów PKM nie widać też na interaktywnej mapie Polskich Linii Kolejowych, na której podróżni mogą w rzeczywistym czasie podglądać bieżący ruch pociągów w całym kraju.

- Na stronie prezentowane są pociągi jadące po liniach zarządzanych przez PLK. Istnieje techniczna możliwość prezentowania jadących pociągów na liniach, które nie są w zarządzie PLK. Jeżeli będzie zainteresowanie ze strony PKM jesteśmy otwarci do współpracy - wyjaśnia Karol Jakubowski, naczelnik Wydziału Komunikacji i Promocji w Regionach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • Częściowo zapełniony parking Park&Ride przy stacji PKM Brętowo.
  • Pusty parking Bike&Ride.
  • Rozkład jazdy, punkt informacyjny i komuniaktor SOS to standard na peronach. Wśród nich brakuje jednak biletomatów.
Zachęcająca infrastruktura, ale małe obłożenie

We wtorek rano wybraliśmy się na pierwszy przejazd PKM-ką. Nie mamy uwag do funkcjonowania przystankowej infrastruktury. Działają bez zarzutu windy na peronach, umieszczone zostały papierowe i elektroniczne rozkłady jazdy, funkcjonują też zapowiedzi pociągów.

Wyjątkiem była awaria jednej z tablic na przystanku PKM Brętowo, która zatrzymała się na godz. 8:34.

Mimo przyjaznej infrastruktury linia PKM pierwszego dnia nie przyciągnęła tłumów. Pociągami jeździło po kilka, kilkanaście osób. O powtórzeniu frekwencji z dnia inauguracyjnego przewoźnik i zarządca linii na razie mogą pomarzyć. Parkingi Park&Ride i Bike&Ride stoją puste. Może lepiej będzie w kolejnych dniach.

Zadowalająco działa Wi-Fi na przystankach. Prędkość łącza jest na tyle duża, że można swobodnie pobrać film z Internetu.

  • Tablica odjazdów w Brętowie, która uległa awarii.
  • Wynik testu Wi-Fi na przystanku PKM Brętowo.
Kolejka po bilety w pociągu i kilkuminutowe opóźnienia

W pociągach PKM wita nas przyjemny chłód. Klimatyzacja działała właściwie. Z racji tego, że na przystanku nie można kupić biletu, trzeba ustawić się w kolejce do kierownika pociągu. Sprzedaż odbywałaby się sprawniej, gdyby kierownik nie musiał co jakiś czas wysiadać ze składu, by ogłaszać odjazd.

W kolejce po bilet stanęliśmy w Brętowie, a udało nam się go kupić dopiero przed stacją końcową w Osowie. Z tego powodu kilku osobom udało się pojechać na gapę. Strach pomyśleć co by było, gdyby w pociągu podróżowało więcej osób.

Jak z rozkładem?

Nie wszystkie pociągi dojeżdżają do Osowy, centrum Gdańska i Gdyni. W sumie z Wrzeszcza na lotnisko w Rębiechowie kursują 72 pary pociągów. Tylko część z nich jedzie dalej do Osowy. Powód? Nie ma tam dla nich wystarczająco wiele miejsca.

Wszystko przez to, że cały czas prowadzone są prace budowlane na linii kolejowej 201 między Osową a Gdynią Wielki Kack. Z powodu przebudowy torów i braku krawędzi peronowych stacja nie może przyjąć w ciągu dnia aż 72 par pociągów. Tym bardziej, że ze stacji korzystają też pociągi jeżdżące do i z Kościerzyny.

W rozkładzie obowiązującym od 1 do 30 września tylko jeden pociąg odjeżdża z Gdańska Głównego i to jeszcze w nocy - o godz. 3:40. Skład kończy bieg na lotnisku o godz. 4:10. Nie ma też żadnego pociągu z portu lotniczego do centrum Gdańska. Natomiast tylko cztery pierwsze składy o poranku wyjadą na linię PKM z Gdyni Głównej (3:43, 3:58, 4:26, 4:38).

Pobierz rozkład pociągów PKM (PDF) na okres od 1 do 30 września.

Opinie (498) 4 zablokowane

  • Chyba coś nie zadziałało (2)

    Dziś od rana Słowackiego zatkana całkowicie od samej Matarni aż do Wrzeszcza. Czy to przypadkiem nie PKM miała odciążyć ruch w tym kierunku?

    • 10 1

    • Co za radość. Coś komuś nie wyszło.

      • 1 2

    • Jak byś wsiadł do PKM to w korku byś nie stał

      • 1 0

  • Chcę dojechać z Siedlec (Kartuska) na lotnisko. Jestem emerytem.

    Czyli: bilet tramwajowy ulgowy za 1,50 i jadę z pętli przy kościele do stacji Brętowo.
    Następnie za 3,50 (nie ma ulgowych??) i PKM-ką do lotniska.
    Bilet tramwajowy kupuję w automacie i kasuję w pojeżdzie.
    A bilet PKM-kowy ?? Tez w tym samym automacie ( byle na ten sam dzień) ? A gdzie go skasuję?

    Takie pytania powinny być łopatologicznie objaśnione na stronie PKM i w codziennych gazetach. A nie żeby pasażerowie dowiadywali się od siebie nawzajem. Ale Adamowicz i Szczurek bezgranicznie z siebie zadowoleni. Nie mówiąc już o tym psycholu Lisieckim, który nienawidzi ludzi, wyrządził wiele zła jako wiceprezydent miasta, a teraz rządzi ZKM-em !

    • 10 2

  • Co za radość. Wystąpiły drobne problemy. Bez problemów w Gdańsku Trójmiasto.pl nie miałoby racji bytu

    • 2 3

  • "W tak krótkim czasie nie byliśmy w stanie kupić i ustawić automatów"

    co za absurd, przecież o PKM mówiło się nie od wczoraj, a może był pomysł na bezpłatne przejazdy
    trochę myślenia

    • 7 1

  • pisk kół na szynach albo pisk szyn od kół

    przed wjazdem na przystanek Strzyża od strony Wrzeszcza odgłos piszczących kól słychać aż w Oliwie,a na Abrahama to jest wręcz głośno

    • 5 2

  • PJM

    Brakuje automatów biletowych i rozkładu jazdy. Tak jest na przystanku Kiełpinek. Pociągi jeżdżą niepunktualnie,a zapowiedzi mają się nijak do przyjazdu kolejki. Brakuje korelacji między rozkładem ZTM i PKM. Nic więc dziwnego, że pociąg wozi powietrze.

    • 6 1

  • stacja Wrzeszcz - źle wypisany bilet i dezinformacja

    Wczoraj kupiłam bilet we Wrzeszczu w kasie dworcowej. Po usilnym śledzeniu stacji (kropek na linii) przez kasjerkę w końcu dostałam bilet - na trasę zupełnie poza obszarem PKM. Pani skierowała mnie na zły peron. Tknęło mnie i sprawdziłam rozkład jazdy - dzięki temu ja i kilka innych osób udało się dobiec na inny peron i wsiąść, inaczej czekałoby nas pół godziny stania w upale... W samym pociągu prawie wszystko OK, oprócz łązienki gdzie umywalka była zapchana i stała w niej woda. No i po 2 stacjach zgasły wszystkie tablice informacyjne.
    Debiut taki sobie, przygotowanie PKP - kiepskie.

    • 4 2

  • Powiem tyle. Żałosne. Posiadam kartę metropolitarną a na PKM muszę kupić bilet dodatkowo.. Kto jest taki mądry?

    • 10 1

  • po co zlikwidowano linie 142 i 183 (1)

    komu ma służyć utrudnienie życia mieszkańcom moreny poprzez likwidacje linii autobusów 142 i 183.Odcięto morenę mimo bliskości położenia od centrum, Wydłużenie czasu dotarcia z moreny do centrum, jeden tramwaj do kolejki PKM a tam mieszka tysiące ludzi. Mimo pochwaly dla wybudowania trasy tramwajowej jestem przeciw liwidacji linii 142 i 183!!!!!11Nie ktoś w urzędzie przemyśli sprawę i wezie pod uwagę opiniie mieszkańców! Te pare autobusów nie zapcha Gdańska. A po remoncie huciska przecież tylko jeden tramwaj będzie jechal do dworca tj 10! masakra! To dalsza orunia górna jest lepiej skomunikowana z centrum niż bliższa morena!!!

    • 4 1

    • Nie wspominając o Niedźwiedniku. 283 w pole - do stacji Politechnika? Stacja PKM w takiej odległości od osiedla nie powinna nazywać się Niedźwiednik tylko Zaplecze Srebrzyska. Zero z niej korzyści.

      • 1 1

  • dobra linia

    jechałam, jestem zadowolona nawet bardzo ! ale jeśli chodzi o bilety to ktoś naprawdę się nie przygotował ! Droższe o 50 gr o tych tramwajowych.czy autobus. nie wiadomo gdzie te bilety kupic !Szkoda że miesięczny ztm nie może też byc miesięcznym na pkm.ciężko się dogadac, ciężko uprościc życie mieszkańcom ?

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane