- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (114 opinii)
- 2 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (160 opinii)
- 3 Podpalacz i morderca w rękach policji (86 opinii)
- 4 We wtorek spotkanie na szczycie ws. pyłu (85 opinii)
- 5 Ten punkt może uratować twoje wakacje (18 opinii)
- 6 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (64 opinie)
PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko
Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.
- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184 i 210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.
Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.
Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.
Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127 i 130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.
Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.
Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168 i 264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174 i 175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.
Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.
Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.
Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.
Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.
Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.
Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (456)
-
2013-10-21 10:46
MONOPOL sie marzy (3)
Przeciez to widac jasno ze CHODZI O MONOPOL DLA OBECNEJ INWESTYCJI KOSZTEM PODROZUJACYCH. Albu nie mogli sami wybierac.
Juz raz tak bylo ze PLanetobus zawadzal bo byl tanszy to panu przedsiebiorcy pokazali ze w Gdansku nikt nie zrobi biznesu bed kliki budyniowego magistratu.- 10 2
-
2013-10-21 10:56
(2)
Planetobus się przewrócił bo rozsypały się jego trupiaste autobusy. To żadna sztuka skreślić z kosztów rezerwę na odnowienie taboru i być tańszym. Kończy się to jednak tym że w końcu złomujesz rzęchy i zostajesz z niczym. I biegasz po prasie opowiadając jak to cię "sitwa załatwiła".
- 4 2
-
2013-10-21 11:23
nie sadze. Szla juz nowa inwestycja w sprzet
Tylko jak jezdzic i cos planowac dalej kiedy w trzech miejschach trasy jednoczesnie magistrat korkuje droge remontami dokladnie w strategicznych punktach polaczen nowej lini?
Przypomnij sobie jak zmieniono wtedy kursowanie lini ZTM zaraz gdy juz upadla konkurencja.- 2 2
-
2013-10-21 11:28
Planetobus to byly stare dobre mercedesy
ktore jak wiesz nie sa smieciowym produktem. Kupione nie za publiczne. I juz splacone w momencie zarzadzenia dziwnych remontow. Wtedy przypominam Ci problem zglaszaly takze linie z marketów.
Ale jesli uwazasz ze mozna rozwinac konkurencje przy tak zarzadzanym miescie to sprobuj. Jesli urzedasy zobacza ze ktos pokazuje ze mozna inaczej to cie zmusza. Dokladnie jak w tym przypadku. Oni zawsze chca miec racje i dawac wyboru tym ktorzy placa.- 4 3
-
2013-10-21 10:48
Gdynia do PKM a po co ? Przecież bojkotują i dywersję czynią dla idei METROPOLII....
Niech latają samolocikami ze swojego lotniska , budowanego bo Rębiechowo stawało im w gardle...
No chyba że przeproszą i się poprawią.- 4 6
-
2013-10-21 10:52
210 (3)
To z iloma przesiadkami będę jechał z Przymorza na Radiową n/ż?
- 15 1
-
2013-10-21 11:16
spytaj za ile
wyjdzie z 12 zl lekko liczac w jedna strone. Patrz ceny obecnych biletow metropolitalnych
- 3 1
-
2013-10-21 11:33
Dwoma. (1)
Najpierw dostać się do Wrzeszcza (SKM, tramwaj, 199 itd.) np. potem 110. Czyli tyloma iloma teraz ;)
Albo trzema jak korzystając z PKM. Z lotniska 179. Pytanie tylko jak często to 179 będzie kursować.- 0 1
-
2013-10-21 14:21
Tfu, jedną a nie dwoma.
Zresztą jaki jest sens jechać z przymorza do Klukowa przy wykorzystaniu 210? Problem będą miały osoby jadące z Moreny raczej.
- 0 0
-
2013-10-21 10:53
no to witajcie korki
jesli usuniecie te linie
ludzie ktorzy dotad jeszcze nie zabierali wszedzie samochodow teraz beda zmuszeni przez urzednikow.- 7 1
-
2013-10-21 10:59
Zastanawia mnie ta wysokość peronów? (1)
Czy nie prościej byłoby zunifikować te wymiary zakupić nowy tabor dla skm a nie remontować złom z lat 70-tych, który mimo milionowych nakładów za kilka lat się sypnie?I połączyć skm I pkm w jedną firmę z jednym prezesem I zarządem I jednymi biletami?Byłoby taniej.
- 7 1
-
2013-10-21 11:18
To dobry pomysl ale za bardzo skomplikowany dla naszych panow -wladcow.
Panie dyrektorze ale tu jest jezioro.Dobrze,dobrze...jezioro damy tu...a ten niech sobie stoi w cieniu. Po co robic dobrze mieszkancom ?...konsultacje..? Jakie konsultacje..przyjdzie taki jak ten od wprowadzania ustawy smieciowej i powie wam jak ma byc.Bo tak.
- 6 1
-
2013-10-21 11:05
Likwidują 210 żeby zmusić ludzi do korzystania z pociągu. To jakaś paranoja. Nie będę miał jak wygodnie dojechać do pracy. Znowu urzędnicy wiedzą wszystko lepiej.
- 8 1
-
2013-10-21 11:05
Chłopie, co ty piszesz. Dobra wiadomość, że metropolitalna będzie jeździć z Gdańska a nie z Wrzeszcza? Przecież to k....
- 3 1
-
2013-10-21 11:06
Z Przeróbki podjeżdżałem do LOTu i 210 do pracy, teraz mam jeździć przez Wrzeszcz i pociągiem czy może z kilkoma przesiadkami? Chyba kogoś pogrzało i to zdrowo.
- 12 1
-
2013-10-21 11:09
Przy takich zmianach nie pozostanie mi nic innego jak jazda samochodem. Nie mam zamiaru objeżdżać całego miasta bo urzędnicy zmuszają do jazdy koleją.
- 7 1
-
2013-10-21 11:13
Ludzie nie bójcie się zmian!!! (2)
Zawsze postęp wywoływał sprzeciwy, ale to nie znaczy, że należy z niego rezygnować. Z pewnością zmiany będą na lepsze. Ja już nie mogę się doczekać kursowania PKM. A te autobusy tylko zatruwają środowisko i stoją w korkach. Trują nas wszystkich. Fuuu
- 3 22
-
2013-10-21 11:15
to wsteczniactwo
nawet na komuny nie do pomyslenia.
- 1 2
-
2013-10-21 12:31
powszechnie wiadomo, ze zmiant zawsze są lepsze
nie trzeba kierować się logiką w wyjasnianiu konkretnych sytuacji. postęp zawsze jest dobry. to wyznanie wiary.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.