• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

Maciej Naskręt
21 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155. Przystanek PKM Jasień wraz z węzłem przesiadkowym. Do tego miejsca zostaną po otwarciu PKM doprowadzone linie 127, 130 i 155.

Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.



Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę. Komunikacja miejska w obrębie przystanku PKM Brętowo, a także PKM Jasień. Na niebiesko oznaczono linie autobusowe. Kolor czarny to linia PKM. Natomiast na czerwono oznaczono linię tramwajową na Morenę.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.

Czy odpowiada ci proponowany przez ZTM wstępny rozkład linii autobusowych?

- Pociągiem będzie można przejechać z centrum Gdańska koło lotniska do Osowy, czyli podobnie jak dotychczas podróżowało się autobusem linii 210 - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.

Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.

Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.

Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.

Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.

Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.

Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.

Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.

Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.

Oświadczenie władz ZTM w sprawie informacji dot. przesiadek na pętli Siedlce.

Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.

Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.


Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (456)

  • niech to szybko budują bo jak POleci PO z Donkiem na czele a klika zacznie sypać miejscowa (2)

    to zamrożą wszystko co się buduje w Gdańsku na min. 40 lat i powstaną koszmarne pomniki niedokończonych budów z widmem zrujnowanego stadionu bo Warszawa/PIS nie da ani grosza w ten rejon...

    a WMG nie odtworzymy bo jaj nie macie.

    Budować ino żwawo! Innej rady już nie ma...

    • 6 5

    • i niech to zablokują! (1)

      poki PKM nie przyniesie strat jak wszystkie te mega inwestycje typu stadion, ecs, itp fanaberie budynia i kolegow.

      • 2 1

      • komu przyniosły straty to przyniosły...

        a kto miał zarobić tren zarobił...

        • 4 2

  • Pytam ile wedlug obliczen bedzie kosztowal najtanszy bilet w PKM? (1)

    skoro na bardziej ekonomicznej trasie SKM kosztuja na podobnych odleglosciach 4-5 zl

    Podejrzewam ze najnizszy wyjdzie 6 zl za 3-5 przystankow a jesli bedziemy chcieli dalej do Gdanska wyjdzie 8 zl w jedna strone. Kto bedzie jezdzil gdyby normalnie zostawic wybor z 210 i dac zadecydowac pozdrozujacym?

    • 11 1

    • wiadomo dla kogo bedzie ta kolejka (kogo bedzie stac)

      beda to turysci z niemiec, z francji, z norwegi itd
      Ale czy takie polaczenie powinno sie utrzymywac jedynie dla celow turystycznych?

      • 1 3

  • Wielu z was pyta jak po zmianach dojechać tu czy tam... jak to czym ???

    ROWERAMI.

    hhahahahahaahahahaa!

    • 3 2

  • Nowe linie osiedlowe w Osowej (1)

    Proponowane zmiany nie zachęcą mieszkańców Osowej do korzystania z PKM. Konieczne są autobusiki osiedlowe. Może będzie szansa aby przenieść je z linii 100. Co z osobami mieszkającymi w Gdańsku w rejonie Chwaszczyna? Konieczny jest autobus z tamtego kierunku, aby zmniejszyć ruch na Spacerowej a jednocześnie zapewnić wypełnienie PKM.

    • 2 0

    • ale taka linia byl planetobus (prywatny)

      tylko zniszczyli wlasciciela urzednicy bo robil konkurencje SKM i ZTM.
      To pan Lisicki zadbal zeby tak remontowac drogi zeby calkowicie mu uniemozliwic istnienie jego lini autobusowych.

      Sam korzystalem jezdzac z Gdanska do Oliwy.

      • 2 2

  • zlikiwdujcie jeszcze te polaczenia komunikacji miejskiej

    to zobaczymy takie korki ze ten kto to wymyslil bedzie sie ukrywal zeby go mieszkancy nie zlinczowali.

    • 5 1

  • Wiecie po co są przesiadki ??? By Gdańszczanie zarabiali w mieście... (3)

    - Kaszubi poginą z betoniarkami jadąc do Gdańska na roboty przy przesiadkach :-)

    / bez urazy Kaszubi , nic do was nie mam a to że was teraz pompują to nie wasza wina/

    • 1 8

    • wiesz co to jest przesiadka przy takich warunkach pogodowych jak dzisiaj? (1)

      co to jest przesiadka gdy jezdziesz z bagazem lub masz problemy z poruszaniem.

      • 5 1

      • OJ WIEM wiem , nienawidzę przesiadek.

        Głowa do góry,
        Prędzej czy później klika padnie i będzie NORMALNIE.

        • 2 2

    • Pomyśl trochę co piszesz i po co piszesz. Skłócasz bezinteresownie ludzi według zasady WON a nie VON.

      • 1 1

  • nr 155 już powinien mieć wydłużoną trasę

    gdyż nie mamy jak się poruszać przez Kowale na Przywidzką- nie ma drogi pieszej ze Świętokrzyskiej

    • 1 1

  • Zmodyfikowa wersja z lat 70-80 tych.: / wtedy było o USA /

    Musimy napaść na Niemców i szybko się poddać...

    Smutne ale prawdziwe... z gazem za który byśmy płacili gazpromowi taniej na czele...

    • 2 5

  • Przecież po to likwidują autobus, aby zmusić ludzi do przesiadki na PKM. (1)

    I nie wiem czemu dziennikarz nie podjął tego tematu? Bo niewygodny, bo sam jeździ samochodem i go to nie interesuje?

    Przy cenie biletu PKM 5-8 zł w jedną stronę (przynajmniej takie ceny są na SKM na trasach ok 25 km, czyli tyle ile ma PKM z Gdańska Głównego na lotnisko) wiadomym jest, że większość podróżujących tą trasą wybrałaby autobus. A przeciez PKM nie może jeździć pusta, więc jakoś trzeba napędzić do niej pasażerów. No i w ten oto sposób likwiduje się i pewnie będzie likwidować/zmieniać inne trasy, aby ludziom uniemożliwić sprawnąkomunikację w tym rejonie i wymusic ich przesiadkę na droższą PKM.

    Szkoda, że takie jawne przykłady działania na niekorzyść mieszkańców miasta uchodza uwadze dziennikarzy, których łatwo zbyć gadką o poprawie, usprawnieniu, bla bla bla.

    • 21 1

    • do tego tym autobusem jezdza ludzie nie tylko z centrum na lotnisko.. kocham jak urzedasy dojezdzajace do pracy samochodami ustalaja trasy komunikacji miejskiej

      • 4 0

  • jak ktos jest niezaradny to bierze kredyt na 40 lat i kupuje mieszkanie na obrzezach, oczywiscie z internetem (3)

    nastepnie siada przed komputerem i wylewa cala swoja zlosc ze mu sie nie powiodlo w zyciu i musi mieszkac "na wsi"...a kto kazal? kazdy jest wolnym czlowiekiem, ale wiekszosc staje sie niewolnikami pieniadza

    • 4 21

    • Niewola kredytu / i kajdany mieszkania-KOTWICY... (1)

      Smutne.

      • 2 5

      • minusuja...biurwy wszelkiej masci co to tylko maja robote bo sa w komitywie z peło

        i tak do emerytury przerzucanie papierkow z kąta w kąt i klikanie na trojmiasto...trzeba było sie uczyc a nie wino pic w krzakach

        • 2 2

    • Firoga

      I chciałabym nadal mieszkać na wsi .Ja o lotnisko za płotem nie prosiłam się ani o PKM. Wręcz przeciwnie.
      Nie po to babcia budowała dom na zadupiu żebym teraz wąchała smrody samolotów i kolei. A jak juz jestem do tego zmuszona to nie chcę żeby mi zabierano autobusy ,które jeżdżą to niemal od 20 lat - dwa !!!

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane