- 1 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (104 opinie)
- 2 Poszukiwania 36-latka na Stogach (108 opinii)
- 3 Podpalacz i morderca w rękach policji (74 opinie)
- 4 Ten punkt może uratować twoje wakacje (15 opinii)
- 5 Rusza naprawa parkingu. Przeparkuj auto (61 opinii)
- 6 Ubywa mieszkańców i rozwodów (417 opinii)
PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko
Zła wiadomość: zniknie linia autobusowa 210 z centrum Gdańska na lotnisko. Dobra wiadomość: pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym, a nie we Wrzeszczu. To na razie propozycje: wiosną mają w tej sprawie ruszyć konsultacje społeczne z mieszkańcami. Zmiany weszłyby w życie w 2015 roku.
Światło dzienne ujrzały plany Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku w sprawie reorganizacji linii autobusowych po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Linia kolejowa łącząca Wrzeszcz z Osową ma być gotowa w połowie 2015 r., w tym samym mniej więcej czasie oddana do użytku będzie też linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.
- To na razie wstępne założenia planowanej zmiany w kursowaniu miejskich autobusów. Na wiosnę zorganizujemy konsultacje społeczne z mieszkańcami w tej sprawie - zapewnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.
Największa rewolucja czeka pasażerów, którzy na co dzień korzystają z linii autobusowych: 131, 184 i 210. Wszystkie mogą zostać zlikwidowane. Dwie pierwsze linie zostałyby zastąpione nowym połączeniem tramwajowym, między centrum a Siedlcami. Natomiast funkcje linii 210 miałaby przejąć linia PKM.
Warto tu jednak podkreślić, że składy PKM pojadą na odcinku z centrum Gdańska do Wrzeszcza linią dalekobieżną. Na tym odcinku składy nie będą zatrzymywać się przy peronach Szybkiej Kolei Miejskiej z dwóch powodów.
Po pierwsze, perony kolei miejskiej mają niestandardową wysokość - 96 cm. Podłoga w składach PKM będzie wmontowana na wysokości 76 cm, stąd przy wysiadaniu pasażerowie musieliby, opuszczając wagon, dać krok w górę o 20 cm. Na przystankach dalekobieżnych takiego problemu nie ma - są one również na wysokości 76 cm. Po drugie, władze samorządu województwa, jako organizator przewozów w regionie, nie chcą w żaden sposób zakłócać rozwoju inwestycyjnego SKM-ki. Wpuszczenie kolejnych składów na linię kolejową nr 250 (SKM) spowodowałoby większe natężenie ruchu pociągów na tej linii, a to mogłoby doprowadzać do częstych perturbacji.
Wróćmy jednak do połączeń autobusowych. Dotychczasowe autobusy linii 127 i 130, które dojeżdżają do wykonanej z płyt betonowych pętli przy ul. Jasieńskiej, zostaną skierowane do przystanku PKM Jasień. Zmieniona zostanie także trasa autobusu 142, który pojedzie przez Suchanino zamiast przez Siedlce. Skrócona też zostanie linia 183. Autobus będzie dowoził mieszkańców Niedźwiednika i Matemblewa do stacji PKM Brętowo.
Spora rewolucja w kursowaniu autobusów czeka też mieszkańców Osowy po likwidacji linii 210. Kurs 169 zostanie wydłużony do lotniska. Natomiast linia 179 ma być poprowadzona do stacji PKP Osowa przez ul. Junony.
Powinni ucieszyć się także mieszkańcy południowego Gdańska w rejonie Kowal. Autobus 155 dojedzie do przystanku PKM Jasień. To umożliwili sprawniejsze przemieszczanie się w relacji północ-południe na górnym tarasie Trójmiasta. Ponadto mieszkańców Kiełpina Górnego czeka połączenie w jedną linię - 168 - linii obecnej 168 i 264. Dojedziemy nią do Wrzeszcza. Natomiast autobusy linii 174 i 175 zakończą trasę nie przy Dworcu Głównym PKP, a na nowej pętli tramwajowej na Siedlcach.
Pod znakiem zapytania jest z kolei połączenie autobusowe dla mieszkańców Karczemek i Kiełpinka ze stacją PKM Kiełpinek. Z racji dość karkołomnego, bo okrężnego dojazdu ul. Szczęśliwą nie ma jednoznacznej koncepcji połączenia tych dzielnic ze stacją. Ponadto autobusy będą musiały krążyć po Węźle Karczemki, co negatywnie odbija się na liczbę pokonanych wozokilometrów.
Co ciekawe w ramach planowanych zmian wydłużona zostanie także linia 158, która łączy obecnie stację we Wrzeszczu z Nowym Portem. w 2015 r. autobusy miejskie na wspomnianej linii mają dotrzeć na Stogi.
Oprócz opisanych autobusów, pojawi się też linia tramwajowa, która będzie kursowała między pętlą na Siedlcach a stacją PKM Brętowo. Na razie ZTM nie zdradza koncepcji co do nowego połączenia tramwajowego.
Władze PKM i samorządu województwa chcą pełnej integracji nowej kolei z dotychczasową komunikacją. Według wyliczeń zapewni ona nowej kolei 10,5 mln pasażerów rocznie. Gdyby jednak z jakiegoś powodu nie udało się tego dokonać, do nowych pociągów wsiądzie tylko 6,5 mln osób.
Wstępna koncepcja zakłada wydłużenie trasy wszystkich istniejących linii tramwajowych z Siedlec w kierunku Piecek-Migowa, właśnie po to, aby zminimalizować liczbę przesiadek. O uruchomieniu nawet dodatkowych bezpośrednich linii (oprócz istniejących linii tramwajowych do Siedlec) w kierunku Piecek-Migowa zadecydują badania faktycznego zapotrzebowania.
Sebastian Zomkowski - zastępca dyrektora ds. przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Zobacz wstępne założenia połączeń autobusowych w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (456)
-
2013-10-21 09:56
155
Ale którędy dojedzie do PKM Jasień? Przez drewniany mostek na Potoku Kozackim i błotnistą Guderskiego??? ;-)
- 14 1
-
2013-10-21 09:57
Jakie to wszystko jest żałosne...
Jaka smętna jest nasza rzeczywistość. Tu pociąg się nie zatrzyma bo inna wysokość peronów. Na Gdańsk Śródmieście się nie zatrzyma bo tory nie tak idą. To wszystko jest tak małostkowe i bezdennie głupie, że no zwyczajnie ręce opadają.
- 21 1
-
2013-10-21 09:59
PKM (SKM) i tramwaje...
To przyszłość każdej aglomeracji. Jeśli chcecie się truć spalinami i zapyleniem, znosić hałas związany z narastającym ruchem samochodowym, to ciekawe co powiecie za 10 lat, gdy będziemy bili kolejne rekordy zachorowalności na nowotwory. Czasami ktoś musi podjąć odważną decyzję, którą wyznaczy kierunek zmian. Może kiedyś to docenicie.
- 6 4
-
2013-10-21 10:00
najwyraźniej zmiany mają jeden cel - koniec z bezpośrednimi dojazdami, praktycznie każdy będzie miał jakąś przymusową przesiadkę (tendencja zgodna z zachodnimi miastami)
nie mam nic przeciwko ale teraz ruch po stronie organizatorów aby były to przesiadki praktycznie niezauważalne (jak np w Berlinie) - przesiadka drzwi w drzwi z max 5-min oczekiwaniem, wysoka częstotliwość wszystkich środków transportu (żeby się nie uczyć rozkładu na pamięć - przychodzę na obojętnie jaki przystanek i czekam max 5 min), obowiązkowe buspasy na wszystkich dwupasmowych ulicach, skrzyżowania z priorytetem dla komunikacji publicznej
i przede wszystkim - prawdziwy, jeden bilet na wszystko max za 120zl/mies
znając życie czeka nas katastrofa - przesiadki jak obecnie będą koszmarem (np bus po drugiej stronie mega wyspy centralnej, dojście 8min), bilet 250zł, niezgranie czasowe i w ten sposób prognozuję kolejną falę powrotu do aut - korki dla wszystkich, i budowanie kolejnych nic ogólnie w sytuacji transportowej nie zmieniających autostrad miejskich- 21 2
-
2013-10-21 10:10
a mieli barany w planie by Gdańska investycja za 700 baniek omijała / nie jechała z Gdańska ?
a to osły jedne.
To tak jakby Gdańskie tramwaje nie dojeżdżały do śródmieścia.- 7 3
-
2013-10-21 10:14
Gdańska Kolej Metropolitalna powinna jeździć od Tczewa poprzez Pruszcz. (2)
Nic nie stoi na przeszkodzie by ta kolej wykonywała szerszy zakres działań.
Prędzej czy później tak się stanie.- 10 3
-
2013-10-21 10:18
kasa kasa kasa (1)
to stoi na przeszkodzie.
- 0 1
-
2013-10-21 10:21
Podróżni sfinansują koszty
a trasa pobiegnie istniejącą infrastrukturą , korków na torach np. przy Biskupiej jakoś nie widać...
- 3 1
-
2013-10-21 10:17
juz kombinuja jak zmusic do uzywania nieekonomicznej PKM
zamiast sprawdzonych lini takich jak 210.
Wolalbym by jednak najpierw zostawic ludziom wybor i zaglosuja nogami. Wtedy PKM bedzie musial konkurowac zamiast na starcie likwidowac konkurencyjne polaczenie (juz sprawdzone).- 12 1
-
2013-10-21 10:18
155
fajnie, że w końcu nie trzeba bedzie jechac z kowal na jasień przez główny:) jakkolwiek poprowadzenie linii leszczynowa jest dziwne. kto jechal, zna stan drogi, polna ulica, bez oswietlenia czy chodnikow. a teraz jeszcze wielka kaluza dla terenowek....
- 5 1
-
2013-10-21 10:18
Reorganizacja (1)
No to współczuję mieszkańcom Suchanina,już teraz są problemy ,a co to będzie się działo jak odwołają te linie, gratuluję pomysłu, widać że mamy bardzo mądrych urzędników.
- 10 1
-
2014-07-25 14:55
to tylko szczęście że ten autobus 210 poprowadzili przez suchanino przypominam że na pewno szybciej będzie przesiąść się na pkm bo ten autobus strasznie długo jedzie nawet na lotnisko a co dopiero na osowę
- 0 0
-
2013-10-21 10:25
jesli chcecie o cos pytac mieszkancow to :
1. powiedzcie ile bedzie kosztowal przejazd pkm w stosunku do takiego 210 (1,5-3 zl)
2. Zostawcie wszystkie polaczenia i niech ludzie sami wybiora jezdzac badz nie dostepnymi srodkami transportu
3. Przestancie szkodzic i czynic monopol PKM.- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.