- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (122 opinie)
- 2 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (185 opinii)
- 3 Podpalacz i morderca w rękach policji (90 opinii)
- 4 We wtorek spotkanie na szczycie ws. pyłu (116 opinii)
- 5 Wystawa stała w MIIWŚ czeka na zmiany (76 opinii)
- 6 Ten punkt może uratować twoje wakacje (20 opinii)
PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko
Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.
- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184 i 210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.
Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.
Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.
Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127 i 130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.
Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.
Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168 i 264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174 i 175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.
Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.
Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.
Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.
Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.
Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.
Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (456)
-
2013-10-21 12:10
210
Jeżdżę tym autobusem do pracy. Do PKM mam kawał drogi :-/
- 8 0
-
2013-10-21 12:15
Wie ktoś czy ZKM JEST RENTOWNY CZY TEŻ Gdańsk = MY go dotuje / my ? (4)
Nie chce mi się szukać informacji nt. temat.
- 0 7
-
2013-10-21 12:23
i po co tłuku minusujesz? (2)
lepiej roboty idź poszukaj.
- 0 5
-
2013-10-21 12:28
Nie muszę
- 0 2
-
2013-10-21 12:36
Ale o co cię chodzi?
- 0 2
-
2013-10-21 12:27
A w jaki sposób miałby być rentowny
Na całym świecie transport publiczny jest dotowany.
- 4 1
-
2013-10-21 12:30
NIEDŻWIEDNIK (1)
Jak będę dojeżdżać do gdańska z niedźwiednika? do przystanku potokowa mam 15 min, i będę drylować taki kawał żęby przejechać jeden przystanek i przesiąść sie na gó..ną PKMKĘ. jak zrobię zakupy w kerfurze (na niedźwieniku nie a sklepów)skoro 142 już tamtędy nie pojedzie? TO ma być ulepszenie?
- 12 1
-
2013-10-21 12:47
..
A! zapomniałam dodać że w innym artykule pisaliście że PKMka będzie jeżdzić raz na 40 min...
- 2 2
-
2013-10-21 12:34
Jeszcze nic nie wybudowali
a już wiedzą co ijak z autobusami będzie. Po cholerę planować zmiany w kursowaniu ZKM - niech najpierw wybudują PKM.
- 7 0
-
2013-10-21 12:37
ul.Junony praktycznie jeszcze nie ma...
- 2 0
-
2013-10-21 12:45
WIEM, wszystko wiem !!!
Puszczą PKM po torach dalekobieżnych, bo planują likwidację PKP. Nareszcie!
- 5 1
-
2013-10-21 12:50
210 ZNIKNIE???
Długo "myśleli? nad tym, debile. Od dworca w Gdańsk Osowa na piechotę do domu na Międzygwiezdną...porażka
- 12 0
-
2013-10-21 12:51
Ani troche nie podoba mi sie usuniecie lini 210 i 184. Opcja jazdy pkm czy tramwajem moze byc wygodna dla osob ktorzy beda mieszkac blisko tej trasy, ale dla mnie bedzie sie to wiazalo z 15minutowym marszem przez cale osiedle zeby moc dojechac na lotnisko czy do gdanska glownego :| bez sensu. I teraz zamiast jechac jednym bezposrednim transportem, bo otworzeniu tramwaju i kolejki bedzie trzeba sie przesiadac wiecej razy i pewnie trzeba bedzie miec bilet metropolitalny, ktory jest 100% drozszy od normalnego biletu, zamiast jezdzic normalnie na miesiecznym.
- 9 0
-
2013-10-21 12:52
Od Oruni dolnej do Pruszcza
Zbudujcie jeszcze z 2-3 TBS-y między Orunią a Pruszczem, zlikwidujcie linię 151, 189, lub ograniczcie liczbę autobusów ZTM na trasie Gościnna - Pruszcz, nie przywróccie SKM na trasie Gdańsk Gł- Tczew,
- będzie bosko.
Gratulacje dla władz Gdańska i ZTM-u- 10 0
-
2013-10-21 12:53
widać ze bractwo wyrosło w KOMUNIE ))
Kolej Metropolitalna, jak i autobusy, nie wzięły się z nieba.. a trzeba było za to zapłacić..
Inwestycja, musi się zbilansować..
Jeżdżenie po tej samej trasie wszystkim czym się da.. nie ma sensu ))
Równie dobrze, można wynająć taksówki, które będą wszystkich wozić w cenie biletu tramwajowego.. każdy by chciał.. co ?
Ale wam tu, nikt nie dogodzi.. taksówki tez będą złe, bo nie ten MODEL ))))- 1 15
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.